Gå til innhold

carolinebergeriksen.no


MissLucy

Anbefalte innlegg

Her er jeg enig med @Littlewoman - det handler ikke om det å blogge i seg selv er særlig verdiskapende (det er haugevis av jobber her i landet som er totalt bortkasta).

Men det å drive som frilancer og selvstendig næringsdrivende, og klare å lykkes med å tjene godt på det, krever strukturert og god jobbing. Alt det som ikke synes på bloggen. Opparbeide seg kontakter, inngå avtaler, kontinuerlig jage på neste kontrakt osv. Det er mye her som krever arbeidsinnsats og strukturert jobbing.

En kan flåse om at det er lange luncher, frisør i arbeidstiden osv. Men realitetene er at en aldri har fri. I tillegg skal det produseres og publiseres nye strømmer med innhold kontinuerlig, og holde kontakt med lesere. Dette er selvsagt krevende, og slett ikke alle er i stand til å lykkes.

Alle som har jobbet som konsulent, frilancer eller liknende vet hvor tøft en slik arbeidshverdag kan være, selv om en for utenforstående kanskje ser ut som om en 'bare suser rundt på kafe'. Det er en helt annen belastning enn å være ansatt.

Jeg kritiserer også bloggen for å være innholdsløs og lite reelt engasjement for noe som helst - men innholdet er jo antakeligvis akkurat hva de selv mener treffer deres målgruppe. Likevel anerkjenner jeg at det kreves en god arbeidsinnsats for å lykkes med dette som levebrød over mange år.

Endret av Eveliina
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tviler ikke på at hun i perioder jobber både mye og målrettet. Hun har stor frihet - og tar aldri helt fri - hun blogger alltid om alt hele tiden, inklusive feriene sine. Men hun har også svært stor fleksibilitet i hverdagen - og klart folk blir provosert av hennes fremstilling av at hun har det så himla travelt, når folk ser hva hun gjengir av hverdagen på bloggen - nemlig lange lunsjer, trening med mannen midt i det som er normal arbeidstid for de fleste - spontanturer til fjellet midt i uken og både frisør- og neglpleie som en del av arbeidshverdagen.

Jeg tror ikke hun til fule skjønner at andre også har det travelt - fordi andres arbeidshverdager er helt annerledes enn hennes. Når hun velger å vise frem de lange lunsjene, treningsøktene og skjønnhetspleien hun legger inn i arbeidstiden, blir folk lett oppgitt over hennes beretning om hvor überhektisk hun alltid har det. Andre folk ahr jo også travle hverdager, og ser vel at måten hun bruker sine på, er privilegert og selvstyrt i en grad som gjør at andre, med arbeidsdager som er for eksempel tilbringes i en operasjonssal, et klasserom eller i førerhuset på et lokomotiv, reagerer på hvordan hun fremstiller seg som så superdupertravel hele tiden. Hun har full regi på både timeplanen sin og på hva hun publiserer.

Jeg synes for øvrig at kommersblogging er overbetalt og totalt samfunnsunyttig.

I tillegg har hun vel begynt å gå litt tom for ting å skrive om når hun nok en gang vier et helt innlegg til hva hun har i kjøleskapet sitt. :daane: Det synes jeg virkelig ikke er så veldig interessant.

 

men hun har klart å holde seg i toppen i et tiår nå - det er klart det krever innsats, planlegging og struktur på ting. Og så har hun i tillegg truffet veldig godt med timingen sin, så hun er vel den som har ridd hele SoMe-bølgen aller best - kanskje i tillegg ti SE. Det er jo liten tvil om at hun er en kommersiell suksess.

 

men for noen av oss handler livet og voksenbidraget til samfunnet om noe mer enn det. 

 

Endret av pøbelsara
  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Bloggerne fikk vi se hvordan bedriften sto i tospann på formiddagen og hakket opp pølser til dagens middag før de dro på kjærestetrening med PT. De tok også en spontan tur til Gran Canaria for å se på leiligheter. 

Nei, dette er ikke noe jeg forbinder med hektiske arbeidsdager. Når CBE i tillegg kan sette av 30 timer i uka i ukesvis på en hobby (teater) så sier det seg selv at her har de MYE dødtid å gå på.

Endret av Ultiva
  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Macimba skrev:

Nei, jeg skjønner ikke konseptet travel hverdag hos bloggere. Virkelig ikke.

Jeg kjenner i grunnen ingen som kan reise på den ene turen etter den andre midt i uken - kun bloggre jeg leser om.


Jeg kjenner mange som gjør det - men tar med seg arbeidet på hytta eller helgeturen. Som dette paret også gjør.

Det er så mange mennesker idag, som bruker kveldene på hytta på dataen, sjekker jobbmail, følger opp prosjekter osv. Flere selskaper hvor virksomheten baserer seg på 'intellektuell kapital', har også egne avtaler hvor de legger til rette for å jobbe på denne måten. En får mer ut av sine ansatte ved å legge til rette for smidige overganger mellom arbeids og privatliv. 

Der jeg jobbet sist, var det umulig å legge møter på torsdag eller fredag, for da var nesten aldri alle til stedet, halvtomme lokaler. Tirsdag og onsdag var sikreste dagene. 

 

Endret av Eveliina
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Bustefisk skrev:

06.41 er da ikke grusomt tidlig? De fleste som trener før jobb må jo stort sett trene mellom 6-7 en gang. Også mange som foretrekker å starte dagen med trening. Finnes ikke noe manisk ved det. 

Om man skal på jobb, nei. Om man kan styre dagen sin selv og ikke har noe spesielt å rekke; ja, litt manisk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Ultiva skrev:

På Bloggerne fikk vi se hvordan bedriften sto i tospann på formiddagen og hakket opp pølser til dagens middag før de dro på kjærestetrening med PT. De tok også en spontan tur til Gran Canaria for å se på leiligheter. 

Nei, dette er ikke noe jeg forbinder med hektiske arbeidsdager. Når CBE i tillegg kan sette av 30 timer i uka i ukesvis på en hobby (teater) så sier det seg selv at her har de MYE dødtid å gå på.


Når en jobber spredt over hele døgnet, så er det ikke noe merkelig med at en har mulighet til å gjøre ting til andre tider enn folk som jobber som ansatt. 

Har en jobben med seg, så spiller det ingen rolle hvor en er. 

Og så er det vel ikke bare CBE som prioriterer å sette av 30 timer i uka til dette teateret - det er vel likt for alle andre som velger å delta der? Folk får det til om de vil, det sier jo ingenting om arbeidsbelasning. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Nebel86 Jeg leste innlegget ditt, og så leste jeg også de siste sidene i tråden, og jeg må si det vel så mye er din egen gjengivelse av tråden som framstår som den henger igjen i gammelt grums.

Jeg har akkurat lest en diskusjon om kroppspress hos Sophie Elise vs hos CBE.no, i kjølvannet av debatten dratt igang av Kristin Gjelsvik i forrige uke. Deltakerne i tråden diskuterer hva som er mest kritikkverdig av Sophie Elises åpenhet om egne komplekser og inngrep, som kan virke triggende og som fronting av plastisk kirurgi, eller Caroline Berg Eriksens taushet om tilsvarende, som noen opplever som en bedre løsning, noen som en verre løsning, noen som løgn, og noen som dobbeltkommunikasjon (sett i sammenheng med billedbruk i bloggen), men slett ikke som løgn. En god del nyanseringer og uenighet omkring et reelt dilemma i samfunnsdebatten, altså (hvordan kommunisere etisk og hensiktsmessig i offentligheten om selvbilde og kroppspress?), og slett ikke hverken ekkokammer eller skyttergraver.

Jeg har også lest dagens mer pirkete og mer uinteressante diskusjon om trening om morgenen, altså bloggnarrativ som relevant og troverdig mht lesernes egen hverdag og virkelighet. En mener at CBEs tidlige trening er "manisk", mange protesterer på det, og noen trekker skillelinjer mellom trening om morgenen og framstillingen/flashingen av det i SoMe.

Mht de største prinsipielle debattene, så kommer de ikke i denne tråden akkurat nå, for CBE.no er litt bakpå i forhold til andre store bloggere for tiden. Det er kjedelig i bloggen hennes visstnok (jeg kan ikke bekrefte da jeg ikke leser den), og da blir det tilsvarende her. Det er symptomatisk at det eneste tilløpet til interessant diskusjon her den siste uken er generert av ordskiftet i media mellom Sophie Elise Isachsen og Kristin Gjelsvik.

Endret av Aricia
  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nebel86 skrev:

Siste sidene består av 10 år gammel grums, ting som er tatt opp 1000 ganger før. Viktig å minne nye brannfak... Brukere her inne om at fruen tok kvittering på en is på ferie for ente gang for å kaste litt bensin på bålet eller hvordan hun poserte i 2008 for å fremstå slankere, eller hvordan de redigerte bildene sine for... Tja, hvor lenge siden er det nå?  Det har virkelig med dagens uredelige drift og narrativ å gjøre og spesielt barneeksponering der man blir forundret over at man blir blokkert fra kommentarerfeltet med kommentarer som at man føler seg som en hemmelig kikker/tilskuer på småbarnas liv... Meget merkelig... For en slik kommentar er ikke creepy i det hele tatt. 

 

Veldig viktig er det å oppsummere om hvor travelt de har det hver dag og hvor dørgende bloggen er, atte huttetu at noen orker å lese det dårlige greiene der... Likevel sitter dere hver dag som Nancy Drew og repeterer dere til det kjedsommelige ved å lese bloggen 🙄 Veldig viktig jobb, og ikke noe hets, sladder eller mobbing dette her, kun saklig og berettiget kritikk fra oppegående brukere som er ute etter å gå selve bedriften og narritivet de forsøker å skape i sømmene. Riight... 

Har du egentlig noe å tilføre tråden selv?

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Nebel86 skrev:

Siste sidene består av 10 år gammel grums, ting som er tatt opp 1000 ganger før. Viktig å minne nye brannfak... Brukere her inne om at fruen tok kvittering på en is på ferie for ente gang for å kaste litt bensin på bålet eller hvordan hun poserte i 2008 for å fremstå slankere, eller hvordan de redigerte bildene sine for... Tja, hvor lenge siden er det nå?  Det har virkelig med dagens uredelige drift og narrativ å gjøre og spesielt barneeksponering der man blir forundret over at man blir blokkert fra kommentarerfeltet med kommentarer som at man føler seg som en hemmelig kikker/tilskuer på småbarnas liv... Meget merkelig... For en slik kommentar er ikke creepy i det hele tatt. 

 

Veldig viktig er det å oppsummere om hvor travelt de har det hver dag og hvor dørgende bloggen er, atte huttetu at noen orker å lese det dårlige greiene der... Likevel sitter dere hver dag som Nancy Drew og repeterer dere til det kjedsommelige ved å lese bloggen 🙄 Veldig viktig jobb, og ikke noe hets, sladder eller mobbing dette her, kun saklig og berettiget kritikk fra oppegående brukere som er ute etter å gå selve bedriften og narritivet de forsøker å skape i sømmene. Riight... 

Jeg synes ikke det er så merkelig, med tanke på at bloggeren og hennes mann fortsetter på akkurat samme måte som før, enda de ble tatt på fersken så viser de ingen tegn til forbedring. De har bare lært å skjule sine spor bedre. Hun er ikke noe forbilde i 2019 men henger etter sånn ca 10 år i utviklingen. 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Hedy Lamarr said:

Nå skal jeg være skikkelig pirkete angående den gørrkjedelige kjøleskaps-bloggposten. 

CBE oppbevarer epler, tomater og bananer i kjøleskapet. Tomater kan oppbevares i kjøleskapet, men modningen stanser og tomatene får lite smak. Bananer i kjøleskap får kortere holdbarhet, og kan føre til mer matsvinn. Epler utskiller etylen, noe som fører til at de andre matvarene i nærheten av eplene råtner fortere.

(Kilde f.eks:  https://www.nrk.no/livsstil/riktig-lagring-av-frukt-og-gront-1.11510688 )

Hvis hun først skal vise fram kjøleskapet, hadde det jo vært fint om hun faktisk leste seg opp på riktig oppbevaring av mat. (Men om årsaken til kjøleskapsbildene er bedriftens økonomi, så er vel det underordnet.)

De kaster nok mye mat. Regner med at matsvinnet der i gården er stort. Tør ikke å tenke på hvor mye mat dem egentlig kaster.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Minnie Mus skrev:

De kaster nok mye mat. Regner med at matsvinnet der i gården er stort. Tør ikke å tenke på hvor mye mat dem egentlig kaster.

Av ren nysgjerrighet: Hvorfor regner du med at matsvinnet deres er stort og at de kaster mye mat? Faktisk så mye at du ikke tør å tenke på hvor mye mat de egentlig kaster. Hva baserer du denne antagelsen på? At de har bananer i kjøleskapet?

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg undrer meg over at noen faktisk ønsker å være i en situasjon hvor innholdet i ens eget kjøleskap diskuteres av vilt fremmede mennesker på internett.

 

  • Liker 49
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Macimba
19 minutter siden, pøbelsara skrev:

Jeg undrer meg over at noen faktisk ønsker å være i en situasjon hvor innholdet i ens eget kjøleskap diskuteres av vilt fremmede mennesker på internett.

 

Det lurer jeg på også, men hun har jo ikke så mye å komme med lengre. Da tar man for seg kjøleskapet, merkelig nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, Minnie Mus said:

De kaster nok mye mat. Regner med at matsvinnet der i gården er stort. Tør ikke å tenke på hvor mye mat dem egentlig kaster.

Jeg har bananer og tomater i ukesvis i kjøleskapet. Familien B.E. klarer sikkert å spise opp frukten på den tiden, da de tross alt er fire personer. Bananfluer slipper de også!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dengang internetten var ung, og ingen hadde en mobil sambandsenhet slik vi kjenner de idag, var det populært å snik-kikke i andre menneskers skap når man var på besøk. Det kunne vært artig med et slikt uhøytidelig innblikk fra Særp om det ikke var at vi vet at et glimt inn i det rotete, spons-frie skapet aldri kommer til å finne sted med mindre det finnes et bakenforliggende motiv med en prislapp på.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, CoolSistah skrev:

Jeg har bananer og tomater i ukesvis i kjøleskapet. Familien B.E. klarer sikkert å spise opp frukten på den tiden, da de tross alt er fire personer. Bananfluer slipper de også!

Bananer i ukesvis i kjøleskap? Hvilke mutantbananer er det du kjøper? 😛

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest CecilieX

Arbeidstida i Norge varierer mye. Noen jobber mye mer enn 7,5 timer i uka men for regnestykket sin del så tar jeg utgangspunkt i at vi i snitt jobber 7,5 timer 5 dager i uka. I tillegg kommer den tida vi bruker på å komme oss på jobb.

Ingens døgn har mer enn 24 timer. 

Det er på det rene at de som ikke jobber med blogging (og det er størstedelen av oss) jobber med ting som ikke er fritidsaktiviteter. Vi får ikke betalt for å gå til frisøren, gå på restaurant med vår bedre halvdel, stå på ski med barna, sette på negler, rydde i kjøleskapet, se på film, lage mat som vi konsumerer selv, være på cruise med familien, pusse opp, lage vår egen julepynt, osv, osv.  Vi har et liv der jobb og familieliv er atskilt og der jobb og fritidsaktiviteter er atskilt. 

Denne jobbingen gjør vi i snitt 37,5 dager i uka.ø, der arbeidsgiver forventer at vi yter til bedrift eller arbeidsplassens beste. Noen nevner ovale weekender der man drar på hytta og jobber derfra, men der må man jo kunne vise til at man arbeider sine timer til beste for bedriften, hvis ikke vil nok arbeidsgiver ikke bli særlig blid. Mange av oss har arbeid der vi må være på arbeidsstedet også. Lærere kan ikke undervise elever fra hytta, sykepleier kan ikke stelle pasienter via data, kokken må være på restaurantkjøkkenet osv, osv. 

Uansett hvordan man vrir og vender på det så vil vi andre «miste» 37,5 timer av livet hver uke der vi vier livet vårt til noe som ikke kommer først og fremst oss selv til gode, rent bortsett fra at vi får lønn, da, men det er jo parallelt med hva de ansatte i Treasures får. 

Jeg skulle likt å vite hva som beregnes inn i dette ubertravle jobbelivet deres, men de kommer ikke unna at vi andre har en jobb der 37,5 timer i uka eies av andre enn oss selv. Uansett vil vi ha mindre tid i vårt tidsregnskap enn det Treasureseierne har. Særlig siden det de betrakter som jobb er det vi andre betrakter som fritidsaktiviteter og som sjefen vår hadde ledd på seg strekk om vi forsøkte å skrive av som arbeidstid. 

Så nei, CBE kommer aldri til å nå en vanlig arbeidstaker med tilsvarende familiesituasjon til skuldrene en gang, når det gjelder å være travel. 

 

 

 

 

 

Endret av CecilieX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keikolina
26 minutter siden, Mrs Robinson skrev:

Bananer i ukesvis i kjøleskap? Hvilke mutantbananer er det du kjøper? 😛

Ha ha, lurer jeg på også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Xstrella skrev:

Blogging en skikkelig jobb??? Seriøst??

Forbruk, overforbruk, bruk og kast, kjøpehysteri, forurensing. Lista er lang. Blogging er jentedagbok som burde holdes hjemme på jenterommet.

Det utsagnet sier hvor lite kunnskap som finnes om emnet blogging. Det defineres utifra bloggere på topplisten og fokus i mediene. Kunnskapsløst 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Littlewoman skrev:

Det utsagnet sier hvor lite kunnskap som finnes om emnet blogging. Det defineres utifra bloggere på topplisten og fokus i mediene. Kunnskapsløst 

Noen mennesker mener at det å leve av å promotere kropps- og utseendefokus, overforbruk og å eksponere eget og familiemedlemmers privatliv, ikke er en skikkelig jobb. Selv om man både bruker tid på det og tjener penger på det.

Det handler vel ikke om kunnskapsløshet, men om ulikt verdisyn. 

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...