Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Tenk å være så lite reflektert når man har en slik posisjon som det Treasures har! De går foran som et av de verste eksemplene på eksponering av umyndige, og de bortforklarer og tåkelegger både sine handlinger og sine intensjoner. Det er ganske så nedslående å tenke på at de kunne vært gode rollemodeller, men så velger de altså en profil som kynisk eksponerer barn og viser overforbruk og sløseri - i en tid hvor vi alle vet at vi må verne om miljøet og beskytte barn mot å bli eksponert på nettet.

😔

Endret av Pust
Satte inn et ord som manglet
  • Liker 30
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slik hun svarer her, mener hun at å spre bilder av barna på nettet er til det beste for dem. Stakkars barn. 

• Liker 29
Skrevet (endret)

Fra https://www.carolinebergeriksen.no/2019/10/24/en-ny-uke-starter-na/#comment-940122

Ingvill spurte bl.a.

20191228_005137.thumb.jpg.e0698886e086bd56eb56915634b4cd71.jpg

Caroline Berg Eriksen svarte:

Screenshot_20191228-004822_Chrome.thumb.jpg.7db23048eb394c890ba3d4e0d1b160bd.jpg

Det er tydelig at Caroline Berg Eriksen ikke aner hva hun snakker om. Det anbefales å spørre barn om de vil at bilder skal deles. Og at man tar hensyn til barnets mening.

Så, ja man skal i denne sammenhengen gjøre som barna vil. Og det er da man gjør en bra jobb som foresatt/forelder.

Fra https://sharenting.unicef.no/

Screenshot_20191228-002308_Chrome.thumb.jpg.fa6eb956c31cdd3ef4ab92e8c5e93881.jpg

Endret av LeiaO
Skrevet
7 timer siden, CabinCruiser skrev:

Klarer ikke helt å se problemet med once in a while. Jeg ser problemet i ett tilfelle hvor barna alltid skal være velfrisert og stylet, kanskje matchende til mor. Det skaper ett noe urealistisk press til egen fremtreden, men jenter på 4 og 6 vil ofte syns det er gøy med sånne jentete ting som akkurat krølling og sminkering. Jeg mener vi må balansere diskusjonen ut litt og ikke bare kritisere, men nyansere. Man får det i en kontekst til å høres ut som det er vanvittig galt at hun har krøllet håret på barna til julebildet - og vet du hva, det hadde jeg også gjort til ett julebilde. Ser man det i ett større bilde er det selvføgelig annerledes når nevnte barn sjelden kan ses med håret alle veier og skitt i ansiktet. Men så igjen, det betyr ikke at det alltid skjer og er normen i huset. Jeg tror at CBE velger å la oss se strigla barn og ikke barn med trynet fullt av syltetøy med vilje. Selv om garantert det siste skjer.

Greia er jo at alle bildene av barna på blogg og some presenteres som velfriserte, styla, matchende og perfekte. Det er ikke bare en sjelden gang. Jeg har ikke noe problem med å krølle hår og matche ungene en gang i blant. Selv om jeg personlig aldri har krøllet håret til min datter. Hadde hun spurt så hadde jeg gjort det, men hverken jeg eller henne har tålmodigheten til det. 

Ja de er vel normale unger så det ville vært rart om de alltid var strigla. Som mor så føler jeg et skyhøyt press for å strekke til og regner med at jeg ikke er alene om det? Så for min del er det der det ligger. Hvorfor er det så viktig for henne å fremstå perfekt? Jeg lurer på hvordan hun får med barna på dette kjøret? 

Skrevet
2 minutter siden, Nudeldama skrev:

Jeg ser hva du mener og er delvis enig med deg. Utfordringen er jo å finne en balansegang her. Hvis man vil, så kan "alt" leses i kontekst, og dermed er alt fritatt fra kritikk. Mens noen ganger så er det lett å bli revet med og dermed lurt å ta et steg tilbake å se ting litt i perspektiv, som f.eks fokus på barnas hårpynt.

Jeg oppfatter alt på bloggen og i andre kanaler som reklame eller narrativ for å kunne selge reklame, dessverre. Min oppfatning er at det er lite som deles som ikke er i tråd med bedriftens formål som er annonsesalg, dermed inkluderes måten alle familiemedlemmene fremstilles på. 

• Liker 30
Skrevet
7 minutter siden, Nudeldama skrev:

Enig. Men det vil være en tankefeil og derfra konkludere med at det at barna ser deilikate ut er for henne det viktigste.

Uenig. Hvordan skal jeg eller andre kunne vite hva annet hun synes er viktig(ere) når hun ikke skriver om det? 

• Liker 23
Skrevet
2 minutter siden, Kollontaj skrev:

Jeg oppfatter alt på bloggen og i andre kanaler som reklame eller narrativ for å kunne selge reklame, dessverre. Min oppfatning er at det er lite som deles som ikke er i tråd med bedriftens formål som er annonsesalg, dermed inkluderes måten alle familiemedlemmene fremstilles på. 

Det tror jeg stemmer delvis. Jeg tror fortsatt at CBE blander det private med det kommeriselle, dvs at noe av det hun deler fortsatt gjøres er av privat karakter. At hun deler det bare fordi hun ønsker å dele. Men det er vanskelig for leser å vite hva som er hva når hun selv blander kortene så mye som hun gjør.

Akkurat nå, pøbelsara skrev:

Uenig. Hvordan skal jeg eller andre kunne vite hva annet hun synes er viktig(ere) når hun ikke skriver om det? 

Vi kan ikke vite hva som er viktigere, men vi kan ikke automatisk anta at det er det viktigste. Da trekker man for store konklusjoner.

• Liker 2
Skrevet
På 12.2.2019 den 19.02, MissLucy skrev:

Caroline Berg Eriksen kaller seg influencer, og bruker bloggen sin, instagramkontoen og snapchat som plattformer til å selge annonser.

Denne virksomheten har vært gjenstand for kritikk, som er oppsummert her, med tilhørende dokumentasjon.

Det dreier seg i hovedtrekk om skjult reklame og brudd på markedsføringsloven, bruk av barn i sosiale media, kroppsfokus, perfeksjonisme og overforbruk.

For ordens skyld: Carolinebergeriksen.no, med tilhørende IG og snapchat, drives av Treasures AS. Treasures AS drives av en person som heter Caroline Berg Eriksen, sammen med hennes ektefelle, som heter Lars Kristian Eriksen. Denne tråden handler ikke om disse individene, men om forretningsvirksomheten de driver gjennom blogg/andre sosiale media som de driver gjennom aksjeselskapet sitt.

Dette er tråden for saklig debatt om slike kritikkverdige forhold.

👏

Gjest lillesnøfnugg
Skrevet (endret)

Kanskje noe irrelevant å dra «jeg kritiserer brukere for å skrive om hårspenner» kortet i denne konteksten? Det er strengt tatt mor og far som legger ut disse bildene og planlegger nøye både klær, hår, scene og lyssetting. Hvorfor de velger å fokusere på familiebilder i senger, om det er hotell eller hjemme er for meg så lite reflektert og idiotisk mens hår og alt annet er nøye gjennomtenkt og planlagt. Barnas beste er ikke det som skriker mot meg i disse reklame/annonse/venninnerelasjon bildene som blir lagt ut på blogg/IG eller som film på IG story (som forøvrig er der hvor det genereres mest inntekt). 

Endret av lillesnøfnugg
Skrevet
10 minutter siden, Nudeldama skrev:

Det tror jeg stemmer delvis. Jeg tror fortsatt at CBE blander det private med det kommeriselle, dvs at noe av det hun deler fortsatt gjøres er av privat karakter. At hun deler det bare fordi hun ønsker å dele. Men det er vanskelig for leser å vite hva som er hva når hun selv blander kortene så mye som hun gjør.

Vi kan ikke vite hva som er viktigere, men vi kan ikke automatisk anta at det er det viktigste. Da trekker man for store konklusjoner.

Men dette vet vi ikke? Tror dette er noe av det nyeste hun har skrevet om formålet med bloggen:

https://www.carolinebergeriksen.no/2019/01/18/en-stor-aere/

Hva jeg leser ut av det? Ikke at hun ønsker å dele for kun delingens skyld iallfall, mest fokus på at de begge kan leve av bedriften. 

• Liker 14
Skrevet
Akkurat nå, Kollontaj skrev:

Men dette vet vi ikke? Tror dette er noe av det nyeste hun har skrevet om formålet med bloggen:

Hva jeg leser ut av det? Ikke at hun ønsker å dele for kun delingens skyld iallfall, mest fokus på at de begge kan leve av bedriften. 

Mitt inntrykk er begge deler, men vi har jo forskjellige inntrykk mange av oss, vil jeg tro.

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, lillesnøfnugg skrev:

Kanskje noe irrelevant å dra «jeg kritiserer brukere for å skrive om hårspenner» kortet i denne konteksten? Det er strengt tatt mor og far som legger ut disse bildene og planlegger nøye både klær, hår, scene og lyssetting. Hvorfor de velger å fokusere på familiebilder i senger, om det er hotell eller hjemme er for meg så lite reflektert og idiotisk mens hår og alt annet er nøye gjennomtenkt.

Det er ikke et "kort", bare en tanke. Jeg kan se de samme bildene uten å reagere på samme måte som flere andre her i tråden gjør. Da tenker jeg det kan være viktig med flere innspill og perspektiver, ikke bare de som ser det som negativt.

• Liker 2
Gjest lillesnøfnugg
Skrevet
2 minutter siden, Kollontaj skrev:

Og da må mindreårige trå til, for at familien skal ha noe å leve av.

Gjest lillesnøfnugg
Skrevet
Akkurat nå, Nudeldama skrev:

Det er ikke et "kort", bare en tanke. Jeg kan se de samme bildene uten å reagere på samme måte som flere andre her i tråden gjør. Da tenker jeg det kan være viktig med flere innspill og perspektiver, ikke bare de som ser det som negativt.

Hva du tenker er da irrelevant i den konteksten, da det er totalt unødvendig bruk av egne barn i kommersiell virksomhet. Som noen her nevnte tidligere, hvis man er avhengig av mindreårige for å holde en blogg flytende er det på tide å legge ned. Ganske ironisk at bedriften hjelper barn i «marginaliserte» familier mens egne mindreårige må være med å bidra i det som er bedriften for bloggeren. De barna som har fått hjelp har i det minste fått beholde personvernet sitt og trenger ikke å stille opp offentlig på en blogg/IG  hvor

flere hundre tusen mennesker kan se, og bildene er ute av kontroll så fort de er lagt ut. Det er hårreisende at voksne mennesker i midten av 30-årene agerer slik. 

Skrevet (endret)
9 minutter siden, Nudeldama skrev:

Gjelder det bilder av barna? I tilfelle, er det perspektiv som forsvarer deling av bilder på en kommersiell blogg med tilhørende SoMe-kanaler? 

Jeg er veldig interessert i høre synspunkter fra de som eventuelt forsvarer det, og tar gjerne en saklig diskusjon om det temaet..Gjerne en generell debatt her inne: https://forum.kvinneguiden.no/topic/1013596-bloggerbarna/page/126/#comments

Endret av LeiaO
Skrevet (endret)
13 minutter siden, Nudeldama skrev:

Hvor har jeg skrevet at det er noe positivt?

Du skrev: 'Da tenker jeg det kan være viktig med flere innspill og perspektiver, ikke bare de som ser det som negativt.'

Da går jeg ut i fra at du mener det IKKE er negativt, men derimot positivt, at det deles over en lav sko, hele oppveksten til to små som ikke vet hva som foregår.

Endret av loffen
  • Liker 20
Skrevet

Hvordan kan det i det hele tatt være noe annet enn negativt!? 
Det vil jeg gjerne vite! 

PS. beklager skrivefeil, har nykvesset kniv og digert plaster på pekefinger. :P 

• Liker 13
Skrevet

Det er selvsagt lov å nyansere. Derfor hadde det vært fint med de gode argumenter som sa noe hva som er bra med å vise frem barna i some. Ikke

bare antakelser om at det kanskje ikke er skadelig, men argumentene for at det er en fin ting for barn å bli berømte som resultat av foreldrenes fremvisning av dem. 

• Liker 25
Skrevet (endret)
9 minutter siden, pøbelsara skrev:

Det er selvsagt lov å nyansere. Derfor hadde det vært fint med de gode argumenter som sa noe hva som er bra med å vise frem barna i some. Ikke

bare antakelser om at det kanskje ikke er skadelig, men argumentene for at det er en fin ting for barn å bli berømte som resultat av foreldrenes fremvisning av dem. 

Dette har blitt svart på flere ganger. CBE driver en blogg og hun ønsker ikke å skjule sin familie og derfor legger hun ut bilder av de. Dette synes nok hennes leseren også er hyggelig. Du drar det alt for langt som vanlig. Jeg er sikker på at hennes argument for å vise bilder av barna er ikke for for at de skal blir berømte. Hun er bevisst på hva hun legger ut og har også uttalt at hun ser dette som noe positivt. Hennes barn, hennes blogg og hennes avgjørelse. Så får du bare mene det du mener.

Så årsaken til å legge ut bilder: det er noe hun synes er hyggelig og leserne synes det også. Håper du skjønner det litt bedre nå. Du spør om argumenter gang på gang og det blir besvart her inne og CBE har også svart det, men du gjentar spørsmålet gang på gang på gang.. greit at du ikke får svaret du ønsker, men sånn er det bare. 

Endret av Levina
  • Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, Levina skrev:

Jeg er sikker på at hennes argument for å vise bilder av barna er for at de skal blir berømte.

Altså... 😂

• Liker 13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...