Gå til innhold

metteask.blogg.no

Gjest amaryllish

Anbefalte innlegg

tasjansen skrev (7 minutter siden):

Jeg har en venninne av meg som jobber i hjemmesykepleien, og hun er også en blogger, Og hun tok et bilde av området hun stoppet i, ingen av brukernes hus og skrev " for en fantastisk vei jeg har på vei mellom brukerene. Et par dager senere blir hun kalt inn på sjefens kontor med beskjed om at man ikke kan ta bilder på jobb. Fordi hvis man kjente dette området kunne man se hvor hun var men ikke noe bilde av noen av de eldres hus.

Hun valgte å slette dette. Så jeg kan ikke tro at sjefen til Mette lar dette gå forbi. Min venninne jobber også i Bergen

Mette har jo tidligere delt litt info om hvor langt det er fra hjem til jobb, hun har delt bilder/video fra området rundt når hun har vært på tur med bruker. Så de som er fra området, vet nok hvor hun jobber. Så at hun har gått for langt i utleveringen av arbeidsplass og brukere vil jeg tro. Hadde aldri reagert slik om hun visste at dette var innafor. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om hun har overtrådt taushetsplikten i innlegg/kommentaraer, som hun senere har slettet, ser jeg virkelig ikke poenget i å gjenta å spre den taushetsbelagte informasjonen på Snap - det gjør det jo bare verre.

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ClusterOfGrapes skrev (27 minutter siden):

Selvfølgelig vet mange hvor hun jobber. Pårørende, kollegaer, familien….pluss pluss.
Loven om taushetsplikt er ikke formildende fordi en har brutt den ved at får innsikt i taushetsbelagt informasjon da hun ikke navngir arbeidsplassen sin. Det er nok at en får tak i slik info. Det er lovbrudd uansett. 

Nettopp!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøken_fjong1 skrev (25 minutter siden):

Så de som er fra området, vet nok hvor hun jobber.

Samt 18 000 til som jobber i samme kommune!

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alauda skrev (22 minutter siden):

Om hun har overtrådt taushetsplikten i innlegg/kommentaraer, som hun senere har slettet, ser jeg virkelig ikke poenget i å gjenta å spre den taushetsbelagte informasjonen på Snap - det gjør det jo bare verre.

Nei, er ikke mye greit det heller. Og jeg fatter virkelig ikke at noen kan tilogmed forsvare dette. Uansett om man støtter Mette eller er venn med henne så er det jo ikke greit.

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med det smittetrykket som er nå i Bergen håper jeg at journalisten dropper artikkelen eller at MA har bedt hen om å vente (eller trekke den helt).

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nomore82 skrev (Akkurat nå):

Med det smittetrykket som er nå i Bergen håper jeg at journalisten dropper artikkelen eller at MA har bedt hen om å vente (eller trekke den helt).

Skulle akkurat skrive det samme. Men det spørs, gir klikk i avisa (hvilken det nå måtte være). Og hvor mye kontroll hun har på overskrift og ingress vet man jo ikke. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

orios skrev (1 minutt siden):

Skulle akkurat skrive det samme. Men det spørs, gir klikk i avisa (hvilken det nå måtte være). Og hvor mye kontroll hun har på overskrift og ingress vet man jo ikke. 

Joda. Dersom man ser på trafikk og klikk alene så vil jo både avisen og MA oppleve en enorm vekst av noe sånt. Men journalisten har en etisk plikt til å forholde seg til Vær Varsom-plakaten, og et sånt innlegg vil nok sverte intervjuobjektet nok til at journalisten bør beskytte henne mot seg selv.

Journalisten vinner på den økte trafikken og når det stormer som verst kan hen bare trekke seg unna. Det kan ikke MA.

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forumbruker1 skrev (1 time siden):

Hjelpes, så ustabilt. Blir helt skremt. Sammenbrudd som det burde virkelig ikke postes på snap. 

Det er jo ikke første gangen hun har utbrudd på snap, men totalt unødvendig og skremmende uansett

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så imulsiv som Mette er, vil det overraske meg stort om hun har informert arbeidsgiver, og fått godkjent den artikkelen til avisen. Mulig det brenner med og få trukket den tilbake før den går i trykken !! Dette kan ikke ende med noe annet enn et brak for henne. Men nå ble hun igjen advart, denne gangen med og stikke hodet frem i avisen om og takke nei til vaksinen. Men hun vet best, vi andre er bare troll so er ute etter og ta henne på alt. Selvinnsikt er en fin ting og ha...

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heartgirl skrev (5 minutter siden):

Hun har ikke brutt noen taushetsplik selv om kanskje det er på grensen det som skjedde.

Kan du argumentere for hvorfor det IKKE er brudd på taushetsplikten?

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nomore82 skrev (1 minutt siden):

Kan du argumentere for hvorfor det IKKE er brudd på taushetsplikten?

Det lurer jammen jeg på også. Jobber ikke heartgirl i helsevesenet selv? Men mulig noen utdannelser lærer lite om taushetsplikt🤷‍♀️

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heartgirl skrev (10 minutter siden):

Hun har ikke brutt noen taushetsplik se

Tok meg to sekunder å finne ut hvor hun jobber!

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xmasclovn skrev (4 timer siden):

Er det egentlig så vanskelig å finne ut hvor hun jobber? Mange kommuner har ansattlister på nettsidene sine.

Og så synes jeg det er veldig interessant hvordan den mest iherdige fansen, som omtrent lever på tråden her, plutselig forsvinner når MA har litt å stri med. Tilfeldigheter sikkert….😏

Nå tror jeg du blander snørr og bart 😌 Jeg er en av de som sier imot mye av kritikken Mette får (som ofte er heeeeelt på trynet). Men denne saken her tenker jeg dere kan få blåse ut. Jeg har ikke noe behov for å forsvare M ang dette, men har heller ikke behov for å ta henne.

Men jeg kan si at jeg synes det er enkelte ting hun kunne holdt for seg selv. 😉

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er brudd på taushetsplikten, punktum.

Det handler ikke bare om "fremmede" som kan finne ut hvor hun jobber. Det handler også om beboerne innad på institusjonen, og deres pårørende!

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xmasclovn skrev (5 timer siden):

Er det egentlig så vanskelig å finne ut hvor hun jobber? Mange kommuner har ansattlister på nettsidene sine.

Og så synes jeg det er veldig interessant hvordan den mest iherdige fansen, som omtrent lever på tråden her, plutselig forsvinner når MA har litt å stri med. Tilfeldigheter sikkert….😏

Her er jeg, hvis det er meg blant de du tenker på. Har studier og jobb, men her er jeg. Folk tar faen meg helt av i denne tråden, som vanlig. 

Sender deg gode tanker, Mette!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mikrobe skrev (5 minutter siden):

Det er brudd på taushetsplikten, punktum.

Det handler ikke bare om "fremmede" som kan finne ut hvor hun jobber. Det handler også om beboerne innad på institusjonen, og deres pårørende!

Nettop, det er rett og slett ikke greit 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/helsepersonelloven-med-kommentarer/taushetsplikt-og-opplysningsrett/-21.hovedregel-om-taushetsplikt

For at det ikke skal være noen tvil...det er ikke nok å "verne om", man plikter også som helsepersonell aktivt å forhindre at uvedkommende får kjennskap til...

Noen som er usikker hvem "uvedkommende" er?

Endret av Jammf
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...