Gå til innhold

metteask.blogg.no

Gjest amaryllish

Anbefalte innlegg

Det handler om å ta en for laget tenker jeg. 

Solidaritetsprinsippet finner vi godt forankret her i Norge, både når vi betaler skatt og når vi inngår "avtaler" om å betale til et fellesskap slik at alle kan føle seg trygge hente ut etter behov. Dette kan være forsikringstankegangen og det å ikke f.eks bryte trafikkreglene med fare for å skade noen.

Vi tenker større enn oss selv, vi opprettholder samfunnet med kollektiv solidaritet til det beste for alle når regnskapet skal gjøres opp.

Eh...eller ikke alle da. Noen vender blikket innover og tenker hva er best for me, myself and I. Egoisme kalles det. Eller mangel på grunnleggende forståelse av hva som er etisk riktig i en universell sammenheng.

Forkastelig!

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

image.gif.e3706cc298636435b3a8a1ea8631a3b5.gifI kommentarfeltet hennes er det en som påpeker at Mette med sin Vgs - utdannelse ikke kan vite bedre enn fagpersonell med lang utdannelse. For å verifisere at det finnes høyere utdannede mennesker som heller ikke vil ta vaksinen linker hun til denne artikkelen fra januar om en sykepleier som ikke vil ta den. Hadde nok heller valgt en annen kilde om jeg ville få fram poenget mitt:

https://www.nrk.no/vestland/sjukepleiar-elisabeth-vil-ikkje-ta-koronavaksine-1.15335214

Sandhåland har tidlegare i haust delt ein ikkje verifisert artikkel på Facebook med ein teori om at koronavaksinen kan innehalde mikrochip. NRK har konfrontert ho med dette, og ho seier ho ikkje delte den fordi ho trur det nokon chip i vaksinen.

Jeg er forøvrig enig med dem som mener vi som kan bør vaksinere oss. Har selv tatt både dose 1 og 2, uten bivirkninger. Selv om vi både kan bli smittet og føre smitte videre synes jeg i det minste vi kan gjøre det vi kan for å spare våre nærmeste (om ikke annet) fra å risikere alvorlig sykdom og i verste fall død.

Det forundrer meg at noen er reddere for bivirkninger av vaksinen enn for selve koronasykdom, som vi har flere kilder på at mange har dødd, mange har blitt alvorlig syke, mange har fortsatt store plager. 

Tenkt deg om både 3 og 10 ganger før du skriver i avisen om dette.  Det er mange å ta hensyn til. Både arbeidsplassen din, dine nærmeste og deg selv. 

image.gif

image.gif

image.gif

image.gif

image.gif

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnAngel skrev (3 minutter siden):

image.gif.e3706cc298636435b3a8a1ea8631a3b5.gifI kommentarfeltet hennes er det en som påpeker at Mette med sin Vgs - utdannelse ikke kan vite bedre enn fagpersonell med lang utdannelse. For å verifisere at det finnes høyere utdannede mennesker som heller ikke vil ta vaksinen linker hun til denne artikkelen fra januar om en sykepleier som ikke vil ta den. Hadde nok heller valgt en annen kilde om jeg ville få fram poenget mitt:

https://www.nrk.no/vestland/sjukepleiar-elisabeth-vil-ikkje-ta-koronavaksine-1.15335214

Sandhåland har tidlegare i haust delt ein ikkje verifisert artikkel på Facebook med ein teori om at koronavaksinen kan innehalde mikrochip. NRK har konfrontert ho med dette, og ho seier ho ikkje delte den fordi ho trur det nokon chip i vaksinen.

Jeg er forøvrig enig med dem som mener vi som kan bør vaksinere oss. Har selv tatt både dose 1 og 2, uten bivirkninger. Selv om vi både kan bli smittet og føre smitte videre synes jeg i det minste vi kan gjøre det vi kan for å spare våre nærmeste (om ikke annet) fra å risikere alvorlig sykdom og i verste fall død.

Det forundrer meg at noen er reddere for bivirkninger av vaksinen enn for selve koronasykdom, som vi har flere kilder på at mange har dødd, mange har blitt alvorlig syke, mange har fortsatt store plager. 

Tenkt deg om både 3 og 10 ganger før du skriver i avisen om dette.  Det er mange å ta hensyn til. Både arbeidsplassen din, dine nærmeste og deg selv. 

image.gif

image.gif

image.gif

image.gif

image.gif

I tillegg blir det heller ikke så lett å forklare seg, eller rette opp i alle disse "misforståelsene" som hun gjerne gjør i bloggen/sosiale medier, om hun velger å ta dette i en avis. 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

panzerpølsa skrev (38 minutter siden):

I tillegg blir det heller ikke så lett å forklare seg, eller rette opp i alle disse "misforståelsene" som hun gjerne gjør i bloggen/sosiale medier, om hun velger å ta dette i en avis. 

Nei, og dette har jeg nevnt før; jeg leser kun bloggen, har ikke snap eller insta. Så for meg blir det det som publiseres på bloggen som er gjeldende. Tror ikke jeg er alene om det, men helt sikkert i mindretall 😄 Uansett tenker jeg det er viktig for en blogger å tenke på det at alle får ikke med seg disse rettelsene. Det er ofte via denne tråden at jeg leser når hun forklarer på ny et blogginnlegg som er misforstått, men har oppklart det på snap eller insta. 

Så om det blir et avisinnlegg, så skal hun ikke ta for gitt at avisleserne leser bloggen, snappen eller instaen hennes etterpå for å se om hun utdyper hva hun egentlig mente.  

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnAngel skrev (39 minutter siden):

image.gif

image.gif

image.gif

image.gif

image.gif

Kåre Willoch sa en smart ting ang klimaskeptikere, som jeg med rette føler kan vinkles mot enkelte vaksineskeptikere også.

«Jeg vil spørre deg, tror du at huset ditt kommer til å brenne?

Nei.

Men du tegner fortsatt brannforsikring».

Slik ser jeg på dette med vaksine også. Jeg regner ikke med å bli smittet av viruset for dermed å spre smitte videre, men jeg tar vaksinen allikevel, for å unngå det! Jeg som helsepersonell kan ikke ha på min samvittighet at jeg har valgt bort min mulighet til å være med å bekjempe denne pandemien. Jeg kan ikke ha på samvittigheten min at jeg leker med andre menneskers liv. Jeg er ansatt i helsesektor for å REDDE liv, ikke potensielt ta de.

Jeg støtter forøvrig kommentaren om vgs utdannelse fullt ut. Hun har ingen høyere utdannelse og har ingen kompetanse til å undergrave beslutninger tatt av Folkehelseinstituttet, WHO, osv. Jeg har heller ikke den faglige kompetansen det kreves for å «vite bedre», selv med langt høyere utdannelse enn M.A.

• Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nye innstramminger grunnet høye smittetall i Bergen nå. De sa på nyhetene at alle kan smitte alle i Bergen for situasjonen er ute av kontroll. Bare det må være en grunn å ta vaksine spesielt for alle som jobber innen helse. Munnbind gir ikke 100% trygghet.

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ina89 skrev (4 timer siden):

I ett svar på bloggen skriver hun at hun ennå ikke har tatt stilling til om hun vil ta vaksinen dersom hun må ut i ulønnet permisjon ved reise, eller dersom det vil bli påkrevd vaksinepass ved inngang til campingplasser, konserter og andre offentlige steder. Skyt meg om jeg tar feil, men for MEG fremstår det som at hun ikke er villig til å «delta i dugnaden» så lenge det ikke er nødvendig for henne personlig. Den dagen det blir det må hun nødvendigvis vurdere vaksinen på nytt. 

Med andre ord fremstår det som at hensynet til andre; pasienter, brukere, og andre sårbare grupper ikke er så viktig for M.A, det er først dersom det vil påvirke henne det kan bli aktuelt. Som helsepersonell selv synes jeg det er skremmende og jeg er utrolig glad for at disse verdiene og holdningene, eller mangelen på de, ikke er dominerende for helsepersonell generelt.

Dugnad er faktisk frivillig. Ingen skal dømmes for å ikke delta i dugnad eller andre frivillige verv/vaksiner.  Jeg skjønner godt at hun velger å stå over/avvente med å ta vaksinen. Kanskje de som dropper den tar den i 2023. Kanskje de ikke gjør det. det spiller uansett ingen rolle, for man lever heldigvis i et fritt land, der vaksiner er frivillig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nussepus skrev (3 timer siden):

Bloggeren er jo typisk den gruppa som ikke lar seg  vaksinere. Lavt utdannet, til dels dårlige argumenter som egentlig kun handler om egoisme, de hever seg over det forskere og andre med lang og grundig utdannelse innen feltet mener. Og det er jo skremmende. Å bruke munnbind har jo egentlig vist dårlig beskyttelse mot smitte, det er bedre å holde avstand. Og det får jo ikke hun gjort til sine pasienter. Så det er egentlig ganske skremmende at man får fortsette å jobbe med pasienter. Hos oss er vaksineandelen 99%. Det er en som ikke er vaksinert på grunn av immunnsykdom. Og hvem mener dere hun skal på påvirke egentlig? Tror dere ikke de fleste syns det blir for dumt med de tynne argumentene hun kommer med? 

Folk som deg! 🙄 om hun har tynne argumenter eller ikke betyr ingenting! Man skal ikke måtte ha et eneste argument for å droppe noe som er frivillig . Gjør høyere utdannelse dette vanskelig å forstå? Finnes det bare tvang for de med høyere utdannelse? Er dette pga folk plutselig er sÅ mye bedre pga de har satt på skolebenken i mange år? Jeg liker bedre mennesker med åpne sinn og som klarer å sette seg inn i at mennesker er forskjellig og tenker ulikt. Dette uansett hvilke utdannelse de har eller ikke har. 

NEI man er IKKE egoist bare pga man avstår fra en vaksine! 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk får gjøre som de vil ang vaksinen. Det kan være mange ulike, personlige grunner til at noen ikke vil ta den (eller avvente).

MEN ... de som velger å ikke ta den bør holde meningene sine for seg selv, så de ikke påvirker andre til å ikke ta den. 
Det er nå min mening 😉

Jeg ble ekstremt syk etter svineinfluensevaksinen (om det har sammenheng fikk jeg aldri vite), men har likevel valgt å ta corona-vaksinen. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lady T skrev (5 minutter siden):

Folk får gjøre som de vil ang vaksinen. Det kan være mange ulike, personlige grunner til at noen ikke vil ta den (eller avvente).

MEN ... de som velger å ikke ta den bør holde meningene sine for seg selv, så de ikke påvirker andre til å ikke ta den. 
Det er nå min mening 😉

Jeg ble ekstremt syk etter svineinfluensevaksinen (om det har sammenheng fikk jeg aldri vite), men har likevel valgt å ta corona-vaksinen. 

Er du seriøs nå? Folk skal da ikke ha munnkurv bare pga de velger å avstå fra vaksinen. Hva skjer med verden? 😳 nok en gang, man lever i et fritt land, og om en tar vaksinen er det greit, og om en ikke tar vaksinen, så er faktisk det like greit. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette har vel sluttet å si at hun er influencer, så la oss håpe at enkelte her i tråden har rett; hun påvirker ingen uansett. 🤷🏼‍♀️
Heldigvis. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heartgirl
Frøken_fjong1 skrev (1 time siden):

Er du seriøs nå? Folk skal da ikke ha munnkurv bare pga de velger å avstå fra vaksinen. Hva skjer med verden? 😳 nok en gang, man lever i et fritt land, og om en tar vaksinen er det greit, og om en ikke tar vaksinen, så er faktisk det like greit. 

Amen og takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest skremmende er at MA selv skriver i sitt kommentarfelt at hun heller risikerer å bli alvorlig corona-syk enn å ta vaksinen.
Altså, hun er omsorgspersonen i husstanden og ved alvorlig corona-sykdom så kan det bli nok av utfordringer for de pårørende.

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nomore82 skrev (15 timer siden):

Hun må for all del ikke gå ut i media med det der. Dette handler ikke om kritikk av oppussing av campingvogn eller klær på barn. Dette handler om at Mette er for impulsiv og sjekker for lite opp i ting før hun uttaler seg. Og det går til en viss grad her og på bloggen hennes, men om hun går ut i offentlig media med dette så blir hun slaktet og det vil få uante konsekvenser. Jeg håper hun klarer å si nei.

Journalisten går på henne fordi hen vet at det vil skape debatt, klikk og lesere. Mette vurderer å si ja for å være en stemme for de som ikke vil ta vaksinen.

Det er kun journalisten som vil tjene noe på dette.

Så akkurat på Snap at innlegget er skrevet og sendt til journalisten. Hun synes det er veldig skummelt og regner med å bli halshugget, men har brukt mye tid på det og har lest over det ørten ganger, så hun tror hun har formulert seg bra.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christiane_W skrev (2 minutter siden):

Så akkurat på Snap at innlegget er skrevet og sendt til journalisten. Hun synes det er veldig skummelt og regner med å bli halshugget, men har brukt mye tid på det og har lest over det ørten ganger, så hun tror hun har formulert seg bra.

Får litt vondt av henne nå. Tror ikke hun er klar over hvor mye kritikk som Kommer til å komme hennes vei. Det her inne er jo ingenting i forhold sikkert. 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Christiane_W said:

Dette blir spennende. Hun har altså provosert meg så GRUNDIG de siste dagene, at jeg må innrømme at jeg gleder meg til dette. :) Vet du hvilken avis det er snakk om? 

(Jada, jeg kan avfølge henne(allerede gjort), jeg trenger ikke lese hva hun skriver, vaksinen er frivillig, pasientautonomi, vaksinerte er sauer blablabla, fanklubben trenger ikke sitere meg for å si dette.)

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Citha skrev (Akkurat nå):

Dette blir spennende. Hun har altså provosert meg så GRUNDIG de siste dagene, at jeg må innrømme at jeg gleder meg til dette. :) Vet du hvilken avis det er snakk om? 

(Jada, jeg kan avfølge henne(allerede gjort), jeg trenger ikke lese hva hun skriver, vaksinen er frivillig, pasientautonomi, vaksinerte er sauer blablabla, fanklubben trenger ikke sitere meg for å si dette.)

Aner ikke. Leste her inne at hun var blitt kontaktet av en journalist som ønsket at hun skulle skrive et innlegg og så tilfeldigvis på Snap i stad at hun hadde skrevet og sendt innlegget.

Hun har provosert meg også, så jeg er også spent på hva som kommer ut av dette. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun lov til å dele offentlig at alle beboerne der hun jobber er vaksinerte? 🤨 Synes da det er privat å dele.

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...