Gå til innhold

metteask.blogg.no


Gjest amaryllish

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Frøken_fjong1 skrev (3 timer siden):

Så nå har hun søkt lån for å kjøpe bobil. Håper hun har satt seg ned å regnet hva det vil koste henne. Både drivstoff og forsikring er ikke noe billig . 

Hun må ha skutt gullfuglen med denne nettbutikken. Virker som om det går så det suser. Ikke noe er bedre enn det da, mtp de utallige blogginnlegg om dårlig økonomi og om hvor utfordrende tider det har vært i forhold til det. 
Unner henne virkelig at hun får det til, men at hun også har litt is i magen. Billån virker jo ikke lurest, akkurat. Ikke i forhold til situasjonen  hun har utmalt på bloggen i alle fall.

Endret av ClusterOfGrapes
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal hun med bobil? Hun skal forsørge tyrkeren som visstnok snart kommer til Norge, er hjemme i permisjon og har hatt store økonomiske problemer nylig. Det er ikke så farlig om hun ikke tjener penger på nettbutikken, skriver hun. Dette er mangel på selvinnsikt i egen økonomi og jeg håper for hennes skyld at banken sier nei. 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har istea kommet tilbake i nettbutikken, men skal ikke språket under innholdsfortegnelse være forståelig for "mann i gata"? 🤔 

te polyfenoler 32,0 gram

epigallocatechin gallate, EGCG 13,75 gram

Epigallocatechin EGC 12,69 gram

Epicatechin, EC 3,59 gram

Epicatechin gallate, ECG 4,78 gram

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surikatt skrev (13 minutter siden):

Hva skal hun med bobil? Hun skal forsørge tyrkeren som visstnok snart kommer til Norge, er hjemme i permisjon og har hatt store økonomiske problemer nylig. Det er ikke så farlig om hun ikke tjener penger på nettbutikken, skriver hun. Dette er mangel på selvinnsikt i egen økonomi og jeg håper for hennes skyld at banken sier nei. 

Nå har vel ingen god innsikt i hennes økonomi -selvom hun har hatt «store» økonomiske problemer for en stund siden så betyr ikke det at man aldri kommer seg ut av det -ingen her som vet hva de problemene gikk ut på og hvordan hun fikk hjelp til å løse de. Tror også de i banken vet å saksbehandle rundt folks økonomi mer en oss på ett forum gjør. Om en bobil vil gi litt glede for denne familien og de finner rom for å kunne kjøpe og beholde en sånn bil så er vel det bare fint:-) 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flettfrid skrev (10 minutter siden):

Nå har istea kommet tilbake i nettbutikken, men skal ikke språket under innholdsfortegnelse være forståelig for "mann i gata"? 🤔 

te polyfenoler 32,0 gram

epigallocatechin gallate, EGCG 13,75 gram

Epigallocatechin EGC 12,69 gram

Epicatechin, EC 3,59 gram

Epicatechin gallate, ECG 4,78 gram

Det er riktig. Her er utdrag fra forskriften kapittel 15 om språk:  "Språkkrav

1. Uten at det berører artikkel 9 nr. 3, skal obligatoriske næringsmiddelopplysninger gis på et språk som er lett forståelig for forbrukerne i de medlemsstatene der et næringsmiddel omsettes."

Næringsinnhold og ingrediensliste er to forskjellige ting. Næringsinnhold skal oppgi antall gram pr porsjon / pr 100 gram med kalorier, karbohydrater, protein, fett og salt. Ingredienslisten inneholder informasjon om alle ingrediensene produktet inneholder med utheving av eventuelle allergener. Ingredienslisten skrives alltid i synkende rekkefølge hvor innholder er basert på mengde fra høyest til lavest. Om du på et syltetøyglass ser sukker oppført før bær, så er du tydelig informert om at produktet inneholder mer sukker enn det inneholder bær. I tillegg bør det forekomme en "kan inneholde spor av"-deklarasjon dersom produktet er fremstilt i fabrikk som eksempelvis også fremstiller produkter med nøtter, men produktet i seg selv ikke inneholder dette.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjela skrev (1 time siden):

Det er riktig. Her er utdrag fra forskriften kapittel 15 om språk:  "Språkkrav

1. Uten at det berører artikkel 9 nr. 3, skal obligatoriske næringsmiddelopplysninger gis på et språk som er lett forståelig for forbrukerne i de medlemsstatene der et næringsmiddel omsettes."

Næringsinnhold og ingrediensliste er to forskjellige ting. Næringsinnhold skal oppgi antall gram pr porsjon / pr 100 gram med kalorier, karbohydrater, protein, fett og salt. Ingredienslisten inneholder informasjon om alle ingrediensene produktet inneholder med utheving av eventuelle allergener. Ingredienslisten skrives alltid i synkende rekkefølge hvor innholder er basert på mengde fra høyest til lavest. Om du på et syltetøyglass ser sukker oppført før bær, så er du tydelig informert om at produktet inneholder mer sukker enn det inneholder bær. I tillegg bør det forekomme en "kan inneholde spor av"-deklarasjon dersom produktet er fremstilt i fabrikk som eksempelvis også fremstiller produkter med nøtter, men produktet i seg selv ikke inneholder dette.

Helt riktig. Det blir også spennende å se om innhold og næringsstoffer kommer som fysisk deklarasjon på pakningen, for det er også påbudt. Den skal være på norsk språk, ha riktig format og finnes fysisk på matvaren. 

Gode eksempler på de som gjør det riktig; innvandrerbutikker, der finner du en hvit norsk klistrelapp på de utenlandske produktene. Frossen edamame, samme hvite lappen på rema 1000. Jeg vet ikke hvor de bestiller disse, men vi får håpe smaska har funnet det ut. Men, mtp informasjonen for teen virker det ikke slik. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaymie skrev (1 time siden):

Helt riktig. Det blir også spennende å se om innhold og næringsstoffer kommer som fysisk deklarasjon på pakningen, for det er også påbudt. Den skal være på norsk språk, ha riktig format og finnes fysisk på matvaren. 

Gode eksempler på de som gjør det riktig; innvandrerbutikker, der finner du en hvit norsk klistrelapp på de utenlandske produktene. Frossen edamame, samme hvite lappen på rema 1000. Jeg vet ikke hvor de bestiller disse, men vi får håpe smaska har funnet det ut. Men, mtp informasjonen for teen virker det ikke slik. 

Jeg har en venninne som jobber med dette i et annet skandinavisk land. Hun er ansatt hos en grossist som importerer matvarer fra utlandet, og grossisten er lovpålagt å sende varene videre ut med den nevnte klistrelappen. Reglene er både strenge og intrikate. Dersom Mette bestiller fra Tyrkia er hun grossistleddet, og det er hennes ansvar å få dette korrekt. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedy Lamarr skrev (Akkurat nå):

Jeg har en venninne som jobber med dette i et annet skandinavisk land. Hun er ansatt hos en grossist som importerer matvarer fra utlandet, og grossisten er lovpålagt å sende varene videre ut med den nevnte klistrelappen. Reglene er både strenge og intrikate. Dersom Mette bestiller fra Tyrkia er hun grossistleddet, og det er hennes ansvar å få dette korrekt. 

Absolutt. Men er hun klar over det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaymie skrev (1 minutt siden):

Absolutt. Men er hun klar over det?

Håper hun leser her inne fremdeles, da 😉

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GulleGull skrev (3 timer siden):

Nå har vel ingen god innsikt i hennes økonomi -selvom hun har hatt «store» økonomiske problemer for en stund siden så betyr ikke det at man aldri kommer seg ut av det -ingen her som vet hva de problemene gikk ut på og hvordan hun fikk hjelp til å løse de. Tror også de i banken vet å saksbehandle rundt folks økonomi mer en oss på ett forum gjør. Om en bobil vil gi litt glede for denne familien og de finner rom for å kunne kjøpe og beholde en sånn bil så er vel det bare fint:-) 

Jo, det skrev hun på bloggen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Surikatt skrev (44 minutter siden):

Jo, det skrev hun på bloggen.

Jeg klarer ikke se tanken bak det å legge ut om økonomi på bloggen. Hvorfor fortelle om økonomiske utfordringer /problemer og hvorfor fortelle at hun har søkt om lån og skal få svar på torsdag? Hva hvis hun ikke får lån? Sett fra mitt synspunkt da, så vitner det ikke akkurat om en solid økonomi. Og mtp at hun forsøker å etablere en nettbutikk så er det enkelte ting hun kanskje bør holde for seg selv. Jeg ville ikke handlet i en nettbutikk med tvilsom økonomi. Hva om det blir en retur eller kanskje en reklamasjon om et år eller to? Har da bedriften økonomi til å ordne opp i det? Eksisterer bedriften fortsatt da? Mtp innehaverens impulsivitet så er det veldig tvilsomt.

Hun, og kanskje noen følgere, vil nok gjemme seg bak at hun er så ærlig. Men den såkalte ærligheten vil nok medføre begrensninger for henne. Hvis hun vil kjøpe inn et større parti varer, så vil nok de fleste (i hvertfall) norske leverandører ha fått med seg de økonomiske utfordringene og det vil bli vanskelig å få kreditt. Evt kunder som følger litt med vil sannsynligvis også tenke seg om et par ganger ekstra og heller kanskje velge en mer veletablert nettbutikk med stødig økonomi. Og når man da i tillegg driver fra kjøkkenbenken og blander driften med bilder av babyens forsøk på å spise selv mm, så er det dessverre store sjanser for at lufta vil gå ut av denne ballongen.

Jeg støtter grundertanken og ønsket om å etablere en nettbutikk for å spe på inntektene, men det må være seriøst. Regler må følges, påbudt merking må gjennomføres og økonomien, samt privatlivet, bør ikke brettes ut i forbindelse med bedriften. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte litt på om denne bobil-ideen er reell eller bare clickbait; har jo vært litt stille rundt henne de siste månedene. Hun har skrevet om økonomiske problemer før, og bobil er virkelig pengesluk, både på grunn av verdifall og driftskostnader, inkludert høyt bensinforbruk. Hun kjører jo mye i hverdagen og har tenkt å bytte ut personbilen  og tøffe rundt i bobilen til butikken etc.? Attpå til er hun i etableringsfasen med nettbutikk OG skal snart fø på mannen, som antakelig skal bo med henne uten inntekt. Det henger bare ikke på greip, håper hun tenker seg om en gang til. I hvert fall bør hun lage et skikkelig budsjett og sammenligne totalkostnaden med å leie bobil i ferien. Hun tenker kanskje at leiekostnader er "penger ut av vinduet" sammenlignet med å investere i bobil, men så enkelt er det ikke. Dvs. det er antakelig mye rimeligere å leie, totalt sett.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alauda skrev (13 minutter siden):

I hvert fall bør hun lage et skikkelig budsjett og sammenligne totalkostnaden med å leie bobil i ferien. Hun tenker kanskje at leiekostnader er "penger ut av vinduet" sammenlignet med å investere i bobil, men så enkelt er det ikke. Dvs. det er antakelig mye rimeligere å leie, totalt sett.

Jeg hadde tenkt å skrive noe liknende. Det er i hvert fall lurt å leie første gangen man har tenkt seg på den typen ferie. 

Det er masse tips på nett om hva man bør tenke gjennom og regne på, før man tar avgjørelsen om leie eller kjøp. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Trude4 skrev (23 timer siden):

Eg måtte videreformidle at dere vil melde henne inn. Hva med å faktisk skrive direkte til henne i god tanke i stedet for og skrive dritt her? 

Dritt? Det ble skrevet fakta. Hvorfor skriver du dere? Er vel ikke flere her inne som har sagt de skal melde henne inn? Er det noen som overdriver så er det jo deg.

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At hun hadde satt pris på en melding om infoen synes jeg er spesielt å skrive. Jeg visste dette for lenge siden, uten å engang huske hvor jeg lærte det. Fordi det er en såpass vanlig ting å vite. Og vet man ikke, så burde man absolutt finne ut av det før man selger noe. Handler ikke om å være kritisk til alt hun gjør som noen mener, men det er fakta, og ganske viktig fakta og.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lilletyrkia skrev (14 minutter siden):

At hun hadde satt pris på en melding om infoen synes jeg er spesielt å skrive. Jeg visste dette for lenge siden, uten å engang huske hvor jeg lærte det. Fordi det er en såpass vanlig ting å vite. Og vet man ikke, så burde man absolutt finne ut av det før man selger noe. Handler ikke om å være kritisk til alt hun gjør som noen mener, men det er fakta, og ganske viktig fakta og.

Alt som ikke er jegelskeraltmettegjørrosaskyerihimmelen er kritikk og hat 🤦‍♀️ Bare Mette selv og hennes ihuga forsvarere som klarer å vri det til noe det ikke er. 

Mette, alle her vet du er her inne og oppdaterer deg hele tiden. Sjansen til at du får det med deg her er like god som andre plasser. Du har fått tips om merking både på bloggen og her inne for lenge siden. Ingen er pålagt å informere deg om info du ikke ønsker å ta imot og som er ditt ansvar å oppdatere deg på før du skal selge varer. 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visvas skrev (8 minutter siden):

Alt som ikke er jegelskeraltmettegjørrosaskyerihimmelen er kritikk og hat 🤦‍♀️ Bare Mette selv og hennes ihuga forsvarere som klarer å vri det til noe det ikke er. 

Mette, alle her vet du er her inne og oppdaterer deg hele tiden. Sjansen til at du får det med deg her er like god som andre plasser. Du har fått tips om merking både på bloggen og her inne for lenge siden. Ingen er pålagt å informere deg om info du ikke ønsker å ta imot og som er ditt ansvar å oppdatere deg på før du skal selge varer. 

Er det gale at hun takker dere osså nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...