Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Fremhevede innlegg

Gjest lillesnøfnugg
Skrevet (endret)
16 minutter siden, Bendie skrev:

Synes ting ofte tas ut av proposjoner og oppleves lett som formålet er personrettet . Da oppleves dessverre debatten useriøs og tjener ikke saken. Jeg synes forøvrig at al debatt om barn skal anonymiseres.

Tror nok at Trump opplever at kritikken er personrettet også. Det betyr ikke at man ikke skal kritisere av den grunn. Litt usikker på hvorfor debatten skal anonymiserer når foreldrene så til de grader bryter dette på sine SoMe kanaler. 

Endret av lillesnøfnugg
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, Bendie skrev:

Synes ting ofte tas ut av proposjoner og oppleves lett som formålet er personrettet . Da oppleves dessverre debatten useriøs og tjener ikke saken. Jeg synes forøvrig at al debatt om barn skal anonymiseres.

Jeg synes at alle barn skal få være anonyme, til de kan samtykke, og forstå hva de samtykker til.

Hadde vært interessant å høre bedriftens mening om hvorfor de synes det er greit å eksponere andre enn de som er voksne i familien. 

Det å legge ut bilder, film og informasjon om de yngste, er ikke "å bruke at de har barn", som bedriften selv har uttalt. Det er eksponering. Det er å frata barn muligheten til å være anonyme, til å bli kjent igjen av masse mennesker de ikke aner hvem er. 

• Liker 29
Skrevet

Men du synes ikke foreldrene skal anonymisere barna? Som i: la dem være totalt fraværende fra sosiale medier! Det ville foreldrene fått applaus for. Mye!

• Liker 28
Skrevet
2 timer siden, Bendie skrev:

Hvorfor diskuteres ikke debatten om utlevering av barn i SoMe på tråden om bloggerbarna? Dette omfatter jo langt flere og mange er også langt mer ukritisk på hva som legges ut. Synes det er langt mer redelig at all kritikk som omfatter barn tas i tråden,  som er opprettet til formålet. 

Sett utenfra så har du helt rett. 

• Liker 2
Skrevet

Er det bare jeg som cringer litt av instagramstoryene hennes hvor hun beundrer eget hus noe så innmari? Nå ref. stuene og soverommet.

Misforstå meg rett, skapløsningen på soverommet syns jeg er utrolig fint (og mye av villaen generelt) men den dere «bare se på dette flotte soverommet dere 🤩». Det må være en influencergreie å miste litt bakkefeste og sosiale antenner?

Se for dere Gunhild Stordalen bare «se på den nye garasjen dere. Rommer 8 biler og er så fab 🤩 Snuplate så vi slipper å rygge ut 😍» Ehm nej.

• Liker 43
Skrevet
2 minutter siden, Eevee skrev:

Er det bare jeg som cringer litt av instagramstoryene hennes hvor hun beundrer eget hus noe så innmari? Nå ref. stuene og soverommet.

Misforstå meg rett, skapløsningen på soverommet syns jeg er utrolig fint (og mye av villaen generelt) men den dere «bare se på dette flotte soverommet dere 🤩». Det må være en influencergreie å miste litt bakkefeste og sosiale antenner?

Se for dere Gunhild Stordalen bare «se på den nye garasjen dere. Rommer 8 biler og er så fab 🤩 Snuplate så vi slipper å rygge ut 😍» Ehm nej.

Det er vel ikke bare huset hun beundrer men alt inludert eget utseende og klær er så innmari fint. Jeg kjenner ingen som skryter så fælt av seg selv, huset sitt og ellers alt hun gjør. Hvem orker egentlig å høre på det? 

• Liker 34
Gjest lillesnøfnugg
Skrevet
50 minutter siden, Skogspike skrev:

Jeg synes at alle barn skal få være anonyme, til de kan samtykke, og forstå hva de samtykker til.

Hadde vært interessant å høre bedriftens mening om hvorfor de synes det er greit å eksponere andre enn de som er voksne i familien. 

Det å legge ut bilder, film og informasjon om de yngste, er ikke "å bruke at de har barn", som bedriften selv har uttalt. Det er eksponering. Det er å frata barn muligheten til å være anonyme, til å bli kjent igjen av masse mennesker de ikke aner hvem er. 

De kan ikke svare på det, de agerer som om det er et ikke  tema så lenge dumme folk trykker likes eller skriver kosemoseinnlegg om eksponeringen så er inntjening viktigere enn anonymitet. Hvorfor ellers selger de mange av de viktigste dagene i livet til barna sine? Relasjonsbyggingen mot bloggleserne er viktigere enn noe annet for å opprettholde bedriften gjennom annonsørene. Relasjon til leserne og annonsørene trumfer barnas rettigheter. 

Gjest lillesnøfnugg
Skrevet
11 minutter siden, Eevee skrev:

Bedriften har et fint hus som er arena for annonsørenes behov. Det vil si at hvis barnas soverom må vises frem så gjør de det (fordi annonsørene betaler for dette). Stua er vist frem x antall ganger pga samarbeidet med Kremmerhuset, og innholdet er også byttet ut etter hva som er bestilt eller betalt av annonsørene. Jeg tenker at å være blogger må være fattig, ikke på penger men på privatliv og grenser. 

Skrevet
6 minutter siden, lillesnøfnugg skrev:

Bedriften har et fint hus som er arena for annonsørenes behov. Det vil si at hvis barnas soverom må vises frem så gjør de det (fordi annonsørene betaler for dette). Stua er vist frem x antall ganger pga samarbeidet med Kremmerhuset, og innholdet er også byttet ut etter hva som er bestilt eller betalt av annonsørene. Jeg tenker at å være blogger må være fattig, ikke på penger men på privatliv og grenser. 

Sant, glemte helt at huset egentlig ikke kan bli sett på som et hjem. Huset har ikke fire vegger. Huset er en forlengelse av bloggen, og kan brukes fritt til fordel for bedriften. 

• Liker 12
Gjest Atheena
Skrevet
8 timer siden, Eevee skrev:

Det er en del av sammensuriet som gjør de så utrolig usympatisk. Alt handler om å vise seg og sitt frem for å høste beundring. Ingenting legges ut for å gi noe tilbake til leserne. Det er om og gjøre å vise en så flott og perfekt fasade for så å sole seg i glansen av beundring. Å være best i absolutt alt. Se på meg, se på huset mitt, se på barna min, se hvor flink jeg er til å trene, lage mat, stelle til selskaper, se på de synlige magemusklene mine, Kardashian-rumpa mi osv. Jada hun er flink. Jeg reagerer bare på at hun aldri kan vise et snev av å være bare bittelitt ydmyk en gang i ny og ne. 

Skrevet
19 timer siden, Minnie Mus skrev:

Det er vel ikke så greit å holde rede på hva som blir sponset eller ikke der i gården, i og med at merkingen av hva som er reklame eller ei, er fraværende.

Siden FT hadde siste "runde" blant bloggene har vel CBE vært blant de som er best i klassen når det kommer til merking. Og med tanke på at hun har skrevet flere innlegg og vist hvordan de lagde alle dekorasjonene, osv til disse bursdagene så blir dette bare for dumt. Det er sikkert nok du kan kritisere denne bedriften for, så du ødelegger bare for deg selv og denne tråden ved å komme med dårlige slengbemerkninger. 

• Liker 6
Gjest lillesnøfnugg
Skrevet (endret)
6 minutter siden, Bypass skrev:

Siden FT hadde siste "runde" blant bloggene har vel CBE vært blant de som er best i klassen når det kommer til merking. Og med tanke på at hun har skrevet flere innlegg og vist hvordan de lagde alle dekorasjonene, osv til disse bursdagene så blir dette bare for dumt. Det er sikkert nok du kan kritisere denne bedriften for, så du ødelegger bare for deg selv og denne tråden ved å komme med dårlige slengbemerkninger. 

De har ikke gått ut med hvem som er #bestiklassen , så sant du ikke kan dokumentere det så er det spekulasjoner. Og praksisen hos CBE er slik @Minni Mus beskriver, disse spennene fra Coverbrands er et glimrende eksempel. Jeg håper og tror at mange har meldt inn den manglende merkingen av Coverbrands sine varer.

Endret av lillesnøfnugg
Skrevet

Det er mange som mener det er galt å ta med barn i en blogg. Er det noen som kan koke dette ned til ett prinsipp? 

Det er barn med i reklame på norsk tv. Foreldrene får penger for dette. Jeg kjenner en mor som er med på dette ofte. Pengene går inn på datterens konto da, men det er på siden av poenget.

Det er barn på NRK Super. Mange av dem. Filmet i barnehagen og og på bondegård. Egne serier om dette. Dette er ikke veldedighet. Det er penger med i bildet. Foreldre må stille opp og det er tapt arbeidsinntekt fra vanlig jobb, så de blir kompensert.

Når NRK gjør dette, er vi alle med å betale for dette også. Så hva burde prinsippet være? 

Ingen barn på blogger? 

Ingen barn i reklame?

Ingen barn på NRK Super?

Greit med barn på TV/blogg eller media forøvrig, men aldri penger med i bildet?

Enten kan barn aldri ta avgjørelser selv, og alle barn må fjernes fra TV/Blogg etc. Alternativt, kan de være med, men det kan aldri være penger med i bildet. Det virker ikke gjennomførbart egentlig. Er det noen som har tanker om hvor det bør settes en grense? Er det en lov eller retningslinje som setter føringer i dag? 

• Liker 1
Skrevet (endret)
5 minutter siden, 123Frustrert said:

Ingenting av dette kan sammenlignes med barn på blogg. Barn i reklame spiller en rolle, barn på NRK supert har også en rolle og filming i barnehage er bare en liten snutt. Det er ikke utlevering av søndagsaktivitet,morsdag, første skoledag, barnebursdager, middager, barnerom og leker. Det finnes barnevernkonvensjonen og mer skulle man vel egentlig ikke behøve? En liten dæsj sunn fornuft holder.

Men dette er lite håndfast. Hjemme er privat sfære, men det er en egen TV-serie om en jente på bondegården der hun bor. Alt dette er privat. Det er ikke en rolle. Det er feil.

Du sier sunn fornuft. Det er heller ikke noe håndfast. Alle har sin egen fornuft. Det er ikke en retningslinje. 

Jeg fant Barnekonvensjonen. https://barneombudet.no/for-voksne/barnekonvensjonen/hele-barnekonvensjonen/ 

Den er lang. Hva mener du er relevant her? Mye er tydeligvis greit, da savner jeg en konkret avgrensning. 

Endret av Mipsmaster
  • Liker 2
Skrevet
På 28.8.2019 den 9.58, virkelig skrev:

Adlinks må merkes som reklame når hun linker til en side hvor toppen kan kjøpes. Har hun betalt den selv, og det ikke er adlinks så må det iikke merkes. Hadde den vært sponset så måtte den vært merket. Adlinks kan alle bruke, ta må det merkes fordi det fører til nettside for produkt og bloggeren i dette tilfellet vil kunne tjene noen kroner om noen klikker og kjøper på den nettsiden

Var det ikke en greie at frua og mannen skulle begynne å betale diverse de kjøpte og som skulle reklameres for? Dette fordi det var så vanskelig å merke? Det var fordi de heller ville ha betalt for innlegg som ble lagt på bloggen og ikke måtte merke alt? Det er vel nok en gråsone tipper jeg?

• Liker 2
Skrevet
12 minutter siden, Mipsmaster skrev:

Men dette er lite håndfast. Hjemme er privat sfære, men det er en egen TV-serie om en jente på bondegården der hun bor. Alt dette er privat. Det er ikke en rolle. Det er feil.

Du sier sunn fornuft. Det er heller ikke noe håndfast. Alle har sin egen fornuft. Det er ikke en retningslinje. 

Jeg fant Barnekonvensjonen. https://barneombudet.no/for-voksne/barnekonvensjonen/hele-barnekonvensjonen/ 

Den er lang. Hva mener du er relevant her? Mye er tydeligvis greit, da savner jeg en konkret avgrensning. 

Det er sant at i eksempelet med en jente på en gård så vises hennes private bolig og omgivelser, men man skal ikke glemme at det vi ser i stor grad er iscenesatt og regissert. I tillegg har de som produserer og viser programmet et ytre kritisk blikk på hva som vises og hvordan barnas integritet og personvern er ivaretatt. Vi følger gjerne noen hverdagslige aktiviteter over noen uker, og kjenner få detaljer rundt barnet.

I bloggmediet er det foreldrene som både iscenesetter, regisserer og fronter innholdet. Mengden utleverende innslag og at det går over mange år (hele barndommen?) gjør at dette blir et stort overtramp overfor barnets rett til personvern.

Jeg mener at når bloggerne trer ut i et medium de ikke har kontroll på selv (eks. "Bloggerne") så skulle produksjonsapparatet her hatt et mye mer kritisk blikk på hva som i sum deles av barns privatliv. I seg selv er nok ikke eksponeringen i eksempelvis Bloggerne så ille, men summen av eksponering her og i bloggerens egne kanaler burde gjøre at produksjonsselskapet ikke tar med barn i dette konseptet. 

• Liker 29
Skrevet
3 minutter siden, Storelille said:

Takk.

Masterbloggen har en del gode referanser. Den er likevel personlig. ".....Dette er forståelig, men min konklusjon er likevel at dette ikke er en tilstrekkelig begrunnelse til å sette barnets rett til privatliv til side."  En persons masteroppgave er ikke førende for norske borgere.

Jeg er ikke i tvil om at bloggere kan publisere ting som barna siden ikke kommer til å like. Da er det ikke barnets beste, men det er da barnet som må ta stilling til dette. Som leser av en blogg har ikke jeg bestemmelsesretten over dette. Det er barnet i fremtiden som har dette. 

Datatilsynet kan slette der foreldre grovt krenker egne barn. Ingen eksempler er oppgitt. Uklart om paragrafen har blitt benyttet i Norge. 

Jeg er selv sparsommelig når det kommer til å eksponere barna, men det er mange flytende grenser her. En masteroppgave og en lenkesamlig på wordpress setter ikke presidens. Det gir jo rom for mange tolkninger slik jeg ser det.

Nå er det ikke riktig person i denne tråden, men Linnie Meister er på VG i dag og skal ha med 10-åringen. Det er mer det prinsipielle for alle voskne og bloggere med barn jeg er opptatt av. 

• Liker 2
Gjest Storelille
Skrevet (endret)

@Mipsmaster

Lenkene inneholder tilbakemeldinger fra fagfolk. For min del lener jeg meg til hva de uttaler, da de har substans.

Ingen fagfolk (såvidt jeg kjenner til) støtter eksponering på blogg o.l 

Endret av Storelille

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...