Gå til innhold

Ørjan Burøe


Gumman87

Anbefalte innlegg

1 time siden, Snaskesnusken skrev:

Trist å lese om dine opplevelser. De som forsvarer Burøe og skylder på offeret som ikke har anmeldt mens de påstår at de har erfaringer med seksuell trakassering burde holde seg unna tema som dette. Trolle kan de gjøre andre steder!

Det finnes selvfølgelig fortsatt gode grunner for å anmelde. Det enkelte virker å ikke ta inn over seg er at mange har veldig gode grunner for å ikke anmelde. Det er et valg man må få lov til å ta uten å ha dårlig samvittighet. Det er faktisk ikke offeret sin oppgave å beskytte potensielt andre ofre. Det er kun overgriper som har ansvar for sine handlinger. 

Noe av grunnen til at jeg klarte å anmelde var at jeg ble veldig sint over det min voldtektsmann gjorde mot meg. 

Men jeg har snakket med andre i ettertid som ikke klarte å anmelde, og jeg klandrer ikke dem for det i det hele tatt.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 minutter siden, Breakeven skrev:

https://www.nettavisen.no/livsstil/manager-bryter-med-orjan-buroe/3423596788.html

Har dette blitt postet? Er så mye liv her så vanskelig å følge med her.

 

21 minutter siden, Breakeven skrev:

https://www.nettavisen.no/livsstil/manager-bryter-med-orjan-buroe/3423596788.html

Har dette blitt postet? Er så mye liv her så vanskelig å følge med her.

Ja, flere ganger. Er litt «old news» det der nå. Jeg er litt spent på hva ØB har tenkt å foreta seg.. Blir det ny podcast, el skal han bare holde kjeft og håpe på godvær.. 🤔

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, The Kitten skrev:

Det finnes selvfølgelig fortsatt gode grunner for å anmelde. Det enkelte virker å ikke ta inn over seg er at mange har veldig gode grunner for å ikke anmelde. Det er et valg man må få lov til å ta uten å ha dårlig samvittighet. Det er faktisk ikke offeret sin oppgave å beskytte potensielt andre ofre. Det er kun overgriper som har ansvar for sine handlinger. 

Noe av grunnen til at jeg klarte å anmelde var at jeg ble veldig sint over det min voldtektsmann gjorde mot meg. 

Men jeg har snakket med andre i ettertid som ikke klarte å anmelde, og jeg klandrer ikke dem for det i det hele tatt.

Så bra at du klarte å anmelde men trist at du ble utsatt for dette.

Det er aldri offeret sin feil at en overgriper forgriper seg. Som du sier, alle som ikke klarer å anmelde skal ikke sitte med skyld eller skam over dette. Det er kvalmende å lese innlegg hvor brukere aktivt prøver å påføre offerene skam.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker dere forresten Aleksander Schau på Twitter i 2017? "Vi vet hvem du er..". Der omtalte han vel ØB pluss mange andre skumle historier om personer som har drevet med seksuell trakassering. 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Justsaying skrev:

Hvis EB har blitt presset av andre komikere til å slutte for ØB - så minner det om ekskluderingen man ser i ungdomsmiljø. Hvis du leker med han så vil ikke vi leke med deg. 

Det! Det er et typisk maktmønster som ikke gjør stort mer enn å presse mennesker ut i enda mer håpløshet. I ungdomstiden ble disse til narkomane og kriminelle. 

Tviler på at det var på grunn av at han er manageren til ØB som gjorde at han ble presset, da ØB sin væremåte har vært kjent i miljøet lenge. Jeg vil tro at det handler mer om reaksjoner på EB sin håndtering av saken. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

10 minutter siden, XmXa7 skrev:

 

skal han bare holde kjeft og håpe på godvær.. 🤔

5 minutter siden, Mkigjen skrev:

Tipper dette

Hvis han tror det hjelper med strutsing og gjemme hodet i sanden og tror det går over, ja, da tar han nok feil.......regner med at Se & Hør ikke gir seg med disse 20 spørsmålene de vil ha svar på, og det er faktisk interessant dersom det kommer svar på disse. For spørsmålene er absolutt berettiget i henhold til det som er av rykter og påstander.

Men, slik det er nå, dersom det er strutsing fra ØB-campen, så vil det nok fort ta tid.....og det jobbes sikkert med å få på plass en manager/talsmann som kan utføre en bedre jobb enn han forrige.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Skrottefar said:

manager/talsmann som kan utføre en bedre jobb enn han forrige.

Skal ikke mye til, men tipper ingen vil ta i han med ildtang

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, kjøttkaker skrev:

Husker dere forresten Aleksander Schau på Twitter i 2017? "Vi vet hvem du er..". Der omtalte han vel ØB pluss mange andre skumle historier om personer som har drevet med seksuell trakassering. 

Ikke nødvendigvis. Det var mye fra tv2 i den ranten. 

Endret av miss summers
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Kinder skrev:

Tviler på at det var på grunn av at han er manageren til ØB som gjorde at han ble presset, da ØB sin væremåte har vært kjent i miljøet lenge. Jeg vil tro at det handler mer om reaksjoner på EB sin håndtering av saken. 

Slik jeg oppfatter det kom presset fra klientene EB allerede har, som i "kvitt deg med ØB ellers så stikker vi". Kan det være at klientene har følt press fra andre?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, minimymlen skrev:

Slik jeg oppfatter det kom presset fra klientene EB allerede har, som i "kvitt deg med ØB ellers så stikker vi". Kan det være at klientene har følt press fra andre?

Vanskelig å vurdere ettersom man aldri lenger kan legge til grunn at Erland Bakke er sannferdig.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, kjøttkaker skrev:

Husker dere forresten Aleksander Schau på Twitter i 2017? "Vi vet hvem du er..". Der omtalte han vel ØB pluss mange andre skumle historier om personer som har drevet med seksuell trakassering. 

Nr 15 på den listen stemmer med beskrivelsene av episoder som kan knyttes til ØB

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Dormouse skrev:

Jeg synes ikke no om Burø sin oppførsel , eller hvordan han har håndtert saken når den nådde mediene . Men nå med medietrykket fra alle kanter, så håper jeg han blir tatt vare på - og at kanskje mediene slipper litt trykket på han. Vil ikke at utfallet skal bli en Tore tønne 2...

Dette er ikke første gangen dette skjer med ØB - men han har åpenbart ikke skjerpet seg. Han fikk jo sparken også og kona hans skrev et forsvarsinnlegg om ham på bloggen sin i 2017 hvor hun la skylden på fyll, etc. Han tok denne saken opp igjen da han lanserte podcasten sin og kalte den seksuelle trakasseringen sin for «flørting.» Han har også lagt ut stygge rykter om de kvinnene som har ønsket å fortelle om trakasseringen samt truet de til å tie. Han har ikke brydd seg om de han har trakassert og har forsøkt å ødelegge ryktet og karrieren deres. #karma

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, acna skrev:

Nr 15 på den listen stemmer med beskrivelsene av episoder som kan knyttes til ØB

Kunne fort vært Giske også 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, acna skrev:

Nr 15 på den listen stemmer med beskrivelsene av episoder som kan knyttes til ØB

 

Akkurat nå, Skrottefar skrev:

Kunne fort vært Giske også 

Sikkert. Men husk at dette ble skrevet i kjølvannet av at blant annet Davy fikk sparken. Det var en grusom ukultur i tv2. ØB var tilknyttet radio 1 (søster til TVNorge) og muligens ikke i den samme smørja. Glem ikke at det er nytt å snakke om dette, men ukulturen har eksistert i gutteklubben grei i årevis. I alle bransjer. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg velger å hente ut deler fra "talen" til Aleksander, hele kan leses her: https://twitter.com/aleksanderschau/status/929390564348448768

Det ene man kan legge merke til er at han tar opp og til dels besvarer spørsmålene om hvordan så mange kunne vite, men ingenting skjedde. Hvorfor ble det ikke oppdaget før? I tillegg ser vi jo at de samme maktmekanismene har blitt brukt, trusler om represalier for de som sier fra, stempling av de som tør å stå fram. 

3: Hvor i alle dager skal man begynne? Kanskje med spørsmålet som vil komme i etterkant? «Hvis du visste; hvorfor sa du ikke noe?» Svaret er at jeg/vi sa i fra internt, men ikke offentlig. Og jeg, som absolutt alle andre, burde sagt i fra høyere og oftere. Nå gjøres det her. 

3b: Og så er det frykten for represalier da. Den trusselen henger over hver eneste en som kvier seg for å fortelle. Represalier, hevn, et ødelagt rykte. Stempelet «urokråke». For hvem vil vel ansette en urokråke? Det føles alltid lettere å ikke si noe. Det ER alltid enklere.

5: «Sikker på at du ikke har misforstått?» «Var det på nachspiel dette da?...» «Typisk NN. Han tåler ikke alkohol han vet du. Hø hø» «Javel. Så det var bare dere to der? Så ingen kan bekrefte historien din?» «Har du bevis?» «Hvorfor var du alene i samme rom som han da?»

6: Når de som har blitt utsatt for maktmisbruk, overgrep, trusler og vold slutter i mediehuset, reklamebyrået, teateret eller musikkbransjen og tør å snakke ut...da stemples de gjerne som bitre, hevngjerrige og løgnaktige. «De vil bare ta igjen». Det kunne ikke vært mer feil.

19: Selv har jeg kun opplevd trusler av diverse slag. En sjef nektet meg for mange år siden å fakturere avtalt lønn. Helt uten grunn. Han sa at jeg godt kunne fakturere fullt beløp, men da skulle han ødelegge karrieren min. Og etter en liten kunstpause la han til; «og livet ditt»

20: Jeg har på jobb blitt truet med juling av en «frilanser». Jeg rapporterte det inn til sjefene mine, men han ble allikevel hyret inn igjen ved senere anledning. Svaret jeg fikk? «Slapp av, _du_ skal få slippe å jobbe med ham». Dette viser seg å være et urovekkende vanlig svar.

 

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...