Gå til innhold

metteask.blogg.no

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det var vel noe med at triktinholdig kjøtt kunne smitte over til mennesker i gamle dager (i dag blir vel hvert dyr sjekket, spes i norge?) og man kunne bli skikkelig syk av det. 

Jeg har HØRT at sykdommer kunne lettere smitte fra gris til menneske og at man derfor ikke burde spise det. Før ble jo ikke kjøtt oppbevart og sjekket på samme vis som i dag. 

Endret av Visvas
Rettet skrivefeil
  • Liker 4
Skrevet (endret)
8 timer siden, Influenseren skrev:

Nei det kan eg ikkje, men det er dette eg alltid har fått hørt som en grunn for at en muslim ikkje spiser svin(Av den grunn urent). Grunnen til eg ikkje liker svin er nettopp fordi eg syns det smaker surt (urin(syre)?) Men eg har aldri hørt at grisen spiser avføring. 

Den menneskelige hjerne søker et årsaker for at noe er forbudt, og det er det jeg tror skjer her, for hvis det ikke er noen reell årsak til at noe er forbudt, så blir det irrasjonelt. Hvis jeg feks hadde fått vite at det var totalt forbudt å spise lammekjøtt hadde jeg garantert ikke godtatt det uten videre, jeg hadde lett etter en forklaring, og hvis det ikke var en rasjonell forklaring hadde jeg mest sannsynlig slengt meg på en konspiratorisk forklaring. 

Endret av JaVel
Skrevet

Men jeg skjønner virkelig ikke Mette sin trang etter at han skal spise svinekjøtt? Er det virkelig så viktig? Man greier seg helt fint uten svinekjøtt i hverdagen altså. 

• Liker 15
Skrevet

Utrolig koselig at drømmeprinsen endelig er på norsk jord ❤️❤️ En mann som kommer til å gjøre Norge til et bedre sted ❤️

Skrevet
46 minutter siden, Minipilla skrev:

Men jeg skjønner virkelig ikke Mette sin trang etter at han skal spise svinekjøtt? Er det virkelig så viktig? Man greier seg helt fint uten svinekjøtt i hverdagen altså. 

Jeg opplever det som en måte å forsøke og vise verden at han «gjør alt» for henne og at det liksom viser hvor mye han elsker henne. Men det blir bare så feil. Hun fremstår litt enkel og manipulerende/herskesyk. I et forhold så er vel det viktigste å respektere hverandre og hverandres ulikheter, både kulturelt og på andre måter. For meg er det respektløst, slik hun holder på med dette svinekjøttet. Både ovenfor ham og familiens hans.  

• Liker 12
Skrevet (endret)

Jeg tror også at med at H skal spise svin har noe med at hun tror hun viser verden hvor høyt han elsker henne og at han kan gjøre alt for henne typ. Slik hun tror hun har bevist så mange ganger før, men som bare gir motsatt effekt for den som har sett dette før.  

Jeg synes også dette er respektløst ovenfor både han og familien. Virkelig respektløst. Om han da skulle hatt lyst til å spise svin så kan det vitterlig gjøres i stillhet. Familien trenger jo ikke å få vite det stakkars. Jeg kjenner noen som er gift med en tyrker som spiser svin (ikke tyrkern, men kona) og hans mor ber en ekstra gang hver eneste dag for dem. Det kan gi enormt stress for en troende mor/far/familie å vite at man har "feilet" så fullstendig at barnet deres spiser gris. Og for alle å lese i tillegg. 

Endret av Visvas
Rettet skrivefeil
  • Liker 12
Skrevet (endret)
13 minutter siden, Visvas skrev:

Det kan gi enormt stress for en troende mor/far/familie å vite at man har "feilet" så fullstendig at barnet deres spiser gris.

Men tenk at det å spise grisekjøtt skal være så ille, at hvis en muslimsk mann/ kvinne velger å smake på det, så er det en enorm skamplett for deres foreldre. Det aller, aller viktigste burde jo være at den muslimske mannen/ kvinnen er medfølende ovenfor sine omgivelser, og ikke hva de putter i munnen. 

Endret av JaVel
  • Liker 4
Skrevet
16 minutter siden, JaVel skrev:

Men tenk at det å spise grisekjøtt skal være så ille, at hvis en muslimsk mann/ kvinne velger å smake på det, så er det en enorm skamplett for deres foreldre. Det aller, aller viktigste burde jo være at den muslimske mannen/ kvinnen er medfølende ovenfor sine omgivelser, og ikke hva de putter i munnen. 

Det er selvfølgelig viktig at de er medfølende for de rundt seg også, men det er nesten så jeg tror at å spise gris er nesten verre enn å slå kjærringa...satt på spissen 🙈 

En god muslim er jo veldig mye mer enn å be, spise halal ect 

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, JaVel said:

Vet at kjøtt fra hanngriser som ikke har blitt kastrert kan lukte eller smake rart ( hormoner hos ikke-kastrerte griser ) av den grunn kastreres dem, men har aldri hørt at de har urin i blodet, så det er nok en myte. 

Ikkje i blodet, men at noe av urinen går i kjøttet. Mulig det henger i fra det du nevner ang "Rånelukt" (Ukastrert hanngris). Uansett, det er ikkje noe å henge seg opp i for Mette sin del. Da mener eg: Spiller det noen rolle om mannen IKKJE spiser svin, det finnes heller andre ting som har større minus i islam enn svinekjøtt. Eg venter bare på DET innlegg hvor hun skal forklare hele denne svine/gris/bacon "tingen". Kanskje hun blir den første som klarer å opplyse en muslim? Som sagt, eg venter i spenning 🤣

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, Centimeteren said:

Utrolig koselig at drømmeprinsen endelig er på norsk jord ❤️❤️ En mann som kommer til å gjøre Norge til et bedre sted ❤️

Da lurer eg...Hvordan skal han gjøre Norge et bedre sted å være?🤔
Vil veldig gjerne høre din mening om dette

• Liker 9
Skrevet
4 timer siden, Pasha skrev:

Jeg har flere "bekjente der de i utgangspunktet er muslimer og ikke spiser svin selv, men de lar barna sine spise det hvis ønsker. Dette er folk som opprinnelig er fra Bosnia. 

Ei annen ei jeg kjenner som var gift med en tyrker, der kunne ikke barna spise svin. (Jeg er usikker på om hun spiste det selv)

Jeg har også den erfaringen med bosniske muslimer. De serverte/spiste ikke svinekjøtt hjemme, men sa til med at jeg måtte bare servere akkurat det jeg ville da jeg inviterte til barnebursdag. 

• Liker 1
Skrevet
31 minutter siden, Influenseren skrev:

Da lurer eg...Hvordan skal han gjøre Norge et bedre sted å være?🤔
Vil veldig gjerne høre din mening om dette

Tipper det var et snev ironi i det innlegget. 

• Liker 13
Skrevet
12 hours ago, Jodaneida said:

Tipper det var et snev ironi i det innlegget. 

Egentlig ikkje, men eg lurer oppriktig på hva Centimeteren mener med at han kommer til å gjøre Norge til et bedre sted å være. Hva er sååå spesielt med han at det kommer til å skje? I just wonder, syns det var en litt rar ting å si :) Mulig han vil gjøre M sin verden bedre, men NORGE? Tviler...

• Liker 4
Skrevet
4 timer siden, Influenseren skrev:

Egentlig ikkje, men eg lurer oppriktig på hva Centimeteren mener med at han kommer til å gjøre Norge til et bedre sted å være. Hva er sååå spesielt med han at det kommer til å skje? I just wonder, syns det var en litt rar ting å si :) Mulig han vil gjøre M sin verden bedre, men NORGE? Tviler...

Jeg tror Centimeteren var ironisk 😊

• Liker 4
Skrevet

Det er nok ikke så viktig for dagens muslimer om svinekjøttet inneholdt trikiner osv. De fleste jeg kjenner bryr seg ikke særlig om grunnen, de stiller lite kritiske spørsmål for det "bare er sånn" . Det er sånn de er vant med, og sånn de er vokst opp. Alt har ikke alltid en grunn. 

Jeg har jo ingen grunn for å ikke spise hund for eksempel, men jeg gjør det jo ikke, fordi jeg syns det er kvalmt og ekkelt. Det er vel litt sånn for de og, de bare syns det er ekkelt. Og det er ofte enkelt å holde seg unna det. 

• Liker 9
Skrevet
15 minutter siden, lilletyrkia skrev:

Det er nok ikke så viktig for dagens muslimer om svinekjøttet inneholdt trikiner osv. De fleste jeg kjenner bryr seg ikke særlig om grunnen, de stiller lite kritiske spørsmål for det "bare er sånn" . Det er sånn de er vant med, og sånn de er vokst opp. Alt har ikke alltid en grunn. 

Jeg har jo ingen grunn for å ikke spise hund for eksempel, men jeg gjør det jo ikke, fordi jeg syns det er kvalmt og ekkelt. Det er vel litt sånn for de og, de bare syns det er ekkelt. Og det er ofte enkelt å holde seg unna det. 

Du bor i Tyrkia? Er det mange misoppfatninger om griser i Tyrkia? 

• Liker 2
Skrevet

"Vi må huske at mennesker ikke ER sin tro, men at troen er en del av mennesket" - Dette skriver M på dagens første snap. 

Nja, eg vet nå ikkje eg, følger du Islam så ER du muslim. Hvis du skal fortelle hvem "Per" fra Gjøvik er sier du ikkje: "Han er kristen", men om "Mostafa" fra Midt-Østen sier man" Han er muslim". Etter å ha levd med en muslim i maaange år vil eg si at en muslim ER muslim, selv om det ikkje bes 5 ganger om dagen så ER de muslim. Da eg møtte min mann kunne både han og hans venner ta seg en øl f.eks, men svinekjøtt? ALDRI! Det er som @lilletyrkiasier: "Jeg har jo ingen grunn for å ikke spise hund for eksempel, men jeg gjør det jo ikke, fordi jeg syns det er kvalmt og ekkelt." Mye mulig det er slik slik for en "Moderne" muslim, for uansett hvilken muslim du spør hvorfor de ikkje spiser svin er svaret bare:"Kjøttet er urent" - Men det er ikkje alltid du får en bedre forklaring enn det.

Jaja nei da så, det er jo flott å se at baconet har funnet sin plass på frokostbordet hos M da, ja sånn i tilfelle fristelsen blir for store...Kan bare snakke for meg selv, men eg hadde ALDRI og da mener eg ALDRI satt bacon eller svin generelt på matbordet til min mann!

• Liker 10
Skrevet
15 minutter siden, Influenseren skrev:

"Vi må huske at mennesker ikke ER sin tro, men at troen er en del av mennesket" - Dette skriver M på dagens første snap. 

Nja, eg vet nå ikkje eg, følger du Islam så ER du muslim. Hvis du skal fortelle hvem "Per" fra Gjøvik er sier du ikkje: "Han er kristen", men om "Mostafa" fra Midt-Østen sier man" Han er muslim". Etter å ha levd med en muslim i maaange år vil eg si at en muslim ER muslim, selv om det ikkje bes 5 ganger om dagen så ER de muslim. Da eg møtte min mann kunne både han og hans venner ta seg en øl f.eks, men svinekjøtt? ALDRI! Det er som @lilletyrkiasier: "Jeg har jo ingen grunn for å ikke spise hund for eksempel, men jeg gjør det jo ikke, fordi jeg syns det er kvalmt og ekkelt." Mye mulig det er slik slik for en "Moderne" muslim, for uansett hvilken muslim du spør hvorfor de ikkje spiser svin er svaret bare:"Kjøttet er urent" - Men det er ikkje alltid du får en bedre forklaring enn det.

Jaja nei da så, det er jo flott å se at baconet har funnet sin plass på frokostbordet hos M da, ja sånn i tilfelle fristelsen blir for store...Kan bare snakke for meg selv, men eg hadde ALDRI og da mener eg ALDRI satt bacon eller svin generelt på matbordet til min mann!

Hun viser dette til de grader for å provosere...burde vell hatt fokus et annet sted enn på den maten som har blitt så viktig å dele.  

• Liker 4
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...