Gå til innhold

metteask.blogg.no


Gjest amaryllish

Anbefalte innlegg

Gjest Deltidsmamma

Jeg syntes det er en uting det hun gjør. En venninne av meg er gift med en i fra Irak, og han sa at dersom det stemmer at H sin familie leser bloggen hennes vil H få problemer når han kommer hjem. En annen ting jeg lurer på er jo at H er jo Muslim, lurer på om Mette egentlig har satt seg inn i dette med islam osv... fordi barnet tilhører H i følge Islam, det betyr at dersom H tar med seg barnet sitt hjem og ikke vil levere det tilbake skal M slite fælt med å f det tilbake lett. Hun lager kun snap for å provosere, og jeg misliker at man legger ut avsenderen til spørsmålene ia snap, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

52 minutter siden, Influenseren skrev:

Jaja nei da så, det er jo flott å se at baconet har funnet sin plass på frokostbordet hos M da, ja sånn i tilfelle fristelsen blir for store...Kan bare snakke for meg selv, men eg hadde ALDRI og da mener eg ALDRI satt bacon eller svin generelt på matbordet til min mann!

Jeg har sett før at Mette er glad i bacon og stekt egg, skal hun slutte å spise det, altså sette det på bordet fordi han er muslim? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Deltidsmamma skrev:

En annen ting jeg lurer på er jo at H er jo Muslim, lurer på om Mette egentlig har satt seg inn i dette med islam osv.

Dette spørsmålet kommer alltid og jeg er enig i at man må lære seg mye om islam når man har valgt å gifte seg med en muslim, MEN da bør man også kreve nøyaktig det samme av den muslimske mannen. At han setter seg inn i den kristne kulturarv, lese seg opp på grisekjøtt siden dette har vært så mye diskutert ,for å lære at griser er svært intelligente skapninger og at det ikke er det samme som å spise "rotte fanget i kloakken", for å sette det på spissen. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette kritiseres for å ta FOR MYE hensyn til sin manns ønsker ( ved å ikke gå ut alene i Tyrkia) og så kritiseres hun for IKKE å ta hensyn til ham ved å servere bacon på frokostbordet?? 
Kan det ikke bare være slik at de hensyn de viser ovenfor hverandre rett og slett er noe DE synes er helt ok og kan leve fint med? Det kalles å gi og ta i min verden, og det som gjelder for meg og mine trenger ikke bety det samme for andre 🤷🏻‍♀️

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deltidsmamma
32 minutter siden, Zenhouse skrev:

Mette kritiseres for å ta FOR MYE hensyn til sin manns ønsker ( ved å ikke gå ut alene i Tyrkia) og så kritiseres hun for IKKE å ta hensyn til ham ved å servere bacon på frokostbordet?? 
Kan det ikke bare være slik at de hensyn de viser ovenfor hverandre rett og slett er noe DE synes er helt ok og kan leve fint med? Det kalles å gi og ta i min verden, og det som gjelder for meg og mine trenger ikke bety det samme for andre 🤷🏻‍♀️

Tror ikke det er det som det er snakk om/ handler om, men hun skrev , fortalte i en snap at hun handlet inn og tok hensyn til ungene sine som jo er bra men det hadde jo ikke vært så enormt krise om hun også kjøpte noe som han kunne like

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Zenhouse said:

Mette kritiseres for å ta FOR MYE hensyn til sin manns ønsker ( ved å ikke gå ut alene i Tyrkia) og så kritiseres hun for IKKE å ta hensyn til ham ved å servere bacon på frokostbordet?? 
Kan det ikke bare være slik at de hensyn de viser ovenfor hverandre rett og slett er noe DE synes er helt ok og kan leve fint med? Det kalles å gi og ta i min verden, og det som gjelder for meg og mine trenger ikke bety det samme for andre 🤷🏻‍♀️

HVIS han er muslim så blir Mette uren for han når hun spiser svin. 

Kan i grunnen ikkje sammenligne en muslim med en som er kristen. "Alle" i Norge er kristne så sant de ikkje har meldt seg ut av statskirka. For å sammenligne seg med en muslim må du f.eks være noe mer en kristen, f.eks tilhøre en spesiell menighet (f.eks Smiths). Mange i Norge er i kategori kristen fordi de ble døpt og har aldri endret på dette. En muslim er mye mer praktiserende enn hva en kristen er her til lands. Ang svin er det helt unødvendig å provosere på denne måten, det er min mening

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Influenseren skrev:

HVIS han er muslim så blir Mette uren for han når hun spiser svin. 

Kan i grunnen ikkje sammenligne en muslim med en som er kristen. "Alle" i Norge er kristne så sant de ikkje har meldt seg ut av statskirka. For å sammenligne seg med en muslim må du f.eks være noe mer en kristen, f.eks tilhøre en spesiell menighet (f.eks Smiths). Mange i Norge er i kategori kristen fordi de ble døpt og har aldri endret på dette. En muslim er mye mer praktiserende enn hva en kristen er her til lands. Ang svin er det helt unødvendig å provosere på denne måten, det er min mening

Mitt syn er også at generelt er en «vanlig» muslim mer praktiserende enn en «vanlig» kristen. Men poenget mitt er at meningene her i tråden er så bastante. Vi kan ikke si : Sånn og sånn ER det. Det går ikke an å si at M blir uren for H. Hva vet du egentlig om det? Absolutt ingenting. Jeg kjenner muslimer som lar barna spise svin hos venner. Har  jeg rett til å definere deres grad av tro da? Nei, det har jeg ikke. 
 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Influenseren skrev:

HVIS han er muslim så blir Mette uren for han når hun spiser svin. 

Kan i grunnen ikkje sammenligne en muslim med en som er kristen. "Alle" i Norge er kristne så sant de ikkje har meldt seg ut av statskirka. For å sammenligne seg med en muslim må du f.eks være noe mer en kristen, f.eks tilhøre en spesiell menighet (f.eks Smiths). Mange i Norge er i kategori kristen fordi de ble døpt og har aldri endret på dette. En muslim er mye mer praktiserende enn hva en kristen er her til lands. Ang svin er det helt unødvendig å provosere på denne måten, det er min mening

Jeg har møtt flere muslimer, og det de hadde til felles var at de aldri gikk i moskeen, de 5 bønnene hver dag? Glem det. Alle drakk også alkohol, men når det kom til svinekjøtt var de totalt nevrotiske, og det samme gjaldt renslighet. Vil ikke akkurat kalle dem særlig religiøse. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Zenhouse skrev:

Mette kritiseres for å ta FOR MYE hensyn til sin manns ønsker ( ved å ikke gå ut alene i Tyrkia) og så kritiseres hun for IKKE å ta hensyn til ham ved å servere bacon på frokostbordet?? 
Kan det ikke bare være slik at de hensyn de viser ovenfor hverandre rett og slett er noe DE synes er helt ok og kan leve fint med? Det kalles å gi og ta i min verden, og det som gjelder for meg og mine trenger ikke bety det samme for andre 🤷🏻‍♀️

Jeg mener dette ikke kan settes opp i mot hverandre. Å bruke flere tusen på å reise for å sitte på et hotellrom er ikke normalt for hverken en nordmann eller en tyrker. Å ikke servere gris på et bord hvor det sitter en muslim er mine øyne helt normalt. 

Jeg er helt enig i at det er deres liv og de gjør akkurat hva de vil, men igjen så skriver hun for å provosere så det må være rom for å diskutere.

Endret av Visvas
Rettet skrivefeil
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Visvas skrev:

Jeg mener dette ikke kan settes opp i mot hverandre. Å bruke flere tusen på å reise for å sitte på et hotellrom er ikke normalt for hverken en nordmann eller en tyrker. Å ikke servere gris på et bord hvor det sitter en muslim er mine øyne helt normalt. 

Jeg er helt enig i at det er deres liv og de gjør akkurat hva de vil, men igjen så skriver hun for å provosere så det må være rom for å diskutere.

Å spille kort eller danse på søndager var også en synd i Norge før. Å sette seg ned med kortstokken foran min oldemor var ganske respektløst ovenfor henne. Men skal endringer skje/ modereres må noen begynne/stå for det. 
Og igjen- er dette greit for H, er det helt bortkastet å diskutere om dette er greit eller ikke av M her i tråden synes jeg. Det finnes egen tråd for å diskutere religion og livssyn.  
 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, JaVel skrev:

Du bor i Tyrkia? Er det mange misoppfatninger om griser i Tyrkia? 

Hehe ja hvor skal man begynne. Den ene er jo at grisen spiser alt, så at den da er skitten, men det gjør jo også høner, de spiser jo virkelig alt men muslimer spiser jo høns.

En annen veldig merkelig forklaring er at de mener grisen er det eneste dyret som ikke blir sjalu om en annen gris stjeler partneren dems. ( Hva det har med at man ikke kan spise det aner jeg ikke :P )

En annen er at grisen er uren fordi den ikke kan svette, at svetten blir inni kroppen.

De fleste synes nok det bare er ekkelt.

Noen mener man blir syk, noe som KAN være sant og da, er jo mange norske som holder seg unna svin. Mange på lavkarbo som holder seg unna svin for de mener det ikke er bra for kroppen. Folk med leddproblemer og annet føler seg bedre uten svin..

Så ja det er mange rare grunner, men jeg har aldri hørt fra en muslim snakke om den EGENTLIGE grunnen, at man ble syk før i tiden, og at kjøttet eldes fortere enn annet kjøtt.  Tror faktisk mange ikke vet. De er vant til at "Det bare er sånn"

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, lilletyrkia skrev:

Hehe ja hvor skal man begynne. Den ene er jo at grisen spiser alt, så at den da er skitten, men det gjør jo også høner, de spiser jo virkelig alt men muslimer spiser jo høns.

En annen veldig merkelig forklaring er at de mener grisen er det eneste dyret som ikke blir sjalu om en annen gris stjeler partneren dems. ( Hva det har med at man ikke kan spise det aner jeg ikke :P )

En annen er at grisen er uren fordi den ikke kan svette, at svetten blir inni kroppen.

De fleste synes nok det bare er ekkelt.

Noen mener man blir syk, noe som KAN være sant og da, er jo mange norske som holder seg unna svin. Mange på lavkarbo som holder seg unna svin for de mener det ikke er bra for kroppen. Folk med leddproblemer og annet føler seg bedre uten svin..

Så ja det er mange rare grunner, men jeg har aldri hørt fra en muslim snakke om den EGENTLIGE grunnen, at man ble syk før i tiden, og at kjøttet eldes fortere enn annet kjøtt.  Tror faktisk mange ikke vet. De er vant til at "Det bare er sånn"

 

Det er vel også det at grisene lever i gjørme og egen møkk, og velter seg rundt i den i griseinnhegningen? De er sperret inne på et lite område, og der tisser og driter de, og så ruller de seg på bakken hvis det er gjørme der etterpå.

Det er jo urent for de fleste, og ganske ekkelt å tenke på egentlig... å spise et dyr som har rullet seg i sin egen dritt. Folk spiser jo ribbe for eksempel her til lands, og der er huden på grisen med, og den har vært rullet rundt i skitten.

Kan altså til nød forstå muslimenes syn på at svin er urene dyr. Svin er urene når de sperres inne. Men villsvin ruller seg jo ikke i egen møkk, de har skogbunnen og vanlig jord å rulle seg i. De blir ikke stående i egen møkk. Det sies jo at griser er renslige dyr om de får sjansen (de kan trenes til det som en hund).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Zenhouse skrev:

Mette kritiseres for å ta FOR MYE hensyn til sin manns ønsker ( ved å ikke gå ut alene i Tyrkia) og så kritiseres hun for IKKE å ta hensyn til ham ved å servere bacon på frokostbordet?? 
Kan det ikke bare være slik at de hensyn de viser ovenfor hverandre rett og slett er noe DE synes er helt ok og kan leve fint med? Det kalles å gi og ta i min verden, og det som gjelder for meg og mine trenger ikke bety det samme for andre 🤷🏻‍♀️

Jeg synes ikke det er det som kritiseres her og at det er det  som provoserer. Men han har en familie som følger med på mediene hennes. DET er respektløst, og meget meget rart at hun kan legge ut noe som er en så stor synd, men hun kan ikke skrive at ungen ikke skal omskjæres ? Det er jo det som er helt merkelig her. Ikke at hun spiser svin, for det gjør jeg og selv om jeg er gift med en muslim. Men jeg snakker jo ikke akkurat om det, eller viser bilder osv så svigerfamilien kan se "hvor ekkel jeg er " 😆 Og det er en stor synd å spise det når man er gravid og. Men men de om det.. Bare helt merkelig å provosere på den måten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slutta å spise gris for 15~20 år siden. Jeg kaster opp når jeg spiser gris, selv uten å vite at jeg har spist det. Tar 15~20 minutter og så er det bøtte og toalett på meg i to dager. Skjedd flere ganger så jeg tror ikke dette er tilfeldig, jeg valgte derfor å slutte å spise gris. 

Så gris var aldri et tema hos oss når jeg møtte mannen min, flaks 😆

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Million skrev:

Det er vel også det at grisene lever i gjørme og egen møkk, og velter seg rundt i den i griseinnhegningen? De er sperret inne på et lite område, og der tisser og driter de, og så ruller de seg på bakken hvis det er gjørme der etterpå.

Det er jo urent for de fleste, og ganske ekkelt å tenke på egentlig... å spise et dyr som har rullet seg i sin egen dritt. Folk spiser jo ribbe for eksempel her til lands, og der er huden på grisen med, og den har vært rullet rundt i skitten.

Kan altså til nød forstå muslimenes syn på at svin er urene dyr. Svin er urene når de sperres inne. Men villsvin ruller seg jo ikke i egen møkk, de har skogbunnen og vanlig jord å rulle seg i. De blir ikke stående i egen møkk. Det sies jo at griser er renslige dyr om de får sjansen (de kan trenes til det som en hund).

Veldig mye villsvin her. De jaktes på og jeg tror de blir gitt til dyrene, hunder ect

...for ordens skyld vil jeg legge til at det også er haram å kaste mat. Så det blir litt tveegget som mye annet her nede😅

Endret av Visvas
La til en setning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, lilletyrkia skrev:

Jeg synes ikke det er det som kritiseres her og at det er det  som provoserer. Men han har en familie som følger med på mediene hennes. DET er respektløst, og meget meget rart at hun kan legge ut noe som er en så stor synd, men hun kan ikke skrive at ungen ikke skal omskjæres ? Det er jo det som er helt merkelig her. Ikke at hun spiser svin, for det gjør jeg og selv om jeg er gift med en muslim. Men jeg snakker jo ikke akkurat om det, eller viser bilder osv så svigerfamilien kan se "hvor ekkel jeg er " 😆 Og det er en stor synd å spise det når man er gravid og. Men men de om det.. Bare helt merkelig å provosere på den måten.

Nei det er det jeg også mener. De får jo gjøre hva de vil, men hvorfor være så respektløs at man tar sjansen på at familien leser om det. Ser bilder og videoer av at hun har lagd, handla inn ect. Er jo virkelig ikke nødvendig. Er nok vanskelig nok for en troende mor at ungen skal flytte til "syndens land" 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Visvas skrev:

Jeg mener dette ikke kan settes opp i mot hverandre. Å bruke flere tusen på å reise for å sitte på et hotellrom er ikke normalt for hverken en nordmann eller en tyrker. Å ikke servere gris på et bord hvor det sitter en muslim er mine øyne helt normalt. 

Jeg er helt enig i at det er deres liv og de gjør akkurat hva de vil, men igjen så skriver hun for å provosere så det må være rom for å diskutere.

Det er haram for en muslim å spise svin, men regner ikke med at det er haram å SE en ikke-muslim spise svin? Så det at hun spiser sin vanlige frokost med egg og bacon må være helt ok. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest expatityrkia

Vi kan ikke her vite at familien hans syns dette er skam. Jeg har en venninne som har svin i kjøleskapet og serverer det til datteren, noe både mannen og hans familie vet. Svigermoren ber litt ekstra for barnet som spiser svin. Det er gråsoner her. For noen så er det helt uaktuelt å ha svin i hus, for andre så går det greit bare det ikke spises selv.

Min mann har aldri smakt svin, heller ikke barna våre. Men han tok likevel med hjem villsvin kjøtt til min stefar som var på besøk, og det ble lagd på kjøkkenet vårt og spist ved samme bord som vi satt ved og spiste annet kjøtt. Det eneste her var at det ble brukt separate kniver, og denne kniven som ble brukt til villsvinkjøtt ble pakket vekk og ikke brukt siden. 

Jeg vet flere muslimer som spiser svin i Norge, og også hvor de lar barna spise svin. 

Om Mette sier at han vil smake, så tenker jeg at da vil han jo det. Og jeg syns ikke det er så ille at familien hans kan lese det. For kanskje de allerede vet det. Han vet om bloggen, og om det er noe der han ikke ønsker de skal lese så regner jeg med han ville bedt henne slette det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Million skrev:

Det er vel også det at grisene lever i gjørme og egen møkk, og velter seg rundt i den i griseinnhegningen? De er sperret inne på et lite område, og der tisser og driter de, og så ruller de seg på bakken hvis det er gjørme der etterpå.

Griser skal ha tilgang til gjørme for å regulere kroppstemperaturen sin, den vil aldri legge seg i avføring hvis den har tilgang til gjørme. På samme måte vil ikke vi mennesker drikke vår egen urin, hvis vi har tilgang til vann. 

Endret av JaVel
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...