Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest lillesnøfnugg
Skrevet
1 minutt siden, Kollontaj skrev:

Klart det er verdt det, drit i personvern, retten til å ha privatlivet i fred, barnets beste-prinsippet, respekten for individets integritet, retten til å vite hvilke opplysninger andre kjenner til om en selv  og barns selvbestemmelse. Drit i EMK, Grunnloven, EUs personverndirektiv, FN, UNICEF, drit i alt så lenge likes og penger renner inn. 

Og man kan selge inn engasjement hos annonsørene.

Gjest Snøsøta
Skrevet (endret)

Jeg føler behov for å bidra litt i denne diskusjonen om eksponering og det grumsete farvannet influensersfæren er:

CBEs blogg, instagram og snap er kommersielle kanaler fordi de benyttes til å selge reklame for annonsører. Før, i den tiden hvor antall unike klikk på bloggen var et mål på engasjement, publiserte frua to innlegg på bloggen om dagen. Dette bidro til å trekke opp engasjementsraten ved at følgerne klikket seg inn flere ganger om dagen, da gjerne fra både mobil og pc fra jobb og hjemme, slik at en bruker kunne telles flere ganger.

Så kom det en endring i den tiden Thomas Moen var aktiv med den famøse leirbål-videoen, hvor fokuset heller ble anbefalt lagt på  å treffe riktige og trofaste følgere heller enn totalt antall følgere. Etterhvert har frua flyttet mer av aktiviteten over på først snap, nå Instagram, mens aktiviteten på bloggen er sterkt redusert. Nå kan det gå flere dager mellomhvert innlegg. Dette er erstattet med innlegg på instastory med enda mindre innhold enn tidligere - det er enten barnesnutter eller frua som går med mobilen i hånda og snakker om hun skal rydde klesskapet eller kjøkkenskuffene i løpet av dagen. Disse innleggene skaper aktivitet men krever absolutt ingen planlegging, kunnskap eller innsats fra bloggeierne.

Hvis vi ser på Instapostene er det i november og så langt i desember er det på Instagram publisert følgende:

12 bilder av CBE med et snitt på 3083 likes

6 innlegg med interiør med et snitt på 3329 likes

7 innlegg med barnebilder i fokus med et snitt på 10182 likes

14 reklameinnlegg med i gjennomsnitt 2133 likes

Bildet av halvnaken, gravid CBE er ikke tatt med da det faller mellom kategoriene. BIldet har i skrivede stund 6711 likerklikk. Om noen blir overrasket over det høye antallet reklameinnlegg så er det nok fordi de er helt like vanlige innlegg.

Tallene viser hvor kommersiell Instagram er som kanal for bedriften. Det er rett og slett en reklamekanal med enda mindre redaksjonelt innhold enn bloggen. Det private blandes inn som et salgstriks for å skaffe kunder til annonsørene og å skape denne illusjonen om nærhet som har blitt trukket fram som svørt attraktivt fordi leserne stoler mer på anbefalinger fra folk de tror de kjenner enn annonser i avisene.

Det er mulig CBE synes det er hyggelig å dele. Jeg synes også det er hyggelig å dele private øyeblikk med nær slekt og venner, men i 2019 spør vi vitterligen om det er greit å ta bilde, og om man kan dele det med navngitte andre. Å dele informasjon om personer som ikke er samtykkekompetente til hele offentligheten gjennom kommersielle kanaler med hensikt å øke engasjementet og attraktiviteten overfor annonsører er ikke hyggelig, det er utnytting til egen vinning.

Endret av Snøsøta
Minsket skriftstørrelse for bedre lesbarhet
Skrevet
På 27.12.2019 den 12.20, Surikatt skrev:

Ser dem for meg der de planlegger hvordan de skal spre bilder av barna på nettet. Etterpå sitter hun og koser seg med alle kommentarene på hvor vakre de er. Dette er egne individer, ikke klær og vesker eller egen kropp som selges. 

Ja helt enig

• Liker 2
Skrevet

CBE/LKE blogger lite for tiden. De har aldri blogget så lite før, selv ikke rett etter fødslene når CBE var nokså alene om bedriften. Har de blitt enda dårligere på å prioritere/være effektive, eller mangler motivasjonen? Eller beveger de seg bare vekk fra bloggformatet uten å øke aktiviteten andre steder? For de floppet jo på YouTube, og Snapchat bruker de vel ikke i det hele tatt? Nå blogger paret like lite som pilotfruen, som på sin side er gift med en flykaptein som er bortreist 60 % av tiden.

CBEs formel var i sin tid å blogge ofte, gjerne 2-3 innlegg hver dag. Men de siste årene så har antall blogginnlegg gått kraftig ned, på tross av at arbeidskraften har blitt fordoblet. Man kan jo lure på hvor lang tid det tar å skrive et overfladisk avsnitt fullt av selvfølgeligheter, akkompagnert av et par velretusjerte bilder av fruen samt en produktplassering eller tre. Samtidig så er jo ingenting bedre enn at slike overfladiske glansbildeblogger dør ut. Iscenesatt idyll og perfeksjon er en sykdom på sosiale medier som gir mange en nærmest uoverkommelig følelse av utilstrekkelighet.

• Liker 38
Skrevet
7 minutter siden, Ultiva skrev:

CBE/LKE blogger lite for tiden. De har aldri blogget så lite før, selv ikke rett etter fødslene når CBE var nokså alene om bedriften. Har de blitt enda dårligere på å prioritere/være effektive, eller mangler motivasjonen? Eller beveger de seg bare vekk fra bloggformatet uten å øke aktiviteten andre steder? For de floppet jo på YouTube, og Snapchat bruker de vel ikke i det hele tatt? Nå blogger paret like lite som pilotfruen, som på sin side er gift med en flykaptein som er bortreist 60 % av tiden.

CBEs formel var i sin tid å blogge ofte, gjerne 2-3 innlegg hver dag. Men de siste årene så har antall blogginnlegg gått kraftig ned, på tross av at arbeidskraften har blitt fordoblet. Man kan jo lure på hvor lang tid det tar å skrive et overfladisk avsnitt fullt av selvfølgeligheter, akkompagnert av et par velretusjerte bilder av fruen samt en produktplassering eller tre. Samtidig så er jo ingenting bedre enn at slike overfladiske glansbildeblogger dør ut. Iscenesatt idyll og perfeksjon er en sykdom på sosiale medier som gir mange en nærmest uoverkommelig følelse av utilstrekkelighet.

Hvis netfit skal lanseres i 2019 jobber de kanskje  på spreng med dette?

står på IG at det lanseres i 2019

• Liker 14
Skrevet
13 minutter siden, Bypass skrev:

Godt poeng. Kanskje det skal lanseres med brask og bråk på nyttårsaften? Jeg er spent på hvor mange som vil betale for å lære seg luftboksing av ei som ikke klarte å fullføre et sponset PT-kurs.

• Liker 43
Skrevet
16 minutter siden, Bypass skrev:

Har aldri skjønt hva netfit er? Er det instagramkontoen? Eller er det disse lite inspirerende øvelsene hun legger ut på bloggen? Hva er greia?

• Liker 11
Gjest pop up bruker
Skrevet
1 time siden, Ultiva skrev:

Jeg tror de beveger seg mer og mer bort fra bloggen, og at dette er delvis bevisst. Blogg, slik vi kjenner den, er vel mer og mer på vei ut, og pengene ligger vel andre steder. Samtidig vet vi at de hverken er så effektive eller så flinke til å legge gode planer, så bloggingen tar nok litt for lang tid i CBE-land.

YouTube er de vel for gamle for, og det passer ikke deres tema som er hverdagsliv.  Snap bruker de ikke. Så da er det vel bare insta igjen? 🤷‍♀️

Gjest pop up bruker
Skrevet
52 minutter siden, Isola2 skrev:

Har aldri skjønt hva netfit er? Er det instagramkontoen? Eller er det disse lite inspirerende øvelsene hun legger ut på bloggen? Hva er greia?

Tror du ikke er alene om det altså. 

Skrevet
1 time siden, Ultiva skrev:

Det er vel ingen toppbloggere som legger ut 2-3 innlegg hver dag lenger. Det vanlige er 2-3 innlegg i uken, i tillegg til noen instagramposter. 

• Liker 9
Gjest lillesnøfnugg
Skrevet

Inntekten er på IG og IG-story. Det er jo derfor S-E snakker om å legge ned bloggen og satser tungt på IG  og internasjonale følgere.

Skrevet

Tror nok SE kan klare overgangen greit, hennes publikum er der. Tror CBE vil slite mer, grunnstammen hennes er eldre og muligens mer opptatt av bloggen. 

• Liker 19
Gjest lillesnøfnugg
Skrevet (endret)
På 29.12.2019 den 12.12, Kollontaj skrev:

Tror nok SE kan klare overgangen greit, hennes publikum er der. Tror CBE vil slite mer, grunnstammen hennes er eldre og muligens mer opptatt av bloggen. 

Ser at Komikerfrue har under 300.00 følgere men høyere engasjement enn CBE. Funky har svimlende 617.000 følgere. CBE skaper ikke engasjement eller generer nye følgere hun har også mistet følgere i løpet av året. 

Endret av lillesnøfnugg
Skrevet
På 27.12.2019 den 23.52, pøbelsara skrev:

Jeg skrev svar til henne den gangen om at hun fullstendig mistolket uttalelsen min og at jeg selvsagt ikke mener at tre- og femåringer skal få gjøre som de selv vil - jeg mente det jeg skrev - nemlig hva hun tror at barna ville bestemt - når de er gamle nok til å forstå konsekvensene av å spre så mye informasjon på nett. Men det valgte hun å overse - og hun valgte å IKKE poste svaret mitt hvor jeg presiserte dette. 

Hva var det hun ikke forsto av setningen din "hvis de var store nok til å forstå de fulle konsekvensene av det"? 

Beleilig å "misforstå" det du skrev for å etterpå sensurere oppklaringen din. For de helt ukritiske leserne vil det fremstå som om hun vant diskusjonen. Samtidig som hun slipper å svare på argumentet. Så kan man puste ut og gå tilbake til å takke for kommentarer om hvor flott hår barna har og så fint rom minsten har. 

Nå er det og et argument jeg ser ofte her inne, akkurat det caroline svarer om at man som forelder må kunne ta avgjørelser for barna sine. Ingen av de som skriver dette har ennå svart på hvorfor foreldres behov for likes og positive kommentarer på insta/blogg/snap er viktigere enn barnas privatliv. For jeg ser ingen andre grunner til at man skal poste bilder av barna sine til totalt fremmede mennesker? Kanskje er det jeg som er totalt blåst, det eneste jeg kan komme på som kan være til barnas beste er om man er ute etter en fremtidig modellkontrakt for barna sine. 🤔 (sikter ikke til caroline her om noen mener dette er spekulasjon.).

• Liker 20
Skrevet
På 25.12.2019 den 20.58, lillesnøfnugg skrev:

Det gjør du og dine medbloggervenner også, så det går nok opp fra begge kanter. Det betyr ikke at den syke  bruken av egne barn på en kommersiell blogg blir noe mer riktig av den grunn. I hvilken setting hører bilder av små barn I en seng på en åpen bedrifts  IG konto noe steds hjemme? Sist jeg sjekket så er det ingen. Samme gjelder bilder av en mamma i undertøy ved siden av bilder av to små barn som venter på jul? Begge bildene lagt ut av mor og far som driver bedriften. Og dette skal man virkelig forsvare? 

Husk de legger ut kun delikate bilder..

• Liker 3
Skrevet
40 minutter siden, Kollontaj skrev:

Instagram har vel så mange «eldre» brukere, så det tror jeg vil gå helt greit i grunn. 

Skrevet (endret)

IG-stories er jo flott for alle som har et litt anstrengt forhold til å merke reklame riktig - siden de forsvinner etter 24 timer, er det jo vanskelig å kontrollere at ting er merket riktig.

Vi har jo flere eksempler på at det IKKE merkes riktig, både hod CBE og andre - senest i romjulen har jeg observert at en annen stor blogger som er på reklameferie i Florida IIKKE merker alt som legges ut på Snap som handler om reklameturen. 

Endret av pøbelsara
  • Liker 15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...