Hunter7 Skrevet 25. oktober 2019 #10001 Del Skrevet 25. oktober 2019 43 minutter siden, Bendie said: Jeg mener at folk skal trå varsomt, når det gjelder noens død. Det er respektløs og spekulere i motivene og hvorvidt det er sømmelig å poste instagrambildet. Både ovenfor den avdøde og de som har holdt han kjær. Når dette blir brukt for nok en gang arrestere CBE, mister jeg al respekt. Det er ikke snakk om å arrestere CBE spesifikt. Hvis du bruker det som utgangspunkt, så bommer du grovt og viser samtidig at du har misforstått kritikken. Forøvrig finner jeg det interessant at du finner det respektløst av kritikerne å kritisere CBEs sammensausing av kommerisellt innhold på en kommersiell blogg med bruken av personer som ikke er i stand til å gi sitt samtykke til bruk på nevnte blogg, hvor denne bruken tydeligvis ikke fremstår som respektløst for deg. 32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 25. oktober 2019 #10002 Del Skrevet 25. oktober 2019 1 minutt siden, Aricia skrev: Helt enig. Jeg ser heller ingen som spekulerer rundt motiver, slik det ble hevdet i et innlegg over. Det som diskuteres er hvordan en slik posting om dødsfall og begravelse faktisk virker, hvilken funksjon og effekt den har, i den rammen den presenteres, dvs CBE.no sine kommersielle SoMe-kanaler. Og så skriver man om etiske problemstillinger rundt det, på et generalisert nivå. Nok en gang altså: Det jeg ser her er mediekritikk, ikke psykologiserende spekulasjoner. Det har blitt gjort, bla her På 23.10.2019 den 16.22, Inocybe skrev: Enig. Det som virkelig er kritikkverdig er vi, som hverken kjenner barna eller den avdøde, vet hva barna har på seg i et så intimt og sårt øyeblikk som en begravelse jo er. At CBE og LKE har forskrudd forhold til eget privatliv er så som det er, men respekt for barna sine og de andre etterlatte burde være minimum å forvente av voksne mennesker. Å utnytte andres sorg til å generere penger er så kynisk det er ut over alle grenser. Men så har heller ikke CBE og LKE slått meg som personer med velutviklet moral og etisk sans. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hunter7 Skrevet 25. oktober 2019 #10003 Del Skrevet 25. oktober 2019 3 minutter siden, Lana01 said: Jeg mener i dette tilfellet ja, Det er uetisk og et overtramp, og respektløst, Ville du ha sagt det høyt til dem det gjelder, hvis du traff dem, eler til noen du kjente som hadde mistet en av sine kjøre. Hvis nei, burde man heller ikke poste det her. Men hva hvis jeg hadde sagt i fra at jeg ikke synes det er greit? 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LeiaO Skrevet 25. oktober 2019 #10004 Del Skrevet 25. oktober 2019 (endret) 9 minutter siden, Lana01 skrev: Jeg mener i dette tilfellet ja, Det er uetisk og et overtramp, og respektløst, Ville du ha sagt det høyt til dem det gjelder, hvis du traff dem, eler til noen du kjente som hadde mistet en av sine kjøre. Hvis nei, burde man heller ikke poste det her. Jeg har selv vært pårørende, der en person delte sensitive bilder i SoMe, og opplevde ikke kritikk av det som respektløst. Tvert om. Her snakker vi om hva som deles av en bedrift. Ikke en privatperson. Og da er det ikke tvil om hvem som er respektløs. Jeg hadde fint sagt det direkte til en bedrift at her krysset de en grense. Tilføyelse: Hvorfor mener du slik deling er rett på en bedriftskonto? Endret 25. oktober 2019 av LeiaO Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 25. oktober 2019 #10005 Del Skrevet 25. oktober 2019 1 minutt siden, Pjolterbeist skrev: Men hva hvis jeg hadde sagt i fra at jeg ikke synes det er greit? Jeg mener det hadde vært respektløst, og det håper jeg de fleste synes. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 25. oktober 2019 #10006 Del Skrevet 25. oktober 2019 2 minutter siden, Glemtbrukernavnet skrev: Jeg har selv vært pårørende, der en person delte bilder i SoMe, og opplevde ikke kritikk av det som respektløst. Tvert om. Her snakker vi om hva som deles av en bedrift. Ikke en privatperson. Og da er det ikke tvil om hvem som er respektløs. Jeg hadde fint sagt det direkte til en bedrift at her krysset de en grense. Det er allikevel privatpersoner i sorg som berøres av denne kritikken,. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bendie Skrevet 25. oktober 2019 #10007 Del Skrevet 25. oktober 2019 8 minutter siden, Aricia skrev: Helt enig. Jeg ser heller ingen som spekulerer rundt motiver, slik det ble hevdet i et innlegg over. Det som diskuteres er hvordan en slik posting om dødsfall og begravelse faktisk virker, hvilken funksjon og effekt den har, i den rammen den presenteres, dvs CBE.no sine kommersielle SoMe-kanaler. Og så skriver man om etiske problemstillinger rundt det, på et generalisert nivå. Nok en gang altså: Det jeg ser her er mediekritikk, ikke psykologiserende spekulasjoner. Her spekuleres det. 7 timer siden, Sophia_08 skrev: Hva er det egentlige motivet bak et slikt bilde av "sviger-farfaren" på IG? Er det virkelig postet for noe annet enn likes og oppmerksomhet? Hvis ikke burde vel bildet vært postet på LKE sin IG? Det ville vært mer naturlig? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LeiaO Skrevet 25. oktober 2019 #10008 Del Skrevet 25. oktober 2019 (endret) 11 minutter siden, Lana01 skrev: Det er allikevel privatpersoner i sorg som berøres av denne kritikken,. Så hvorfor deler de kritikkverdige bilder på bedriftskontoen med over 320 tusen følgere? Jeg forstår det ikke... Tenker de at dette er relevant stoff i reklamekanalen til bedriften? I tilfelle hvorfor? Hadde det ikke vært bedre å delt det kun på sine private kontoer? Endret 25. oktober 2019 av LeiaO Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnie Mus Skrevet 25. oktober 2019 #10009 Del Skrevet 25. oktober 2019 Den rense greia hun reklamerer for nå, var jaggu dyr! 1745 kr for en liten duppedings 😮 Tydeligvis ikke noe for den vanlige "mannen" i gata den bloggen der, eller rettere sagt målgruppen til bloggen... 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet 25. oktober 2019 #10010 Del Skrevet 25. oktober 2019 Om noen hadde delt bilder fra mine nærmestes begravelser, hadde jeg blitt både forbanna og skuffet. Jeg synes det er skikkelig respektløst , man kan fint skrive fine minneord og dele på bloggen uten å poste bilder fra selve begravelsen. 34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet 25. oktober 2019 #10011 Del Skrevet 25. oktober 2019 (endret) 55 minutter siden, Lana01 skrev: Det har blitt gjort, bla her Innlegget du siterer fokuserer på effekten av slike poster i en kommersiell kanal, slik jeg leser det. 50 minutter siden, Lana01 skrev: Det er allikevel privatpersoner i sorg som berøres av denne kritikken,. Ja, det er jo liksom litt av bakgrunnen for kritikken som reises. Og at tredjepersoner rammes av denne offentliggjøringen på en kommersiell blogg er CBE sitt ansvar. 45 minutter siden, Glemtbrukernavnet skrev: Så hvorfor deler de kritikkverdige bilder på bedriftskontoen med over 320 tusen følgere? Jeg forstår det ikke... Tenker de at dette er relevant stoff i reklamekanalen til bedriften? I tilfelle hvorfor? Hadde det ikke vært bedre å delt det kun på sine private kontoer? Dette. Det presiseres jo så ofte fra CBE selv at vi ikke kan vite hvem privatpersonene bak bloggen er ut fra det lille de deler i blogg og på IG. Så hvorfor dele noe slikt, som involverer en masse familie og slekt, og en avdød person som ikke får bestemme selv om tematiseringen er noe han ønsker? Det er et berg av etiske fallgruver og grunner mot å dele her, men det er en helt åpenbar gevinst: tusenvis av likes. Helt uavhengig av motiv er det selve valutaen influencere lever av. Endret 25. oktober 2019 av Aricia 38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LeiaO Skrevet 25. oktober 2019 #10012 Del Skrevet 25. oktober 2019 1 time siden, Lana01 skrev: Det er allikevel privatpersoner i sorg som berøres av denne kritikken,. Jeg glemte å spørre: Mener du at folk i sorg, står fritt til å legge ut kritikkverdige bilder på firmakontoer, og at de dermed ikke trenger å ta ansvar for sine handlinger? Håper jeg misforstår deg.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 25. oktober 2019 #10013 Del Skrevet 25. oktober 2019 1 time siden, Lana01 skrev: Det er allikevel privatpersoner i sorg som berøres av denne kritikken,. 11 minutter siden, Aricia skrev: Innlegget du siterer fokuserer på effekten av slike poster i en kommersiell kanal, slik jeg leser det. svar: Javel ? ikke enig i det. . Dette er spekulasjoner Jeg synes også det oser av respektløshet å poste dette.:. Å utnytte andres sorg til å generere penger er så kynisk det er ut over alle grenser. Men så har heller ikke CBE og LKE slått meg som personer med velutviklet moral og etisk sans. Ja, det er jo liksom litt av bakgrunnen for kritikken som reises. Og at tredjepersoner rammes av denne offentliggjøringen på en kommersiell blogg er CBE sitt ansvar. svar: Vi har alle et ansvar for hva vi ytrer på nett. Vi kan vise respekt ,og tenke seg om engang før man poster . Det er min mening, og da har jeg sagt mitt ang dette. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 25. oktober 2019 #10014 Del Skrevet 25. oktober 2019 (endret) 12 minutter siden, Glemtbrukernavnet skrev: Jeg glemte å spørre: Mener du at folk i sorg, står fritt til å legge ut kritikkverdige bilder på firmakontoer, og at de dermed ikke trenger å ta ansvar for sine handlinger? Håper jeg misforstår deg.. Jeg mener man skal trå varsomt. og i dette tilfelle synes jeg helt klart man kan la være. Jeg ser det som en hyllest til en mann de hadde kjær, ikke respektløst i mine øyne. Ved grove overtramp. ja, da bør man si i fra, men trå varsomt Endret 25. oktober 2019 av Lana01 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg pøbelsara Skrevet 25. oktober 2019 Populært innlegg #10015 Del Skrevet 25. oktober 2019 (endret) Ok. Så når innehaverne av den kommersielle virksomheten gjør et etisk overtramp, så skal DE skjermes mot folk reaksjoner på deres etisk tvilsomme oppførsel? Fordi de kan bli såret av at noen mener de opptrer uetisk - fordi det uetiske de har gjort, er å poste innlegg om et dødsfall i priavtlivet deres - som genererer medfølelse og kondolanser og generelt engasjement i den samme kommersielle kanalen hvor de bruker engasjementsraten som argument for prissettingen av kommersielle innlegg i samme kanal? Jeg skjønner at de blir lei seg av kritikk. Og jeg skjønner at akkurat denne kritikken kan være litt ekstra ille. Men de burde skille mer mellom privat og kommers. Det ville gjøre det lettere for dem selv også - de hadde sikkert vært fint for dem å ta seg fri i begravelser, i hvert fall. Jeg synes ikke det at det bildet av bestefaren var det verste. Jeg synes IG-story fra begravelsen var ille. Endret 25. oktober 2019 av pøbelsara 71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LeiaO Skrevet 25. oktober 2019 #10016 Del Skrevet 25. oktober 2019 (endret) 59 minutter siden, Lana01 skrev: Jeg mener man skal trå varsomt. og i dette tilfelle synes jeg helt klart man kan la være. Jeg ser det som en hyllest til en mann de hadde kjær, ikke respektløst i mine øyne. Ved grove overtramp. ja, men trå varsomt Må spørre litt annerledes: Hvis folk mener dette er kritikkverdig, skal da influencere ha frikort for kritikk, bare fordi de er i sorg? Eller bør influenceren ta ansvar for hva som deles? Minner om: De er ikke privatpersoner, men influencere. Jobben deres er å få et slags forhold til "deg", som brukes for å vise annonsører hvilken påvirkning de kan ha. Vi ser at influencere deler mye - også sorg og død. Hva det har på en slik firmakonto å gjøre lurer jeg fremdeles på? Hvorfor hylle i en reklamekanal? Hvorfor ikke nøye seg med å gjøre det i private ig-kontoer? Tilføyelse: Hvis man ikke klarer å svare på hvorfor "hyllingen" er nødvendig å postes på bedriftskontoen (og ikke forbeholdes de private kontoene), tenker jeg at kritikken er berettiget . Endret 25. oktober 2019 av LeiaO Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 25. oktober 2019 #10017 Del Skrevet 25. oktober 2019 Jeg vil bare si at dette er selve kjerne i det jeg synes er så kritikkverdig med influenser-virksomheten til slike som CBE - som lever av å skrive om det som tilsynelatende er privatlivet. Uansett hva man kritiserer dem for, kan kritikken ugyldigggjøres fordi den MÅ handle om person når den kommersielle virksomheten tilsynelatende handler om privatlivet til den som skriver - - fordi alt fra barn til døde besteforeldre inkluderes i narrativet - i sosiale medier som heter det samme som personen bak heter i folkeregisteret. Så kan man kjøpe kriteriet om at de ikke kan kritiserer for noe, og må få stevne frem som de vil, fordi det er så vanskelig å skille mellom hva som er privat og hva som er kommers og det er slemt å angripe person. Eller ikke. 40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet 25. oktober 2019 #10018 Del Skrevet 25. oktober 2019 (endret) 13 minutter siden, pøbelsara skrev: Jeg vil bare si at dette er selve kjerne i det jeg synes er så kritikkverdig med influenser-virksomheten til slike som CBE - som lever av å skrive om det som tilsynelatende er privatlivet. Uansett hva man kritiserer dem for, kan kritikken ugyldigggjøres fordi den MÅ handle om person når den kommersielle virksomheten tilsynelatende handler om privatlivet til den som skriver - - fordi alt fra barn til døde besteforeldre inkluderes i narrativet - i sosiale medier som heter det samme som personen bak heter i folkeregisteret. Så kan man kjøpe kriteriet om at de ikke kan kritiserer for noe, og må få stevne frem som de vil, fordi det er så vanskelig å skille mellom hva som er privat og hva som er kommers og det er slemt å angripe person. Eller ikke. Det er så sant. Selve det som er forretningsidéen for innholdsmarkedsføringen og som gir inntjening - altså selge annonseplass ved å bygge en tilsynelatende personlig relasjon til flest mulig lesere - er det samme som skjermer fra saklig kritikk. Når alt får et skinn av virkelighet, privatliv og personlige relasjoner kan all tenkelig kritikk avskrives med at den går på person. En herlig vinn-vinn-situasjon, med andre ord. Endret 25. oktober 2019 av Aricia 25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lillesnøfnugg Skrevet 25. oktober 2019 #10019 Del Skrevet 25. oktober 2019 Og nok en gang klare man ikke å argumentere for, hvorfor det er ok å poste en såpass personlig begivenhet på en bedriftskonto som også knyttes opp mot et samarbeid med en annonsør? Hvis dette ikke var for å bruke til «leirbålet sitt», hvorfor er det da ikke postet på LKE sin IG side? Som ville vært helt innafor og naturlig i den sammenhengen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nebel86 Skrevet 26. oktober 2019 #10020 Del Skrevet 26. oktober 2019 Mange brukere her er så opptatt av og fiksert på å finne feil hos denne bloggeren at det har blitt en parodi og krenkefest. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå