Gå til innhold

metteask.blogg.no


Gjest amaryllish

Anbefalte innlegg

Hun sier hun ikke har sagt hvor hun jobber, men hun har jo filmet fra der hun sitter og ser tv på natta, dette er vell mulig et sted pårørende også har sett  og da vet de hvor hun jobber. Så begynner telegrafen og rulle, og de som evt ikke følger henne får vite fra andre at hun har brutt taushetsplikten. Hun sitter litt tynt i det nå,igjen! Tenker det er på sin plass og trekke seg fra sine kanaler og trangen til å dele.  Etter så mange feilskjær,har hun fortsatt ikke lært. Hennes impulsive handlinger kan ikke lengre godtas som Unskyldning  om du spør meg.

Endret av Anneisabell
Skrivefeil
  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brudd på taushetsplikten er alvorlig. Men som jeg skrev tidligere så tenker jeg at den ikke er brutt her før evnt og vet hvor hun jobber og hvem beboerene er. Og det tror jeg krever litt. Så på et generelt nivå mener jeg at dette er en liten detalj i et større bilde.

Jeg kjenner flere helsefagarbeidere som bør gå inn i seg selv når det gjelder slike detaljer som daglig blir utlevert. Spesielt nå i senere tid. Hvem som er og ikke er vaksinert er dessverre vanlig å opplyse om. Ikke minst, hvem traff du på vaksinestasjonen. Eller ikke.

Men det er jo akkurat dette da som gjentatte ganger gir MA hodebry. Hun er impulsiv, skal på død og liv være ærlig og åpen med alle på nett og skal forsvare den retten med nebb og klør. I prosessen tenker hun ikke igjennom alt og hender hun tråkker i baret. Så blir hun tatt i løgn eller å gå over streken og så er det «misforståelser» eller alle som er ute etter å ta henne.

Men hun er en voksen person og tar sine voksne valg. Jeg antar at arbeidsgiver, i det minste nærmeste sjef, er kjent med at hun blogger om alt og ingenting og dette blir nok ikke tatt så ekstremt ille opp som hun nå frykter.

Men jeg håper for all del at det innlegget i avisen hun har sendt fra seg er bedre gjennomtenkt enn mange av innleggene på bloggen, og at arbeidsgiver er kjent med at en ansatt nå går offentlig ut i media å legger ut om sin stilling til vaksine og om hvorfor hun ikke har vaksinert seg. I går skrøyt hun fælt over at det var info der som avisen skulle få være først ute med, så en god forklaring der er det nok. Så sjefen er helt sikkert kjent med standpunktet og ikke minst oppslaget. Og innholdet. Eller?

For det er forskjell mellom at en arbeidsgiver innen helse og omsorg aksepterer ansattes frie valg til å ta vaksinen så lenge dette gjøres noenlunde i  det stille og normale former, og at en arbeidstaker nå setter fullt søkelys og mediaoppslag på at akkurat denne arbeidsgiveren for at de godtar dette.

Men dette forstår jo MA siden hun er voksen og helsefagarbeider så det er helt sikkert avklart og gjennomtenkt…

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakk innom snap chat nå og der sitter hun og gråter og er lei seg, noe som er forståelig. Det jeg ikke forstår hun sitter i samme slengen  og forteller hva tabben gikk ut på. Da er hun da like langt! Først skriftlig, sletter det, så legger hun det ut muntlig. Hva?

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

orios skrev (28 minutter siden):

Jeg synes helt ærlig synd på Mette nå. Hun «handler» litt før hun tenker, noe vi alle kan gjøre i gitte situasjoner. Jeg respekterer ikke at hun som helsepersonell ikke har vaksinert seg, men jeg synes synd på henne mtp det som måtte komme. Jeg tror nok at dette med taushetsplikten går ok,  men jeg skjønner ikke at hun orker å utsette seg for det som må komme etter avisinnlegget, når hun blir så lei seg. Sender deg en klem Mette om du leser, tenk litt over hva du ønsker å utsette deg for. 

Enig meg deg. Dette er et tema hvor folk lett bruker veldig harde ord selv om det er frivillig. Å gå offentlig ut med det ut over bloggen kan bli stygt. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nomore82 skrev (6 minutter siden):

Brudd på taushetsplikten er alvorlig. Men som jeg skrev tidligere så tenker jeg at den ikke er brutt her før evnt og vet hvor hun jobber og hvem beboerene er. Og det tror jeg krever litt. Så på et generelt nivå mener jeg at dette er en liten detalj i et større bilde.

Jeg kjenner flere helsefagarbeidere som bør gå inn i seg selv når det gjelder slike detaljer som daglig blir utlevert. Spesielt nå i senere tid. Hvem som er og ikke er vaksinert er dessverre vanlig å opplyse om. Ikke minst, hvem traff du på vaksinestasjonen. Eller ikke.

Men det er jo akkurat dette da som gjentatte ganger gir MA hodebry. Hun er impulsiv, skal på død og liv være ærlig og åpen med alle på nett og skal forsvare den retten med nebb og klør. I prosessen tenker hun ikke igjennom alt og hender hun tråkker i baret. Så blir hun tatt i løgn eller å gå over streken og så er det «misforståelser» eller alle som er ute etter å ta henne.

Men hun er en voksen person og tar sine voksne valg. Jeg antar at arbeidsgiver, i det minste nærmeste sjef, er kjent med at hun blogger om alt og ingenting og dette blir nok ikke tatt så ekstremt ille opp som hun nå frykter.

Men jeg håper for all del at det innlegget i avisen hun har sendt fra seg er bedre gjennomtenkt enn mange av innleggene på bloggen, og at arbeidsgiver er kjent med at en ansatt nå går offentlig ut i media å legger ut om sin stilling til vaksine og om hvorfor hun ikke har vaksinert seg. I går skrøyt hun fælt over at det var info der som avisen skulle få være først ute med, så en god forklaring der er det nok. Så sjefen er helt sikkert kjent med standpunktet og ikke minst oppslaget. Og innholdet. Eller?

For det er forskjell mellom at en arbeidsgiver innen helse og omsorg aksepterer ansattes frie valg til å ta vaksinen så lenge dette gjøres noenlunde i  det stille og normale former, og at en arbeidstaker nå setter fullt søkelys og mediaoppslag på at akkurat denne arbeidsgiveren for at de godtar dette.

Men dette forstår jo MA siden hun er voksen og helsefagarbeider så det er helt sikkert avklart og gjennomtenkt…

Godt beskrevet. Håper virkelig hun vet hva hun gjør ifht dette innlegget og at det er avklart med flere, slik du nevner. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke sikkert hun har tenkt på at arbeidsgiver må varsles og teksten «godkjennes» siden det nok ikke kommer frem hvor hun jobber. DET kan derimot komme frem i et ev. kommentarfelt og da kan nok ballen begynne å rulle. Da må muligens arbeidsgiver komme med et motsvar som «forsvarer» at hun fortsatt har pasientkontakt. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klart hun er lei seg, hun ble tatt for noe som virkelig ikke er ok, men jeg kjenner jeg ikke helt klarer å ha sympati likevel, når man har jobbet i mange år vet man hva taushetsplikt går ut på og burde vite at sånne opplysninger deler man ikke. 
Jeg hadde blitt skikkelig sur om noen i min familie var beboere der og jeg hadde lest helseopplysninger om de på en blogg. 
 

 

 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om dette er så alvorlig at hun får advarsel fra arbeidsgiver eller evt kan miste jobben. Det er jo et alvorlig overtramp på taushetsplikten. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

orios skrev (Akkurat nå):

Det er nok ikke sikkert hun har tenkt på at arbeidsgiver må varsles og teksten «godkjennes» siden det nok ikke kommer frem hvor hun jobber. DET kan derimot komme frem i et ev. kommentarfelt og da kan nok ballen begynne å rulle. Da må muligens arbeidsgiver komme med et motsvar som «forsvarer» at hun fortsatt har pasientkontakt. 

Ja for nå pusher hun plutselig arbeidsgiver til å offentlig ta stilling til dette, og kanskje måtte komme med tilsvar på at dette er greit. Orker hun den belastningen?

Og hva når pårørende til beboerene finner ut at hun ikke er vaksinert? De kan jo fort kjenne henne igjen. Er de komfortable med det?

Jeg har mine tvil.

Og det var flere som advarte mot dette i går. Men MA i sin vante trass måtte jo naturligvis gjøre det motsatte av rådene.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke hun kan skylde på at ingen vet hvor hun jobber. Virkelig, ingen? Ikke Huseyin, datteren? Foreldrene, venner? Absolutt ingen som vet hvor hun jobber virker rart. Uansett om det så er en person som vet det, så er jo det nok til at det er brudd på taushetsplikten. Nei, ikke det mest alvorlige bruddet, ikke i det hele tatt. Det var heller ikke poenget med at jeg tok det opp. Det jeg synes var merkelig er at her inne gikk det på repeat at vi måtte respektere mettes valg om vaksine og ikke burde diskutere noe rundt det, selv om hun selv skriver offentlig. MEN hun skal få lov å skrive offentlig om hvem som har tatt vaksine og ikke, folk som ikke har gitt tillatelse til det en gang. Så selvsentrert.

OG om det er brudd på taushetsplikten, så sitter hun i bilen og repeterer feilen sin igjen og igjen? Det er da like mye brudd det selv om det ikke står skriftlig. Nei, dette blir bare for dumt. Man kan si så mye man vil at man leter etter feil hos Mette og hakker på alt. Jeg mener man absolutt ikke trenger å lete i det hele tatt. Det ligger da åpent for alle.

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nussepus skrev (3 minutter siden):

Lurer på om dette er så alvorlig at hun får advarsel fra arbeidsgiver eller evt kan miste jobben. Det er jo et alvorlig overtramp på taushetsplikten. 

På min arbeidsplass ville det kvalifisert til advarsel minst, men alle ledere er ulike og man får vel nesten håpe for M.A sin del at hennes arb.giver enten ikke finner ut av tabben, eller at de ikke tar så tungt på det. Unner henne ikke å miste inntekt selv om jeg er svært uenig i hennes valg og meninger, men forhåpentligvis lærer hun noe av denne fadesen og begynner å praktisere grensesetting for seg selv og hva hun på død og liv skal dele.
Det er en stor forskjell i å være personlig og privat, og det er også en grunn til at taushetsplikten står så høyt. 

Jeg som pårørende hadde personlig reagert sterkt dersom en ansatt hadde delt opplysninger som dette på nett. Det er ikke vanskelig å finne ut hvor en person arbeider og da heller ikke hvilke brukere/pasienter som tilhører den aktuelle avdelingen. Alle kjenner noen, som kjenner noen osv.

Det kreves heller ikke mer enn ett søk på hennes navn så ligger det bilder av barnas ansikt ute på nett, selv om hun nå bedyrer at hun har sluttet med dette. Ting man legger ut på nett forsvinner aldri. Det er derfor det er så viktig å tenke nøye igjennom hva man poster og deler. Det er ikke bare å sette seg ned og gråte og fortelle at man angrer. Skaden er allerede skjedd. 

 

 

 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør foretas en totalvurdering fra arbeidsgiver sin side angående hennes egnethet til å utføre sitt embete er det første jeg tenker på. Da settes alle bekker små sammen til en stor elv, og som det fremstår nå er denne elven stri og med kraftig strøm.

Taushetsplikten for helsepersonell er særdeles mye sterkere enn alle andre yrkesgrupper, og dessverre, det å blafre med øyenvippene,  kaste på håret og gråte er skvett er virkelig ikke nok til å sette denne saken i annet lys.

Snakk om å dumme seg ut...

Hovmod står for fall er det noe som heter.

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det egentlig så vanskelig å finne ut hvor hun jobber? Mange kommuner har ansattlister på nettsidene sine.

Og så synes jeg det er veldig interessant hvordan den mest iherdige fansen, som omtrent lever på tråden her, plutselig forsvinner når MA har litt å stri med. Tilfeldigheter sikkert….😏

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xmasclovn skrev (1 minutt siden):

Er det egentlig så vanskelig å finne ut hvor hun jobber? Mange kommuner har ansattlister på nettsidene sine.

Og så synes jeg det er veldig interessant hvordan den mest iherdige fansen, som omtrent lever på tråden her, plutselig forsvinner når MA har litt å stri med. Tilfeldigheter sikkert….😏

Det er tilfeldigheter må du vel forstå. Det har absolutt ingen sammenheng. Ønsker deg en god dag ♥️
 🤭😅

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at hun har brutt taushetsplikten er ikke noe sjefen kan «gå god for». Der står lovverket over alt.

Det med å uttale seg offentlig om forhold på arbeidsplassen bør sjefen være informert om, og ha godkjent om det skal være ryddig. Dette for å verne om brukerne, deres pårørende og de andre som jobber der. Institusjonen er der for brukerne, det er hjemmet deres, den er ikke til for å støtte en ansatt som vil ha blest om sitt standpunkt angående vaksine. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Xmasclovn skrev (2 minutter siden):

Er det egentlig så vanskelig å finne ut hvor hun jobber? Mange kommuner har ansattlister på nettsidene sine.

Og så synes jeg det er veldig interessant hvordan den mest iherdige fansen, som omtrent lever på tråden her, plutselig forsvinner når MA har litt å stri med. Tilfeldigheter sikkert….😏

Her må jeg nesten støtte de som alltid støtter henne. Klokken er 10 midt i en uke. Kanskje folk er på jobb? De kommer nok inn etterhvert. 🙃

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xmasclovn skrev (9 minutter siden):

Er det egentlig så vanskelig å finne ut hvor hun jobber? Mange kommuner har ansattlister på nettsidene sine.

Og så synes jeg det er veldig interessant hvordan den mest iherdige fansen, som omtrent lever på tråden her, plutselig forsvinner når MA har litt å stri med. Tilfeldigheter sikkert….😏

Noen av de tar pause når Mette tar pause 😁

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xmasclovn skrev (20 minutter siden):

Er det egentlig så vanskelig å finne ut hvor hun jobber? Mange kommuner har ansattlister på nettsidene sine.

Og så synes jeg det er veldig interessant hvordan den mest iherdige fansen, som omtrent lever på tråden her, plutselig forsvinner når MA har litt å stri med. Tilfeldigheter sikkert….😏

Neida er nok ikke så vanskelig om man vil finne det ut, hun har jo sagt hva hun jobber med så. 
 

De kommer nok inn etterhvert å skal fortelle at alle kan gjøre feil, vi har tolket det feil, nå har det gått for langt osv 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xmasclovn skrev (27 minutter siden):

Og så synes jeg det er veldig interessant hvordan den mest iherdige fansen, som omtrent lever på tråden her, plutselig forsvinner når MA har litt å stri med. Tilfeldigheter sikkert….😏

Helt tilfeldig.

A77EEDBF-8624-45D8-9821-93990B6AA972.jpeg.a0393b0aab4df64d59e2c5e46b3b7a7f.jpeg

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...