MissLucy Skrevet 19. februar 2019 Forfatter #721 Del Skrevet 19. februar 2019 tips til neglelakk som holder godt mens man sitter på hendene? anyone? 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frk.Helene Hare Skrevet 19. februar 2019 #722 Del Skrevet 19. februar 2019 2 minutter siden, MissLucy skrev: tips til neglelakk som holder godt mens man sitter på hendene? anyone? Kommer ikke på noen, har så vondt i hodet etter for mange facepalms. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skarpegg Skrevet 19. februar 2019 #723 Del Skrevet 19. februar 2019 Essie sin matte topplakk er super. And it dosen't scratch! Gorgeous! 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissLucy Skrevet 19. februar 2019 Forfatter #724 Del Skrevet 19. februar 2019 1 minutt siden, Lanolin skrev: Essie sin matte topplakk er super. And it dosen't scratch! Gorgeous! enig. Men jeg foretrekker bloggerfrie neglelakker. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs Robinson Skrevet 19. februar 2019 #725 Del Skrevet 19. februar 2019 1 minutt siden, frk.Helene Hare skrev: Hysj... Tenk på neglelakk... 💅 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frk.Helene Hare Skrevet 19. februar 2019 #726 Del Skrevet 19. februar 2019 1 minutt siden, MissLucy skrev: enig. Men jeg foretrekker bloggerfrie neglelakker. Jeg har hørt at bloggerneglelakker inneholder ting som er skadelige. Overdreven bruk fører til manglende gangsyn og sånt. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liver Skrevet 19. februar 2019 #727 Del Skrevet 19. februar 2019 43 minutter siden, KatyP skrev: Vi har alltid hatt reklame. Alltid hatt moteeksperter, kostholdseksperter osv. Jeg vil tro de fleste her er vokst opp med Det nye, Girls, Starlett, Elle, Vouge og Cosmopolitan osv. Vi har alltid sett bilder av glamorøse modeller med sløret blikk og «pouting lips». Freshe kvinner i friske treningsklær og smoothier som er så kalde at du ser dråpene utenpå glasset. Gjerne ispedd noen jordbær på siden strategisk plassert på et «hjemmekoselig» kjøkken. Slik CBE lager sin blogg, sine bilder. Problemet er slik @MissLucy har nevnt tidligere, modellen er profesjonell. Det er jobbben hennes. Antrekket er satt sammen av en stylist med utdannelse, bildet tatt av en profesjonell fotograf og teksten skrevet av en journalist med utdanning og erfaring nok til å forstå konseptet mote. Det samme gjelder hun med treningsklærne. Hun er enten modell eller eventuelt forfatteren av teksten. Også hun med bakgrunn i fysioterapi, personlig trener eller begge deler. Smoothien er satt sammen av en ernæringsfysiolog, artikkelen skrevet av en som gjør sine undersøkelser. Vi har kanskje drømt oss bort i magasiner, men de færreste har trodd at dette er virkeligheten. Caroline Berg Eriksen og hennes medbloggere usynliggjør denne linjen. Skaper et uklart skille mellom profesjonell og privat. Ved å bruke bloggere som reklameaktører har vi mistet verdifull kunnskap om emner som strekker seg fra mote til ernæring. Det er kanskje ikke så farlig å kle seg litt «feil» ift hudtoner, alder osv, dog mener jeg vi har tapt verdfulll informasjon ved å skyve ut de som kan dette. Men å gi bastante opplysninger om ernæring, om trening osv. Det kan være direkte livsfarlig. «Mitt forbilde CBE spiser kun lavkarbo og hun ser jo såååå sunn og nydelig ut, det vil jeg også». Uten at feks CBE har gitt noe forkunnskap om lavkarbo og hva det gjør med kroppen. For hun er ikke ernæringsfysiolog. Hun er ikke fysioterapeut eller PT. Hun selger. Hun og bloggere selger, og klikk og klingende mynt er verdt mer enn kildegranskning. Å skille person og bedrift er ofte noe som kommer opp. I denne tråden også. Men det er vanskeligere enn man skulle tro. Tenk etter. Hvem er bedriften, hva selger den? Hva står den for? I CBE sitt tilfelle er hun bedriften. Hun er både lederen og varen. Modellen og journalisten. Hennes liv er bedriften. Hvordan da skille slik detonert kreves? Hun tar Restylane. For eksempel. Det blir kommentert at dette er lite pent. Neste kommentar går på det å påvirke unge til å fikse på utseende. Siste kommentar får applaus, den første kalles hetsing og usakelig. Men er den det? Dersom vi ser på CBE som modellen i reklamen? Eller som forsidepiken på magasinet? For hun er jobbet også. Hun bruker bloggen til å reklamere for klær, sminke, sprayer osv. Hvorfor er det da kritikkverdig å ytre at dette var lite kledelig? (Jeg sier ikke at man skal ty til stygge ord osv. Det er IKKE det jeg mener). Skillet mellom person og bedrift er så hårfint at det ofte krøller seg til. Men hvem har skapt dette da? Det er jo bloggerne selv. Ved å skape en bedrift av eget liv har vi også sett bloggerbarna. Dette er diskutert opp og ned i mente, de fleste er enige og støttes av blant annet Kripos. Man skal utvise forsiktighet ved deling av bilder av barn på nett. Uansett årsak. Det gjelder alle som deler på diverse kanaler, men selvfølgelig er barn av bloggere som CBE betraktelig mer utsatt enn si barna til Kari på Toten som har en lukket instagramprofil med 35 følgerne. Barn av bloggere brukes som reklameinntekter og er gjenstand for en evig jakt på likes der søteste historie vinner. Reklamebarn? Cubus babyen? Jeg var et reklamebarn som liten. Du fant meg på diverse årskalendere, jeg var illustrasjon i historier «fra virkeligheten». Dere husker kanskje dem? Men meg husker dere nok ikke. Ingen kan finne meg basert på reklamen for norsk almanakkforlag. Dere så meg jo men visste ikke hvem jeg var. Jeg var en illustrasjon. Et koselig bilde av et barn som tegner. Bloggerbarna er barn vi kan se på våre håpefulle og kjenne oss igjen i. Vi kan få følelsen av varme for dem. Vi vet hva de liker å spise, drikke, se på TV osv. Vi vet hva som gjør dem sinte, blide, triste. Det er ikke bildene alene som skaper denne debatten. Det er måten vi vet hvem disse små er som øker faren. Både for misbruk men også for en identitetsforvirring når de blir større. De er skapt i et bilde allerede. Ferdig malt og daglig rapportert. Det gjør vondt å tenke på presset de er under. Bloggere slik de er i dag er millionbedrifter. Men de har jo ikke noen grunnmur. Kun seg selv og sine ting. At det er imponerende å bli millionær på seg og sitt liv er en ting. Men der de blir rikere blir vi litt fattigere på kunnskap, nysgjerrighet og refleksjon. Så mange gode poenger. Applaus. Det blir som de stopper opp i sin mentale utvikling da de blir møtt med lite faglig refleksjon i hverdagen. 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KatyP Skrevet 19. februar 2019 #728 Del Skrevet 19. februar 2019 2 minutter siden, Liver skrev: Så mange gode poenger. Applaus. Det blir som de stopper opp i sin mentale utvikling da de blir møtt med lite faglig refleksjon i hverdagen. Nettopp. Og selv om de mottar kritikk får de fortsatt ting kastet etter seg for å reklamere. De blir spurt om sin mening i alt og det uten at noen er kritiske til dybden i svarene. De kalles influencere men det er svært få kriterier de får for å eie tittelen. 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liver Skrevet 19. februar 2019 #729 Del Skrevet 19. februar 2019 9 minutter siden, KatyP skrev: Nettopp. Og selv om de mottar kritikk får de fortsatt ting kastet etter seg for å reklamere. De blir spurt om sin mening i alt og det uten at noen er kritiske til dybden i svarene. De kalles influencere men det er svært få kriterier de får for å eie tittelen. Tror ikke de innser at alle yrker må diskutere fag for å utvikle seg både som medmenneske og i faget sitt. Dette viser igjen når de møter all kritikk som hat, og argumenter som lærlinger på 19 år, for å sette det på spissen. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snaskesnusken Skrevet 19. februar 2019 #730 Del Skrevet 19. februar 2019 (endret) 12 minutter siden, Liver skrev: Tror ikke de innser at alle yrker må diskutere fag for å utvikle seg både som medmenneske og i faget sitt. Dette viser igjen når de møter all kritikk som hat, og argumenter som lærlinger på 19 år, for å sette det på spissen. Lærlinger opptrer vanligvis ikke slik da de har den teoretiske forståelsen for yrket før de går ut i lære. De innehar også litt praktisk forståelse de har vært i yrkespraksis på VGs hvor de har fått utdelt veileder. I læretiden vil lærlingen oppnå en bredere kunnskap om yrket og har også her en veileder som bistår lærlingen. Dersom lærlingen hadde vist manglende evne til videreutvikling og lavt kunnskapsnivå samt negative holdninger som hadde kommet frem da vedkommende hadde fått konstruktiv kritikk, ville ikke lærlingen kunne fullført opplæringen. Å sammenligne denne useriøse virksomheten med yrkesrettetopplæring blir feil da CBE ikke er faglig oppdatert. De innehar heller ikke forståelse for hva sosiale medier er da de eksponerer barna sine. Endret 19. februar 2019 av Snaskesnusken 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liver Skrevet 19. februar 2019 #731 Del Skrevet 19. februar 2019 1 minutt siden, Snaskesnusken skrev: Lærlinger opptrer vanligvis ikke slik da de har den teoretiske forståelsen for yrket før de går ut i lære. De innehar også litt praktisk forståelse også de har vært i yrkespraksis på VGs hvor de har fått utdelt veileder. I læretiden vil lærlingen oppnå en bredere kunnskap om yrket og har også her en veileder som bistår lærlingen. Dersom lærlingen hadde vist manglende evne til videreutvikling og lavt kunnskapsnivå samt negative holdninger som hadde kommet frem da vedkommende hadde fått konstruktiv kritikk, ville ikke lærlingen kunne fullført opplæringen. Å sammenligne denne useriøse virksomheten med yrkesrettetopplæring blir feil da CBE ikke er faglig oppdatert. Var heller for å trekke paralleller for modenhet i en diskusjon hos en lærling som kommer ny plass med godt mot. Tar bare utgangspunkt i de jeg har kjennskap til, og dette gjelder selvfølgelig langt i fra alle. Min personlige opplevelse av en del unge og lovende før god faglig veiledning er at de er veldig bastante og bruker noe tid for å bli tilgengelig for tilbakemeldinger. Men, tar til meg at uttalelsen min ble for snever og lite utfyllende. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snaskesnusken Skrevet 19. februar 2019 #732 Del Skrevet 19. februar 2019 4 minutter siden, Liver skrev: Var heller for å trekke paralleller for modenhet i en diskusjon hos en lærling som kommer ny plass med godt mot. Tar bare utgangspunkt i de jeg har kjennskap til, og dette gjelder selvfølgelig langt i fra alle. Min personlige opplevelse av en del unge og lovende før god faglig veiledning er at de er veldig bastante og bruker noe tid for å bli tilgengelig for tilbakemeldinger. Men, tar til meg at uttalelsen min ble for snever og lite utfyllende. Vi har nok alle forskjellige erfaringer med det. Men skjønner hvor du vil med sammenligningen og det er ikke mye faglig utvikling eller ønske om forbedring i Blogglandia. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pust Skrevet 19. februar 2019 #733 Del Skrevet 19. februar 2019 (endret) 1 time siden, MissLucy skrev: tips til neglelakk som holder godt mens man sitter på hendene? anyone? Chanel har bra slitestyrke uten å etse seg ned i selve neglen. I tilfelle rykninger i hendene blir veldig kraftige kan du ha tre lag. Endret 19. februar 2019 av Pust 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KatyP Skrevet 19. februar 2019 #734 Del Skrevet 19. februar 2019 1 time siden, Liver skrev: Tror ikke de innser at alle yrker må diskutere fag for å utvikle seg både som medmenneske og i faget sitt. Dette viser igjen når de møter all kritikk som hat, og argumenter som lærlinger på 19 år, for å sette det på spissen. Er nettopp det. Alle motsvar blir feid bort som hets og misunnelse. De får lov å leve i en merkelig boble. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hummingbird2 Skrevet 19. februar 2019 #735 Del Skrevet 19. februar 2019 Trine Grungs Facebook innlegg om Burøe saken nå. Lars Kristian Eriksen live! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pust Skrevet 19. februar 2019 #736 Del Skrevet 19. februar 2019 Jeg lurer innimellom på om firmaet bevisst har valgt den litt distanserte magasinstilen, eller om det bare ble sånn da LK fikk litt fotokunnskap. Og om de er klar over at de ved å gjøre dette, har tatt enda mer avstand fra leserne sine. Jeg vet det henger igjen en hard kjerne som beundrer og elsker bloggen, men hvorfor har det forsvunnet så mange lesere? Forsvant de da bloggen ble en ukeblad-kopi som de ikke kunne sammenligne seg med lengre? 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 19. februar 2019 #737 Del Skrevet 19. februar 2019 (endret) Nå er dette USA, men endel av trendene ser vi også her, også i CBE-bloggen. Flere bilder, mindre tekst og mer perfeksjon. Companies don’t want to align themselves with difficulties of motherhood, they want to align themselves with people who are winning. Kilde, vel verdt å lese. https://www.google.no/amp/s/www.washingtonpost.com/amphtml/outlook/how-the-mom-internet-became-a-spotless-sponsored-void/2018/01/26/072b46ac-01d6-11e8-bb03-722769454f82_story.html Endret 19. februar 2019 av Firestone 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissLucy Skrevet 19. februar 2019 Forfatter #738 Del Skrevet 19. februar 2019 12 minutter siden, Firestone skrev: Nå er dette USA, men endel av trendene ser vi også her, også i CBE-bloggen. Flere bilder, mindre tekst og mer perfeksjon. Companies don’t want to align themselves with difficulties of motherhood, they want to align themselves with people who are winning. Kilde, vel verdt å lese. https://www.google.no/amp/s/www.washingtonpost.com/amphtml/outlook/how-the-mom-internet-became-a-spotless-sponsored-void/2018/01/26/072b46ac-01d6-11e8-bb03-722769454f82_story.html takk for lenke! Veldig interessant - jeg har bare lest to avsnitt foreløpig, og måtte stoppe ved den kontrasten de tegner til de første mammabloggerne (som sikkert utleverte barna sine like ille som dagens mammabloggere), men de hadde i det minste noe interessant å si: "But the biggest stars of the mommy Internet now are no longer confessional bloggers. They're curators of life. They're influencers. They're pitchwomen. And with all the photos of minimalist kitchens and the explosion of affiliate links, we've lost a source of support and community, a place to share vulnerability and find like-minded women, and a forum for female expertise and wisdom. " Jeg skrev en post for et par dager siden om hvordan content marketing og rosablogging trekker teppet vekk under de tradisjonelle magasinene med sitt profesjonelle innhold, og gir oss rosavås uten kunnskap eller mål og mening utover salg istedet for. Denne artikkelen viser hvordan rosamammavrøvlet har overtatt markedet også fra de gode bloggerne som hadde noe relevant å si. ok, nå skal jeg lese resten av artikkelen 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bestemorskogmus Skrevet 20. februar 2019 #739 Del Skrevet 20. februar 2019 6 timer siden, Hummingbird2 skrev: Trine Grungs Facebook innlegg om Burøe saken nå. Lars Kristian Eriksen live! Artig å provosere sikkert. Forresten, føler det er noe kjent med skrivestilen. Hm..... 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet 20. februar 2019 #740 Del Skrevet 20. februar 2019 (endret) Takk for interessant lenke @Firestone! Dette er en liten bekreftelse for meg på noe jeg ofte har antydet i diskusjonene på Rampelyset: Mange av valgene feks CBE.no gjør kan ikke nødvendigvis psykologiseres eller forklares individuelt, men har å gjøre med selve mediet og genren rosablogg, og utviklingen i trender her, noe som jo utvikler seg globalt temmelig samtidig. Selve rammene genren legger mener jeg også forklarer mye av tonen og dynamikken i kommentarfeltet, slik artikkelforfatteren påpeker. Likes, hjerter, korte hyllester som matcher det perfekte uttrykket besvares med "takk søte du" fordi det er slik Instagram vil at vi skal oppføre oss. Gjør det selv jeg, i min nisje av IG (om ikke akkurat ordrett ). Så jeg tror at forestillingen om kjernen av "gale fans" nok bør nyanseres betraktelig. Merker meg også at en blogger som fikk nok forteller at annonsørene tilpasset sine føringer og krav den samme perfeksjonslogikken, særlig etter hvert som kampen om annonsekronene hardnet til: Sitat Armstrong says a banner ad atop her blog would have sold for $15 before 2011; now those same ads won't sell for 25 cents. She says she ended up locked into a contract that made her feel forced to manufacture experiences: The product had to appear in a photo alongside her two children. "They were asking me to manufacture bulls---," she says. "I felt ashamed as a human being." https://www.washingtonpost.com/outlook/how-the-mom-internet-became-a-spotless-sponsored-void/2018/01/26/072b46ac-01d6-11e8-bb03-722769454f82_story.html?noredirect=on&utm_term=.f2f8e80b2a2b Artikkelforfatteren trekker også fram podkast som et medium som vokser fram som en motvekt mot det perfekte, en type kanal der historier om det mislykkede og hverdagslige igjen får en plass. Samtidig tenker jeg at podkasten muligens ikke gjør noe annet enn å gå til motsatt ytterlighet: Her er det liksom ikke grenser for hvor høyt man må rope og hvor grov man må bli for at det skal matche mediet og nå igjennom til en stor nok gruppe lyttere. Det er ikke nødvendigvis mer "normalt" - det er bare overdrevet i motsatt retning. I det hele tatt gjør frislippet av SoMe-kanaler paradoksalt nok at offentligheten blir både åpen for alle og alt for trang - samtidig. Den som vil bli hørt og sett må uttrykke seg i store bokstaver eller formelig skrike, både som poster og som deltaker i kommentarfelt. Det er slitsomme greier. Endret 20. februar 2019 av Aricia 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå