Gå til innhold

Psykopater , bør de få like mye forståelse som folk andre diagnoser som f.eks Asperger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er tross alt en medfødt feil i hjernen det også. Selv har jeg Asperger og sliter virkelig med enpatien min. Jeg kan synes synd på, og særlig hvis det er noen som står meg nær så er jeg ikke likegyldig. Men jeg blir ekstremt fort irritert, dersom noen kommer med problemene sine og tar all fokus. De sosiale normene sier jo at man skal vise medfølelse, men hvor mye "stakkarsdeg" skal vi godta i samfunnet? Følelser har blitt viktigere enn sannhet, i hvertfall for densåkalte "nevrotypikerne". Jeg er ikke ufin mot folk, men jeg liker å være ærlig og spør folk må de tåle svaret, jeg sier ikke det de har lyst til å høre. Bare hvis det er sant selvfølgelig. Jeg har vel sympati, men ikke empati? 

 

Anonymkode: 71158...aa2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan være enig i at følelser har inntatt enkelte felt innenfor politikk osv. mulig vel mye, men i samfunnet sånn forøvrig ser jeg ikke helt det argumentet. Fortsatt veldig mange som går alene med tunge ting og prøver å få hverdagen til å gå rundt.

Du har helt rett at de fleste tilfeller av antisosial personlighetsforstyrrelse som det nå egentlig heter som oftest er sterkt genetisk. Ofte med dårlig barndom og andre traumer i tillegg som kan ha vært utløsende faktor.

Viktig også å huske at alle har visse slike trekk i større eller mindre grad og at ikke alle med diagnosen er lik heller. Det finnes et spekter her.

Likevel er det en ting du må huske på; en psykopat på det ytterste spekteret synes ikke det er noe galt med seg selv eller deres egne handlinger. Det ga de noe så konsekvensene spiller ingen rolle. Det eneste de egentlig bryr seg om er mål som gagner seg selv (eller deres nærmeste). De er ikke følelsesløs og kan føle de også, men på en avstumpet måte vi "neurotypicals" ikke noen gang virkelig kan forstå, tror jeg. 

Paradoksalt nok er det jo litt mer vanskelig å synes synd på noen som synes det ikke er noe galt med dem selv egentlig eller?

For å komme med et personlig eksempel av noen som definitivt er godt på den mørke siden av skalaen et sted:

En god venn av min mor da jeg var yngre ga meg utrolig ofte komplimenter og gaver. Etterhvert som jeg kom opp i tenårene følte jeg voksende ubehag rundt vedkommende. Det var bare noe som skurret. Joda, ikke lenge etter ble det begått grove tillitsbrudd og helt irrasjonell oppførsel i ettertid uten å pøse på med masse detaljer. 

Sist jeg så vedkommende tilfeldig på gaten ble jeg møtt av det mest døde og djevelske blikket jeg har fått i hele mitt liv og jeg har aldri gjort denne personen noe galt utenom å være i slekt med noen som nå er et hat-objekt.

Endret av Edinbruh
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98

Asperger syndrom og psykopati er to helt vidt forskjellige diagnoser som ikke kan sammenlignes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Asperger syndrom og psykopati er to helt vidt forskjellige diagnoser som ikke kan sammenlignes. 

Jo de kan faktisk sammenliknes. De er begge medøfødt og begge sliter med empati. 

Anonymkode: 71158...aa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jo de kan faktisk sammenliknes. De er begge medøfødt og begge sliter med empati. 

Anonymkode: 71158...aa2

Nei. Psykopater er ofte onde og utnytter mennesker bevisst. De vet hva de gjør galt, men bryr seg ikke.

Mennesker med Asperger har som regel ikke dårlige hensikter, men vet ikke alltid hva som er greit og ikke. De vil ikke gjøre noe galt og blir ofte lei seg om de blir fortalt at de gjorde noe galt.

Det første er verre enn det andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo de kan faktisk sammenliknes. De er begge medøfødt og begge sliter med empati. 

Anonymkode: 71158...aa2

Psykopat er ikke en diagnose og i allefall ikke medfødt!!

Anonymkode: d9031...3f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo de kan faktisk sammenliknes. De er begge medøfødt og begge sliter med empati. 

Anonymkode: 71158...aa2

Finnes andre personlighetsforstyrrelser hvor man også kan slite med empati, men som sagt: det finnes et potensial for bedring, reell anger ovenfor egne handlinger og/eller ofte større hat for seg selv enn andre. 

Psykopater har ingenting av det overnevnte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jo de kan faktisk sammenliknes. De er begge medøfødt og begge sliter med empati. 

Anonymkode: 71158...aa2

En psykopat forstår veldig godt hvordan andre er og har det. Det er nettopp derfor de klarer å manipulere mennesker rundt seg. De er eksperter i å først være offensive og også usympatiske, for så å gå rett i offerrollen om noen reagerer mot dem. De er ganske lette å kjenne igjen på nettet, men ikke alltid irl. De fremstår jo sånn at en lett liker dem. Det verste du gjør er vel å vise dem forståelse( sympati?) Det tjener ingen på. De vil bare utnytte det til fulle. 

De jeg kjenner med Asberger er ikke lik psykopater. De klarer ikke å sette seg inn i andres følelser som psykopater jo gjør. De med Asberger kan virke utrolig selvsentrerte, og også likegyldige til hvordan andre har det. Men det går mer på evne enn manglende interesse. 

Nå gjelder ikke dette alle! Det er hva jeg erfarer. Forskjellen er altså manglende evne kontra ren kynisme for å si det sånn. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt som å si at hvithai og en brennmanet er det samme, bare fordi begge potensielt kan drepe et menneske. 

Anonymkode: e8e1a...fd8

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det blir litt som å si at hvithai og en brennmanet er det samme, bare fordi begge potensielt kan drepe et menneske. 

Anonymkode: e8e1a...fd8

Så en med asperger har større sannsynlighet for å drepe et menneske? Ta deg en bolle!

Jeg har selv asperger og blir irritert av slikt

Anonymkode: d9031...3f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med mennesker med Asperger er at de kun har problemer med empati når de ikke skjønner situasjonen den andre er i. Eller når noen reagerer annerledes på noe de selv ikke ville reagert negativt på. Men at de kan ha svært stor empati og sympati for noen som er i en vond situasjon som de enten har vært i selv eller som er såpass sort/hvitt at det er lett å forestille seg at det er vanskelig, slik som hungersnød/krig/fattigdom. 

For meg er dette noe helt annet enn personlighetsforstyrrelser der man manipulerer og bevisst ikke tar hensyn til andre menneskers ve og vel. Ja, jeg syns synd på de som er formet slik av en vanskelig barndom, men det forsvarer ikke utnyttelse av andre mennesker for egen vinning. 

Anonymkode: d4a10...cb2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 said:

Nei. Psykopater er ofte onde og utnytter mennesker bevisst. De vet hva de gjør galt, men bryr seg ikke.

Mennesker med Asperger har som regel ikke dårlige hensikter, men vet ikke alltid hva som er greit og ikke. De vil ikke gjøre noe galt og blir ofte lei seg om de blir fortalt at de gjorde noe galt.

Det første er verre enn det andre. 

Enig! Men enkelte på forumet er ute etter å sverte mennesker med asparges. Derfor kommer slike tråder regelmessig opp.

Anonymkode: 8a8ec...8f0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Enig! Men enkelte på forumet er ute etter å sverte mennesker med asparges. Derfor kommer slike tråder regelmessig opp.

Anonymkode: 8a8ec...8f0

:sur: Ja, dessverre 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Så en med asperger har større sannsynlighet for å drepe et menneske? Ta deg en bolle!

Jeg har selv asperger og blir irritert av slikt

Anonymkode: d9031...3f3

De mente omvendt, psykopaten er hvithaien, aspergeren er brennmaneten :)

Anonymkode: e2258...5b2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig! Men enkelte på forumet er ute etter å sverte mennesker med asparges. Derfor kommer slike tråder regelmessig opp.

Anonymkode: 8a8ec...8f0

Har merket dette jeg også... Masse aspergertråder her i hytt og pine

Anonymkode: d9031...3f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De mente omvendt, psykopaten er hvithaien, aspergeren er brennmaneten :)

Anonymkode: e2258...5b2

Jeg skjønte at psykopaten var hvithaien og asp.g var brennmaneten. Men fortsatt ingen mening for hvordan de med asperger kan mer potensielt drepe et menneske? Herregud. Snakk om å sverte folk

Anonymkode: d9031...3f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg skjønte at psykopaten var hvithaien og asp.g var brennmaneten. Men fortsatt ingen mening for hvordan de med asperger kan mer potensielt drepe et menneske? Herregud. Snakk om å sverte folk

Anonymkode: d9031...3f3

Strengt tatt kan alle potensielt drepe et menneske, men det var ikke det som var poenget heller :)

Jeg har asperger selv, men jeg er glad i ord, uttrykk, metaforer og språk generelt, så jeg forstår hva som var ment med metaforen, men ikke hvordan jeg skal forklare det for andre, spesielt ikke andre med AS..

Anonymkode: e2258...5b2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Strengt tatt kan alle potensielt drepe et menneske, men det var ikke det som var poenget heller :)

Jeg har asperger selv, men jeg er glad i ord, uttrykk, metaforer og språk generelt, så jeg forstår hva som var ment med metaforen, men ikke hvordan jeg skal forklare det for andre, spesielt ikke andre med AS..

Anonymkode: e2258...5b2

Men det virket som personen mener at de med AS er mer disponibel for å drepe, og det stemmer jo overhodet ikke..

Og hvis du har asperger burde du jo selv forstå at de med asperger har problemer med språk. Det har sikkert du også hatt regner jeg med

Anonymkode: d9031...3f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Men det virket som personen mener at de med AS er mer disponibel for å drepe, og det stemmer jo overhodet ikke..

Og hvis du har asperger burde du jo selv forstå at de med asperger har problemer med språk. Det har sikkert du også hatt regner jeg med

Anonymkode: d9031...3f3

Jeg vet, og jeg har og har selv hatt problemer med språk, men siden jeg også liker språk og uttrykk så har jeg kanskje gått mer inn for å lære og forstå det.

Uansett, jeg forsto sammenligningen, og at det ikke var en skjult måte å påstå at aspergere er skjulte drapsmaskiner eller mer tilbøyelige til å drepe enn andre, så det har ikke noe for seg å henge seg opp i det.

Anonymkode: e2258...5b2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det virket som personen mener at de med AS er mer disponibel for å drepe, og det stemmer jo overhodet ikke..

Og hvis du har asperger burde du jo selv forstå at de med asperger har problemer med språk. Det har sikkert du også hatt regner jeg med

Anonymkode: d9031...3f3

Det er meg som skrev det. Du misforstår fordi du tydeligvis tolker språklige bilder litt for bokstavelig. Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal få deg til å forstå det men se om du skjønner bedre nå: en hvithai er et rovdyr som jakter. Det er ikke en brennmanet. Den flyter rundt med strømmer osv. Den kan skade folk den tilfeldigvis krasjer med, men den jakter ingen. 

Anonymkode: e8e1a...fd8

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...