Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Fremhevede innlegg

Skrevet
Felis skrev (34 minutter siden):

Det var ikke det jeg skrev...

Jeg synes ikke det er ekstremt mye å gå ned 1 kilo i uka. Mange kan oppnå det med riktig kosthold og trening, forutsatt at man har noe å ta av på forhånd. Å redusere daglig inntak med 1000 kalorier er derimot ekstremt.

Og her beviser jo paret hvor kunnskapsløse de er, for det går ikke an å sette likhetstegn mellom kalorier og eksakt vektnedgang. Det er ikke slik at en uke på 800 kalorier daglig gir en kilo ned. Det er masse faktorer som spiller inn, for eksempel utgangspunkt og aktivitet, samt genetiske disposisjoner. Men dette paret er besatt av målbare enheter, og har ingen utdannelse, så de tror nok at det er så enkelt.

Å være besatt av målbare enheter er forøvrig noe de fleste spiseforstyrrede kan kjenne seg igjen i...

Å ligge 1000 kcal i underskudd er mye da. Og ja er du veldig mye i aktivitet trenger du ikke kutte 1000 kcal i matvarer. Ellers overvurderes genetikk og forbrenning veldig. Ja det vil kanskje tilsvare 50 kcal her eller 20 der , men utgjør ikke store forskjellen. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For dem som ikke forstår hvorfor det å blindt informere om hvor mange reduserte kcal tilsvarer kg ned i vekt, tillat meg å komme med noen forklaringer. 

1. Du legger frem en formel som kanskje ikke fungerer på alle. Hvis man følger den formelen men ikke får samme resultat vil de kanskje prøve å redusere mer for å få ønsket effekt, noe som kan være veldig farlig.

2. Du vet ikke hvor mye personen spiser til vanlig. Det er ikke sikkert det er sunt for vedkommende å redusere mengden til det tallet. I tillegg skrev personen at de trener ofte og tungt, så å redusere kcal så mye kan ha uheldig effekt på treningen og kanskje målene til personen (mange forveksler vektnedgang med redusert fettmengde, det er ikke det samme og trener du styrke vil du naturlig veie mer når du bygger muskler over tid.) 

3. Du deler denne infoen ukritisk og åpent til et publikum du ikke kjenner, hvor det kan finnes folk som ser oppskriften, har mål om å gå ned enda flere kg og kan tenke "åja, jeg må redusere x antall kcal for å gå ned x antall kg i uka, da kan jeg bare redusere det enda mer for å gå ned raskere". 

Det er en grunn til at seriøse trenere dropper å gå ut med slik informasjon men heller tilpasser seg kundens mål og behov. Det finnes nok platformer og bedrifter som ukritisk deler slike tips for å tjene penger på folk som ikke vet bedre enn å stole på dem. Som @Frisk Froskhar sagt gang på gang så har ingen av bedriftseierne noen faglig kompetanse på trening og ernæring (bare fordi LK hobbyleser forskningsrapporter så gir ikke det han sertifikat), men de velger likevel å tjene penger på å late som. Det er utnytting av folks tillit og moralsk forkastelig.

Og til den kommentaren om at sårbare vil uansett google seg frem til et lignende svar et annet sted, da kan vi være enige om at det finnes nok folk som sprer misinformasjon og da trenger heller ikke NetFit/CBE/Coach_eriksen bidra til å spre enda mer misinformasjon.

• Liker 29
  • Nyttig 8
Skrevet

For øvrig er det ikke utelukkende negativt å ønske vektnedgang eller å redusere kroppsfett. Det kan for noen være både sunt og noen ganger nødvendig, men da er det noe man samarbeider om og planlegger med en sertifisert, kompetent PT. Hadde jeg drevet en slik platform og fått det spørsmålet hadde jeg svart helt enkelt "vektnedgang er veldig individuelt. Jeg svarer ikke på slike spørsmål på en åpen Q&A, men samarbeider tett med kundene mine som har slike mål og tilpasser meg deres behov og treningsnivå. Det viktigste er at du har et godt forhold til mat og at maten din gir deg nok næring og energi til at du kan prestere på trening og i hverdagen." 

• Liker 20
  • Nyttig 2
Skrevet
Felis skrev (22 timer siden):

1000 kalorier i minus er mye uansett, så lenge man ikke spiser godt over 2000 kalorier om dagen. Å leve på 1000 kalorier i minus i 6 uker er potensielt skadelig for svært mange mennesker.

Jeg tipper svært mange i tråden ville hatt et kaloriinntak som ikke er lov å oppgi på Kvinneguiden, pga regelverk, hvis man reduserte dagsinntaket med 1000 kalorier. Regelverket er der for å beskytte mot spiseforstyrrelser. Men Lars Kristian Caroline øser av sin visdom, uten tanke for signaleffekten det gir. 

Skal man gå ned i vekt så er 1 kilo i uka en ganske vanlig anbefaling.

• Nyttig 3
Skrevet

Det her med 1 kg i uka er et gammeldags og utdatert råd. De som har mer peiling og nyere kunnskap anbefaler maksimal vektnedgang på 0.5-1% av kroppsvekt/ uke for at det skal være bærekraftig. Å gå ned sakte i vekt - f.eks Èn til to kg i MÅNEDEN kan for de som ikke er svært overvektig være MYE mer fornuftig. Da skrur ikke kroppen på overlevelsesmekanismene like hardt. Og det kommer også helt an på hvor mye man har å gå ned. Det er stor forskjell på en som skal ned 50 kg og en som skal ned 5 kg. 
Man burde heller ikke fokusere på VEKTnedgang. Man bør fokusere på å gå ned i fettprosent om man har behov for det. DVS. øke muskelmasse, spise nok protein, trene styrke. Ikke slanke seg til dårlig forbrenning og en vekt som kommer tilbake med renter etterpå. 

Problemet med netfit er manglende kontekst og lite utdypende spørsmål med like lite utdypende svar. 

• Liker 22
  • Nyttig 7
Skrevet
Katten89 skrev (7 minutter siden):

Problemet med netfit er manglende kontekst og lite utdypende spørsmål med like lite utdypende svar. 

Problemet med Netfit er og blir de som driver det

• Liker 29
Skrevet
Sol79 skrev (1 time siden):

Det er fagfolk som skal anbefale, uavhengig av svaret, ikke en random influenser

• Liker 14
Skrevet
Katten89 skrev (6 minutter siden):

Egentlig er det dumt at folk bruker tid og energi på å svare "klink". Denne brukeren er bare her for å irritere, "missforstå", stille dumme spørsmål og ødelegge kvaliteten på diskusjonen. H*n har ingenting å komme med og ønsker heller ikke å bidre positivt. Er sikkert bare for gøy, men er ikke så gøy for oss andre. 

Jeg tror ikke det er "for gøy". Jeg tror det er en hensikt bak. Er det "bare for gøy", da viser det jo at de som argumenterer slik ikke forstår noe som helst av alvoret i hva den elendige forretningspraksisen ekteparet Eriksen driver i alle sine kanaler faktisk kan få å si for mottakere som kan komme til å tro at ekteparet Eriksen har kunnskap om både det ene og det andre, noe de ikke har, men forsøker å få folk til å tro at de har. Folk kan bli alvorlig syke og pådra seg skader av rådene de kommer med så ukritisk. Og det kommer i tillegg til den ekstremt negative påvirkningen de forsøker seg på på andre måter.

• Liker 11
Skrevet
Sol79 skrev (1 time siden):

For hvem da? For alle? 

Skrevet (endret)
Frisk Frosk skrev (15 minutter siden):

Jeg tror ikke det er "for gøy". Jeg tror det er en hensikt bak. Er det "bare for gøy", da viser det jo at de som argumenterer slik ikke forstår noe som helst av alvoret i hva den elendige forretningspraksisen ekteparet Eriksen driver i alle sine kanaler faktisk kan få å si for mottakere som kan komme til å tro at ekteparet Eriksen har kunnskap om både det ene og det andre, noe de ikke har, men forsøker å få folk til å tro at de har. Folk kan bli alvorlig syke og pådra seg skader av rådene de kommer med så ukritisk. Og det kommer i tillegg til den ekstremt negative påvirkningen de forsøker seg på på andre måter.

Jeg mener at bedriften får litt for mye oppmerksomhet og får skylden i å drive med skadelig påvirkning når det i visse tilfeller ikke er skadelige råd som blir gitt. Feks dette med D-vitamin som ble diskutert her. 
Bedriften er ikke en stor bedrift lenger og for egentlig å få med seg hva som skjer der må en aktivt inn på kanalene. 
Det er sjeldent nyheter som omtaler cbe, annet at hun kanskje er med på en fest i ny og ne. 
Til sammenligning er det en viss annen influenser til og med min bestemor har fått med seg hvem er som er i nyhetene om dagen. Da snakker vi skadelig. 

Endret av Klink
  • Nyttig 1
Skrevet
Klink skrev (5 minutter siden):

Jeg mener at bedriften får litt for mye oppmerksomhet og får skylden i å drive med skadelig påvirkning når det i visse tilfeller ikke er skadelige råd som blir gitt. Feks dette med D-vitamin som ble diskutert her. 
Bedriften er ikke en stor bedrift lenger og for egentlig å få med seg hva som skjer der må en aktivt inn på kanalene. 
Det er sjeldent nyheter som omtaler cbe, annet at hun kanskje er med på en fest i ny og ne. 
Til sammenligning er det en viss annen influenser til og med min bestemor har fått med seg hvem er som er i nyhetene om dagen. Da snakker vi skadelig. 

Hvorfor gidder du å diskutere denne bedriften da? 

• Liker 17
  • Nyttig 2
Skrevet
Hallepalle2 skrev (2 minutter siden):

Er det virkelig lov til å diskutere i denne tråden? Det kreves minst to forskjellige meninger for å kalle det en diskusjon. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

To personer som helt tydelig har et problematisk forhold til mat, trening og kropp skal gi råd til andre om nettopp dette ? De redigerer på seg muskler når det passer, redigerer seg tynnere når det passer. Spørsmålene virker også oppkonstruerte så jeg tror de lager spørsmål og svar etter hva som passer. 
Det ser sykt ut det de holder på med og det ser ikke ut som de trives med det, engang. Det ser ut som de kjeder seg og alt går på repeat. 

• Liker 34
  • Nyttig 2
Skrevet
Klink skrev (26 minutter siden):

Hallepalle2 skrev (20 minutter siden):

Klink skrev (15 minutter siden):

Er det virkelig lov til å diskutere i denne tråden? Det kreves minst to forskjellige meninger for å kalle det en diskusjon. 

Et kjapt søk, viser at du har vært i tråden siden s.7 i 2019, der ditt første innspill var:

Klink skrev (På 13.2.2019 den 13.19):

Hva er galt med det? 

Selv har jeg vært her litt over et halvt år, og likevel høres din første kommentar umiskjennelig lik ut dine bidrag i nåtid.

Minner om trådens hovedinnlegg:

MissLucy skrev (På 12.2.2019 den 19.02):

Caroline Berg Eriksen kaller seg influencer, og bruker bloggen sin, instagramkontoen og snapchat som plattformer til å selge annonser.

Denne virksomheten har vært gjenstand for kritikk, som er oppsummert her, med tilhørende dokumentasjon.

Det dreier seg i hovedtrekk om skjult reklame og brudd på markedsføringsloven, bruk av barn i sosiale media, kroppsfokus, perfeksjonisme og overforbruk.

For ordens skyld: Carolinebergeriksen.no, med tilhørende IG og snapchat, drives av Treasures AS. Treasures AS drives av en person som heter Caroline Berg Eriksen, sammen med hennes ektefelle, som heter Lars Kristian Eriksen. Denne tråden handler ikke om disse individene, men om forretningsvirksomheten de driver gjennom blogg/andre sosiale media som de driver gjennom aksjeselskapet sitt.

Dette er tråden for saklig debatt om slike kritikkverdige forhold.

og det er da legitimt å stille spørsmål ved motivasjonen din- hva er motivasjonen, om du ikke finner kritikken aktuell? Den mest nærliggende forklaringen, er at du bare er et nettroll, med mindre du endrer kurs fra det repetitive «hva er galt med det» til å legge frem selvstendige bidrag.

• Liker 19
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
~ Ada ~ skrev (5 minutter siden):

Et kjapt søk, viser at du har vært i tråden siden s.7 i 2019, der ditt første innspill var:

Selv har jeg vært her litt over et halvt år, og likevel høres din første kommentar umiskjennelig lik ut dine bidrag i nåtid.

Minner om trådens hovedinnlegg:

og det er da legitimt å stille spørsmål ved motivasjonen din- hva er motivasjonen, om du ikke finner kritikken aktuell? Den mest nærliggende forklaringen, er at du bare er et nettroll, med mindre du endrer kurs fra det repetitive «hva er galt med det» til å legge frem selvstendige bidrag.

Jeg har vært med i en tråd før også som ble stengt. Jeg har dermed mange flere bidrag til diskusjonen- så klart. Motivasjonen er å diskutere. Hva er din motivasjon? 

Endret av Klink
  • Nyttig 2
Skrevet
Klink skrev (4 minutter siden):

Jeg har vært med i en tråd før også som ble stengt. Jeg har dermed mange flere bidrag til diskusjonen- så klart. Motivasjonen er å diskutere. Hva er din motivasjon? 

Diskutere hvilke forhold?

Min motivasjon er å få bukt med ulovlige og skadelige bransjer

• Liker 20
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
~ Ada ~ skrev (3 minutter siden):

Diskutere hvilke forhold?

Min motivasjon er å få bukt med ulovlige og skadelige bransjer

Jeg er innom bedriftens kanaler og ser her og diskuterer det som skrives her og hva jeg mener om det bedriften legger ut. 

Endret av Klink
  • Nyttig 2
Gjest Era Vulgaris
Skrevet
Klink skrev (26 minutter siden):

Jeg er innom bedriftens kanaler og ser her og diskuterer det som skrives her og hva jeg mener om det bedriften legger ut. 

Det framstår ikke som om du er særlig opptatt av å diskutere det bedriften legger ut. Du dropper innom og slenger ut «hva er galt med det?» titt og ofte, eller spør om noe som er besvart for lenge siden. Hvis noen spør deg hva du mener om noe konkret, svarer du sjelden på det det blir spurt om. For meg virker det som om din motivasjon er å avspore mest mulig. Uvisst av hvilken grunn. 

Dette ble ren persondebatt, jeg rapporterer meg selv, tenker jeg. 

Skrevet
Era Vulgaris skrev (2 minutter siden):

Det framstår ikke som om du er særlig opptatt av å diskutere det bedriften legger ut. Du dropper innom og slenger ut «hva er galt med det?» titt og ofte, eller spør om noe som er besvart for lenge siden. Hvis noen spør deg hva du mener om noe konkret, svarer du sjelden på det det blir spurt om. For meg virker det som om din motivasjon er å avspore mest mulig. Uvisst av hvilken grunn. 

Dette ble ren persondebatt, jeg rapporterer meg selv, tenker jeg. 

Jeg svarer faktisk på det brukere spør om. Helt konkret. 

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...