Visvas Skrevet 26. november 2019 #5041 Skrevet 26. november 2019 5 minutter siden, JaVel skrev: Jeg trodde det var helt vanlig at folk på landsbygda i Tyrkia omtrent alltid brukte hijab/ skaut men slik er det ikke? Kommer litt an på, det er mange små byer som er vel så moderne som større byer. Men skikkelig på landet bruker nok de fleste tyrkere/kurdere skaut vil jeg tro. Men det er jo ikke ensbetydende med at en utlending må det for å vise respekt slik jeg kjenner det iallefall. Så jeg er kjempenysgjerrig på hva dette har med respekt å gjøre i H sin landsby. 3
JaVel Skrevet 26. november 2019 #5042 Skrevet 26. november 2019 8 minutter siden, Visvas skrev: Kommer litt an på, det er mange små byer som er vel så moderne som større byer. Men skikkelig på landet bruker nok de fleste tyrkere/kurdere skaut vil jeg tro. Men det er jo ikke ensbetydende med at en utlending må det for å vise respekt slik jeg kjenner det iallefall. Så jeg er kjempenysgjerrig på hva dette har med respekt å gjøre i H sin landsby. At hun av respekt for H gjør seg utilgjengelig for andre menn i landsbygda, at hun ikke viser sitt vakre hår til dem? 3
Visvas Skrevet 26. november 2019 #5043 Skrevet 26. november 2019 Akkurat nå, JaVel skrev: At hun av respekt for H gjør seg utilgjengelig for andre menn i landsbygda, at hun ikke viser sitt vakre hår til dem? Ja det mulig det er det de mener. 1
JaVel Skrevet 26. november 2019 #5044 Skrevet 26. november 2019 5 minutter siden, Visvas skrev: Ja det mulig det er det de mener. Når det kommer til de store byene i Tyrkia, er det slik at tykiske menn og kvinner har samme avslappede kontakt med det motsatte kjønn, som vi har i Norge? Da tenker jeg på den hverdagslige kontakt. 2
lilletyrkia Skrevet 26. november 2019 #5045 Skrevet 26. november 2019 57 minutter siden, JaVel skrev: Men hvor dypt sitter egentlig respekten for den mannen om de " hopper på" kona hans, hvis han ikke er tilstede . Jeg mener jo om hun går med mannen så regner de vel med at de to er gift. Går hun alene så vet de jo ikke det. 3
lilletyrkia Skrevet 26. november 2019 #5046 Skrevet 26. november 2019 49 minutter siden, Zenhouse skrev: Men om en føler det slik da? At en skiller seg ut og har lyst å «gli» inn i mengden? Gjør det noe? Hun vil alltid skille seg ut uansett og man ser jo lett at hun er utlending selv med skaut. Så for meg er det unødvendig. Hvis du har lest alt jeg skreiv, så skreiv jeg at jeg respekterte hennes valg og at jeg og hun har forskjellig syn. Men jeg forstår ikke helt tankegangen. Hun hadde skaut på flyplassen også. 7
JaVel Skrevet 26. november 2019 #5047 Skrevet 26. november 2019 1 minutt siden, lilletyrkia skrev: Hun vil alltid skille seg ut uansett og man ser jo lett at hun er utlending selv med skaut. Så for meg er det unødvendig. Hvis du har lest alt jeg skreiv, så skreiv jeg at jeg respekterte hennes valg og at jeg og hun har forskjellig syn. Men jeg forstår ikke helt tankegangen. Hun hadde skaut på flyplassen også. Ja når man ser på bilder av Mette og mannen, så er jo hun kritthvit i huden i forhold til ham, så superenkelt, selv når hun går med skaut, å se at hun ikke er tyrkisk. 3
Visvas Skrevet 26. november 2019 #5048 Skrevet 26. november 2019 33 minutter siden, JaVel skrev: Når det kommer til de store byene i Tyrkia, er det slik at tykiske menn og kvinner har samme avslappede kontakt med det motsatte kjønn, som vi har i Norge? Da tenker jeg på den hverdagslige kontakt. Det kommer nok an på hvor europeisk de er. Vi har menn i familien som er fullstendig avslappa til det motsatte kjønn som ler av sine "villagesøstre" og sier de kommer fra "svarteste Afrika ". Ikke ondsinnet altså, men de mener søstrene er gammeldagse. Men personlig tror jeg aldri det vil være helt som i Norge uten at jeg vet det sikkert. Kanskje om noen generasjoner😅 3
Surikatt Skrevet 26. november 2019 #5049 Skrevet 26. november 2019 1 time siden, Visvas skrev: De troppet opp på Snap og forklarte man bruker skaut av respekt, men sier ikke mer. Respekt for hva? Jeg er oppriktig nysgjerrig. Jeg har aldri før hørt at en kvinne bruker skaut av respekt på en buss, i en butikk ect. (I Tyrkia ) Jeg har venner som går i svarteste villagen langt øst som er lys i håret og aldri bruker noe tørkle på hodet. Er dette noe spesielt i H sin village? Skaut brukes fordi det har menn i disse samfunnene bestemt. Det er gammeldags og jeg fatter ikke at man lar seg undertrykke av en mann på denne måten. Hvorfor går ikke menn med skaut da? 11
JaVel Skrevet 26. november 2019 #5050 Skrevet 26. november 2019 29 minutter siden, Surikatt skrev: Skaut brukes fordi det har menn i disse samfunnene bestemt. Det er gammeldags og jeg fatter ikke at man lar seg undertrykke av en mann på denne måten. Hvorfor går ikke menn med skaut da? Det som provoserer meg er at islam sier tydelig at menn skal slå ned sitt blikk når de går forbi kvinner som ikke er i familie, men det kan man jo trygt si at mange ikke følger, men kvinner, de MÅ ha skaut, for det sier jo islam. Dobbeltmoral, med andre ord. . Det beste rådet må jo være at folk bør være opptatt av sin egen moral, og ikke andres. Hvis en muslimsk mann vil at kona skal bære hijab, så bør han følge alle de krav islam har til han som mann og menneske, før han krever noe av sin kone. 15
lilletyrkia Skrevet 26. november 2019 #5051 Skrevet 26. november 2019 3 minutter siden, JaVel skrev: Hvis en muslimsk mann vil at kona skal bære hijab, så bør han følge alle de krav islam har til han som mann og menneske, før han krever noe av sin kone. Den likte jeg, klokt sagt. 7
lilletyrkia Skrevet 26. november 2019 #5052 Skrevet 26. november 2019 39 minutter siden, Surikatt skrev: Skaut brukes fordi det har menn i disse samfunnene bestemt. Det er gammeldags og jeg fatter ikke at man lar seg undertrykke av en mann på denne måten. Hvorfor går ikke menn med skaut da? Enig... Jeg kan ikke fatte og begripe at norske kvinner velger frivillig å bruke noe så undertrykkende. Derfor synes jeg det er interessant å høre og lese meningene til folk. 4
JaVel Skrevet 26. november 2019 #5053 Skrevet 26. november 2019 3 minutter siden, lilletyrkia skrev: Enig... Jeg kan ikke fatte og begripe at norske kvinner velger frivillig å bruke noe så undertrykkende. Derfor synes jeg det er interessant å høre og lese meningene til folk. Hvis man feks ser på Iran og Saudi-Arabia så er kvinner pålagt å dekke seg til. De risikerer fengsel og hån ved ikke å gjøre det. I andre muslimske land er det ikke pålagt å dekke seg til, men kvinner risikerer seksuell trakassering og aggresjon fra sine "medborgere" om de ikke gjør det. Av den grunn, og pga at jeg ikke er muslim, så hadde jeg sagt nei, uten tvil, til å dekke meg til. 2
Sol Rampelyset Skrevet 26. november 2019 #5054 Skrevet 26. november 2019 Tråden er ryddet for brukerdebatt. Sol, admin. 1
Visvas Skrevet 26. november 2019 #5055 Skrevet 26. november 2019 7 minutter siden, lilletyrkia skrev: Enig... Jeg kan ikke fatte og begripe at norske kvinner velger frivillig å bruke noe så undertrykkende. Derfor synes jeg det er interessant å høre og lese meningene til folk. Jeg er litt splittet ang bruk av hijab. Jeg er fullstendig imot at barn og unge bruker hijab. Jeg får grøssninger når jeg ser barn med hijab, det er fullstendig feil for meg. Det er helt feil av en mann å kreve at en kvinne skal bruke noe som helst. En kvinne bør aldri bli pålagt å bruke hijab. Men jeg synes det er helt greit hvis en voksen kvinne velger det selv. Og det er ene og alene hennes eget ønske. Vi har flere i familien hvor ektemannen ønsker at kona skal ta av tørkle, men hun vil ikke. 9
lilletyrkia Skrevet 26. november 2019 #5056 Skrevet 26. november 2019 svigermor bruker det heller ikke fordi hun blir tvingt av sin mann til å gjøre det. Hun velger det jo selv. Men det er jo forskjell på når man vokser opp i denne tiden, og itillegg vokser opp i norge. Ingen skal burde trenge å kjenne på at det er noe man skal gjøre for å vise en respekt. Hadde blitt ekstremt skuffet og lei meg om min datter hadde valgt å bruke det i voksen alder. Da jeg ser på det som å gå 100 år tilbake i tid. Sporet litt av fra bloggen, men blir så fasinert over meninger rundt hodeplagg. 3
Visvas Skrevet 26. november 2019 #5057 Skrevet 26. november 2019 (endret) Feks på besøk i en moske så forstår jeg at man har på et tørkle i respekt. Men jeg klarer ikke se noen grunn for at en norsk ikkemuslim skal bruke hodeplagg på gata eller en buss i respekt. Ikke får vi noen forklaring heller, det bare er sånn. Nei det er ikke det. Da er det kanskje noe spesielt i H sin landsby da? Endret 26. november 2019 av Visvas 4
Jammf Skrevet 26. november 2019 #5058 Skrevet 26. november 2019 Misforstått kultursensitivitet er sånn jeg oppfatter det. I forsøket på å please andre svikter man sin egen kulturelle integritet. Men det forutsetter at man er seg denne bevist da... 9
JaVel Skrevet 26. november 2019 #5059 Skrevet 26. november 2019 18 minutter siden, Visvas skrev: Feks på besøk i en moske så forstår jeg at man har på et tørkle i respekt. Men jeg klarer ikke se noen grunn for at en norsk ikkemuslim skal bruke hodeplagg på gata eller en buss i respekt. Ikke får vi noen forklaring heller, det bare er sånn. Nei det er ikke det. Da er det kanskje noe spesielt i H sin landsby da? Du har jo bodd i Tyrkia lenge og har tyrkisk familie, hva TROR du de mener med skaut og respekt? 1
Surikatt Skrevet 26. november 2019 #5060 Skrevet 26. november 2019 1 time siden, lilletyrkia skrev: Enig... Jeg kan ikke fatte og begripe at norske kvinner velger frivillig å bruke noe så undertrykkende. Derfor synes jeg det er interessant å høre og lese meningene til folk. Ja. Men virker som tyrkiske menn tror at norske damer bare løper rundt i miniskjørt så tenker mannen er fornøyd når hun går rundt med skautet sitt. Som 100 år minst tilbake i tid. 1
Fremhevede innlegg