Gå til innhold

Psykopater , bør de få like mye forståelse som folk andre diagnoser som f.eks Asperger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Arwen Undomièl skrev:

Mennesker har faktisk fri vilje, det står i bibelen, nye testamentet. Gud gav oss fri vilje etc... Tror det er for at vi skal`/kan bestemme over oss selv og velge. :) Som en idiot som sier at jeg skal spise sand, så tenker jeg to ganger, nei! Jeg har fri vilje og vil ikke spise bæsj,  hun kan spise bæsj.

Valget om å ikke spise sand og bæsj skyldes ikke fri vilje, det skyldes genetisk styrte preferanser hva angår næringsinntak og hygiene. Katter og hunder spiser heller ikke sand og bæsj, men det er ikke et resultat av resonnementer. Det spesielle med mennesker er kanskje at vi kan overstyre instinktene og faktisk spise bæsj, men da er det evne, hjerneskade eller psykisk sykdom, ikke «vilje».

Anonymkode: a1603...a98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Burde man ikke jobbe for et samfunn hvor alle forstår alle mest mulig?

Anonymkode: a1603...a98

Dette er litt interessant. Beveger vi oss mot et samfunn hvor folk jevnt over blir "smartere", sånn forenklet sett? Går intelligensen opp i takt med evolusjonen?

Hvorfor fikk mennesket intelligens i utgangspunktet? Her er ett svar på det, fra forskning.no: https://forskning.no/hjernen-evolusjon/2016/05/derfor-ble-menneskene-sa-smarte

Men var vi smartere før, og beveger oss mot å bli dummere og dummere?

Anonymkode: 45a18...448

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er litt interessant. Beveger vi oss mot et samfunn hvor folk jevnt over blir "smartere", sånn forenklet sett? Går intelligensen opp i takt med evolusjonen?

Hvorfor fikk mennesket intelligens i utgangspunktet? Her er ett svar på det, fra forskning.no: https://forskning.no/hjernen-evolusjon/2016/05/derfor-ble-menneskene-sa-smarte

Men var vi smartere før, og beveger oss mot å bli dummere og dummere?

Anonymkode: 45a18...448

Mennesker er ikke smarte. Det må jo være en spøk. Vi har bare en annen form for bevissthet enn dyrene. Likevel er det dyrenes bevissthetsform vi oppsøker når vi driver med mindfullness osv. Så dyreg har på mange måter blitt det moderne menneskets forbilde.

Anonymkode: a1603...a98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arwen Undómiel
På ‎15‎.‎02‎.‎2019 den 11.47, AnonymBruker skrev:

Valget om å ikke spise sand og bæsj skyldes ikke fri vilje, det skyldes genetisk styrte preferanser hva angår næringsinntak og hygiene. Katter og hunder spiser heller ikke sand og bæsj, men det er ikke et resultat av resonnementer. Det spesielle med mennesker er kanskje at vi kan overstyre instinktene og faktisk spise bæsj, men da er det evne, hjerneskade eller psykisk sykdom, ikke «vilje».

Anonymkode: a1603...a98

Makt og maktmisbruk skyldes det, er ikke så underdaning. Kanskje kattene og hundene også har fri vilje siden de ikke spiser bæsj.:strix: Man kan styre mye med viljen sin og ved å endre tankemønster. Man skal heller aldri fornærme en psykopat har jeg hørt, da de er meget hevngjerrige..

Endret av Arwen Undómiel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/14/2019 at 2:31 AM, Kjærlighetsbarn98 said:

Nei. Psykopater er ofte onde og utnytter mennesker bevisst. De vet hva de gjør galt, men bryr seg ikke.

Mennesker med Asperger har som regel ikke dårlige hensikter, men vet ikke alltid hva som er greit og ikke. De vil ikke gjøre noe galt og blir ofte lei seg om de blir fortalt at de gjorde noe galt.

Det første er verre enn det andre. 

Asperger og psykopati kan forvekles. Hans Asperger kalte tilstanden opprinnelig «autistisk psykopati».

Anonymkode: a9434...b63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
På 14.2.2019 den 1.56, AnonymBruker skrev:

Det er tross alt en medfødt feil i hjernen det også. Selv har jeg Asperger og sliter virkelig med enpatien min. Jeg kan synes synd på, og særlig hvis det er noen som står meg nær så er jeg ikke likegyldig. Men jeg blir ekstremt fort irritert, dersom noen kommer med problemene sine og tar all fokus. De sosiale normene sier jo at man skal vise medfølelse, men hvor mye "stakkarsdeg" skal vi godta i samfunnet? Følelser har blitt viktigere enn sannhet, i hvertfall for densåkalte "nevrotypikerne". Jeg er ikke ufin mot folk, men jeg liker å være ærlig og spør folk må de tåle svaret, jeg sier ikke det de har lyst til å høre. Bare hvis det er sant selvfølgelig. Jeg har vel sympati, men ikke empati? 

 

Anonymkode: 71158...aa2

Den som skader andre med vilje oppnår lite sympati. Psykopatens nærmeste lider under vedkommendes væremåte. Jeg ville ikke vist ABB noe sympati for eksempel. Han ble jo ikke født ond han heller. 

Folk vil beskytte seg selv først, og å beskytte seg selv betyr å ta avstand til psykopater. Nevrotikere oppnår mer sympati fordi de har omsorg, sympati og empati til tross for at de ikke alltid oppfører seg rasjonelt. Det er mye bra som veier opp for noen dårlige avgjørelser.  Nevrotikere føler for mye, det er i utgangspunktet ikke noe galt i det. Asbergere har sine gode sider de også og det er mye som veier opp for mangelen på empati. Det er ikke til å sammenligne. Det er ingenting som veier opp for psykopati. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 2/14/2019 at 1:31 PM, Arwen Undomièl said:

Har ikke aspergers selv, men tror heller det er psykopater som står for det.

"tro". Har du linker til seriøse sider?

Anonymkode: a9434...b63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/15/2019 at 8:52 AM, Arwen Undomièl said:

Mennesker har faktisk fri vilje, det står i bibelen, nye testamentet.

Står de i bibelen, da må det være sånn da...

Nei, forskning tyder på at det er lite sannsynlig at fri vilje finnes.

 

Anonymkode: a9434...b63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎2‎/‎14‎/‎2019 at 2:31 AM, Kjærlighetsbarn98 said:

Nei. Psykopater er ofte onde og utnytter mennesker bevisst. De vet hva de gjør galt, men bryr seg ikke.

Mennesker med Asperger har som regel ikke dårlige hensikter, men vet ikke alltid hva som er greit og ikke. De vil ikke gjøre noe galt og blir ofte lei seg om de blir fortalt at de gjorde noe galt.

Det første er verre enn det andre. 

De bryr seg ikke fordi de ikke kan bry seg. Deres hjerner er faktisk synlig annerledes enn andres og de mangler hjerneceller der hvor empatien skapes. Er de da mer skyld i personligheten sin enn de med asperger?

Anonymkode: c8669...85d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Listen over trekk som kjennetegner en psykopat er lang. Manglende empati er bare ett av flere kjennetegn, og betyr ikke bare manglende evne til å sette seg inn i andres følelser. Det er mange som ikke er empatiske uten å være psykopater eller ligne en psykopat. 

En psykopat er i en helt annen liga og manipulerer, utnytter og skader mennesker uten dårlig samvittighet og uten anger eller evne til å forstå hvilken enorm skade og smerte h*n påfører sine ofre. Det handler om å se på seg selv som mer betydningsfull enn andre, å kun tenke på egne behov, å bruke psykisk og fysisk vold for å oppnå behovstilfredsstillelse og ofte kontrollere, evt også straffe, andre. Det handler om evige løgner og om en grad av hensynsløshet og manipulerende atferd som er vanskelig for de fleste å forestille seg. Hadde utfordringen bare vært manglende evne til å sette seg i andres sted og ikke klare å relatere seg til andres følelser av smerte og fortvilelse, ville psykopatofre klart seg langt bedre og unngått store traumer og ødelagte liv. Psykopaten er farlig og skadelig. 

En psykopat bryr seg nok fint lite om andres forståelse. Ikke opplever h*n at noe er feil med h*n og og h*n trenger heller ikke andres forståelse annet enn for å utnytte den til sin fordel. 

Anonymkode: 13a8d...995

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Listen over trekk som kjennetegner en psykopat er lang. Manglende empati er bare ett av flere kjennetegn, og betyr ikke bare manglende evne til å sette seg inn i andres følelser. Det er mange som ikke er empatiske uten å være psykopater eller ligne en psykopat. 

En psykopat er i en helt annen liga og manipulerer, utnytter og skader mennesker uten dårlig samvittighet og uten anger eller evne til å forstå hvilken enorm skade og smerte h*n påfører sine ofre. Det handler om å se på seg selv som mer betydningsfull enn andre, å kun tenke på egne behov, å bruke psykisk og fysisk vold for å oppnå behovstilfredsstillelse og ofte kontrollere, evt også straffe, andre. Det handler om evige løgner og om en grad av hensynsløshet og manipulerende atferd som er vanskelig for de fleste å forestille seg. Hadde utfordringen bare vært manglende evne til å sette seg i andres sted og ikke klare å relatere seg til andres følelser av smerte og fortvilelse, ville psykopatofre klart seg langt bedre og unngått store traumer og ødelagte liv. Psykopaten er farlig og skadelig. 

En psykopat bryr seg nok fint lite om andres forståelse. Ikke opplever h*n at noe er feil med h*n og og h*n trenger heller ikke andres forståelse annet enn for å utnytte den til sin fordel. 

Anonymkode: 13a8d...995

Men kan han noe for det, er han ikke syk?

Anonymkode: a9434...b63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykopater som fødes inn i ressurssterke, kjærlige familier blir velfungerende og viser en evne og vilje til å endre seg. Psykopater som fødes inn i dysfunksjonelle familier uten kjærligjet og grensesetting blir derimot en pest og en plage for sine omgivelser. 

Så på en måte har jeg vondt av de. Men de vet jo at det de gjør er galt.

Anonymkode: b23ac...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Psykopater som fødes inn i ressurssterke, kjærlige familier blir velfungerende og viser en evne og vilje til å endre seg. Psykopater som fødes inn i dysfunksjonelle familier uten kjærligjet og grensesetting blir derimot en pest og en plage for sine omgivelser. 

Så på en måte har jeg vondt av de. Men de vet jo at det de gjør er galt.

Anonymkode: b23ac...460

Er du sikker på det?

Anonymkode: a9434...b63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kjærlighetsbarn98
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Asperger og psykopati kan forvekles. Hans Asperger kalte tilstanden opprinnelig «autistisk psykopati».

Anonymkode: a9434...b63

Det kan det da vitterlig ikke. Jeg kjenner flere mennesker med Asperger, ingen har jeg noensinne mistenkt for å være psykopater. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 said:

Det kan det da vitterlig ikke. Jeg kjenner flere mennesker med Asperger, ingen har jeg noensinne mistenkt for å være psykopater. 

Personlige anekdoter er ikke interessante. Du får lese deg litt opp på faglitteraturen.

Anonymkode: a9434...b63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Personlige anekdoter er ikke interessante. Du får lese deg litt opp på faglitteraturen.

Anonymkode: a9434...b63

Hvilken faglitteratur støtter opp om at disse diagnosene ligner hverandre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men kan han noe for det, er han ikke syk?

Anonymkode: a9434...b63

De fleste massemordere er syke i hodet. Gir du dem sympati etter at de har flådd familien din levende og kastet dem på sjøen?

Anonymkode: d40e0...59e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

De bryr seg ikke fordi de ikke kan bry seg. Deres hjerner er faktisk synlig annerledes enn andres og de mangler hjerneceller der hvor empatien skapes. Er de da mer skyld i personligheten sin enn de med asperger?

Anonymkode: c8669...85d

Du er derimot FOR sympatisk. 

Anonymkode: d40e0...59e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

De bryr seg ikke fordi de ikke kan bry seg. Deres hjerner er faktisk synlig annerledes enn andres og de mangler hjerneceller der hvor empatien skapes. Er de da mer skyld i personligheten sin enn de med asperger?

Anonymkode: c8669...85d

Du er kanskje av nevrotisk karakter? Det lyste liksom av innlegget. 

Anonymkode: d40e0...59e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 said:

Hvilken faglitteratur støtter opp om at disse diagnosene ligner hverandre? 

Jeg har ikke sagt at de ligner hverandre, det er enkelte overlappinger som gjør at de kan forveksles av en ikke-ekspert. (f.eks. den manglende empatien, kaldheten, fjernheten).

Det er en grunn til at Hans Asperger kalte det «autistisk psykopati» .

Psykolog Frode Thuen skriver "Det er nok mange som tror de er sammen med en psykopat, mens partneren egentlig er innafor den lette delen av autisme-spekteret".

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/p6GxG/Frode-Thuen_-har-partneren-min-Asperger

Anonymkode: a9434...b63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...