Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Fremhevede innlegg

Skrevet
5 timer siden, Nudeldama skrev:

Det er ikke snakk om rett eller galt, men ulike perspektiver. Jeg skjønner perspektivet til dere som er uenige, at bildet går inn i helheten og blir bare enda en dråpe i eksponeringshavet. 

Jeg synes ikke dette bildet i seg selv er ille fordi det er et digitalt julekort, noe som er en del av norsk tradisjon og har vært det lenge. Svært mange nordmenn gjør dette, jeg så som sagt mange i SoMe som la ut julekortbilder av egen familie, og ikke bare på lukkede kontoer. Og, som sagt, før så var det også mer vanlig at f.eks bursdagshilsener ble lagt ut i avisen (tilgjengelig for alle) og at man sendte julekort til familie, slekt og venner. Disse julekortene ble ofte satt frem på peishyller og var tilgjengelig å se for alle som kom på besøk - dermed også mer enn bare nærmeste venner og familie.

Denne tradisjonen står så sterk i Norge at jeg ikke synes det er kritikkverdig når CBE også tar del i den. 

For å sette dette "julekortet" i perspektiv; at hun legger det ut på sine kanaler (blogg, insta, snap) tilsvarer lesermessig at jeg hadde lagt ut mitt private julekort på forsiden av VG. Likevel er det bare nordmenn som kan se mitt, hennes kan alle på hele kloden som har tilgang på internett se og gjøre med hva de ønsker. Jeg kjenner jeg får angst bare ved tanken.

• Liker 24
Videoannonse
Annonse
Skrevet
11 minutter siden, Nudeldama skrev:

Hvorfor er det så vanskelig å akseptere at andre har ulike meninger omkring dette temaet?

Jeg får ikke helt tak på hva som er meningen din rundt temaet. Du forsvarer ikke utlevering av barns privatliv, men du forsvarer CBEs bildedeling. Så etter din mening så utleverer CBE ikke barns privatliv? Hva legger du da i utlevering av barns privatliv? 

Skrevet (endret)

@Nudeldama

Er det ikke lov å kommentere dine bidrag i tråden?

Forholder du deg til hva fagfolk har uttalt om eksponering på offentlige bloggere m.m.? Eksempelvis barnepsykolog og professor ved Universitetet i Tromsø, Willy-Tore Mørch - https://www.vg.no/rampelys/i/21AmE4/kritiske-til-bloggere-som-fronter-barna-boer-lages-nye-kjoereregler  "... På en offentlig blogg ville jeg ikke trukket inn barna mine i det hele tatt.."

Endret av LeiaO
Fjernet tekst og sitering
Skrevet
23 minutter siden, Nudeldama skrev:

Hvorfor er det så vanskelig å akseptere at andre har ulike meninger omkring dette temaet?

Kanskje fordi din mening direkte bryter med både barnekonvensjonen og barns rett til privatliv, i din enorme iver etter å forsvare bedriften Treasures a/s. Du klarer heller ikke å komme med et eneste motargument mot alle gode innlegg fra f.eks pøbelsara, lillesnøfnugg eller aricia, men kommer med følerier til svar. Det blir helt meningsløst.

At du faktisk - i fullt alvor - sammenlikner bildet av familien Eriksen i senga med et julekort man sender til sin nærmeste krets, er direkte skremmende! Gi meg ett godt argument for hvorfor det er greit å dele bilder og informasjon om mindreårige uten samtykkekompetanse. Og det kan ikke være at det er "hyggelig å se". Ta barneperspektivet. Bare en gang. Prøv.

• Liker 41
Gjest lillesnøfnugg
Skrevet (endret)

Rett til privatliv

Det er dessverre en del som ikke ser ut til å tenke på at barna faktisk har rett til personvern og privatliv. FNs barnekonvensjon (Barnekonvensjonen) understreker viktigheten av å ikke publisere for mange eller krenkende bilder av barn, og å alltid spørre barnet før bilder deles.

Barnekonvensjonen

Artikkel 12 - Barnet har rett til å si sin mening i alt som vedrører dem, og deres meninger skal tillegges vekt.

Artikkel 16 - Barnet skal ikke utsettes for tilfeldig eller ulovlig innblanding i sitt privatliv. Det skal beskyttes mot ulovlig angrep mot ære og omdømme.

Kilde : https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/internett-og-apper/bilder-pa-nett/bilder-av-barn/

Endret av lillesnøfnugg
Gjest lillesnøfnugg
Skrevet (endret)

Sjekkliste (Gjelder også insta story og snapchat).

Her er noen stikkord til hva man bør vurdere før deling av barnebilder:

1. Lovlighet: Del aldri bilder av andres barn uten samtykke fra deres foresatte. (Dette gjør bloggere til stadighet).
  2. Type bilde: Tenk over innholdet og bruk filter eller dårligere oppløsning når det er mulig, det gjør bildene mindre interessante for andre.(Hos CBE er det viktigere at bildene er regisserte, delikate og generer likes og interesse. I tillegg blandes bilder av mindreårige sammen med lettkledde bilder av bedriftseier).
  3. Mengde: Del færrest mulig bilder. (I juleferien er det delt 11 bilder bare på få dager også fra julaften, før det er det lagt ut 2 julekort hvor det ene er av "privat" art, det andre er til "samarbeidspartnere"  og "lesere". )
  4. Kanalbruk: Vær bevisst på hvordan du deler bildene. Alt må ikke ligge åpent. Bruk personverninnstillinger og lag lukkede grupper. (CBE deler på IG/Blogg med 320.00 følgere og resten av verden kan dele videre).
  5. Slett jevnlig: Ta en vårrengjøring og slett tidligere bilder du har publisert med jevne mellomrom.
  6. Spør alltid barna: Bruk spørsmål som "Synes du det er greit at jeg deler dette bildet med familien eller vennene mine?" Da gjør du det forståelig for dem. Respekter svaret. (CBE sier at bildene skal sendes til bestemor, barna vet ikke at mor og far driver en blogg og mindreårige innehar ikke samtykke kompetanse på dette tema).

Kilde: https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/internett-og-apper/bilder-pa-nett/bilder-av-barn/

Endret av lillesnøfnugg
Skrevet
1 minutt siden, lillesnøfnugg skrev:

Rett til privatliv

Det er dessverre en del som ikke ser ut til å tenke på at barna faktisk har rett til personvern og privatliv. FNs barnekonvensjon (Barnekonvensjonen) understreker viktigheten av å ikke publisere for mange eller krenkende bilder av barn, og å alltid spørre barnet før bilder deles.

Barnekonvensjonen

Artikkel 12 - Barnet har rett til å si sin mening i alt som vedrører dem, og deres meninger skal tillegges vekt.

Artikkel 16 - Barnet skal ikke utsettes for tilfeldig eller ulovlig innblanding i sitt privatliv. Det skal beskyttes mot ulovlig angrep mot ære og omdømme.

Kilde : https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/internett-og-apper/bilder-pa-nett/bilder-av-barn/

Hva hvis barnet sier ja det er greit? 

Skrevet
1 minutt siden, Klink skrev:

Når barnet er gammelt nok til å selv ta en kvalifisert avgjørelse er det greit. Så kan man diskutere hvor den grensen skal gå. Det iallefall ikke før de skjønner hva pedofili og dark web er. Det skjønner de ikke når de er babyer eller 1.klassinger.

• Liker 31
Gjest lillesnøfnugg
Skrevet (endret)
Akkurat nå, Klink skrev:

Barn som har samtykkekompetanse  har rett til å bli hørt.

Endret av lillesnøfnugg
Skrevet

Wow. Jeg sier jeg ikke har problemer med ett - ETT - bilde som er lagt ut, samtidig som jeg også sier at jeg skjønner at jeg forstår de som ikke er enig. Også tar det helt av:

- jeg forsvarer utlevering av barns privatliv
- jeg bagatelliserer, unnskylder og bortforklarer 
- jeg forholder meg ikke til hva fagfolk sier om temaet
- det at jeg ikke ser problemet med ett julebilde betyr sågar at min mening bryter med barnekonvensjonen og barns rett til privatliv
- jeg har visstnok også en enorm iver etter å forsvare Treasure AS. 
- min sammenligning med julekort er "direkte skremmende"
- det pøses på med lenker, sjekkslister og artikler

Dette fordi èn bruker ikke har noe problem med ett bilde, men skjønner at andre har det. Jeg tror dette er et svært godt eksempel på dette med overdrivelser i denne tråden, og at reaksjonene ikke alltid samsvarer med alvorlighetsgraden på det som kritiseres.

• Liker 12
Gjest pop up bruker
Skrevet (endret)
50 minutter siden, Nudeldama skrev:

Slik jeg forstår deg er du ikke for utlevering, men du mener at man ikke skal se det i kontekst, og at ett enkelt bilde feks skal sees alene- for seg selv, er det riktig?

Endret av pop up bruker
Skrevet
1 minutt siden, Nudeldama skrev:

Wow. Jeg sier jeg ikke har problemer med ett - ETT - bilde som er lagt ut, samtidig som jeg også sier at jeg skjønner at jeg forstår de som ikke er enig. Også tar det helt av:

- det at jeg ikke ser problemet med ett julebilde betyr sågar at min mening bryter med barnekonvensjonen og barns rett til privatliv

Dette fordi èn bruker ikke har noe problem med ett bilde, men skjønner at andre har det. Jeg tror dette er et svært godt eksempel på dette med overdrivelser i denne tråden, og at reaksjonene ikke alltid samsvarer med alvorlighetsgraden på det som kritiseres.

Nå har jeg ikke fått med meg helt de siste sidene men enig i poenget. 

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, pop up bruker skrev:

Slik jeg forstår deg er du ikke imot utlevering, men du mener at man ikke skal se det i kontekst, og at ett enkelt bilde feks skal sees alene- for seg selv, er det riktig?

Jepp. (Bortsett fra at jeg ikke er for utlevering). Enkelte spesielle bilder, som f.eks dette julebildet, mener jeg bør sees for seg selv og i SIN kontekst. Som er konteksten med norsk tradisjon for julekort med julehilsen. Det samme hadde vært om de la ut tilsvarende bilde ved 17. mai, f.eks.

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, Klink skrev:

ikke nødvendigvis. Men det kan jo være de sier nei. Det kommer før du tror. Og det MÅ man respektere.

• Liker 6
Skrevet

Forstår jeg deg rett nå.. du synes det ene julebildet er greit, mens resten ikke er greit, @Nudeldama?

• Liker 12
Skrevet
1 minutt siden, LilleSnupp skrev:

Forstår jeg deg rett nå.. du synes det ene julebildet er greit, mens resten ikke er greit, @Nudeldama?

Jeg synes ikke utleveringing av barna samlet sett er greit, men jeg har nok ikke like stor reaksjon på det som en del i denne tråden har.

Gjest lillesnøfnugg
Skrevet (endret)
39 minutter siden, Nudeldama skrev:

Mener du at vi som er brukere i denne tråden har funnet opp barnekonvensjonen og står bak datatilsynet sin veileder? Det er det som er bakgrunnen for denne "overdrivelsen" og "reaksjonene som ikke samsvarer med". Jeg tror at du misser poengene her fra disse instansene, det er de som faktisk legger føringene på disse reaksjonene.

Endret av lillesnøfnugg
Skrevet
5 minutter siden, Nudeldama skrev:

Jepp. (Bortsett fra at jeg ikke er for utlevering). Enkelte spesielle bilder, som f.eks dette julebildet, mener jeg bør sees for seg selv og i SIN kontekst. Som er konteksten med norsk tradisjon for julekort med julehilsen. Det samme hadde vært om de la ut tilsvarende bilde ved 17. mai, f.eks.

men det er jo helt meningsløst å se hvert bilde for seg, når hovedproblemet er mengde og hyppighet. Det er 11 bilder av ungene bare på de siste tre blogginnleggene - hele 7 bilder av dem fra julaften. Skal vi vurdere hvert bilde hver for seg da?

• Liker 45
Gjest lillesnøfnugg
Skrevet (endret)
28 minutter siden, MissLucy skrev:

men det er jo helt meningsløst å se hvert bilde for seg, når hovedproblemet er mengde og hyppighet. Det er 11 bilder av ungene bare på de siste tre blogginnleggene - hele 7 bilder av dem fra julaften. Skal vi vurdere hvert bilde hver for seg da?

Sett i lys av det som blir diskutert her nå og disse 11 bildene som er delt i barnas juleferie, så skjønner jeg at denne bedriften både driter i og ikke reflekterer over datatilsynet eller barneombudet sine råd. Handlingene sier mer enn ord.

Endret av lillesnøfnugg
Skrevet (endret)
9 minutter siden, Nudeldama skrev:

Jeg synes ikke utleveringing av barna samlet sett er greit, men jeg har nok ikke like stor reaksjon på det som en del i denne tråden har.

Selv om du velger å se på julebildet utenom den store sammenhengen, så vitner jo kommentarene CBE får om bildet om at andre faktisk ser det i kontekst - når de skriver om hvor store barna er blitt, hvor fine de er og en masse andre kommentarer som vitner om at folk har sett mange bilder av disse før, og har en relasjon til dem. Det er på grunn av slike ting at jeg er bekymret. Det er på grunn av slike ting at det er viktig å være varsom også - fordi folk danner seg et bilde av barna som de selv ikke har kontroll over, men helt sikkert likevel må forholde seg til når de blir eldre og oppdager at omverdenen har en relasjon til dem - selv om de ikke har noen reaksjon til omverdenen. Og selv om CBE ikke skulle ha til hensikt å gjøre barna til kjendiser, så blir de likefullt kjendiser når de stadig er å se i foreldrenes some-kanaler.

Endret av pøbelsara
  • Liker 32

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...