Gå til innhold

metteask.blogg.no


Gjest amaryllish

Anbefalte innlegg

Tenk litt på følgende @Mette.ask: tenk om vi alle skulle gjøre som deg, og ikke latt oss vaksinere. Se for deg hvordan situasjonen i verden hadde vært i dag. Kaos, død og lidelse. Hvordan tenker du at situasjonen på Haukeland, på intensivavdelingen og lungeavdelingen og infeksjonsavdelingen hadde vært da? Sykepleierne som skulle pleie og ta vare på de syke ville selv vært syke og ute av stand til å ta vare på de som kom inn. Hvordan tenker du at vi skulle ha løst det? Tenker du noen gang i takknemlighet på oss som har vaksinert oss og sørget for at du foreløpig kan gå ganske trygt rundt om i Bergen?

Og har du satt deg inn i situasjonen om du og din mann ville bli smittet, hvem skulle ta vare på barna da? Det er et tidsspørsmål for når smitten når ditt hus. Tenker du ikke på det? Hvor lenge skal du fortsette å "føle for" at dette er ditt valg? 

  • Liker 46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mette.ask

Men dere, jeg tenker dere får fortsette uten meg på dette temaet akkurat nå. Jeg har sagt mer enn nok og tenker at når en ikke kommer til enighet, så er det ikke vits i å fortsette å diskutere til en blir blå på fingrene. 

Enighet her har jeg for lengst forstått er at jeg må gi avkall på mine egne meninger og bli overtalt/presset til å gjøre noe jeg ikke er klar for å gjøre enda.

Nå venter jeg på at vaksinen blir godkjent i Norge og vil da dypdykke i den informasjonen og forskningen som kommer ut da. Deretter tar jeg et valg videre. 

God natt og sov godt ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette.ask skrev (24 minutter siden):

Men dere, jeg tenker dere får fortsette uten meg på dette temaet akkurat nå. Jeg har sagt mer enn nok 

Enighet her har jeg for lengst forstått er at jeg må gi avkall på mine egne meninger og bli overtalt/presset til å gjøre noe jeg ikke er klar for å gjøre enda.

 

Hva betyr dette ? Setter du deg i en offerrolle nå ?

De siste timene her inne bør ha gitt deg masse å tenke på. Dine medebattanter har gitt kloke, innsiktsfulle og gode råd på din vei videre. Jeg håper du tar dem til deg.

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill :) skrev (På 24.8.2021 den 23.58):

Jeg tenker at det er ren egoisme. En ting er at folk på hjemmekontor ikke vaksinerer seg, men med direkte klientkontakt? Det er ikke etisk. I tillegg risikerer man å belaste helsevesenet man er en del av, hvis man blir smittet og alvorlig syk. 

Hva med de som har medisinske grunner (eller lignende) og ikke kan vaksinere seg da det er for stor risk? Flere av dem kan jobbe i helsevesenet inkludert meg selv, er jeg da egoistisk? Kan ikke akkurat si opp jobben fordi lege mener det er uforsvarlig at jeg vaksinerer meg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cillo skrev (6 minutter siden):

Hva med de som har medisinske grunner (eller lignende) og ikke kan vaksinere seg da det er for stor risk? Flere av dem kan jobbe i helsevesenet inkludert meg selv, er jeg da egoistisk? Kan ikke akkurat si opp jobben fordi lege mener det er uforsvarlig at jeg vaksinerer meg.

Selvfølgelig ikke. 

 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedy Lamarr skrev (5 timer siden):

Prinsippet bak mRna-vaksinen er forsket på i ca tjue år, hvor lenge synes du er «lenge nok»? Vil anbefale deg å lese f.eks. denne:  https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/GQPRdJ/hvordan-fungerer-egentlig-mrna-vaksinene

At noen vaksiner må tas mer enn én eller to ganger bør du som helsepersonell være kjent med. Så hva er galt med flere vaksinasjoner for samme sykdom? Og hvor mange må være vaksinert? Dess flere jo bedre, omlag 90 prosent over 16 år antas å være flott, sier Folkehelseinstituttet. Det klarer vi fint om alle stiller opp.

Ammende og vaksine: Ikke noe problem, og jeg kan vise til en hel armada av seriøse nettsteder som underbygger den påstanden, her er én: https://www.rcog.org.uk/en/guidelines-research-services/coronavirus-covid-19-pregnancy-and-womens-health/covid-19-vaccines-and-pregnancy/covid-19-vaccines-pregnancy-and-breastfeeding/

Og i tillegg: Er du ikke redd for å bli smittet? Død, long covid osv. Hvorfor er det mindre skremmende enn en vaksine som har vist seg å være både effektiv og sikker?

Hun har sagt "mer enn nok" nå i følge seg selv så du taler dessverre for døve ører, men du skal ha for forsøket 👍 Gode spørsmål som nok er vanskelig å svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette.ask skrev (2 timer siden):

Nå venter jeg på at vaksinen blir godkjent i Norge og vil da dypdykke i den informasjonen og forskningen som kommer ut da. Deretter tar jeg et valg videre. 

Tror du det kommer helt ny forskning når statusen går fra betinget til helt godkjent?

Du bør heller dypdykke i hva begrepene betyr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan uvaksinert  helsepersonell bli flyttet til andre steder og i andre stillinger? 
 

Kjenner noen som jobber i barnehage og de dikk beskjed om flytting, om de ikke tok vaksinen, burde vært sånn i helsesektoren også.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette.ask skrev (6 timer siden):

Klart ekspertisen har de viktigste og høyeste stemmene. Men vi som mennesker har og muligheten til å lytte til informasjon, anbefalinger og risikoen, og ut av det ta våres egne og selvstendige beslutninger på bakgrunn av denne informasjonen.

Videre synes ikke jeg vi skal sammenligne følelser og sette det opp mot hverandre. At jeg kanskje har en egoistisk grunn til å ikke ta den, fordi jeg er bekymret og skeptisk, kan jeg forstå at mange tenker, og jeg aksepterer det. 

Men jeg har snakket med de som er redd fordi de har sett andre få store konsekvenser etter tidligere vaksiner som eks svineinfluensa vaksinen. Noen som selv fikk ME av svineinfluensa vaksinen. De som har opplevd at sine nære har fått alvorlige reaksjoner på nåværende vaksine osv osv... 

Mitt fokus er ikke at folk ikke skal ta vaksinen, det har jeg aldri sagt, skrevet eller ment (kommer høyst sannsynlig til å ta den selv). Men at vi alle skal tenke litt mer over hvordan vi snakker til og om andre mennesker som har tatt et annet valg enn en selv. 

Jeg fotstår veldig godt alle sterke følelser rundt vaksinen, både ene og andre veien.

Det er lov å være skeptisk , jeg var også det pga bivirkninger etter svineinfluensavaksine som jeg fortsatt sliter med, men det er rett og slett stor forskjell på disse to.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cillo skrev (1 time siden):

Hva med de som har medisinske grunner (eller lignende) og ikke kan vaksinere seg da det er for stor risk? Flere av dem kan jobbe i helsevesenet inkludert meg selv, er jeg da egoistisk? Kan ikke akkurat si opp jobben fordi lege mener det er uforsvarlig at jeg vaksinerer meg.

Du skjønner vel at det er forskjell på å ikke kunne ta og ikke vil ta ?

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er bedre å ikke ta vaksinen slik at foreldrene til H slipper å møte sitt norske barnebarn? De er jo gamle også, sikkert fint at H da ikke kan reise ned til de den gangen de dør? Er det slik at du ikke ønsker at H tar med seg sin datter på besøk til Tyrkia, fordi der nede er det hans "regler" som gjelder ? er det ,det du er redd for?

akkurat som du ikke føler for å ta vaksinen så føler jeg at dette er grunnen.  (ja, det er like irrelevant. men nå har du selv valgt å si at du ikke tar vaksinen og da tenker jeg at du må da noen ubehagelige smp også).

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette.ask skrev (6 timer siden):

Jeg legger kun ut skjermbilder med link til nettsider som FHI og andre troverdige nettsider. Disse skjermbildene med informasjon er info som jeg opplever som viktig og som andre tar videre skjermbilde av og takker meg for å dele. 

Min utdanning eller mangel på utdanning har ingenting å si og jeg anser ikke meg selv som noe viktig, bedre eller smartere enn noen andre. 

Informasjonen jeg deler er IKKE antivaksine, men kun opplysninger om smittevern tiltak som jeg synes er viktig. 

Om de takker deg for å dele, da håper jeg du er bevisst din potensielle påvirkningskraft med vaksineskepsisen som du også deler. 

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes folk kan velge selv, er glad de fleste velger vaksinen. Dog bør ingen mobbe de som ikke tar den av en eller annen grunn. Det skjer her inne, utrolig frekke personer som hamrer  på tastaturet  og skriker ULV. Reagerer mest på den nedlatende tonen mange bruker. Så ovenifra  og ned......

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vestavind skrev (4 minutter siden):

Jeg synes folk kan velge selv, er glad de fleste velger vaksinen. Dog bør ingen mobbe de som ikke tar den av en eller annen grunn. Det skjer her inne, utrolig frekke personer som hamrer  på tastaturet  og skriker ULV. Reagerer mest på den nedlatende tonen mange bruker. Så ovenifra  og ned......

Mobbe? At man er kritisk betyr ikke at man mobber, er så trist å bruke mobbekortet på denne måten,  tenk på de som virkelig blir mobbet !

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orly skrev (1 minutt siden):

Mobbe? At man er kritisk betyr ikke at man mobber, er så trist å bruke mobbekortet på denne måten,  tenk på de som virkelig blir mobbet !

Mobbe ..ja...  her inne. Er enig i at uenighet er ikke mobbing..men føler MA blir mobbet her inne.  Hengt på korset  på en måte.,... ufine nedlatende kommentarer. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

vestavind skrev (3 minutter siden):

Mobbe ..ja...  her inne. Er enig i at uenighet er ikke mobbing..men føler MA blir mobbet her inne.  Hengt på korset  på en måte.,... ufine nedlatende kommentarer. 

Utrolig frekke og nedlatende kommentarer fra bedrevitere. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å nei så hendig du…når argumentene mangler og det blir ubehagelig - da stikker man. Så barnslig.  

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orly skrev (53 minutter siden):

Mobbe? At man er kritisk betyr ikke at man mobber, er så trist å bruke mobbekortet på denne måten,  tenk på de som virkelig blir mobbet !

Det er mobbing ja. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vestavind skrev (50 minutter siden):

Mobbe ..ja...  her inne. Er enig i at uenighet er ikke mobbing..men føler MA blir mobbet her inne.  Hengt på korset  på en måte.,... ufine nedlatende kommentarer. 

Enig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...