Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

MissLucy

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest lillesnøfnugg
5 minutter siden, Christiane_W skrev:

Såvidt jeg forstår ut fra hjemmesiden til Omvendt Julenisse Østfold er det fortsatt mulig å søke om hjelp. Altså kan det komme søknader fra flere familier som ønsker hjelp frem mot jul. Om de er tomme for "midler" burde de jo slutte å ta i mot søknader. Er jo liten vits i at folk bruker tid og krefter på å skrive søknad om det uansett ikke er noe hjelp å få, og det dårlig gjort å gi folk falske forhåpninger.

Om det faktisk kun er en familie de ikke klarer er hjelpe så synes jeg det er utrolig dårlig gjort. Det burde da ikke være umulig å skaffe en julemiddag og julegaver til en familie. Hvor mye penger kan det være snakk om at de mangler?  Det kan da ikke være mer enn et par tusen kroner? Det beløpet burde Eriksens klare å stable på beina på egenhånd, eventuelt med hjelp fra familie og venner, uten å legge ut om det i SoMe og spille på følgernes samvittighet i håp om å få inn noen bidrag til via Vipps.

For meg blir det innlegget ekstra uspiselig siden det ligger klemt mellom innlegg om førjulsfeiring som inkluderer weekend på svensk slott, overdådig juletrepynting og pakkekalender, at de har vært på årets andre julekonsert og fargekoordinerte juletrær på barnerommene. Nok en gang blir "oss og dem" mentaliteten til paret veldig åpenbar.

100 prosent enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snøsøta
2 timer siden, spaniasol skrev:

Nyadel.... nei! Det blir feil. Nyrike, eller norske oligarker, derimot! 

1 time siden, Medici skrev:

Nyrike? Hvor "rike" er de? Hva er rik? I vår husstand har vi nok godt over gjennomsnittet inntekt. Anser oss på ingen måte som rike!

Aner ikke hvor formuende CBE er, men inntrykket mitt er at hun gjerne vil fremstå som svært velstående.

Da blir det fattigslig å tigge etter penger til én eneste familie samt huske på å samle på kvitteringer for is(!) på det som skulle fremstå som en familieferie, men som i realiteten var jobb.

Tja, poenget her er vel hvordan de ser på/forsøker å framstille seg selv, paret med det virkelighetsfjerne synet på forskjeller og fattigdom de har formidlet flere ganger. De har ikke klart å gjøre om på "kan de ikke spise kake"-inntrykket fra dette klassiske innlegget fra Mexico -

https://www.carolinebergeriksen.no/2012/12/13/coba-jungelsafari/

hvor fattigdom blir beskrevet som kultur, og med klassikere fra kommentarfeltet hvor CBE spør hva som egentlig er fattigdom? Om det at mayaene ikke har mye penger eller ikke får den beste utdannelsen egentlig gjør dem fattige. Verdt en reprise for de som aksepterer et klikk.

I min verden er denne gjengen durkdrevne selgere med sponset formue uten helt grunnleggende kontakt med basale sammenhenger i et samfunn.

Endret av Snøsøta
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg gir til mange. Faste månedlige trekk til flere og har gjort det i veldig mange år. Vippser og sender SMS her og der, ikke minst til bymisjonen som minner meg på at jeg har gitt 80 for to middager utallige ganger. Gikk innom en butikk her om dagen kun for å ta ut penger ekstra til gryta til Frelsesarmeen. Har også vippset til de på steder jeg ser de og ikke har cash. Ikke for å skryte her nå altså, men kun for å vise at det går faktisk fint an å gi av EGNE penger. De tjener mye mer enn meg men jeg klarer likevel å gi flere steder...

• Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo mange som driver med liknende ting. I fjor ga vi til Ensomt juletre - det kommer vi til å gjøre i år også.  https://www.nordicchoicehotels.no/kampanjer-og-tilbud/ensomt-juletre/  Vi  prøver å gi til de jeg vet jobber med bra ting på en bra måte - jeg gir alltid til kirkens bymisjon og frelsesarmeen også. (jeg gir fast  hele året til min favorittorganisasjon - Leger uten grenser)

Edit: @Justlooking - ikke sant? jeg kjenner mange som gir fast til ulike formål. 

Endret av pøbelsara
  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med @miss spjåk i at det virker amatørmessig og lite gjennomtenkt. Og at de kom alt for sent i gang.

Se bare på "God jul lille venn" i Drammen (de finnes også andre steder i landet). De samarbeider med veldedige organisasjoner i byen(Frelsesarmeen, Røde Kors osv.) og får lister fra dem over barn som trenger gave (de får vite alder og kjønn). Giverne får tildelt et barn å kjøpe til (kjønn og alder) og gavene leveres i Drammens Teater i slutten av november. De ber om nye, ubrukte ting til mellom 100 og 300 kr og understreker at det gjerne kan være "unyttige" ting som leker e.l.

Det er nok mer effektivt enn at herr og fru overflod prøver å guilte følgerne sine til å tilføre "midler" via Vipps innimellom weekendopphold på slott og julepynting av den ærværdige villaen sin.

• Liker 46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snøsøta skrev:

Tja, poenget her er vel hvordan de ser på/forsøker å framstille seg selv, paret med det virkelighetsfjerne synet på forskjeller og fattigdom de har formidlet flere ganger. De har ikke klart å gjøre om på "kan de ikke spise kake"-inntrykket fra dette klassiske innlegget fra Mexico -

hvor fattigdom blir beskrevet som kultur, og med klassikere fra kommentarfeltet hvor CBE spør hva som egentlig er fattigdom? Om det at mayaene ikke har mye penger eller ikke får den beste utdannelsen egentlig gjør dem fattige. Verdt en reprise for de som aksepterer et klikk

Dette var lesning til å verte kvalm av. Heilt utruleg at ein kan lukke augo og berre godta ein betalt guide sin forskjøna versjon av verklegheita på denne måten. Den diskusjonen i kommentarfeltet var ekkel og pinlig å lese!

Eta : altså blogginnlegget og tilhøyrande kommentarfelt, ikkje "Snøsøta" sin kommentar her. 

Endret av Amuletten
Presisering
  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men... dere som forståelig nok reagerer på at ikke The Eriksens og organisasjonen deres har muligheten til å hjelpe denne ene familien, om dette betyr at de er tomme for midler osv.. 

Spør dem! Finn frem Facebooksiden til Omvendt Julenisse Østfold og still disse kritiske spørsmålene? For da når man kanskje frem, ikke nødvendigvis til bloggparet (for det toget tror jeg har gått..) men da er det flere som vil lese og kanskje kan få hjulpet denne stakkars familien som står der uten å motta hjelp.

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, miss spjåk skrev:

Om min familie hadde fått sponset store deler av møbler og interiør, deler av oppussingen, de fleste ferier, frisør, mengder av klær og sko til både store og små, treningsklær, briller, tannlegebesøk, sminke, bursdager etc, og vi tillegg tjente en klekkelig sum hver mnd på adlinks/reklameinnlegg. Da tror jeg fint vi kunne avsett de ca 3000 kr det hadde kostet å hjelpe f.eks 3 familier med mat og gaver. En gjennomsnittslig familie på 2 barn= 6 julegaver. Dette er en blogger som kjøper Gannigensere til 3-4000 kr i 3-4 forskjellige farger, så det står ikke på pengene.. 

Jeg så dessverre for meg at de kom til å slite med innsamlingen. De startet altfor sent. De har nok informert for lite og for sent om hvordan organisasjon jobber til potensielle givere. En giver spør tilogmed hvor hun kan levere gavene..En giverprosess bør vel være lett og enkel? Man skal ikke trenge å spørre og grave etter info, for så å få beskjed om å skrive privat mld til LKE. Ikke minst burde søknadsprosessen for trengende familier startet mye tidligere. Det er nok foreldre som i siste liten ser de ikke kommer til å få det til å gå rundt med gaver/mat. Men mange er klar over sin egen situasjon lenge før desember. CBE kunne da tidlig kartlagt kjønn eller alder på barna som trenger gaver. Lettere for giverne å ikke bomme med gavene. Hjelper lite om CBE ber om gaver om giverne kjøper en lue som passer en på 3 år og puslespill for barn opp til 6år, om ingen av familiene som søker har barn under 6 år..  

Uten å bryte taushetsplikt kunne CBE ha skrevet "Vi trenger: gaver til 3 jenter i alder 8-10.  Klær eller lego til gutt, ca 10år. Barn på 4-5 år i behov for lue og skjerf."  Og oppdatert forløpende etterhvert som søknadene ramler inn. Istedet for en vag post om at de måtte si nei til en familie. Tror også folk blir mer motivert til å kjøpe en gave som føles personlig. Fremfor å gå rundt på måfå etter en gave til et barn du ikke vet verken kjønn eller alder på. Eller vippse til et ukjent kontonr. 

Organisasjonen Hjelp oss å hjelpe har fått kritikk for akkurat dette med vipps, da ingen vet hva pengene i realiteten blir brukt til. For de få her inne som støtter CBE sin søknadsprosess (pga familier som vil grafse til seg en gratis lutefisk eller gratis gave til ungene sine. Tror de barna får en bedre gave av en fremmed en av en forelder med en slik mentalitet uansett..) Det er nok flere innsamlingsaksjoner som viser seg å være svindel enn det er familier som lyver på seg et hjelpebehov. 

Ble langt dette. Jeg har aldri jobbet i en hjelpeorganisasjon så kanskje jeg tar helt feil i. Får bare inntrykk av at prosjektet virker litt amatørmessig og lite gjennomtenkt. 

Jeg er enig med deg. Så får en håpe at andre organisasjoner når bedre ut til folk, slik som feks Frelsesarmeen og Kirkens Bymisjon. Førstnevnte hadde i alle fall i fjor en måte å gi gave på som var genial: I Fretex-butikkene deres kunne man plukke med seg en gavelapp der det sto alder og kjønn på en person som ønsket seg en gave, feks «Jente 10 år. Ønsker seg skjørt, hettegenser og vanter, str. ***». Da blir det enkelt å kjøpe noe. Og så pakker man det inn og leverer i samme Fretex-butikk før jul. Jeg nevnte også Kirkens Bymisjon der man kan gi 80kr til to middager til noen som gruer seg til jul. Det finnes en haug av andre organisasjoner det er enkelt å støtte. 

Ekstra bonus blir det at disse organisasjonene er veletablerte, de når ut til folk og de gjør det ikke fordi de ønsker å fremstå som fortreffelige og trenger å bøte på omdømmet sitt, slik ekteparet i Sarp gjør. Innlegget på fb beviser at de sistnevnte ikke aner hva de driver med. 
Og angående det nå famøse innlegget fra Mexico, linket til over her, så sier det noe om den ekstreme uvitenheten og etnosentrismen frua utviser. Hun har ikke peiling på hva hun snakker om i det innlegget, og hun har heller ikke peiling på hva det er hun driver med i Omvendt Julenisse. Hverken hun eller mannen evner å sette seg inn i andres situasjon, og når de i tillegg blander inn egen overflod så til de grader på egen blogg så blir uvitenheten, mangelen på empati og diskrepansen til dem de hjelper så utrolig sterk. 
Mulig hun ønsker å fremstå som Marie Antoinette, men særlig sjarmerende er det ikke.

Endret av Aquarius04
La til
  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

På Facebookinnlegget er det adressen deres som er oppgitt for levering av gaver. I det opprinnelige innlegget fra november var det oppgitt en annen person på en annen adresse. Da jeg gikk tilbake til innlegget på bloggen fra november er setningene om denne andre personen fjernet og erstattet med adressen til CBE. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg stusser over er måten gavene blir utlevert. Igjen, jeg syns det er supert at mennesker får hjelp, men det er utførelsen på noen punkter som jeg reagerer på. Nå har de fått en anonym bil når de skal utlevere gavene, men de er ikke særlig anonyme. Og, Sarpsborg er vel ikke en stor plass? Er dette en normal måte å utlevere denne type hjelp? Det er ganske avslørende å få en stor eske med hjelp levert på døren. Nå tenker jeg for min egen del. Jeg hadde ønsket å hentet selv, for da er det lettere å få meg hjem uten å avsløre mim egen situasjon til naboen. 

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 hours ago, Snøsøta said:

hvor fattigdom blir beskrevet som kultur, og med klassikere fra kommentarfeltet hvor CBE spør hva som egentlig er fattigdom? Om det at mayaene ikke har mye penger eller ikke får den beste utdannelsen egentlig gjør dem fattige. Verdt en reprise for de som aksepterer et klikk.

I min verden er denne gjengen durkdrevne selgere med sponset formue uten helt grunnleggende kontakt med basale sammenhenger i et samfunn.

Å, herrefred, hadde glemt at det innlegget eksisterte. Elsker måten hun problematiseret begrepet "fattigdom" på.

"Hva er egentlig fattigdom?". Nei, si det...

• Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, CecilieX skrev:

På Facebookinnlegget er det adressen deres som er oppgitt for levering av gaver. I det opprinnelige innlegget fra november var det oppgitt en annen person på en annen adresse. Da jeg gikk tilbake til innlegget på bloggen fra november er setningene om denne andre personen fjernet og erstattet med adressen til CBE. 

Omvendt julenisse hadde med seg en person fra Hjelp oss å hjelpe, som hadde erfaring med denne type jobb. Er hun ikke med lenger?

Virker som det var litt mer fres over hennes organisasjon:

https://www.nrk.no/ostfold/over-2000-julegaver-til-jul-1.12711566

Endret av MissLucy
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Barneombudet Inga Bejer Engh har skrevet en kronikk som er publisert i flere lokalaviser. Hun skriver om barns rettigheter og eksemplifiserer det med foreldre som publiserer bilder av barn uten samtykke. 

Sitat: 

«Opplever barn brudd på rettighetene har de ingen steder å gå. Det et forskjell på å ha rett og få rett. Hvor skal de klage hvis foreldrene publiserer bilder av dem uten samtykke? Selv om barn har rett til privatliv, har de ingen steder å klage»

https://www.namdalsavisa.no/artikkel/2019/12/11/Barn-må-få-oppfylt-sine-lovfestede-rettigheter-20590681.ece

Bare for å understreke poenget: Inga Bejer Engh er tidligere statsadvokat, med alt det innbefatter av juridisk kompetanse. Hun skriver altså om FNs Barnekonvensjon og barns rettigheter og bruker som eksempel på brudd på retten til privatliv at foreldre publiserer bilder av barn uten samtykke. EOD tenker jeg. 

Endret av CecilieX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror som flere her at de kom altfor seint i gang, likedan så tror jeg faktisk flere heller gir penger og gavebidrag til veldedige organisasjoner i nærområdet som allerede er godt etablerte. I tillegg så tror jeg faktisk folk kan finne det provoserende at blogger-paret fronter dette og ber om bidrag til saks og teip når de i egne sosiale medier fremmer et overforbruk og en materialisme som ikke ligner grisen.

Det burde også vært mere tydelig hvilke gaver det er behov for; hvilket kjønn og alderstrinn. I stedet for å skrive f.eks at de ønsker fortnite og frozen-stæsj. 

I tillegg så går det også sponsepenger til biler som bloggerparet bruker for å ikke slite på egen bil, disse pengene kunne heller gått til de som trenger hjelp. Jeg vet at bilfirmaet ikke gir CBE rene kontanter for å betale for en bil, men i stedet for at bilfirmaet donerer to biler så kunne de heller gitt tilsvarende pengebeløp til omvendt julenisse som to lånebiler ville ha kostet. Jeg vet ikke hva som er verdien for en lånebil i en måned, men vil tro at det dreier seg om ganske mange tusenlapper som kunne gitt veldig mye julemat og helt nye gaver for de som trenger det. 

Her jeg bor er det en tilsvarende lokal veldedig organisasjon som drives av tre privatpersoner (på fritiden, får ikke betalt for det), de begynte i det små for noen år siden ifm jul, men nå er den aktiv hele året. Det er ikke bare til jul det er behov for hjelp. Men da det startet opp så var det ifm jul, og da startet de allerede tidlig på høsten med å samle inn gaver og penger til mat. Og de som trengte hjelp måtte ikke sende inn søknad i tre eksemplarer og stille Facebook og insta åpen for å bli ettergått i sømmene. 
Organisasjonen samarbeider med et hotell her i byen der folk kan hente lapper der det står f.eks «jente 2 år, str 92, liker bøker og dukker», så kjøper man gave som passer, pakker inn og fester lappen med opplysninger på pakken og leverer den tilbake til hotellet. 

Organisasjonen her i byen leier heller ikke eget lokale, de som driver den oppbevarer hjemme hos seg selv eller de ber om at de som gir noe har der hjemme hos seg selv sånn at de kjører rundt og henter ifm overlevering. Da tenker jeg ikke nødvendigvis ifm jul, men sånn ellers i året når de har fått en henvendelse. F.eks hvis en familie trenger ski og akebrett. De har heller ikke sponset bil. 

• Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Revenge o'Cavatina skrev:

Siden organisasjonen er såpass ny, finnes det nok ikke særlig til regnskap før etter nyttår. Men det kan du faktisk be om innsyn i, og så er det opp til organisasjonen om de utviser åpenhet eller ikke. De aller fleste organisasjoner uavhengig av størrelse oppfordres til og fører en åpenhetspolitikk på regnskapet, økonomi og organisatoriske forhold.

Siterer meg selv for informasjonens skyld, så den er samlet.

Innsamlingskontrollen krever at 65 prosent av innsamlede midler skal være øremerket formålet, og at det er vanlig at resten går til administrasjon og lignende. 

http://www.innsamlingskontrollen.no/nb/info/om-oss
For å være godkjent av Innsamlingskontrollen og stå på listen, må det betales inn en prosentandel av inntektene/driftstilskudd. Hvis man da er en bitteliten ideell organisasjon som donerer mat og gaver, er det ikke rart man lar være med å bruke penger for å få dette kvalitetsstempelet fra et statlig organ. Man trenger det heller ikke, når det ikke drives bøsseinnsamling og lignende i stor skala slik de større organisasjonene gjør. Det viktigste er å ikke havne på OBS-listen. I følge innsamlingskontrollen er sponsing å anse som gaver på lik linje med alt annet som kommer inn, om det fremstår prangende eller ei. Det faller på organisasjonens kappe.
For å fremstå med åpenhet, oppfordres det til å praktisere åpenhet rundt økonomi og organisasjon ved forespørsel fra Hvemsomhelsten, som nevnt i sitatet mitt. Spørsmålet er om OJØ vil praktisere åpnehet når de som drifter den frivillige organisasjonen ikke har det for vane ellers i andre forhold.

Når det gjelder Grasrotandelen er det også der greit at innsamlede midler kan brukes til drift (saks, papir, diesel) ved behov. Det klinger helt feil, men er altså kurant.

Så, kort sagt kan det se ut til at Omvendt Julenisse Østfold har en kombinasjonsutfordring med sen igangsettelse (dårlig planlegging), manglende kompetanse og erfaring med organisasjonsarbeid og behandling av personer i sårbare situasjoner, og at markedsføringen er utført av to bedriftseiere med en historikk der omdømme og manglende troverdighet er en konsekvens som forsterkes når man sidestiller aktiviteten og tigging om midler i OJØ med samtidig fremstilling av ekstravagante reklameinnlegg og for eksempel slottsopphold på bedriftseiernes kanaler.

Det kan se ut til at bedriftseierne hadde gjort klokest i å ikke blande bedrift og veldedighet på den måten de har gjort, og heller drevet veldedigheten med god veiledning på en skikkelig måte i kulissene.

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Justlooking skrev:

Vel, jeg gir til mange. Faste månedlige trekk til flere og har gjort det i veldig mange år. Vippser og sender SMS her og der, ikke minst til bymisjonen som minner meg på at jeg har gitt 80 for to middager utallige ganger. Gikk innom en butikk her om dagen kun for å ta ut penger ekstra til gryta til Frelsesarmeen. Har også vippset til de på steder jeg ser de og ikke har cash. Ikke for å skryte her nå altså, men kun for å vise at det går faktisk fint an å gi av EGNE penger. De tjener mye mer enn meg men jeg klarer likevel å gi flere steder...

Jeg mener å ha lest at CBE skrev at de selv også skulle bidra? Tror det var i et kommentarfelt ihht det der saks, hyssing greiene... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...