Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
22 minutter siden, minimymlen skrev:

Jeg velger å hente ut deler fra "talen" til Aleksander, hele kan leses her: https://twitter.com/aleksanderschau/status/929390564348448768

Det ene man kan legge merke til er at han tar opp og til dels besvarer spørsmålene om hvordan så mange kunne vite, men ingenting skjedde. Hvorfor ble det ikke oppdaget før? I tillegg ser vi jo at de samme maktmekanismene har blitt brukt, trusler om represalier for de som sier fra, stempling av de som tør å stå fram. 

3: Hvor i alle dager skal man begynne? Kanskje med spørsmålet som vil komme i etterkant? «Hvis du visste; hvorfor sa du ikke noe?» Svaret er at jeg/vi sa i fra internt, men ikke offentlig. Og jeg, som absolutt alle andre, burde sagt i fra høyere og oftere. Nå gjøres det her. 

3b: Og så er det frykten for represalier da. Den trusselen henger over hver eneste en som kvier seg for å fortelle. Represalier, hevn, et ødelagt rykte. Stempelet «urokråke». For hvem vil vel ansette en urokråke? Det føles alltid lettere å ikke si noe. Det ER alltid enklere.

5: «Sikker på at du ikke har misforstått?» «Var det på nachspiel dette da?...» «Typisk NN. Han tåler ikke alkohol han vet du. Hø hø» «Javel. Så det var bare dere to der? Så ingen kan bekrefte historien din?» «Har du bevis?» «Hvorfor var du alene i samme rom som han da?»

6: Når de som har blitt utsatt for maktmisbruk, overgrep, trusler og vold slutter i mediehuset, reklamebyrået, teateret eller musikkbransjen og tør å snakke ut...da stemples de gjerne som bitre, hevngjerrige og løgnaktige. «De vil bare ta igjen». Det kunne ikke vært mer feil.

19: Selv har jeg kun opplevd trusler av diverse slag. En sjef nektet meg for mange år siden å fakturere avtalt lønn. Helt uten grunn. Han sa at jeg godt kunne fakturere fullt beløp, men da skulle han ødelegge karrieren min. Og etter en liten kunstpause la han til; «og livet ditt»

20: Jeg har på jobb blitt truet med juling av en «frilanser». Jeg rapporterte det inn til sjefene mine, men han ble allikevel hyret inn igjen ved senere anledning. Svaret jeg fikk? «Slapp av, _du_ skal få slippe å jobbe med ham». Dette viser seg å være et urovekkende vanlig svar.

Husker den lørdagsnatten jeg kom over  dette på nettet og leste med store øyne, punkt etter punkt. Var så imponert og nesten skremt over at han turde dette, Varsleren med stor V 👍♥️

• Liker 26
Skrevet

3 timer siden, xemiliex skrev:

Kan alle bare høre dagens utgave av podcasten "Debrief med Dag". Det er en bonusepisode der han snakker med komiker JTK (Jan Tore Kristoffersen) om blant annet Ørjan Burøe og denne bisarre Erland Bakke. Det blir eksemplifisert så vakkert akkurat hvor patetisk disse to er. Spol gjerne frem til rundt 16 minutter inn. 

Nei. Nok proffitering av denne saken nå. Det er så latterlig at alle skal snakke om dette i podkastene sine, de bryr seg jo ikke en dritt om ofrene her - de ser bare potensialet for å tjene penger. Hadde de brydd seg nok, så hadde de snakket om dette for mange år siden.

• Liker 12
Skrevet
1 minutt siden, Birdo skrev:

Nei. Nok proffitering av denne saken nå. Det er så latterlig at alle skal snakke om dette i podkastene sine, de bryr seg jo ikke en dritt om ofrene her - de ser bare potensialet for å tjene penger. Hadde de brydd seg nok, så hadde de snakket om dette for mange år siden.

Bedre sent enn aldri?

• Liker 7
Skrevet

2 saker fra NRK i dag om saken, https://www.nrk.no/kultur/orjan-buroe-ble-droppet-av-stand-up-norge-etter-varsler-om-trakassering-1.14445927 og på Kveldsnytt. Vinklingen har begge steder vært at han ble droppet fra Latter.

I forrige uke hadde de manager Bakke og komiker Jonna Støme i Ukeslutt https://radio.nrk.no/serie/ukeslutt/NMAG04000719/16-02-2019

At NRK tar opp saken ser jeg på som seriøst. Forhåpentligvis kommer de til å grave litt mer i saken, og tror det kommer til å være flere som må stå frem med svin på skogen. 

• Liker 18
Skrevet
4 minutter siden, Sacramone skrev:

Bedre sent enn aldri?

Nja...jeg er litt enig i at det blir litt mange «helter» i denne historien, folk som ikke direkte er ofrene for svineriet hans, men som skal snakke om saken nå, i egne podcaster/Facebook-vegg etc. Og da gjerne med snert av humor. Folk det har vært dønn stille for tidligere. 

Komikermiljøet virker pill råttent. 

• Liker 26
Skrevet

Visste faktisk ikke at ØB hadde podcasten sammen med Rune Haraldsen fra Eiendom&Selfie. 

• Liker 11
Skrevet
17 minutter siden, Sacramone skrev:

Bedre sent enn aldri?

Nei. Les svaret til @vintage. At folk respekterer og hyller disse komikerne, som har "latt" dette skje i 20 år, er langt utenfor min fatteevne. Han som blir hyllet høyest, Schjelderup, ba jo Ørjan om å promotere showet hans bare for noen mnd siden. 

• Liker 9
Skrevet (endret)
1 time siden, Birdo skrev:

Nei. Les svaret til @vintage. At folk respekterer og hyller disse komikerne, som har "latt" dette skje i 20 år, er langt utenfor min fatteevne. Han som blir hyllet høyest, Schjelderup, ba jo Ørjan om å promotere showet hans bare for noen mnd siden. 

Jeg kan faktisk være litt enig i det. Men likevel er det bra det til syvende og sist blir tatt tak i. Og mest kudos til de som sto fram først, før de kunne vite hvilken retning dette skulle ta.

Endret av Sacramone
skrivefeil
  • Liker 11
Skrevet
3 hours ago, Justsaying said:

Når jobbet hun for han? 

Det handler ikke om victim blaming egentlig, det handler om at dette er en sak hun selv valgte å gå til media med fremfor politiet. Derfor bør alle kortene på bordet, noe de ikke er. 

Det er faktisk ganske mange som melker denne saken for det den er verd nå, alle vil ha skryt for å stå opp og frem. Men hvor har de vært? Det dukket opp saker i tv2 også, de forsvant en etter en. Så ikke denne debatten ble så voldsom da, og det kan være fordi ingen melket den. 

Men hos politiet, ville den støvet ned. Og det er et stort steg å ta det offentlig, hun mister jo sin anonymitet og vil lenge være forbundet med denne saken. Hvordan mener du at det er en fordel for Kemma Johanne Hagen? Hvordan mener du hun kan ha melket denne saken? De fleste vet at å varsle er risikabelt. Hun forklarer seg jo godt i brevet, synes du ikke? Den utløsende faktoren var hans unnskyldning som bare var en bagatellisering.

Jeg har ikke problemer med å forstå at hun egentlig var ferdig med hele han, til det hele ble noe han bagatelliserte og at han satte advokat på varslere og slik prøvde å skremme folk til å tie. Og når noen har stått frem, er det lettere og mindre risikabel for andre. Mønsteret er jo kjent fra metoo, det var mange som ikke politianmeldte men som kunne fortelle om trakassering. 

Jeg synes det er rart st du ikke forstår dette og logikken og psykologien i de valgene varslerne har tatt. Dine konspirasjonsteorier er liksom bom fordi saken er alvorlig nok - de involverte behøver ikke tilleggsmotiver. 

Vi får neppe vite alt, men det som mangler vil ikke velte faktumet at ØB har oppført seg som en drittsekk, nesten psykelig (ingen kjønnsdriftkontroll?), og at de som har stått frem har fulgt en vanlig og forståelig praksis.

• Liker 24
Skrevet
2 minutter siden, Sacramone skrev:

Jeg kan faktisk være litt enig i det. Men likevel er det bra det til syvende og sist blir tatt tak i. Og mest kudos til de som sto fra først, før de kunne vite hvilken retning dette skulle ta.

De var nok flere som var enige, og som sto klare med støtteinnleggene som kom direkte etterpå. Det er den fortsatte melkingen som begynner å bli litt irriterende. Samt at så mange satt ganske stille i båten, så lenge. De innrømmer jo at de har visst, så komikerkarrieren har vært aller viktigst å bevare - viktigere enn å støtte kollegaen som ble utsatt for han. 

De kunne gått sammen på den måten de gjør nå for minst 10 år siden. Kanskje noen hadde blitt spart?

• Liker 11
Skrevet
Akkurat nå, vintage skrev:

De var nok flere som var enige, og som sto klare med støtteinnleggene som kom direkte etterpå. Det er den fortsatte melkingen som begynner å bli litt irriterende. Samt at så mange satt ganske stille i båten, så lenge. De innrømmer jo at de har visst, så komikerkarrieren har vært aller viktigst å bevare - viktigere enn å støtte kollegaen som ble utsatt for han. 

De kunne gått sammen på den måten de gjør nå for minst 10 år siden. Kanskje noen hadde blitt spart?

🏼🏼🏼

• Liker 7
Skrevet
8 minutter siden, vintage skrev:

Jeg for min del tenker at det er bra at dette kommer fram, skulle ønske dette hadde kommet fram tidligere, før flere ble utsatt for denne trakasseringen. Vi vet ikke hva som er årsaken til at det tok så lang tid, men #metoo er den viktigste årsaken til at folk har begynt å snakke om disse sakene. Det er kun da vi får slutt på dette, ved å prate om det. Det har kommet fram at flere har blitt truet til taushet, noen har blitt anmeldt for å snakke om ham i en lukket facebook-gruppe, det har vært trusler om karrieredrap, ærekrenkelser, osv, osv. Jeg syns det er utelukkende positivt at de mannlige komikerne tar avstand fra denne oppførselen. 

• Liker 20
Skrevet
2 minutter siden, Paperwall skrev:

Jeg for min del tenker at det er bra at dette kommer fram, skulle ønske dette hadde kommet fram tidligere, før flere ble utsatt for denne trakasseringen. Vi vet ikke hva som er årsaken til at det tok så lang tid, men #metoo er den viktigste årsaken til at folk har begynt å snakke om disse sakene. Det er kun da vi får slutt på dette, ved å prate om det. Det har kommet fram at flere har blitt truet til taushet, noen har blitt anmeldt for å snakke om ham i en lukket facebook-gruppe, det har vært trusler om karrieredrap, ærekrenkelser, osv, osv. Jeg syns det er utelukkende positivt at de mannlige komikerne tar avstand fra denne oppførselen. 

Men det er jo så åpenbart at de gjør det for egen vinning, og da blir det for dumt. Om sjansen din for at jobben ryker er viktigere enn at kvinner blir trakassert og misbrukt, vel da er du er ganske simpelt menneske. 

Forøvrig har akkurat den hendelsen med den lukkede gruppen blitt snakket om her inne før, og det var faktisk snakk om anklagelser om voldtekt av mindreårige. Såklart fortjener man anmeldelse om man sprer slike rykter.

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, Birdo skrev:

Men det er jo så åpenbart at de gjør det for egen vinning, og da blir det for dumt. Om sjansen din for at jobben ryker er viktigere enn at kvinner blir trakassert og misbrukt, vel da er du er ganske simpelt menneske. 

Forøvrig har akkurat den hendelsen med den lukkede gruppen blitt snakket om her inne før, og det var faktisk snakk om anklagelser om voldtekt av mindreårige. Såklart fortjener man anmeldelse om man sprer slike rykter.

Det kan man si om alle som står fram og de som støtter de som har stått fram - at de gjør for egen vinning. Men det er en stygg hersketenikk. Det er din mening, men jeg er uenig. Jeg heier alle som viser støtte til folk som har opplevd trakassering og overgrep. At dette kommer fram, at folk tar avstand fra slike handlinger, at folk som har status i komikermiljøet gjør det - det vil føre til holdsningsendringer, og det er bra! Det er nettopp det som er poenget med dette. Å anklage folk som tar avstand fra seksuell trakassering for egenvinning er ufint. 

• Liker 21
Skrevet

Det å avskrive komikermiljøet som "råttent" basert på hvordan de håndterte en fullstendig grenseløs mann som Ørjan Burøe, synes jeg er ignorant mot #metoo og hvorfor #metoo ble verdensomspennnende. Det er å ikke anerkjenne de sammenvirkende mekanismene som gjør at seksuell trakassering oppstår og får pågå. I så fall er de fleste bransjer råtne; alle som har tatt et oppgjør i kraft av #metoo. Skuespillere. Helsearbeidere. Journalister. Jurister. Akademikere. Råtne. 

Naturligvis kunne alle gjort mer tidligere, men det gjelder oss alle. I alle fall vi som ikke sitter på internett og forteller om hvor enkelt vi skulle kneblet en mektig overgriper på arbeidsplassen. Det opplever jeg det som at de ser selv også. Jeg ser ingen som prøver å leke helt, og det at man omtaler en nasjonal sak som har utspring i ditt miljø i en podcast hvis baserer seg på å nettopp rapportere fra dette miljøet, ser jeg som selvsagt. 

• Liker 46
Skrevet
8 minutter siden, xemiliex skrev:

Det å avskrive komikermiljøet som "råttent" basert på hvordan de håndterte en fullstendig grenseløs mann som Ørjan Burøe, synes jeg er ignorant mot #metoo og hvorfor #metoo ble verdensomspennnende. Det er å ikke anerkjenne de sammenvirkende mekanismene som gjør at seksuell trakassering oppstår og får pågå. I så fall er de fleste bransjer råtne; alle som har tatt et oppgjør i kraft av #metoo. Skuespillere. Helsearbeidere. Journalister. Jurister. Akademikere. Råtne. 

Naturligvis kunne alle gjort mer tidligere, men det gjelder oss alle. I alle fall vi som ikke sitter på internett og forteller om hvor enkelt vi skulle kneblet en mektig overgriper på arbeidsplassen. Det opplever jeg det som at de ser selv også. Jeg ser ingen som prøver å leke helt, og det at man omtaler en nasjonal sak som har utspring i ditt miljø i en podcast hvis baserer seg på å nettopp rapportere fra dette miljøet, ser jeg som selvsagt. 

Det du skriver her er spot on! 👏👏

• Liker 14
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...