ClusterOfGrapes Skrevet 27. august 2021 #13921 Del Skrevet 27. august 2021 Mette.ask skrev (4 minutter siden): Jeg forstår. En debatt rundt dette temaet er veldig viktig, uavhengig om det er den ene eller andre veien debatten går. Men jeg reagerer på måten det blir formidlet her inne til tider da jeg føler det er veldig dømmende mot de som ikke har tatt vaksinen og som er helsepersonell. En person her inne har skrevet mye som i mine øyne går langt over streken og kanskje det har farget min oppfatning av hva de andre har skrevet her inne rundt samme tema. Jeg tenker mye på de som har skrevet til meg og sagt at de ikke har tatt vaksinen og ikke sagt det til kollegaer, og som samtidig sitter med en utrolig ubehagelig og vond følelse. Dette er en veldig vanskelig debatt fordi det berører sterke følelser hos mennesker. Ja, det er det. Derfor er det vel best at ekspertisen, FHI og regjering får siste ordet. Der er vel så uendelig mye mer vonde følelser blant de som er direkte berørt av denne pandemien, enn de som du refererer til. 29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mette.ask Skrevet 27. august 2021 #13922 Del Skrevet 27. august 2021 ClusterOfGrapes skrev (1 minutt siden): Ja, det er det. Derfor er det vel best at ekspertisen, FHI og regjering får siste ordet. Der er vel så uendelig mye mer vonde følelser blant de som er direkte berørt av denne pandemien, enn de som du refererer til. Klart ekspertisen har de viktigste og høyeste stemmene. Men vi som mennesker har og muligheten til å lytte til informasjon, anbefalinger og risikoen, og ut av det ta våres egne og selvstendige beslutninger på bakgrunn av denne informasjonen. Videre synes ikke jeg vi skal sammenligne følelser og sette det opp mot hverandre. At jeg kanskje har en egoistisk grunn til å ikke ta den, fordi jeg er bekymret og skeptisk, kan jeg forstå at mange tenker, og jeg aksepterer det. Men jeg har snakket med de som er redd fordi de har sett andre få store konsekvenser etter tidligere vaksiner som eks svineinfluensa vaksinen. Noen som selv fikk ME av svineinfluensa vaksinen. De som har opplevd at sine nære har fått alvorlige reaksjoner på nåværende vaksine osv osv... Mitt fokus er ikke at folk ikke skal ta vaksinen, det har jeg aldri sagt, skrevet eller ment (kommer høyst sannsynlig til å ta den selv). Men at vi alle skal tenke litt mer over hvordan vi snakker til og om andre mennesker som har tatt et annet valg enn en selv. Jeg fotstår veldig godt alle sterke følelser rundt vaksinen, både ene og andre veien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedy Lamarr Skrevet 27. august 2021 #13923 Del Skrevet 27. august 2021 Mette.ask skrev (11 minutter siden): Klart ekspertisen har de viktigste og høyeste stemmene. Men vi som mennesker har og muligheten til å lytte til informasjon, anbefalinger og risikoen, og ut av det ta våres egne og selvstendige beslutninger på bakgrunn av denne informasjonen. Det er jeg i utgangspunktet enig i. Men siden du skriver om dine «egne og selvstendige beslutninger» i både blogg og avis, synes jeg det er merkelig at du ikke kan vise til den den informasjonen og de anbefalingene du har lagt til grunn når du har tatt beslutningen om å (foreløpig) ikke vaksinere deg. 30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KikiEco Skrevet 27. august 2021 #13924 Del Skrevet 27. august 2021 Mette.ask skrev (5 minutter siden): Jeg forstår. En debatt rundt dette temaet er veldig viktig, uavhengig om det er den ene eller andre veien debatten går. Men jeg reagerer på måten det blir formidlet her inne til tider da jeg føler det er veldig dømmende mot de som ikke har tatt vaksinen og som er helsepersonell. En person her inne har skrevet mye som i mine øyne går langt over streken og kanskje det har farget min oppfatning av hva de andre har skrevet her inne rundt samme tema. Jeg tenker mye på de som har skrevet til meg og sagt at de ikke har tatt vaksinen og ikke sagt det til kollegaer, og som samtidig sitter med en utrolig ubehagelig og vond følelse. Dette er en veldig vanskelig debatt fordi det berører sterke følelser hos mennesker. Jeg syntes debatten bør holdes på et sivilisert nivå, men jeg syntes du må tåle å bli kalt egoistisk og jeg vil også si korttenkt. Jeg hadde tenkt å lese debattinnlegget ditt i Bergens Tidende om vaksinen, det første som kom opp a jeg søkte etter det var et annet debattinnlegg du skrev i mars i fjor med tittelen "Nordmenn er egoistiske- smitten sprer seg fordi noen ikke tar det alvorlig nok." Hva tenker du om dette i dag? Nå vet vi at smitten sprer seg igjen, byer rundt om i landet vurderer nye tiltak for å unngå at helsesystemet kneler at og at det aller viktigste smittevernstiltaket vi har er vaksinen. Vi kan ikke ta hensyn til følelser, vi må høre på forskningen. Det finnes de som "føler" og mener at munnbind er satanisk, helseskadelig og et tegn på hvordan myndighetene prøver å kue befolkningen, skal vi ta hensyn til dem og deres følelser også? Også er det dette med at du er helsepersonell. Unner deg absolutt et hyggelig og fint arbeidsmiljø, men jeg må si det som slår meg er (om vi skal fortsatt være opptatt av følelser) hva pasientene og pårørende føler i denne situasjonen. Plasser på ulike institusjoner er det ikke akkurat flust med i dette landet og jeg regner med at pasientene på institusjonen der du jobber kan ikke akkurat velge å bli flyttet et annet sted dersom de ikke føler seg trygge med hvordan vaksinering praktiseres der de er. Om jeg hadde vært pårørende hadde jeg heller ikke syntes at situasjonen var optimal med tanke på hva vi vet om coronasmitte på institusjoner. 34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mette.ask Skrevet 27. august 2021 #13925 Del Skrevet 27. august 2021 Hedy Lamarr skrev (1 minutt siden): Det er jeg i utgangspunktet enig i. Men siden du skriver om dine «egne og selvstendige beslutninger» i både blogg og avis, synes jeg det er merkelig at du ikke kan vise til den den informasjonen og de anbefalingene du har lagt til grunn når du har tatt beslutningen om å (foreløpig) ikke vaksinere deg. Det har jeg gjort opp til flere ganger. Jeg er redd og skeptisk til en betinget vaksine da myndighetene her godkjenner en vaksine midlertidig før man har all dokumentasjon som vanligvis kreves. Bivirkninger blir rapportert inn samtidig som befolkningen blir vaksinert og både langtidsbivirkninger og effekt er enda ikke dokumentert da den ikke har vært forsket lenge nok på. Dette er fakta og ikke min egen oppfatning. I tillegg vet vi enda ikke hvor mange eller hvor ofte en må bli vaksinert før vi evt oppnår det vi håper å oppnå. Jeg ammer og er også skeptisk til at blant annet ammende ikke har vært med som testpersoner. (jeg går ikke inn på debatten med vaksinering av barn. Ikke enda iallefall) Jeg vil høyst sannsynlig ta vaksinen før all denne dokumentasjonen jeg etterlyser er på plass, men jeg føler jeg trenger mer enn hva det er akkurat nå. Kanskje er ikke min grunn god nok i andres øyne, men det er den for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg nomore82 Skrevet 27. august 2021 Populært innlegg #13926 Del Skrevet 27. august 2021 Ok. Følelser. Du skriver at det er så mye følelser rundt covid og vaksinen og du ville snakke om alle følelsene rundt temaet. Men du har ikke tatt opp alle følelser. Du har kun tatt opp dine. Kun tatt opp følelser som går på skepsis til vaksinen og følelser de som ikke vil ta vaksinen får når de plutselig må forsvare valget sitt. Hva med alle andre følelser? Hvorfor kunne du ikke ta deg litt tid til å tenke litt høyt motsatt vei? Hva med oss andre? Jeg føler faktisk at innlegget og behovet ditt for å ufarliggjøre det å ikke ta vaksinen som en dolk i ryggen og deretter en langfing rett i trynet. Og når jeg (med flere) sier i mot med våre meninger så er det hat, personlig kritikk og et evig jag etter å finne noe å ta deg på. Du kan ha følelser og du har lov til å snakke om de, men når andre gjør det så flytter du fokuset fra temaet du startet og over på deg som person. Er det rettferdig? Jeg personlig har fått hele jobbsituasjonen min snudd på hode siden mars i fjor. Og på grunn av pandemien har jeg blitt på kanten av å være utbrent. Men jeg er heldig som har en jobb fortsatt. Det er mange som ikke har det lenger. På grunn av pandemien. Jeg har en timeavtale i Helsevesnet neste uke. En viktig time for meg, jobben min og familien min. Om jeg får enkelte symptom på luftveisinfeksjon tett opp mot timen så får jeg ikke komme. Det gir meg konsekvenser. På grunn av pandemien. Jeg har en ungdom i hus. Som nå på andre året på rad opplever en skole totalt utilpasset situasjonen vi er i. Som føler seg alene på skolen. Minimalt med støtte fra lærer. Ingen system som fanger det opp. Jeg kan ikke engang forestille meg tapet skoleelever vil ha med seg fremover mtp tapt kompetanse, lønnstap, forsinkelser ut i arbeidslivet og et kraftig redusert nettverk. På grunn av pandemien. En kompis av meg mistet faren sin i fjor. De fikk ikke lov til å ha begravelse med folk tilstede. Dette ble en ekstra stor belastning for de midt oppi en situasjon som de fleste opplever som krevende og tung. På grunn av pandemien. Du selv var jo midt i en følelsesrik og veldig usikker situasjon med tanke på familiegjenforening med H, hvor restriksjoner som endret seg nærmest daglig ga deg oppturer og nedturer. På grunn av pandemien. Og jeg kunne fortsatt i det evige. Pandemien er krevende for ekstremt mange og de aller fleste vil gjøre ekstremt mye for å prøve å komme tilbake til en normal hverdag hvor vi kan leve som før. Litt mer forutsigbart. Litt tryggere. Litt mer sammen. Og det beste verktøyet vi pr nå har er vaksinen. En vaksine som er ekstremt omtalt, som alle følger med på og hvor antall doser som til nå er satt overgår ALT annet vi har sett tidligere. Og jeg forstår at en er litt usikker. Men jeg er ikke ekspert på virus, sykdommer, bivirkninger, behandling, pandemier, epidemier eller tilsvarende. Til det har vi forskere. Fagfolk. Eksperter. Det er de som kan dette. Det er de som jobber med det og har erfaringen. De som kjenner igjen mønster og reaksjoner. De som er best egnet til å studere dette, komme med en analyse og så en anbefaling. Og når vi nå er oppi noe som er så nytt som nå så er det ikke rart at anbefalinger endrer seg etterhvert som man får mer data, mer statistikk og mer erfaring så justerer man anbefalingene. Det er for meg et tegn på at de faktisk gjør det de kan for å stoppe dette. Midt oppi dette så føler du for at du ikke vil ta vaksinen… Skjønner du ikke at det skaper følelser hos oss andre? At du tilsynelatende tar så lett på en situasjon som har påvirket oss andre så ekstremt mye på andre året på rad? Er ikke de følelsene minst like viktige som den ene følelse du valgte å publisere og støtte? Så når jeg (eller andre) skriver at en mener du er egoistisk så snur du det om til hat mot deg. Nei. Det er ikke hat mot deg. Det er en mening om det du uttaler deg om og en mening om en handling du (ikke) gjør. Å kalle det hat oppfattes for meg som å fjerne verdien på mine følelser. 68 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedy Lamarr Skrevet 27. august 2021 #13927 Del Skrevet 27. august 2021 (endret) Mette.ask skrev (17 minutter siden): Det har jeg gjort opp til flere ganger. Jeg er redd og skeptisk til en betinget vaksine da myndighetene her godkjenner en vaksine midlertidig før man har all dokumentasjon som vanligvis kreves. Bivirkninger blir rapportert inn samtidig som befolkningen blir vaksinert og både langtidsbivirkninger og effekt er enda ikke dokumentert da den ikke har vært forsket lenge nok på. Dette er fakta og ikke min egen oppfatning. I tillegg vet vi enda ikke hvor mange eller hvor ofte en må bli vaksinert før vi evt oppnår det vi håper å oppnå. Jeg ammer og er også skeptisk til at blant annet ammende ikke har vært med som testpersoner. (jeg går ikke inn på debatten med vaksinering av barn. Ikke enda iallefall) Jeg vil høyst sannsynlig ta vaksinen før all denne dokumentasjonen jeg etterlyser er på plass, men jeg føler jeg trenger mer enn hva det er akkurat nå. Kanskje er ikke min grunn god nok i andres øyne, men det er den for meg. Prinsippet bak mRna-vaksinen er forsket på i ca tjue år, hvor lenge synes du er «lenge nok»? Vil anbefale deg å lese f.eks. denne: https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/GQPRdJ/hvordan-fungerer-egentlig-mrna-vaksinene At noen vaksiner må tas mer enn én eller to ganger bør du som helsepersonell være kjent med. Så hva er galt med flere vaksinasjoner for samme sykdom? Og hvor mange må være vaksinert? Dess flere jo bedre, omlag 90 prosent over 16 år antas å være flott, sier Folkehelseinstituttet. Det klarer vi fint om alle stiller opp. Ammende og vaksine: Ikke noe problem, og jeg kan vise til en hel armada av seriøse nettsteder som underbygger den påstanden, her er én: https://www.rcog.org.uk/en/guidelines-research-services/coronavirus-covid-19-pregnancy-and-womens-health/covid-19-vaccines-and-pregnancy/covid-19-vaccines-pregnancy-and-breastfeeding/ Og i tillegg: Er du ikke redd for å bli smittet? Død, long covid osv. Hvorfor er det mindre skremmende enn en vaksine som har vist seg å være både effektiv og sikker? Endret 27. august 2021 av Hedy Lamarr tillegg 42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mette.ask Skrevet 27. august 2021 #13928 Del Skrevet 27. august 2021 KikiEco skrev (10 minutter siden): Jeg syntes debatten bør holdes på et sivilisert nivå, men jeg syntes du må tåle å bli kalt egoistisk og jeg vil også si korttenkt. Jeg hadde tenkt å lese debattinnlegget ditt i Bergens Tidende om vaksinen, det første som kom opp a jeg søkte etter det var et annet debattinnlegg du skrev i mars i fjor med tittelen "Nordmenn er egoistiske- smitten sprer seg fordi noen ikke tar det alvorlig nok." Hva tenker du om dette i dag? Nå vet vi at smitten sprer seg igjen, byer rundt om i landet vurderer nye tiltak for å unngå at helsesystemet kneler at og at det aller viktigste smittevernstiltaket vi har er vaksinen. Vi kan ikke ta hensyn til følelser, vi må høre på forskningen. Det finnes de som "føler" og mener at munnbind er satanisk, helseskadelig og et tegn på hvordan myndighetene prøver å kue befolkningen, skal vi ta hensyn til dem og deres følelser også? Også er det dette med at du er helsepersonell. Unner deg absolutt et hyggelig og fint arbeidsmiljø, men jeg må si det som slår meg er (om vi skal fortsatt være opptatt av følelser) hva pasientene og pårørende føler i denne situasjonen. Plasser på ulike institusjoner er det ikke akkurat flust med i dette landet og jeg regner med at pasientene på institusjonen der du jobber kan ikke akkurat velge å bli flyttet et annet sted dersom de ikke føler seg trygge med hvordan vaksinering praktiseres der de er. Om jeg hadde vært pårørende hadde jeg heller ikke syntes at situasjonen var optimal med tanke på hva vi vet om coronasmitte på institusjoner. Først av alt, det er forskjell på at noen sier jeg gjør en egoistisk handling og på at noen sier jeg er en egoist. En egoist omfatter mye mer enn akkurat den ene handlingen og temaet vi nå snakker om og det blir en veldig dømmende og voldsom påstand mot et menneske en fantastisk ikke kjenner. Mitt forrige innlegg i BT fra I fjor står jeg 100% innenfor og tenker akkurat likt enda. Jeg er fremdeles like redd og bekymret for korona med tanke på mine nære og på meg selv. Smittevern tiltak er utrolig viktig. Jeg er også e if I at vaksiner er en av de viktigste smittevern tiltakene vi har. Men jeg føler ikke at denne vaksinen er utredet godt nok til å ta et informativt valg. Arbeidsgiver på de forskjellige arbeidsplassene må vurdere om det er forsvarlig at arbeidstaker ikke tar vaksinen. Det vurderes utifra hvilken jobb det er, arbeidsoppgaver, hvilken pasienter/brukere/beboere det er og sikkert mye mer jeg ikke kommer på i farten. -vil det være nok med at arbeidstaker bruker de smittevern tiltakene som er tilgjengelig, eller bør arbeidstaker bli omplassert? Kanskje er det ikke noe alternativ enn å måtte si opp vedkommende, om det er en pasientgruppe som er veldig sårbar som lungeavd osv. I min jobb kan jeg fortsette å jobbe på lik linje som vaksinerte og bruke akkurat de samme tiltakene som munnbind, hygiene, sprit og avstand. Hos oss skal det heller ikke være synlig forskjell på vaksinerte og ikke vaksinerte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mette.ask Skrevet 27. august 2021 #13929 Del Skrevet 27. august 2021 nomore82 skrev (10 minutter siden): Ok. Følelser. Du skriver at det er så mye følelser rundt covid og vaksinen og du ville snakke om alle følelsene rundt temaet. Men du har ikke tatt opp alle følelser. Du har kun tatt opp dine. Kun tatt opp følelser som går på skepsis til vaksinen og følelser de som ikke vil ta vaksinen får når de plutselig må forsvare valget sitt. Hva med alle andre følelser? Hvorfor kunne du ikke ta deg litt tid til å tenke litt høyt motsatt vei? Hva med oss andre? Jeg føler faktisk at innlegget og behovet ditt for å ufarliggjøre det å ikke ta vaksinen som en dolk i ryggen og deretter en langfing rett i trynet. Og når jeg (med flere) sier i mot med våre meninger så er det hat, personlig kritikk og et evig jag etter å finne noe å ta deg på. Du kan ha følelser og du har lov til å snakke om de, men når andre gjør det så flytter du fokuset fra temaet du startet og over på deg som person. Er det rettferdig? Jeg personlig har fått hele jobbsituasjonen min snudd på hode siden mars i fjor. Og på grunn av pandemien har jeg blitt på kanten av å være utbrent. Men jeg er heldig som har en jobb fortsatt. Det er mange som ikke har det lenger. På grunn av pandemien. Jeg har en timeavtale i Helsevesnet neste uke. En viktig time for meg, jobben min og familien min. Om jeg får enkelte symptom på luftveisinfeksjon tett opp mot timen så får jeg ikke komme. Det gir meg konsekvenser. På grunn av pandemien. Jeg har en ungdom i hus. Som nå på andre året på rad opplever en skole totalt utilpasset situasjonen vi er i. Som føler seg alene på skolen. Minimalt med støtte fra lærer. Ingen system som fanger det opp. Jeg kan ikke engang forestille meg tapet skoleelever vil ha med seg fremover mtp tapt kompetanse, lønnstap, forsinkelser ut i arbeidslivet og et kraftig redusert nettverk. På grunn av pandemien. En kompis av meg mistet faren sin i fjor. De fikk ikke lov til å ha begravelse med folk tilstede. Dette ble en ekstra stor belastning for de midt oppi en situasjon som de fleste opplever som krevende og tung. På grunn av pandemien. Du selv var jo midt i en følelsesrik og veldig usikker situasjon med tanke på familiegjenforening med H, hvor restriksjoner som endret seg nærmest daglig ga deg oppturer og nedturer. På grunn av pandemien. Og jeg kunne fortsatt i det evige. Pandemien er krevende for ekstremt mange og de aller fleste vil gjøre ekstremt mye for å prøve å komme tilbake til en normal hverdag hvor vi kan leve som før. Litt mer forutsigbart. Litt tryggere. Litt mer sammen. Og det beste verktøyet vi pr nå har er vaksinen. En vaksine som er ekstremt omtalt, som alle følger med på og hvor antall doser som til nå er satt overgår ALT annet vi har sett tidligere. Og jeg forstår at en er litt usikker. Men jeg er ikke ekspert på virus, sykdommer, bivirkninger, behandling, pandemier, epidemier eller tilsvarende. Til det har vi forskere. Fagfolk. Eksperter. Det er de som kan dette. Det er de som jobber med det og har erfaringen. De som kjenner igjen mønster og reaksjoner. De som er best egnet til å studere dette, komme med en analyse og så en anbefaling. Og når vi nå er oppi noe som er så nytt som nå så er det ikke rart at anbefalinger endrer seg etterhvert som man får mer data, mer statistikk og mer erfaring så justerer man anbefalingene. Det er for meg et tegn på at de faktisk gjør det de kan for å stoppe dette. Midt oppi dette så føler du for at du ikke vil ta vaksinen… Skjønner du ikke at det skaper følelser hos oss andre? At du tilsynelatende tar så lett på en situasjon som har påvirket oss andre så ekstremt mye på andre året på rad? Er ikke de følelsene minst like viktige som den ene følelse du valgte å publisere og støtte? Så når jeg (eller andre) skriver at en mener du er egoistisk så snur du det om til hat mot deg. Nei. Det er ikke hat mot deg. Det er en mening om det du uttaler deg om og en mening om en handling du (ikke) gjør. Å kalle det hat oppfattes for meg som å fjerne verdien på mine følelser. Skal se film med min mann. Svarer senere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xmasclovn Skrevet 27. august 2021 #13930 Del Skrevet 27. august 2021 (endret) Mette.ask skrev (20 minutter siden): Først av alt, det er forskjell på at noen sier jeg gjør en egoistisk handling og på at noen sier jeg er en egoist. En egoist omfatter mye mer enn akkurat den ene handlingen og temaet vi nå snakker om og det blir en veldig dømmende og voldsom påstand mot et menneske en fantastisk ikke kjenner. Nå synes jeg du pirker litt vel mye. Det alle som har brukt ordet egoist har ment er at du er en egoist i vaksinespørsmålet. Ingen har vel noen gang uttalt seg om eller påstått at du er generelt en egoist. Endret 27. august 2021 av Xmasclovn 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minipilla Skrevet 27. august 2021 #13931 Del Skrevet 27. august 2021 Hva tenker du om den innstendige oppfordringen til å vaksinere seg @Mette.askog hva tenker du om alle var som deg og lot være å vaksinere seg for de følte ikke for det. Hva da? 31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
allie Skrevet 27. august 2021 #13932 Del Skrevet 27. august 2021 Jeg må innrømme at jeg har store problemer med å forstå at man som helsepersonell, som skal ta vare på mennesker med omsorgsbehov, kan la sine følelser overstyre de helsefaglige råd som gis av annet helsepersonell med mer kunnskap enn en selv. Dette er jo med på å fortelle andre at man ikke skal stole på myndigheter og helsepersonell. 36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnAngel Skrevet 27. august 2021 #13933 Del Skrevet 27. august 2021 Jeg sliter med å forstå hvorfor det skal være så synd i dem som frivillig har valgt å avstå fra vaksinen, faktisk såpass synd i dem at man skriver debattinnlegg for å være stemmen til likesinnede? 25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ina89 Skrevet 27. august 2021 #13934 Del Skrevet 27. august 2021 nomore82 skrev (1 time siden): Ok. Følelser. Du skriver at det er så mye følelser rundt covid og vaksinen og du ville snakke om alle følelsene rundt temaet. Men du har ikke tatt opp alle følelser. Du har kun tatt opp dine. Kun tatt opp følelser som går på skepsis til vaksinen og følelser de som ikke vil ta vaksinen får når de plutselig må forsvare valget sitt. Hva med alle andre følelser? Hvorfor kunne du ikke ta deg litt tid til å tenke litt høyt motsatt vei? Hva med oss andre? Jeg føler faktisk at innlegget og behovet ditt for å ufarliggjøre det å ikke ta vaksinen som en dolk i ryggen og deretter en langfing rett i trynet. Og når jeg (med flere) sier i mot med våre meninger så er det hat, personlig kritikk og et evig jag etter å finne noe å ta deg på. Du kan ha følelser og du har lov til å snakke om de, men når andre gjør det så flytter du fokuset fra temaet du startet og over på deg som person. Er det rettferdig? Jeg personlig har fått hele jobbsituasjonen min snudd på hode siden mars i fjor. Og på grunn av pandemien har jeg blitt på kanten av å være utbrent. Men jeg er heldig som har en jobb fortsatt. Det er mange som ikke har det lenger. På grunn av pandemien. Jeg har en timeavtale i Helsevesnet neste uke. En viktig time for meg, jobben min og familien min. Om jeg får enkelte symptom på luftveisinfeksjon tett opp mot timen så får jeg ikke komme. Det gir meg konsekvenser. På grunn av pandemien. Jeg har en ungdom i hus. Som nå på andre året på rad opplever en skole totalt utilpasset situasjonen vi er i. Som føler seg alene på skolen. Minimalt med støtte fra lærer. Ingen system som fanger det opp. Jeg kan ikke engang forestille meg tapet skoleelever vil ha med seg fremover mtp tapt kompetanse, lønnstap, forsinkelser ut i arbeidslivet og et kraftig redusert nettverk. På grunn av pandemien. En kompis av meg mistet faren sin i fjor. De fikk ikke lov til å ha begravelse med folk tilstede. Dette ble en ekstra stor belastning for de midt oppi en situasjon som de fleste opplever som krevende og tung. På grunn av pandemien. Du selv var jo midt i en følelsesrik og veldig usikker situasjon med tanke på familiegjenforening med H, hvor restriksjoner som endret seg nærmest daglig ga deg oppturer og nedturer. På grunn av pandemien. Og jeg kunne fortsatt i det evige. Pandemien er krevende for ekstremt mange og de aller fleste vil gjøre ekstremt mye for å prøve å komme tilbake til en normal hverdag hvor vi kan leve som før. Litt mer forutsigbart. Litt tryggere. Litt mer sammen. Og det beste verktøyet vi pr nå har er vaksinen. En vaksine som er ekstremt omtalt, som alle følger med på og hvor antall doser som til nå er satt overgår ALT annet vi har sett tidligere. Og jeg forstår at en er litt usikker. Men jeg er ikke ekspert på virus, sykdommer, bivirkninger, behandling, pandemier, epidemier eller tilsvarende. Til det har vi forskere. Fagfolk. Eksperter. Det er de som kan dette. Det er de som jobber med det og har erfaringen. De som kjenner igjen mønster og reaksjoner. De som er best egnet til å studere dette, komme med en analyse og så en anbefaling. Og når vi nå er oppi noe som er så nytt som nå så er det ikke rart at anbefalinger endrer seg etterhvert som man får mer data, mer statistikk og mer erfaring så justerer man anbefalingene. Det er for meg et tegn på at de faktisk gjør det de kan for å stoppe dette. Midt oppi dette så føler du for at du ikke vil ta vaksinen… Skjønner du ikke at det skaper følelser hos oss andre? At du tilsynelatende tar så lett på en situasjon som har påvirket oss andre så ekstremt mye på andre året på rad? Er ikke de følelsene minst like viktige som den ene følelse du valgte å publisere og støtte? Så når jeg (eller andre) skriver at en mener du er egoistisk så snur du det om til hat mot deg. Nei. Det er ikke hat mot deg. Det er en mening om det du uttaler deg om og en mening om en handling du (ikke) gjør. Å kalle det hat oppfattes for meg som å fjerne verdien på mine følelser. 👏🏼👏🏼 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ClusterOfGrapes Skrevet 27. august 2021 #13935 Del Skrevet 27. august 2021 allie skrev (48 minutter siden): Jeg må innrømme at jeg har store problemer med å forstå at man som helsepersonell, som skal ta vare på mennesker med omsorgsbehov, kan la sine følelser overstyre de helsefaglige råd som gis av annet helsepersonell med mer kunnskap enn en selv. Dette er jo med på å fortelle andre at man ikke skal stole på myndigheter og helsepersonell. Det samme med all koronainformasjonen og smittevernundervisning hun tidvis er ivrig på å sende ut, funnet på google? Slik informasjon kan hun vel overlate til de kompetente å komme med. En blir vel ikke høyrehånda til FHI eller guru innen smittevern og korona fordi en er hjelpepleier, ikke om en er sykepleier eller lege heller, for den saks skyld. Dette i lag med nødvendigheten av å flagge sitt vaksinestandpunkt virker bare feil. Slik informasjon bør en ha respekt for, og overlate til fagfolk. 24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 27. august 2021 #13936 Del Skrevet 27. august 2021 Mette.ask skrev (2 timer siden): Først av alt, det er forskjell på at noen sier jeg gjør en egoistisk handling og på at noen sier jeg er en egoist. En egoist omfatter mye mer enn akkurat den ene handlingen og temaet vi nå snakker om og det blir en veldig dømmende og voldsom påstand mot et menneske en fantastisk ikke kjenner. Mitt forrige innlegg i BT fra I fjor står jeg 100% innenfor og tenker akkurat likt enda. Jeg er fremdeles like redd og bekymret for korona med tanke på mine nære og på meg selv. Smittevern tiltak er utrolig viktig. Jeg er også e if I at vaksiner er en av de viktigste smittevern tiltakene vi har. Men jeg føler ikke at denne vaksinen er utredet godt nok til å ta et informativt valg. Arbeidsgiver på de forskjellige arbeidsplassene må vurdere om det er forsvarlig at arbeidstaker ikke tar vaksinen. Det vurderes utifra hvilken jobb det er, arbeidsoppgaver, hvilken pasienter/brukere/beboere det er og sikkert mye mer jeg ikke kommer på i farten. -vil det være nok med at arbeidstaker bruker de smittevern tiltakene som er tilgjengelig, eller bør arbeidstaker bli omplassert? Kanskje er det ikke noe alternativ enn å måtte si opp vedkommende, om det er en pasientgruppe som er veldig sårbar som lungeavd osv. I min jobb kan jeg fortsette å jobbe på lik linje som vaksinerte og bruke akkurat de samme tiltakene som munnbind, hygiene, sprit og avstand. Hos oss skal det heller ikke være synlig forskjell på vaksinerte og ikke vaksinerte. Følelser er egne fortolkninger av virkeligheten og ganske sjelden til å stole på når man skal bekjempe en pandemi best mulig. Les fakta og styr egne følelser. 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mette.ask Skrevet 27. august 2021 #13937 Del Skrevet 27. august 2021 nomore82 skrev (2 timer siden): Ok. Følelser. Du skriver at det er så mye følelser rundt covid og vaksinen og du ville snakke om alle følelsene rundt temaet. Men du har ikke tatt opp alle følelser. Du har kun tatt opp dine. Kun tatt opp følelser som går på skepsis til vaksinen og følelser de som ikke vil ta vaksinen får når de plutselig må forsvare valget sitt. Hva med alle andre følelser? Hvorfor kunne du ikke ta deg litt tid til å tenke litt høyt motsatt vei? Hva med oss andre? Jeg føler faktisk at innlegget og behovet ditt for å ufarliggjøre det å ikke ta vaksinen som en dolk i ryggen og deretter en langfing rett i trynet. Og når jeg (med flere) sier i mot med våre meninger så er det hat, personlig kritikk og et evig jag etter å finne noe å ta deg på. Du kan ha følelser og du har lov til å snakke om de, men når andre gjør det så flytter du fokuset fra temaet du startet og over på deg som person. Er det rettferdig? Jeg personlig har fått hele jobbsituasjonen min snudd på hode siden mars i fjor. Og på grunn av pandemien har jeg blitt på kanten av å være utbrent. Men jeg er heldig som har en jobb fortsatt. Det er mange som ikke har det lenger. På grunn av pandemien. Jeg har en timeavtale i Helsevesnet neste uke. En viktig time for meg, jobben min og familien min. Om jeg får enkelte symptom på luftveisinfeksjon tett opp mot timen så får jeg ikke komme. Det gir meg konsekvenser. På grunn av pandemien. Jeg har en ungdom i hus. Som nå på andre året på rad opplever en skole totalt utilpasset situasjonen vi er i. Som føler seg alene på skolen. Minimalt med støtte fra lærer. Ingen system som fanger det opp. Jeg kan ikke engang forestille meg tapet skoleelever vil ha med seg fremover mtp tapt kompetanse, lønnstap, forsinkelser ut i arbeidslivet og et kraftig redusert nettverk. På grunn av pandemien. En kompis av meg mistet faren sin i fjor. De fikk ikke lov til å ha begravelse med folk tilstede. Dette ble en ekstra stor belastning for de midt oppi en situasjon som de fleste opplever som krevende og tung. På grunn av pandemien. Du selv var jo midt i en følelsesrik og veldig usikker situasjon med tanke på familiegjenforening med H, hvor restriksjoner som endret seg nærmest daglig ga deg oppturer og nedturer. På grunn av pandemien. Og jeg kunne fortsatt i det evige. Pandemien er krevende for ekstremt mange og de aller fleste vil gjøre ekstremt mye for å prøve å komme tilbake til en normal hverdag hvor vi kan leve som før. Litt mer forutsigbart. Litt tryggere. Litt mer sammen. Og det beste verktøyet vi pr nå har er vaksinen. En vaksine som er ekstremt omtalt, som alle følger med på og hvor antall doser som til nå er satt overgår ALT annet vi har sett tidligere. Og jeg forstår at en er litt usikker. Men jeg er ikke ekspert på virus, sykdommer, bivirkninger, behandling, pandemier, epidemier eller tilsvarende. Til det har vi forskere. Fagfolk. Eksperter. Det er de som kan dette. Det er de som jobber med det og har erfaringen. De som kjenner igjen mønster og reaksjoner. De som er best egnet til å studere dette, komme med en analyse og så en anbefaling. Og når vi nå er oppi noe som er så nytt som nå så er det ikke rart at anbefalinger endrer seg etterhvert som man får mer data, mer statistikk og mer erfaring så justerer man anbefalingene. Det er for meg et tegn på at de faktisk gjør det de kan for å stoppe dette. Midt oppi dette så føler du for at du ikke vil ta vaksinen… Skjønner du ikke at det skaper følelser hos oss andre? At du tilsynelatende tar så lett på en situasjon som har påvirket oss andre så ekstremt mye på andre året på rad? Er ikke de følelsene minst like viktige som den ene følelse du valgte å publisere og støtte? Så når jeg (eller andre) skriver at en mener du er egoistisk så snur du det om til hat mot deg. Nei. Det er ikke hat mot deg. Det er en mening om det du uttaler deg om og en mening om en handling du (ikke) gjør. Å kalle det hat oppfattes for meg som å fjerne verdien på mine følelser. Klart jeg tenker på følelser for alle parter, det har jeg også skrevet gjentatte ganger både i BT innlegget og på bloggen. Men jeg har ikke gått i dybden på følelser hos de som har tatt vaksinen og som reagerer på oss som ikke har tatt vaksinen, fordi jeg ikke har tatt samme valg og fordi det er flere enn nok som fokuserer nettopp på det. Jeg forstår som sagt at en reagerer, får følelser og snakker om temaet. Men jeg forstår ikke hvordan noen velger å utrykke disse følelsene. Og det er der grunnen min til innlegget i BT ligger. Har forresten ikke snakket/skrevet om hat, så den hører ikke hjemme her. Men ja, noen (eller mange) er unødvendig hard, stygg, ufin, belærende, dømmende osv osv i sin måte å reagere på og det går direkte mot meg som person. Problemet er at selv om jeg klarer å bære disse ordene, så sitter det andre å føler at ordene mot meg også går mot dem, og det er det som gjør at jeg føler jeg bommet med mitt innlegg i BT. Mitt budskap i innlegget var at ingen skal måtte føle seg alene og skyldig fordi de ikke har tatt vaksinen. Men jeg hadde ikke tenkt ordentlig over at kommentarfeltet rammet andre i samme situasjon som meg. Så selv om JEG var forberedt på kommentarer, så hadde jeg ikke tenkt ordentlig over at det også kunne ramme andre. Så der bommet jeg BIG TIME. Jeg beklager veldig for alt du og dine har opplevd under korona og jeg forstå utmerket godt at du har mye følelser rundt dette temaet ❤️. Skal prøve å ikke bli for privat, men har selv også følt på både meg selv og nær familie hvor jævlig korona og all dens ringvirkninger er. Jeg har familiemedlemmer som har hatt korona og fått alvorlige bivirkninger av sykdommen som kanskje aldri forsvinner. Vi har hatt nære (og høyt elskede) familiemedlemmer som vi ikke har kunne sørget ordentlig over å ha mistet. Jeg kjenner flere som har fått jobbsituasjon og økonomi snudd på hodet og jeg har vært livredd hver eneste dag i en periode og følt meg hjelpeløs da en jeg elsker hadde korona og jeg ikke visste hvor hardt det ville ramme vedkommende. Så jeg forstår, og det tror jeg også mange andre som ikke har tatt vaksinen også gjør. Det er ikke slik at alle som ikke tar vaksinen ikke bryr seg, ikke forstår, ikke tar det alvorlig og er vaksine motstandere. Fuck corona... Beklager ordbruken, men tro meg jeg er lei av det j... viruset og alt den ødelegger på sin vei. Noe jeg igjen er ganske sikker på mange andre som ikke har tatt vaksinen også er. Men så er vi der da, at vi har tatt et annet valg enn dere til tross for at vi føler det samme for korona. Og det forstår jeg at ikke alle kan forstå! At vi også er drita lei viruset og vil ha det bort like mye som dere andre, men at vi ikke tok vaksinen, noe som skal være den beste smittevern tiltaket som finnes. For meg som har opplevd og sett "onder" på begge sider av å vaksinere seg og å ikke vaksinerer seg av en betinget godkjent vaksine, har følt at jeg har måtte veid de opp imot hverandre for å se hva som veier mest. Med å avvente har jeg enda ikke tatt valget, selv om jeg alikevel har tatt et valg med å ikke velge... Om du forstår.. Jeg ønsket mer informasjon og mer langvarig forskning før jeg tar mitt valg. Men mitt hovedbudskap er at vi som mennesker som befinner oss mitt oppe i en verdenskrise, vi må holde hodet kaldt og ikke gå til angrip på hverandre, verken den ene eller andre veien. Jeg vet at uansett hva jeg sier eller ikke sier, så vil noen alltid dømme meg for mitt valg og ikke evne til å se videre enn det. Og det forstår og aksepterer jeg. Men derfor er det også viktig for meg å være den lille stemmen jeg kan være og prøve å formidle til de som sitter der ute og føler på skyld og skam over å ikke ha tatt vaksinen, at de ikke er alene og at iallefall ikke jeg synes de skal sitte med slike følelser. Mulig dette bare ble rot 😅 men det er mye spørsmål og mye på en gang her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mette.ask Skrevet 27. august 2021 #13938 Del Skrevet 27. august 2021 ClusterOfGrapes skrev (48 minutter siden): Det samme med all koronainformasjonen og smittevernundervisning hun tidvis er ivrig på å sende ut, funnet på google? Slik informasjon kan hun vel overlate til de kompetente å komme med. En blir vel ikke høyrehånda til FHI eller guru innen smittevern og korona fordi en er hjelpepleier, ikke om en er sykepleier eller lege heller, for den saks skyld. Dette i lag med nødvendigheten av å flagge sitt vaksinestandpunkt virker bare feil. Slik informasjon bør en ha respekt for, og overlate til fagfolk. Jeg legger kun ut skjermbilder med link til nettsider som FHI og andre troverdige nettsider. Disse skjermbildene med informasjon er info som jeg opplever som viktig og som andre tar videre skjermbilde av og takker meg for å dele. Min utdanning eller mangel på utdanning har ingenting å si og jeg anser ikke meg selv som noe viktig, bedre eller smartere enn noen andre. Informasjonen jeg deler er IKKE antivaksine, men kun opplysninger om smittevern tiltak som jeg synes er viktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cassio Skrevet 27. august 2021 #13939 Del Skrevet 27. august 2021 Mette.ask skrev (11 minutter siden): Jeg vet at uansett hva jeg sier eller ikke sier, så vil noen alltid dømme meg for mitt valg og ikke evne til å se videre enn det. Og det forstår og aksepterer jeg. Men derfor er det også viktig for meg å være den lille stemmen jeg kan være og prøve å formidle til de som sitter der ute og føler på skyld og skam over å ikke ha tatt vaksinen, at de ikke er alene og at iallefall ikke jeg synes de skal sitte med slike følelser. Mine følelser rundt dette er at de som ikke vil ta vaksinen så gjerne kan føle på skyld og skam for å lukke ørene for anbefalinger fra forskere og fagfolk verden rundt. Mine følelser er at vaksinen er det som kan få verden tilbake til en slags normalitet igjen, og da føler jeg at alle som faktisk kan ta vaksinen bør ta den. Man dør ikke av å føle skyld og skam for å ta dårlige valg (igjen, min følelse at det er dårlig valg),men mange dør av covid (fakta, ikke følelse). 30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
allie Skrevet 27. august 2021 #13940 Del Skrevet 27. august 2021 cassio skrev (2 minutter siden): Mine følelser rundt dette er at de som ikke vil ta vaksinen så gjerne kan føle på skyld og skam for å lukke ørene for anbefalinger fra forskere og fagfolk verden rundt. Enig. Også lurer jeg på hvorfor de føler skyld og skam for å ta et valg de mener er riktig? For meg så blir de ugreie følelsene rundt valget om å ikke ta vaksine, en bekreftelse på at det valget ikke er rett. 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg