Gå til innhold

Er det vanlig å kaste mat?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvor vanlig er det å kaste mat og det å miste oversikten i kjøleskapet? Har en venninne som er ekstremt dårlig på dette. Hun evner ikke å planlegge måltider lenger enn dagens måltider, og kaster restemat over en lav sko. Helt koko hu der. Hun har to små barn da, så hun er veldig sliten i perioder. 

Anonymkode: 10d0d...017

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hiver ikke mat. Det er en uting.

• Liker 1
Skrevet

Kaster aldri noe mat, spiser det før det blir dårlig.

Anonymkode: c7f74...d05

• Liker 3
Skrevet

Det skjer en sjelden gang hos meg, hvis jeg plutselig har vært mye mer sosial enn planlagt (spist hos venner eller ute). Men jeg gjør det jeg kan for å unngå det. Om hun har det hektisk kan jeg skjønne det, men det er likevel en uting.

Anonymkode: 2d6d1...6ab

• Liker 2
Skrevet

Kaster ikke mat

Anonymkode: 63cd3...682

• Liker 4
Skrevet

Bor alene, pleier å planlegge middager og slikt, MEN ofte lager jeg alt for mye, og det er grenser for hvor mange dager på rad man gidder å spise samme middagen 😅

Så jeg kaster desverre en del mat. Men til gjengjeld er jeg veldig flink på å alltid smake/lukte/se på div. ingredienser før jeg kaster det: melk, egg, tomatpure, grønnsaker, etc...

Er og flink til å kjøpe store billigere pakker emd kylling, og hive alt utenom den ene fileten jeg trengte i frysen, og ha dem klar til senere middager 👍🏻

Så en god blanding av flink til å kaste, men og flink til å ikke kaste 😂

EC102934-79D8-432B-AE60-D9147D31DFCF.jpeg

• Liker 3
Skrevet

Har vel skjedd at jeg har kasta mat, men det er ikke ofte. Sist jeg kasta noe, var en agurk som var vissen. Den gikk i komposten. Men ellers så prøver jeg å holde oversikt over maten i kjøleskapet. 

Anonymkode: b03bb...7f8

• Liker 1
Skrevet

Kaster dessverre en del mat her og der, men det er ikke noe jeg ønsker. Noen ganger så ender jeg bare opp med å kjøpe for mye / ikke få brukt opp alt. Er alene, så da må jeg som regel kjøpe store pakninger av mat, og det er ikke alt som kan fryses (og ikke har jeg plass til alt i frysen heller). Men jeg forsøker å bli bedre. 

Anonymkode: 44a22...94f

• Liker 1
Skrevet

Vi er utrolig dårlige på dette og kaster alt for mye mat😔

• Liker 2
Skrevet

Kaster ikke mat lenger, det er en uting, men jeg var forferdelig uorganisert før. Hadde ingen tanker om hvor mye jeg kunne spare på å bare kjøpe det jeg skulle ha, og spise det opp. Mye av grunnen var at jeg heller ikke skjønte at jeg kan kjøpe bare mat jeg liker, trenger ikke å kamuflere det med "sunn mat". Ja, det var helt koko.

Anonymkode: 8333a...526

Skrevet

Kaster mye mat. Er singel, bor alene, har ikke frysemuligheter. Masse som rekker å bli dårlig før jeg får spist det. 

Anonymkode: 3dd27...5cd

• Liker 1
Skrevet

Kan ikke huske sist jeg kastet mat, og jeg skjønner ikke hvorfor folk kjøper og lager for mye mat. Det er jo feil et sted når en kjøper alt for mye pålegg og for mye middag. Er det så vanskelig å vite hvor mye en bør handle? 

Anonymkode: 7fd57...564

Skrevet

Prøver å spise rester og det vi har i kjøleskapet, men kaster dessverre alt for mye mat.. 

Skrevet

Der er veldig vanlig. Folk blir ikke mer mette av at maten må kastes i andre ledd i stedet.

Har man lite penger bør man selvsagt være mer forsiktig med ikke å spise opp det man kjøper.

Skrevet

Er en del som blir kastet, desverre. Prøver å endre på det. Kasting av mat er en uting. 

Anonymkode: f31ad...54d

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Kan ikke huske sist jeg kastet mat, og jeg skjønner ikke hvorfor folk kjøper og lager for mye mat. Det er jo feil et sted når en kjøper alt for mye pålegg og for mye middag. Er det så vanskelig å vite hvor mye en bør handle? 

Anonymkode: 7fd57...564

For min del så ender jeg ofte opp med å kjøpe for mye fordi alt kommer i så store pakninger. Jeg er én person, men må likevel kjøpe en hel pakke gulerøtter selv om jeg bare trenger to stykk. Noen steder selger de grønnsaker i pakinger på to - tre istedenfor å selge dem enkeltvis (f.eks. fennikel, selv om noen butikker selger disse en og en). Skal man ha kål er det ikke så mange steder hvor man kan kjøpe en halv kål eller 1/4 kål, og det er også få steder som selger en halv agurk. Jeg forsøker å planlegge, og som regel går det, men noen ganger så bare går det ikke. F.eks. om jeg plutselig finner ut at jeg skal være borte i helgen, og så tar selleriroten i kjøleskuffen dagen i mellomtiden...

Anonymkode: 44a22...94f

• Liker 3
Skrevet

Hender jeg kaster noe mat, ja, men ikke mye. En halv potet som ble igjen etter middagen, noen pizzaskorper som sønnen min har etterlatt på tallerkenen. Sånne ting. 

Ellers pleier jeg å se over kjøleskapets innhold jevnlig, sånn at jeg er obs på hvilke datoer det står på ting, så vi får brukt det før det går ut på dato.

Skrevet

Kaster lite mat utenom gammelt brød og ting i kjøleskapet som går ut på dato.

Skrevet

Kaster så lite som mulig, men det hender det blir igjen mat etter et måltid som ikke egner seg å varme opp eller andre typer rester. Samboeren min er kanskje hakket mer sløste enn meg, men jeg er til gjengjeld mye mer kresen på dato og utseende på maten.

Anonymkode: 32a6b...422

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...