Gå til innhold

Psykopater , bør de få like mye forståelse som folk andre diagnoser som f.eks Asperger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er meg som skrev det. Du misforstår fordi du tydeligvis tolker språklige bilder litt for bokstavelig. Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal få deg til å forstå det men se om du skjønner bedre nå: en hvithai er et rovdyr som jakter. Det er ikke en brennmanet. Den flyter rundt med strømmer osv. Den kan skade folk den tilfeldigvis krasjer med, men den jakter ingen. 

Anonymkode: e8e1a...fd8

Du burde skrevet skade istedetfor drepe. Selv blant psykopater er det ikke alle som dreper, mange manipulerer og bruker mennesker rundt, det er som regel mer effektivt enn drap. Dreping skjer kun hos de få som utvikler visse følelser rundt å drepe, men det er langt fra alle psykopater som utvikler seg på den måten. Ikke alle psykopater er interessert i å drepe, for å si det sånn

2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er tross alt en medfødt feil i hjernen det også. Selv har jeg Asperger og sliter virkelig med enpatien min. Jeg kan synes synd på, og særlig hvis det er noen som står meg nær så er jeg ikke likegyldig. Men jeg blir ekstremt fort irritert, dersom noen kommer med problemene sine og tar all fokus. De sosiale normene sier jo at man skal vise medfølelse, men hvor mye "stakkarsdeg" skal vi godta i samfunnet? Følelser har blitt viktigere enn sannhet, i hvertfall for densåkalte "nevrotypikerne". Jeg er ikke ufin mot folk, men jeg liker å være ærlig og spør folk må de tåle svaret, jeg sier ikke det de har lyst til å høre. Bare hvis det er sant selvfølgelig. Jeg har vel sympati, men ikke empati? 

 

Anonymkode: 71158...aa2

Om du aboslutt skal være frekk og direkte mot alle, så må du akseptere at du kommer til å ende opp alene med årene. Det er mye negativt mennesker tenker og mener om deg, men de holder det for seg selv fordi de vet at det ikke er kjempevitkig hva de mener om alt og alle. Du derimot mener at din mening er kjempeviktig og du klarer ikke holde den for deg selv. Du skal aboslutt si alt hele tiden til alle, og dette kommer folk til å gå lei av. Neste gang du er "ærlig og direkte" ha i tankene at den andre personen har mye negativt den kunne sagt om deg som den ikke sier fordi den respekterer deg og syntes ikke det hjelper å være slem om alt. Det vil ikke vare evig om du fortsetter behandle andre mennesker som dritt på denne måten

Anonymkode: 1d983...421

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Arwen Undómiel

Psykopater skal man verken ha empati eller sympati for, man må bare komme seg vekk fra dem før de dreper en eller kjører en så psykisk hardt ned at man tar selvmord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med psykopaten er at den bruker empatien din, og sympatien din, mot deg. Den skjønner følelsene dine bedre enn du selv gjør, og bruker denne informasjonen til å manipulere og kontrollere deg. En psykopat er helt bevisst sine egne handlinger. En psykopat trives med å være slik han er, til forskjell fra for eksempel en narsissist som føler en skam over å være tom innvendig.

Dette kan ikke sammenlignes med asbergers eller noen andre diagnoser. Det eneste jeg har erfart som kan ha noen likhetstrekk, er folk med bipolar lidelse. Noen av disse jeg kjenner til, har et stort behov for å manipulere og spre sitt eget virkelighetsbilde samtidig som de selv skal være offeret. Men det kan jo være tilfeldig. Det kan være at de tre tilfellene jeg kjenner til som er bipolare, har narsissitiske trekk som tilleggsdiagnose.

Anonymkode: 45a18...448

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan skal vi hjelpe en psykopat da? En psykopat vil nok ikke ha hjelp, ønsker nok ikke å endre seg. Personen kan godt late ut som han ønsker å endre seg, og få hjelp, men vil ikke det. 

Min mor var psykopat, og det jeg har lært meg, er å holde meg langt borte fra sånne mennesker. Takk og pris finnes det ikke mange av de. 

Anonymkode: 39538...789

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arwen Undómiel
På ‎14‎.‎02‎.‎2019 den 8.43, AnonymBruker skrev:

Men hvordan skal vi hjelpe en psykopat da? En psykopat vil nok ikke ha hjelp, ønsker nok ikke å endre seg. Personen kan godt late ut som han ønsker å endre seg, og få hjelp, men vil ikke det. 

Min mor var psykopat, og det jeg har l ært meg, er å holde meg langt borte fra sånne mennesker. Takk og pris finnes det ikke mange av de. 

Anonymkode: 39538...789

En psykopat kan man ikke hjelpe, men ofrene for psykopater må få hjelp. Så de kan få øynene opp fra løgnene psykopat trer over hue på dem og det fysiske, sexuelle og psykiske volden de har blitt utsatt for. Litt naivt å tro at man kan helbrede/hjelpe en psykopat. Hadde en psykopatisk venninne i klassen fra barneskolen helt opp til 3. gym. Hun drepte meg nesten. Veien ut og vekk fra den pytonslangen har vært tøff og vondt. Hadde dårlig samvittighet ovefor henne, men nå forstår jeg at det er hun som burde ha dårlig samvittighet, men det har hun ikke. Hovedgrunnen til at jeg har slitt psykisk.

Endret av Arwen Undómiel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Arwen Undómiel

En psykopat eller sosiopat kan heller ikke innse at de er det. De har IQ på 5 og SQ på 1000. EQ eier de ikke. Men de er egentlig ganske dumme har jeg hørt. De er sosialt intelligente og vet hvordan man skal spille på andre mennesker følelsesregister. Noen kan ha sympati og da er det ikke lett og se forskjell. De er også redd for å bli avslørt. Det er ikke alltid lett å se.

Endret av Arwen Undómiel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyve år etter, tenker jeg i dag "stakkars navn navnesen" som hadde slike hensikter! Jeg burde hatt mer sympati med han da han banket meg gul og blå. Jeg lit han jo ikke få sin vilje. Og stakkars han da den nye dama endte på krisehjem høygravid, og ikke minst da han fikk dom mot seg da dattera ble fjernet fra samvær etter pga mishandling. Jeg burde hatt mer sympati med han og ikke blokkert han da han ringte og lurte på om vi kunne møtes. For han var nå på DPS da eksen hadde blitt gal og slått han. Han ringte jo bare for å advare meg mot henne. 

Anonymkode: b45d5...453

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arwen Undómiel
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tyve år etter, tenker jeg i dag "stakkars navn navnesen" som hadde slike hensikter! Jeg burde hatt mer sympati med han da han banket meg gul og blå. Jeg lit han jo ikke få sin vilje. Og stakkars han da den nye dama endte på krisehjem høygravid, og ikke minst da han fikk dom mot seg da dattera ble fjernet fra samvær etter pga mishandling. Jeg burde hatt mer sympati med han og ikke blokkert han da han ringte og lurte på om vi kunne møtes. For han var nå på DPS da eksen hadde blitt gal og slått han. Han ringte jo bare for å advare meg mot henne. 

Anonymkode: b4hvorfo5d5...453

hvorfor skal du bry deg om de? Fokuser på deg selv heller og de folkene som faktisk vil deg vel. Jeg måtte få nye venner og nytt nettverk. Enda tror de at vi er venner, må bare le av det. Man behøver ikke å tilgi alt. Man kan gi slipp og gå videre i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Arwen Undomièl skrev:

hvorfor skal du bry deg om de? Fokuser på deg selv heller og de folkene som faktisk vil deg vel. Jeg måtte få nye venner og nytt nettverk. Enda tror de at vi er venner, må bare le av det. Man behøver ikke å tilgi alt. Man kan gi slipp og gå videre i livet.

Ikke sant😊 Var type svar til TS også, hvor empati til psykopater var så viktig.  Har fått nytt og stabilt liv og det samme gjelder hun med ungen også.

Anonymkode: b45d5...453

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Men hvordan skal vi hjelpe en psykopat da? En psykopat vil nok ikke ha hjelp, ønsker nok ikke å endre seg. Personen kan godt late ut som han ønsker å endre seg, og få hjelp, men vil ikke det. 

Min mor var psykopat, og det jeg har lært meg, er å holde meg langt borte fra sånne mennesker. Takk og pris finnes det ikke mange av de. 

Anonymkode: 39538...789

Man kan ikke hjelpe dem, men man kan lære dem at de kan oppnå fordeler og goder i samfunnet om de følger lover og regler. Psykopater kan oppføre seg rasjonelt og tøyle de verste tendensene sine. Det er da noen unntak: psykopater med lav impulskontroll, disse havner nok i fengsel etterhvert for det meste

Anonymkode: 1d983...421

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker har ikke "fri vilje". Det gjelder både aspergere, psykopater og alle andre...

Det synes jeg vi bør forsøke å forstå. Ikke nødvendigvis for deres sel, men for vår egen del.

Vi må som samfunn lage systemer som belønner god oppførsel og straffer dårlig oppførsel, dermed får du i snitt mer god oppførsel ettersom det er mer "logiskt" å gjøre noe som fører til at du får det bedre, enn hvis å gjøre det fører til at du får det dårligere.

Dvs kvinner må bla.a skjerpe seg litt ang å la seg bruke av psykopater, kanskje må det bli et tema på skolen.. Ikke fordi det er kvinners "skyld", men fordi de "belønner" psykopatene og dermed er det det beste for psykopaterne å fortsette. 

Samfunnet må slutte å ha for store forventninger av Aspergerne og plage dem unødvendig, når 1% av aspergerne står for 30% av massedrap, kanskje på tide å stusse litt over kanksje det er oss det er noe galt med, om vi behandler dem litt annerledes og ikke stiller urealistiske forventninger til dem, kanskje de "utagerer" mindre? Ikke vet jeg bare stiller spørsmål hvor alle andre bare virker som det er tut og kjør selv om alle signaler tyder på at vi er på feil vei ang denne gruppen. Ingen av dem får seg jobb men ingen lurer på hvorfor bare fortsetter som før med meningsløse nav tiltak og visdomsord. Hvorfor? Og hvorfor stiller ingen spørsmålstegn, og hvorfor nekter de å føre statistikk over denne gruppen. Hva tror de de oppnår med dette. 

Blir som de som nekte rå føre statistikk over hva som skjer i Oslo Øst, ja fakta kan misbrukes, men de kan også være helt nødvendige for å finne optimale tiltak for å hindre at alt går i dass.... Skal frykt for at fakta misbrukes holde oss tilbake fra viktige fremskritt, jeg tviler på at det er optimalt...

Ting har endret seg mye på kort tid, tror samfunnet trenger en debatt om hvordan vi skal tilpasse oss virkeligheten hvor vi vet mer, vi vet at mennesker ikke har fri vilje og vi vet at å kun basere oss på å late som at folk har fri vilje ikke fører til optimale resultater, så hvorfor ikke bli enda bedre som samfunn og sørge for bedre valg ikke bare ved å skamlegge de som gjør dårlige valg gitt dagens system

Anonymkode: 681a5...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ 1% av befolkningen, aspergere, står for 30% av massedrap (30x overrepresentasjon)  skrivefeil :) 

Anonymkode: 681a5...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

^ 1% av befolkningen, aspergere, står for 30% av massedrap (30x overrepresentasjon)  skrivefeil :) 

Anonymkode: 681a5...117

Uansett er det viktig å tenke på at massedrap er noe som skjer veldig veldig sjeldent og at mennesker med autisme på generell basis er statistisk mindre trolig at blir kriminelle enn befolkningen ellers. Ja, det er noen ytterst få som begår ekstreme massemord, men med tanke på hvor få de er i forhold til hvor mange som har autisme, så er det feil å tenke at ekstrem vold er en del av diagnosen. 

Anonymkode: d4a10...cb2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Psykopat er ikke en diagnose og i allefall ikke medfødt!!

Anonymkode: d9031...3f3

Ehh.. jo, man er født psykopat, det er ikke noe man blir. 

Anonymkode: aa5bb...9c4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arwen Undómiel
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

^ 1% av befolkningen, aspergere, står for 30% av massedrap (30x overrepresentasjon)  skrivefeil :) 

Anonymkode: 681a5...117

Har ikke aspergers selv, men tror heller det er psykopater som står for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Arwen Undómiel
4 timer siden, Arwen Undomièl skrev:

En psykopat eller sosiopat kan heller ikke innse at de er det. De har IQ på 5 og SQ på 1000. EQ eier de ikke.

De spiller på andre menneskers følelses register, alt for egen vinning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arwen Undómiel
På ‎14‎.‎02‎.‎2019 den 11.05, AnonymBruker skrev:

Mennesker har ikke "fri vilje". Det gjelder både aspergere, psykopater og alle andre...

Det synes jeg vi bør forsøke å forstå. Ikke nødvendigvis for deres sel, men for vår egen del.

Vi må som samfunn lage systemer som belønner god oppførsel og straffer dårlig oppførsel, dermed får du i snitt mer god oppførsel ettersom det er mer "logiskt" å gjøre noe som fører til at du får det bedre, enn hvis å gjøre det fører til at du får det dårligere.

Dvs kvinner må bla.a skjerpe seg litt ang å la seg bruke av psykopater, kanskje må det bli et tema på skolen.. Ikke fordi det er kvinners "skyld", men fordi de "belønner" psykopatene og dermed er det det beste for psykopaterne å fortsette. 

Samfunnet må slutte å ha for store forventninger av Aspergerne og plage dem unødvendig, når 1% av aspergerne står for 30% av massedrap, kanskje på tide å stusse litt over kanksje det er oss det er noe galt med, om vi behandler dem litt annerledes og ikke stiller urealistiske forventninger til dem, kanskje de "utagerer" mindre? Ikke vet jeg bare stiller spørsmål hvor alle andre bare virker som det er tut og kjør selv om alle signaler tyder på at vi er på feil vei ang denne gruppen. Ingen av dem får seg jobb men ingen lurer på hvorfor bare fortsetter som før med meningsløse nav tiltak og visdomsord. Hvorfor? Og hvorfor stiller ingen spørsmålstegn, og hvorfor nekter de å føre statistikk over denne gruppen. Hva tror de de oppnår med dette. 

Blir som de som nekte rå føre statistikk over hva som skjer i Oslo Øst, ja fakta kan misbrukes, men de kan også være helt nødvendige for å finne optimale tiltak for å hindre at alt går i dass.... Skal frykt for at fakta misbrukes holde oss tilbake fra viktige fremskritt, jeg tviler på at det er optimalt...

Ting har endret seg mye på kort tid, tror samfunnet trenger en debatt om hvordan vi skal tilpasse oss virkeligheten hvor vi vet mer, vi vet at mennesker ikke har fri vilje og vi vet at å kun basere oss på å late som at folk har fri vilje ikke fører til optimale resultater, så hvorfor ikke bli enda bedre som samfunn og sørge for bedre valg ikke bare ved å skamlegge de som gjør dårlige valg gitt dagens system

Anonymkode: 681a5...117

Mennesker har faktisk fri vilje :)

Endret av Arwen Undómiel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med forståelse mot psykopater? Jeg syns det er viktig at folk bør kunne , vite og forstå mer av hva som mangler i hjernen hos en psykopat sånn at de kan beskytte seg selv og holde seg unna, men ikke for å forstå og sympatisere med psykopaten. Psykopater er generelt svært farlige mennesker som gjør onde ting med overlegg fordi de ikke har evnen til å føle emapti eller samvittighet og ser på andre mennesker som spillbrikker på det mest utspektulerte viset som går an

Anonymkode: 5b055...0d2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde man ikke jobbe for et samfunn hvor alle forstår alle mest mulig?

Anonymkode: a1603...a98

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...