Gå til innhold

Psykopater , bør de få like mye forståelse som folk andre diagnoser som f.eks Asperger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Arwen Undómiel

Det er vanskelig å forstå alt, men interessant å lese, jeg har mye igjen.

Endret av Arwen Undómiel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 minutter siden, Arwen Undomièl said:

Boken fra bronsealderen er Guds ord og mye mer.

Jeg grøsser oppgitt hver gang jeg hører en kristen si: "Bibelen er Guds ord". Boken er skrevet av mennesker lenge etter de angivelige hendelsene fant sted. Det er absolutt ingen ting som tyder på at den kristne gud finnes.  Det blir ikke bedre av at en forkaster Darwin.

 

Anonymkode: a9434...b63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.2.2019 den 8.16, AnonymBruker skrev:

Problemet med psykopaten er at den bruker empatien din, og sympatien din, mot deg. Den skjønner følelsene dine bedre enn du selv gjør, og bruker denne informasjonen til å manipulere og kontrollere deg. En psykopat er helt bevisst sine egne handlinger. En psykopat trives med å være slik han er, til forskjell fra for eksempel en narsissist som føler en skam over å være tom innvendig.

Dette kan ikke sammenlignes med asbergers eller noen andre diagnoser. Det eneste jeg har erfart som kan ha noen likhetstrekk, er folk med bipolar lidelse. Noen av disse jeg kjenner til, har et stort behov for å manipulere og spre sitt eget virkelighetsbilde samtidig som de selv skal være offeret. Men det kan jo være tilfeldig. Det kan være at de tre tilfellene jeg kjenner til som er bipolare, har narsissitiske trekk som tilleggsdiagnose.

Anonymkode: 45a18...448

Vil bare skyte inn at en «fullblods» narsissist er MINST like ille som «psykopaten». De utvikler gjerne et falskt selv som mestringsstrategi og kompensasjon for sitt tomme jeg og for skammen, og har ikke kontakt med denne motoren som er drivkraften, dypest sett. Deres søken etter kompensasjon for egen (gjerne ubevisste) selvforakt er et sant helvete på jord for omgivelsene. De er på sett og vis mer sammensatte og kompliserte enn psykopaten og bedriver psykisk(og fysisk) mishandling av verste sort. Deres verktøykasse av mishandling er svært lik psykopatens, men styres i større grad av deres opplevelse av krenkelse - et dramatisk mareritt av de sjeldne

Anonymkode: a8d8b...39f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arwen Undómiel
På ‎19‎.‎02‎.‎2019 den 13.27, AnonymBruker skrev:

Jeg grøsser oppgitt hver gang jeg hører en kristen si: "Bibelen er Guds ord". Boken er skrevet av mennesker lenge etter de angivelige hendelsene fant sted. Det er absolutt ingen ting som tyder på at den kristne gud finnes.  Det blir ikke bedre av at en forkaster Darwin.

 

Anonymkode: a9434...b63

Jeg forkaster ikke Darwin, men tror ikke vi stammer fra apene.

Endret av Arwen Undómiel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/14/2019 at 2:31 AM, Kjærlighetsbarn98 said:

Nei. Psykopater er ofte onde og utnytter mennesker bevisst. De vet hva de gjør galt, men bryr seg ikke.

Mennesker med Asperger har som regel ikke dårlige hensikter, men vet ikke alltid hva som er greit og ikke. De vil ikke gjøre noe galt og blir ofte lei seg om de blir fortalt at de gjorde noe galt.

Det første er verre enn det andre. 

Ondskap er helt subjektivt. De er tilstander som kan sammenlignes. Kan kaste inn pedofili når vi først er inni på det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, AnonymBruker said:

Har du kilde på at det er mulig å samarbeide med en psykopat og lære psykopaten å innordne seg lover og regler for å få fordeler og goder som belønning? Hvilken forder og goder? Hvem er i stand til å omprogrammere en psykopat fra å være personlighetsforstyrret til å bli velfungerende?

 

Anonymkode: 13a8d...995

Det finnes massevis av forskning på det, sjekk i databaser som pubmed eller MEDLINE, cinahl og cochrane. Jeg fant mye der da jeg skrev oppgave om en med antisosial personlighetsforstyrrelse. Der står blant annet i en systematic review at psykopater i hovedsak ikke kan endres, da det er personlighet det er snakk om, men når de når en alder på rundt 50 år, så begynner de å bli ganske lei av all motgangen og ser på alle de ødelagte relasjonene som ligger strødd etter dem, da er de mer tilbøyelige til å følge normer, lover og regler, selv om de tror de står over lovverket. Starter man tidlig i ung alder med tiltak om belønningssystemer så har også dette god virkning. 

I institusjoner på tvang, brukes også en belønningsstige som har avtalte goder hvis personen oppfører seg bra over tid, og kan klatre oppover stigen og få mer frihet og goder. Men det er en evig kamp fordi man aldri kommer utenom at de forsøker å manipulere til seg flere goder eller hoppe over trinn. Men det gir dem en motivasjon det også. 

Anonymkode: 113eb...985

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Arwen Undómiel

Man mister selvtilliten og blir bare gradvis trykket ned og hjernevasket. 

Endret av Arwen Undómiel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ofrene til psykopater og sosiopater bør forstås å bli møtt med empati.. Hvorfor skal man forstå en psykopat når det er ofrene som trenger hjelp... Aspergere er ikke psykopater en plass, de har empati, men litt sosialt klønete, med høy iq.

Anonymkode: 86bc3...d41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎14‎.‎02‎.‎2019 den 2.49, AnonymBruker skrev:

Enig! Men enkelte på forumet er ute etter å sverte mennesker med asparges. Derfor kommer slike tråder regelmessig opp.

Anonymkode: 8a8ec...8f0

De er sikkert bare misunnelige på de som har råd til å kjøpe det. Synes det er blitt litt vel dyrt.

Anonymkode: 71b89...369

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue
På 18.2.2019 den 20.15, AnonymBruker skrev:

Har du kilde på at det er mulig å samarbeide med en psykopat og lære psykopaten å innordne seg lover og regler for å få fordeler og goder som belønning? Hvilken forder og goder? Hvem er i stand til å omprogrammere en psykopat fra å være personlighetsforstyrret til å bli velfungerende?

 

Anonymkode: 13a8d...995

For å si det sånn - det er en grunn til at det ikke er "anonyme psykopater" hvor folk kommer sammen og prater om problemene sine. Livet og folkene i dette livet er en lekeplass, og psykopaten står klar med støvelen og lurer på hvilket sandslott som skal knuses først. De kan svindle folk for flere hundre tusen med hvilepuls og ødelegge karrieren til en god mann om egoet blir litt såret. 

Jeg leste en ask me anything på Reddit med en som er diagnostisert med psykopati og blir behandlet for dette, dette er noe som ble skrevet:

"I choked my cousin until he passed out, dragged him down a flight of stairs and tried to hang him in the basement from a beam. He had made fun of me earlier in the day because my gym shoes were old and ratty (his parents were more well-off than mine). We were found by my mother. I was 13 at the time. He was the same age. To this day he is terrified of me." 

Svaret på om behandlingen fungerer: "Yes, if I have my sessions I'm able to keep a sense of balance. I'm able to understand consequence better, able to plan less. Part of my problem is I am methodical. I plan everything to such a degree that it becomes kind of mania. This leads to bad actions. It was forced on me initially, but I have come to see it's usefulness."

Forskjellen på han og normale folk: "I don't understand about 90% of people's emotional attachments. Children, pets, family. I don't feel any remorse for things I've done, there is some concern for being incarcerated, but not for the actions." 

Man kan få mindre frostbitt av å gå naken ut i snøen, for en kaldt individ! Tråden er 8 år gammel, men heter "I was diagnosed a psychopath AMA" for de som vil lese. 

Så nei... Tror ikke det finnes en person i verden som kan omprogrammere en total mangel på empati. De er rovdyr av verste sort. Denne fyren ville henge fetteren sin fordi han mobbet skoene hans. Det fins ikke en psykiater i verden som kan skru på en switch som aldri var der til å begynne med. De kan få større forståelse for sykdomsbildet sitt, men helt ærlig vet jeg ikke om det er en fordel for folk som aktivt ser etter måter de kan utnytte mennesker og situasjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arwen Undómiel
På ‎19‎.‎02‎.‎2019 den 13.27, AnonymBruker skrev:

Jeg grøsser oppgitt hver gang jeg hører en kristen si: "Bibelen er Guds ord". Boken er skrevet av mennesker lenge etter de angivelige hendelsene fant sted. Det er absolutt ingen ting som tyder på at den kristne gud finnes.  Det blir ikke bedre av at en forkaster Darwin.

 

Anonymkode: a9434...b63

Jeg tror på det.

Endret av Arwen Undómiel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gjelder det vel ikke folk man anser som psykopater, men jeg skulle ønske det var lettere å få hjelp/finne selvhjelp dersom man sliter med at man er toxic/slightly abusive uten å egentlig mene det. Forsøk å google, alt som kommer opp er hvordan man skal unngå mennesker som er toxic.

Anonymkode: 20349...5be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arwen Undómiel
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå gjelder det vel ikke folk man anser som psykopater, men jeg skulle ønske det var lettere å få hjelp/finne selvhjelp dersom man sliter med at man er toxic/slightly abusive uten å egentlig mene det. Forsøk å google, alt som kommer opp er hvordan man skal unngå mennesker som er toxic.

Anonymkode: 20349...5be

Tror det er der viljen kommer inn og vi har fri vilje:lillesky2::hoho::hjertesmil: hvis du ikke vil være sånn så lar du bare være, bli bevisst og stopp i tide. Finn andre måter å agere på.

Endret av Arwen Undómiel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for innlegg skrevet av utestengt bruker og svar til dette. 

Mynona, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men jeg synes det hadde vært en ide å jobbe mere med hva man kan gjøre med slike mennesker. Med tanke på hvor mye lidelse psykopater står for mot andre mennesker. Det burde forskes mer på , og da må man jo ha en bedre forståelse for å finne en løsning.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Arwen Undómiel

Det beste er å komme seg vekk og ikke ha kontakt, så slipper man å bli affektert eller verstefall drept.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.2.2019 den 19.05, Schmidt skrev:

Ondskap er helt subjektivt. De er tilstander som kan sammenlignes. Kan kaste inn pedofili når vi først er inni på det. 

Så du synes det er greit å sammenligne meg som har asperger med psykopater og pedofile?

Anonymkode: 892d4...67a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shizofrene kan ofte bli forvekslet med psykopater, men det er to helt forskjellige ting. Asbergere og psykopater er hverfall ikke noe sammenheng mellom, men de er ærlige hvertfall, kanskje de da kan forveksles med å ha lite empati, men det har de...

Anonymkode: 86bc3...d41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arwen Undómiel

En psykopat kan heller aldri ta selvmord, få angst, depresjoner og bli psykotisk. De blir sjendent nervøse. Alt annet er ett spill for galleriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...