Klink Skrevet 17. februar 2023 #77381 Skrevet 17. februar 2023 Sursøtsaus skrev (2 timer siden): Les deg opp på kulturell appropriasjon og les innlegget mitt på nytt. Jeg syns du overdriver. (Og til ditt neste innleggja såklart syns JEG det. ) 6 4
Gjest Snøsøta Skrevet 17. februar 2023 #77382 Skrevet 17. februar 2023 loffen skrev (10 timer siden): 'For et prosjekt' ja, å finne et skrujern eller en helt vanlig kniv for å åpne den leken som lagde lyd. Ikke rart det blir travle dager med lite egentid. Dette er så bort i natta å legge ut. Har hun ingenting å komme med så er det vel bedre å la være? Jeg ler og ler. Du trenger bare trykke på magen til de lekene der for å slå dem på og av.
calenti Skrevet 17. februar 2023 #77383 Skrevet 17. februar 2023 3 hours ago, Sursøtsaus said: Hun bruker ordet "mindfulness ✨" fordi hun har gått på yogakurs i kanskje to uker nå og har sett lyset. Eller hvertfall så lenge hun får betalt for promoteringen av opplæringen sin. Det her er typisk privileged white skinny woman-shit som regjerer i yogaen for tiden hvor fitness-damer tar et lynkurs i yoga og plutselig er ekspert. Anbefaler å høre på en podkastepisode fra Fit Literate (ligger på spotify) som snakker om hvordan yoga har blitt fullstendig appropriert av vesten og totalt fjerner fokuset fra hva yoga egentlig dreier seg om (news flash Caroline, det dreier seg om mer enn bare å trene og å "roe ned"). De snakker også om hvordan hvit kultur bruker yoga og yoga-termonologi for å tjene penger på produkter som yoga-tights og yogamatte, mens folk som faktisk kommer fra Asia hvor yogakulturen kommer fra og blir ordentlig praktisert, blir ignorert av publikum. Det er en ukultur og hun er akkurat typen til å bare kaste seg på den shady trenden så lenge det gangner henne, uten å gi noe som helst kredibilitet til kulturen eller personer som praktiserer yoga i sin helhet og sitter på den unike kunnskapen. Dette. 👆 Denne debatten har ført til at mange vestlige yogautøvere/lærere har forlatt "vestlig yoga". Noen velger å beholde elementer fra klassisk yoga i sin praksis (enten det er meditasjon eller asanapraksis) fordi man vet det fungerer, men med en helt annen ydmykhet i forhold til yogaens opphav. "Privileged white skinny bitch"-yoga er egentlig et soleklart bevis på at man ikke har forstått noenting, egentlig. 27 1
Pust Skrevet 17. februar 2023 #77384 Skrevet 17. februar 2023 Klink skrev (3 timer siden): Men må man praktisere yoga i sin helhet og sitte på unik kunnskap for å forsøke å lære seg yoga? Et sted må man begynne? Nei, det er helt i orden å være nybegynner. Det man som nybegynner må være klar over, er at man faktisk er nybegynner og derfor skal og må være ydmyk overfor et fagområde man såvidt har fått kjennskap til. Som influenser/påvirker er det ekstra viktig at man har denne ydmykheten og venter med å uttale seg før man er sikker på at man selv har forstått og kan det man omtaler i sine kanaler. 28 1 1
Pust Skrevet 17. februar 2023 #77385 Skrevet 17. februar 2023 Snøsøta skrev (31 minutter siden): Du trenger bare trykke på magen til de lekene der for å slå dem på og av. Det ble for vanskelig. Du må beskrive hvor på magen, hvor hardt man må trykke og hvor lenge man skal trykke. 8
Ice-91 Skrevet 17. februar 2023 #77386 Skrevet 17. februar 2023 Blir spennende å se om hun deltar på yoga samlingen som skal være i helga 🤔 7
123Frustrert Skrevet 17. februar 2023 #77387 Skrevet 17. februar 2023 Klink skrev (3 timer siden): Men må man praktisere yoga i sin helhet og sitte på unik kunnskap for å forsøke å lære seg yoga? Et sted må man begynne? Man begynner ikke å lære bort yoga før man kan det selv. Et sted må man begynne med yoga, men man må så klart ha en god del kunnskap før man begynner å lære det BORT eller vise øvelser. 22 2
Klink Skrevet 17. februar 2023 #77388 Skrevet 17. februar 2023 (endret) 123Frustrert skrev (1 time siden): Man begynner ikke å lære bort yoga før man kan det selv. Et sted må man begynne med yoga, men man må så klart ha en god del kunnskap før man begynner å lære det BORT eller vise øvelser. Ja, men jeg oppfattet det innlegget jeg siterte litt utover det du skriver. Litt mer som her kan en ikke praktisere yoga med mindre en sitter på unik kunnskap og har vært i Asia for å lære seg skikkelig yoga. Det kan skremme hvem som helst til å bli sittende i sofaen istedet spør du meg. Endret 17. februar 2023 av Klink 1
Klink Skrevet 17. februar 2023 #77389 Skrevet 17. februar 2023 Og hvor lærer cbe bort yogaøvelser? Gjør hun det på netfit siden eller? 1
Populært innlegg På besøk Skrevet 17. februar 2023 Populært innlegg #77390 Skrevet 17. februar 2023 Kan vi alle nå bare ta et dypt pust (eller ti) og ignorere det som kommer til å bli 10 sider med vas? Noen som varmer opp til helg her. 48 4 23
Sursøtsaus Skrevet 17. februar 2023 #77391 Skrevet 17. februar 2023 Klink skrev (1 time siden): Ja, men jeg oppfattet det innlegget jeg siterte litt utover det du skriver. Litt mer som her kan en ikke praktisere yoga med mindre en sitter på unik kunnskap og har vært i Asia for å lære seg skikkelig yoga. Det kan skremme hvem som helst til å bli sittende i sofaen istedet spør du meg. Jeg skriver dette i tilfelle flere skulle misforstå meg: Det var ikke det jeg mente. Det jeg sikter til er hvordan ofte hvite, tynne og konvensjonelt attraktive kvinner approprierer yoga som egentlig er en praksis som omhandler mye mer enn bare fysisk trening, som trening på å leve på et moralsk vis (noe som hadde vært supert om denne bedriften ville trent og praktisert forøvrig), sanselig og mer bevisst. De fleste sentre, kurs og influensere som tilbyr yoga fokuserer kun på det fysiske, og ser helt bort ifra resten av det yoga faktisk innebærer, samtidig som de promoterer vektnedgang, flate abs og større rumpe, noe som absolutt ikke er målet eller fokuset i yoga, og som også kan gi folk falske forhåpninger. I disse kursene (som ofte også er ganske dyre så bare folk med en økonomisk bakgrunn eller posisjon har mulighet til å gå på dem) fletter inn ulike termonologier som "namaste", "mindfulness" o.l uten å forklare hva begrepene betyr eller hvor de kommer fra men fungerer som buzzwords for å selge et produkt. Da har man altså beveget seg langt fra hva yoga egentlig er, men det fortsettes å gi seg ut for å være autentisk. I tillegg har hvite, tynne, funksjonsfriske cis-kvinner kuppet yoga hvor de fleste, denne bedriften inkludert, viser bilder av denne hovedpersonen i forskjellige positurer, hvor fokuset er på rumpe, flate abs og ofte også seksualisert (for ingen gidder vist å trene hvis det ikke gjør deg hot). Og før noen spør, nei det er ikke feil av hvite, tynne damer å ville praktisere yoga eller gjøre øvelser basert på yoga, men da burde de også være obs på den plassen de tar, når de ellers får så mye plass i fitnessindustrien, og prøve å være mer tro mot tradisjonen, hvertfall henvise til den, informere om hvordan det fysiske aspektet bare er et ledd, og kanskje viktigst av alt, slutte med den gatekeepingen som mange føler på om at yoga bare er tilgjengelig for myke, tynne, attraktive rike damer. Dette gjelder ikke bare denne bedriften men fitnessindustrien generelt, men jeg nevner det her fordi CBE slenger seg på akkurat samme trend og skal i tillegg ha penger for det, noe som gjør det hele mer shady. 37 8
Gjest NordreSving Skrevet 17. februar 2023 #77392 Skrevet 17. februar 2023 Sursøtsaus skrev (11 minutter siden): Jeg skriver dette i tilfelle flere skulle misforstå meg: Det var ikke det jeg mente. Det jeg sikter til er hvordan ofte hvite, tynne og konvensjonelt attraktive kvinner approprierer yoga som egentlig er en praksis som omhandler mye mer enn bare fysisk trening, som trening på å leve på et moralsk vis (noe som hadde vært supert om denne bedriften ville trent og praktisert forøvrig), sanselig og mer bevisst. De fleste sentre, kurs og influensere som tilbyr yoga fokuserer kun på det fysiske, og ser helt bort ifra resten av det yoga faktisk innebærer, samtidig som de promoterer vektnedgang, flate abs og større rumpe, noe som absolutt ikke er målet eller fokuset i yoga, og som også kan gi folk falske forhåpninger. I disse kursene (som ofte også er ganske dyre så bare folk med en økonomisk bakgrunn eller posisjon har mulighet til å gå på dem) fletter inn ulike termonologier som "namaste", "mindfulness" o.l uten å forklare hva begrepene betyr eller hvor de kommer fra men fungerer som buzzwords for å selge et produkt. Da har man altså beveget seg langt fra hva yoga egentlig er, men det fortsettes å gi seg ut for å være autentisk. I tillegg har hvite, tynne, funksjonsfriske cis-kvinner kuppet yoga hvor de fleste, denne bedriften inkludert, viser bilder av denne hovedpersonen i forskjellige positurer, hvor fokuset er på rumpe, flate abs og ofte også seksualisert (for ingen gidder vist å trene hvis det ikke gjør deg hot). Og før noen spør, nei det er ikke feil av hvite, tynne damer å ville praktisere yoga eller gjøre øvelser basert på yoga, men da burde de også være obs på den plassen de tar, når de ellers får så mye plass i fitnessindustrien, og prøve å være mer tro mot tradisjonen, hvertfall henvise til den, informere om hvordan det fysiske aspektet bare er et ledd, og kanskje viktigst av alt, slutte med den gatekeepingen som mange føler på om at yoga bare er tilgjengelig for myke, tynne, attraktive rike damer. Dette gjelder ikke bare denne bedriften men fitnessindustrien generelt, men jeg nevner det her fordi CBE slenger seg på akkurat samme trend og skal i tillegg ha penger for det, noe som gjør det hele mer shady. Du var ikke uklar i ditt første innlegg. Interessant utvikling, og ikke uventet er det kommersielle muligheter som drar det i feil retning.
Populært innlegg Aricia Skrevet 17. februar 2023 Populært innlegg #77394 Skrevet 17. februar 2023 Alle som lurer på hva CBE.no driver med eller ikke bør oppsøke relevante SoMe-kanaler og oppdatere seg selv (i stedet for å spore av denne tråden med forespørsler om rene saksopplysninger). 40 2 20
Frisk Frosk Skrevet 17. februar 2023 #77395 Skrevet 17. februar 2023 Sursøtsaus skrev (1 time siden): Jeg skriver dette i tilfelle flere skulle misforstå meg: Det var ikke det jeg mente. Det jeg sikter til er hvordan ofte hvite, tynne og konvensjonelt attraktive kvinner approprierer yoga som egentlig er en praksis som omhandler mye mer enn bare fysisk trening, som trening på å leve på et moralsk vis (noe som hadde vært supert om denne bedriften ville trent og praktisert forøvrig), sanselig og mer bevisst. De fleste sentre, kurs og influensere som tilbyr yoga fokuserer kun på det fysiske, og ser helt bort ifra resten av det yoga faktisk innebærer, samtidig som de promoterer vektnedgang, flate abs og større rumpe, noe som absolutt ikke er målet eller fokuset i yoga, og som også kan gi folk falske forhåpninger. I disse kursene (som ofte også er ganske dyre så bare folk med en økonomisk bakgrunn eller posisjon har mulighet til å gå på dem) fletter inn ulike termonologier som "namaste", "mindfulness" o.l uten å forklare hva begrepene betyr eller hvor de kommer fra men fungerer som buzzwords for å selge et produkt. Da har man altså beveget seg langt fra hva yoga egentlig er, men det fortsettes å gi seg ut for å være autentisk. I tillegg har hvite, tynne, funksjonsfriske cis-kvinner kuppet yoga hvor de fleste, denne bedriften inkludert, viser bilder av denne hovedpersonen i forskjellige positurer, hvor fokuset er på rumpe, flate abs og ofte også seksualisert (for ingen gidder vist å trene hvis det ikke gjør deg hot). Og før noen spør, nei det er ikke feil av hvite, tynne damer å ville praktisere yoga eller gjøre øvelser basert på yoga, men da burde de også være obs på den plassen de tar, når de ellers får så mye plass i fitnessindustrien, og prøve å være mer tro mot tradisjonen, hvertfall henvise til den, informere om hvordan det fysiske aspektet bare er et ledd, og kanskje viktigst av alt, slutte med den gatekeepingen som mange føler på om at yoga bare er tilgjengelig for myke, tynne, attraktive rike damer. Dette gjelder ikke bare denne bedriften men fitnessindustrien generelt, men jeg nevner det her fordi CBE slenger seg på akkurat samme trend og skal i tillegg ha penger for det, noe som gjør det hele mer shady. Viktig at du tar opp dette! Det er spesielt viktig med tanke på at CBE selv har gått ut og sagt at hun blir lærer når hun er ferdig med dette kurset som ikke gir nok undervisning til å kvalifisere til sertifikatet de får... Det siste du skriver er minst like viktig, med tanke på Netfits og coachEriksens virke som CBE også er en stor del av. Både i CBE, Netfit, coachEriksens kanaler er fokuset mer på falskt utseende ikke en gang "trenerne" selv greier å leve opp til og dermed mer eller mindre hele tiden bruker ulovlige, umerkede retusjerte bilder på sine bedriftskanaler. Fokuset er thinspo, pro-ana, trening for å ha minst mulig fettprosent, ortorektisk forhold til trening og kosthold. Med andre ord, dette er gruppen disse bedriftseierne søker å nå med sine forretninger. Folkehelse og et sunt forhold til kropp, kosthold og trening, det er ikke fokuset til bedriftseierne. De liker å fronte at det er det som er fokuset, og de jukser stadig med ordlegging for å få folk til å tro at de har en eller annen utdanning de ikke har, mens de gjerne angriper fagfolk med mange års høyere utdanning og erfaring for å forsøke å fremstå som "kunnskapsrike" selv. De avslører seg selv på den måten, men de vet at det ikke er alle som har nok erfaring til å gjennomskue dem, og derfor utnytter de det og har ingen skrupler med å presentere juks og bedrag og løgner. De bygger business på å utnytte andres sårbarhet, andres komplekser - ved å ha en adferd som forsterker andres misnøye med seg selv. For det er kun ved denne misnøyen de skaper hos andre at de selv greier å tjene penger. De greier ikke å skape et positivt og sunt innhold selv. Derfor tyr de til det de selv er misfornøyde med og forsterker det mot mottakere av påvirkningen, slik at de selv skal tjene penger. Dette er pill råtten praksis. Og det er en klar parallell til hvordan yoga nå utnyttes av personer som har samme fokus som CBE og LKE, og ikke i det yoga er grunnleggende, eller hva folkehelse er grunnleggende. Det som gir mest inntekt er hva de velger å selge, drit i om de skader noen eller skaper mer problemer for andre. Med yoga er det trist ironisk at de du så godt beskriver, @Sursøtsaus, faktisk eksluderer store grupper fra å delta (selv om de selvfølgelig ikke innrømmer det), fordi de selv ikke har forstått yogaens grunnprinsipper. 24 3
h/k Skrevet 17. februar 2023 #77396 Skrevet 17. februar 2023 Synes de kommer med mye skremmende råd! Hvorfor er det ingen treningsinfluencere som reagerer på hvordan de holder på? Drøyt svar! 23 5
Kollontaj Skrevet 17. februar 2023 #77397 Skrevet 17. februar 2023 3 omtrent identiske innlegg med den jakka nå. Du verden, skikkelig kreativt. Håper CBE.no får såpass mindfulness ila helga at merking av reklame kommer opp som en oppgave influencere skal bedrive. 25
hvalstad45 Skrevet 17. februar 2023 #77398 Skrevet 17. februar 2023 3 minutter siden, Kollontaj said: 3 omtrent identiske innlegg med den jakka nå. Du verden, skikkelig kreativt. Håper CBE.no får såpass mindfulness ila helga at merking av reklame kommer opp som en oppgave influencere skal bedrive. Ikke satt den noe pent heller, for lang på ermene. Slikt syns jeg hun hadde langt bedre kontroll på før (bortsett fra at alt gjerne har vært for trangt.) Men nå skal hun på yoga-helg, da, kan jo håpe det skaper litt mer spennende innhold! 2
Klink Skrevet 17. februar 2023 #77399 Skrevet 17. februar 2023 Aricia skrev (2 timer siden): Alle som lurer på hva CBE.no driver med eller ikke bør oppsøke relevante SoMe-kanaler og oppdatere seg selv (i stedet for å spore av denne tråden med forespørsler om rene saksopplysninger). Jeg har ikke sett at hun gjør det noen steder, derfor spør jeg!
Pust Skrevet 17. februar 2023 #77400 Skrevet 17. februar 2023 h/k skrev (1 time siden): Synes de kommer med mye skremmende råd! Hvorfor er det ingen treningsinfluencere som reagerer på hvordan de holder på? Drøyt svar! Heldigvis var akkurat dette rådet ullent og forsiktig, men hun er da ikke kvalifisert til å gi råd i det hele tatt? Hun har sagt at det er hun som svarer, og dette bildet forteller ingen ting om hvorvidt hun har hentet inn informasjon og kunnskap fra noen med adekvat bakgrunn. 10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå