Eveliina Skrevet 27. mars 2019 #1741 Skrevet 27. mars 2019 (endret) 9 minutter siden, FotbaIlflua skrev: Hun jobber ikke som freelancer eller konsulent. Hun fakturerer ikke kunder for timene hun bruker. All tid hun bruker, er av egen fri vilje. Dronningen av systematikk er tilsynelatende lite flink til å administrere tiden sin effektivt. Edit: Og ja, jeg er klar over det - jeg mente det som en sammenlikning, for å beskrive en arbeidshverdag hvor en ikke er i en typisk 8-4 jobb Hun jobber da for sitt eget AS? Skal innrømme at ikke har satt meg inn i detaljene her, men jeg vil sterkt gå ut fra at hun fakturerer selskapet for tiden brukt. Eventuelt at de begge tar ut fastlønn, det kan jo ikke vi vite. Har en et AS så kan en ikke bare putte pengene som tjenes i egen lomme, sånn helt uten videre. De er to ansatte. Om de ansatte må reise på møter for vegne av bedriften, så vil dette naturligvis utgiftføres AS'et. (beklager, dette ble litt usammenhengede) Endret 27. mars 2019 av Eveliina 2
FotbaIlflua Skrevet 27. mars 2019 #1742 Skrevet 27. mars 2019 Akkurat nå, Eveliina skrev: Hun jobber da for sitt eget AS? Skal innrømme at ikke har satt meg inn i detaljene her, men jeg vil sterkt gå ut fra at hun fakturerer selskapet for tiden brukt. Eventuelt at de begge tar ut fastlønn, det kan jo ikke vi vite. Har en et AS så kan en ikke bare putte pengene som tjenes i egen lomme, sånn helt uten videre. De er to ansatte. Om de ansatte må reise på møter for vegne av bedriften, så vil dette naturligvis utgiftføres AS'et. (beklager, dette ble litt usammenhengede) De er ansatt i sitt eget AS, ja. Men dette AS'et må jo generere penger for at de skal kunne ta ut lønn. I min bedrift er jeg iallefall opptatt av effektivitet. Alle timer hvor man ikke får gjort noe, er bortkastet arbeidstid. Om jeg skulle regnet arbeidstimer på samme måte som CBE, hadde alt jeg gjorde i løpet av et døgn vært arbeidstid, minus tiden når jeg sover. Det betyr likevel ikke at jeg har et mye travlere liv en alle andre, det er hva man definerer som arbeidstid som diskuteres her. Om jeg var CBE, ville jeg gjort det jeg kunne for å effektivisere arbeidsdagen. Feks tatt toget til og fra møter, for å kunne jobbe på veien istedenfor å sitte bak rattet på en bil i timesvis. Da sparer hun seg for å sitte med kontorarbeid om kvelden når barna er lagt. 10
Halle-Palle Skrevet 27. mars 2019 #1743 Skrevet 27. mars 2019 48 minutter siden, Shopgirl2014 skrev: Om de jobber helg er jo ikke uvesentlig akkurat. Ja, mange arbeidstakere jobber i helgene, i tillegg til full arbeidsuke, men her ble jo 37,5 timers uke brukt som eksempel. Hva med helligdager og ferier? Jeg tror ikke at de alltid har fulle arbeidsdager, samtidig som jeg tror at de jobber mer enn 7,5 timer andre dager inkludert kontakt med samarbeidspartnerere osv. Medregnet jobbing i ferier og helligdager, tror jeg de jobber like mye eller mer enn den "vanlige arbeidstakeren" du benytter i ditt tidsregnskap. Minner for øvrig om at brukerdebatt ikke er lov 😘 Du tror veldig mye? Er spekulasjoner lov så lenge de går i bloggeiers favør? 6
Gjest CecilieX Skrevet 27. mars 2019 #1744 Skrevet 27. mars 2019 58 minutter siden, Shopgirl2014 skrev: Om de jobber helg er jo ikke uvesentlig akkurat. Ja, mange arbeidstakere jobber i helgene, i tillegg til full arbeidsuke, men her ble jo 37,5 timers uke brukt som eksempel. Hva med helligdager og ferier? Jeg tror ikke at de alltid har fulle arbeidsdager, samtidig som jeg tror at de jobber mer enn 7,5 timer andre dager inkludert kontakt med samarbeidspartnerere osv. Medregnet jobbing i ferier og helligdager, tror jeg de jobber like mye eller mer enn den "vanlige arbeidstakeren" du benytter i ditt tidsregnskap. Minner for øvrig om at brukerdebatt ikke er lov 😘 Når de legger inn timene er jo ikke vesentlig? Men for ordens skyld. Hvilke av arbeidsoppgavene deres definerer du som jobb? Alt som kan skrives av som innsats for å få til et innlegg, feks det vi andre i vårt døgnregnskap regner som fritidsaktiviteter?
Kollontaj Skrevet 27. mars 2019 #1745 Skrevet 27. mars 2019 Hvor ble det av samarbeidet med Jan-Thomas og Espen Hilton? Drev de ikke og filmet i flere måneder? 11
Gjest Zeitgeist Skrevet 27. mars 2019 #1746 Skrevet 27. mars 2019 32 minutter siden, FotbaIlflua skrev: De er ansatt i sitt eget AS, ja. Men dette AS'et må jo generere penger for at de skal kunne ta ut lønn. I min bedrift er jeg iallefall opptatt av effektivitet. Alle timer hvor man ikke får gjort noe, er bortkastet arbeidstid. Om jeg skulle regnet arbeidstimer på samme måte som CBE, hadde alt jeg gjorde i løpet av et døgn vært arbeidstid, minus tiden når jeg sover. Det betyr likevel ikke at jeg har et mye travlere liv en alle andre, det er hva man definerer som arbeidstid som diskuteres her. Om jeg var CBE, ville jeg gjort det jeg kunne for å effektivisere arbeidsdagen. Feks tatt toget til og fra møter, for å kunne jobbe på veien istedenfor å sitte bak rattet på en bil i timesvis. Da sparer hun seg for å sitte med kontorarbeid om kvelden når barna er lagt. Jeg har inntrykk av at effektiv tidsbruk ikke er CBEs forte. Men den teknologien som er tilgjengelig i dag, så er det veldig mye som kan ordnes via virtuelle video-konferanse o.l. For alt jeg vet, så kan det godt være at CBE gjør dette, men det har aldri vært nevnt på bloggen meg bekjent. Det jeg derimot har fått med meg, er at jevnt over er disse "møtene" i Oslo kombinert med frisørbesøk og lignende tiltak knyttet til velvære. Personlig synes jeg det blir litt råflott og ødelandaktig å bruke timesvis i bil for å dra til frisøren - spesielt siden CBE ikke akkurat bor langt forbi stedet hvor rev og hare ønsker hverandre god natt.
Tørst Skrevet 27. mars 2019 #1747 Skrevet 27. mars 2019 (endret) Altså, hun driver sitt eget AS. For å ha råd til å lønne seg selv og ansatte, forsikringer, driftskostnader, bilgodtgjørelser, frisørtimer, skatt, negler, nytt dilldall i hjemmet, is på ferie, ALT hun utgiftsfører og bruker penger på (nå som hun har sluttet med spons og begynt med utfakturering og innkjøp til fullpris isteden, er det en god del penger i omløp til enhver tid), må det komme penger inn på konto. Hun må omsette. Og dette gjør hun jo ved å gå til den og den frisøren, gå på den og den kafeen, det og det cruiset, kjøpe de og de barneklærne, dilldallet, neglene, lage sviskemiddag og ha Stabburet på liksomfrokostbordet sitt. Da er det ikke så rart at hun fører arbeidstimer på dette? Det er jo faktisk jobben hennes, enten vi liker det eller ikke. Vi kan diskutere i en evighet at det ikke er travelt og samfunnsnyttig å handle ting til barna sine på nett eller kjøpe blomster, men det er nå en gang dette som er CBE AS sin jobb. Vi kan latterliggjøre og tulle, men det endrer ikke noe angående at det er dette hun tjener penger på, og dette er jobben. Det føles helt sikkert travelt når å fikse neglene går fra noe du har lyst til, til noe du må. Flere og flere hverdagslige og luksusaktige ting går fra kos til jobb, og føles helt sikkert travelt for henne. Jeg kan skjønne det. Jeg driver med minimalt sånt dilldall som selvpleie, og føler det veldig travelt om jeg skal noe som helst utenfor den ordinære rutinebobla mi 😁 Skulle jeg i tillegg tjent penger på dette, ville jeg følt det ekstremt travelt, siden den ene gangen hvert tredje år jeg nå går til frisøren faktisk er frivillig... Likefullt: travelt. For meg. Om jeg gikk fra å føle at det var frivillig og "egenpleie" og egentid, til å være en jobb, ville det føltes som enda mer travelt. Ja, jeg driver også mitt eget AS, jeg har i tillegg en vanlig jobb ved siden av (liten %) og jeg har familie og hus og dyr og vanlige forpliktelser. Må jeg ut på noe i forbindelse med AS-et regnes selvfølgelig reisen som min arbeidstid, siden arbeidsstedet er endret. Jeg fører og utbetaler bilgodtgjørelse og utgiftsfører togreisen etc. Min reisetid til den andre jobben, 45 min hver vei, regnes selvfølgelig ikke som arbeidstid, og reiseveien beregnes som vanlig reisefradrag i min private selvangivelse. Der begynner jeg når jeg stempler inn, og avslutter når jeg stempler ut. Jeg har en fot i begge verdener, og det er fordeler og ulemper med alt. Endret 28. mars 2019 av Tørst 10
CoolSistah Skrevet 28. mars 2019 #1748 Skrevet 28. mars 2019 On 3/26/2019 at 6:28 PM, Mrs Robinson said: Bananer i ukesvis i kjøleskap? Hvilke mutantbananer er det du kjøper? 😛 Vanlige😂 Jeg tror greia er at jeg ikke ser på de som gamle eller ødelagte bare fordi de blir brune utenpå. I mine øyne holder de seg så lenge de er lyse og faste på innsiden. Min erfaring er at de blir fortere brune på innsiden om de ligger ute i romtemperatur. Men "folk" tenker kanskje at de er gamle og må kastes dersom skallet er brunt, uavhengig av hvordan selve bananen er?
Aquarius04 Skrevet 28. mars 2019 #1749 Skrevet 28. mars 2019 18 timer siden, Shopgirl2014 skrev: En "vanlig arbeidstaker" som jobber 37,5 timer i uka har imidlertid også helt fri hver lørdag og søndag, helligdager og i juleferien, påskeferien og fellesferien. Hvis du tar med de timene CBE jobber i helger, helligdager og i ferier, hvordan ser tidsregnskapet ditt ut da? Spør en lærer om dette. I'll wait. 13
pøbelsara Skrevet 28. mars 2019 #1750 Skrevet 28. mars 2019 Jeg vil anta at en "vanlig arbeidstaker" som tjener rundt det samme som CBE, jobber adskillig mer enn 37,5 t/uke. De jeg kjenner med lønn i den klassen er ledere på høyt nivå og en og annen advokat. Veldig mange andre yrkesgrupper jobber også adskillig mer enn dette - også folk med bare en brøkdel av CBEs lønnsuttak. 14
Aricia Skrevet 28. mars 2019 #1751 Skrevet 28. mars 2019 (endret) Hvem har helt fri i helger lenger? Butikkansatte? Lagermedarbeidere? (spør i min uvitenhet). Alle i min bransje jobber i hvert fall både helg og kvelder i tillegg til vanlige arbeidsuker, for feks å nå deadlines, prøve å komme ajour, svare på mailer etc. Digitaliseringen gjør jo at man alltid har kontoret med seg i lommen og alltid kan nås. Det er også helt vanlig at man bruker juleferie, påskeferie og sommerferie til å skrive lengre ting som man ikke finner tid og konsentrasjon til i den vanlige arbeidshverdagen. Endret 28. mars 2019 av Aricia 14
Emilie112 Skrevet 28. mars 2019 #1752 Skrevet 28. mars 2019 1 time siden, Aquarius04 skrev: Spør en lærer om dette. I'll wait. Hva har en lærer med dette å gjøre?
Hvem er dette? Skrevet 28. mars 2019 #1753 Skrevet 28. mars 2019 Akkurat nå, Emilie112 skrev: Hva har en lærer med dette å gjøre? Lærere har lengre arbeidsuker, men vet ikke om det er relevant for tråden.. 1
Emilie112 Skrevet 28. mars 2019 #1754 Skrevet 28. mars 2019 Akkurat nå, Hvem er dette? skrev: Lærere har lengre arbeidsuker, men vet ikke om det er relevant for tråden.. Tror det er avsporing 😀 mulig de har lange uker, men noe jeg vet er at de har mye ferie også.
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 28. mars 2019 #1755 Skrevet 28. mars 2019 On 3/26/2019 at 8:22 AM, skruf said: Hadde ikke tenkt over dette før det kom frem på Bloggerne at de måtte ta vare på kvitteringen på iskremene de kjøpte seg som var en del av et blogginnlegg Hun fikk en artig kommentar på det, under et av de nyeste innleggene sine på bloggen, da. 😛 En leser der som traff spikeren på hodet. 😛
pøbelsara Skrevet 28. mars 2019 #1756 Skrevet 28. mars 2019 jeg tenker at det er en ærlig sak å leve av å blogge. Det kræsjer når hun liksom ikke kan innrømme at det er iscenesatt og arrangert - det aller meste av det hun serverer i sine SoMe-kanaler er jo det. Så når de liksom er på ferie i Florida, reagerer selvsagt folk på at de utgiftsfører det som tilsynelatende er kos på ferie. Men de har jo lov til det - når det er jobb. Jeg lurer forresten på - sånn fra et regnskapstekninsk ståsted - hvordan fordelingen av utgiftsførte utgifter er. Har de private fordeler av noe som utgiftsføres på firmaet, kan de ikke nødvendigvis føre alt på firmaets regning. Så da reagerer noen i kommentarfeltet - og så kommer noen andre og kjefter på de som reagerer - enten det er på isspising på firmaets regning, hvorvidt CBE er kledd for årstiden eller ikke eller den evinnelige syklingen uten hjelm. 11
LilleSnupp Skrevet 28. mars 2019 #1757 Skrevet 28. mars 2019 1 time siden, Emilie112 skrev: Tror det er avsporing 😀 mulig de har lange uker, men noe jeg vet er at de har mye ferie også. Avsporing, men da er du feilinformert. Lærere har like mye/lite som andre arbeidstakere. 4
Jua Skrevet 28. mars 2019 #1758 Skrevet 28. mars 2019 57 minutter siden, pøbelsara skrev: jeg tenker at det er en ærlig sak å leve av å blogge. Det kræsjer når hun liksom ikke kan innrømme at det er iscenesatt og arrangert - det aller meste av det hun serverer i sine SoMe-kanaler er jo det. Så når de liksom er på ferie i Florida, reagerer selvsagt folk på at de utgiftsfører det som tilsynelatende er kos på ferie. Men de har jo lov til det - når det er jobb. Jeg lurer forresten på - sånn fra et regnskapstekninsk ståsted - hvordan fordelingen av utgiftsførte utgifter er. Har de private fordeler av noe som utgiftsføres på firmaet, kan de ikke nødvendigvis føre alt på firmaets regning. Så da reagerer noen i kommentarfeltet - og så kommer noen andre og kjefter på de som reagerer - enten det er på isspising på firmaets regning, hvorvidt CBE er kledd for årstiden eller ikke eller den evinnelige syklingen uten hjelm. Syns egentlig det er en uting « å kjefte» på di som har en mening om et emne på bloggen, så sant det ikke er nett hets da,, det bør gå begge veier,, men et vanlig spørsmål som ikke er ekkelt eller uforskammet, bør ikke «kjeftes» på, men en liten diskusjon er da vel ok,, 2
Emilie112 Skrevet 28. mars 2019 #1759 Skrevet 28. mars 2019 29 minutter siden, LilleSnupp skrev: Avsporing, men da er du feilinformert. Lærere har like mye/lite som andre arbeidstakere. Ja, beklager. De avspaserer.
Mrs Bella Skrevet 28. mars 2019 #1760 Skrevet 28. mars 2019 Hvis hun jobber så mye som hun påstår, så er det forholdsvis lite leveranser med lite innhold. 12
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå