Gå til innhold

carolinebergeriksen.no


MissLucy

Anbefalte innlegg

1 time siden, Storelille skrev:

Er dette rett merking av reklame?

Det reklameres for en bikinitopp på instastory den 27.8.2019, 11:12:10 - http://web.archive.org/web/20190828045313/https://storiesig.com/stories/carolinebergeriksenno
Reklamen er merket med "Adlinks", selv om innholdet er på norsk.

Samme bikinitopp ble vist på blogg den 20.08.19 uten å merke - https://www.carolinebergeriksen.no/2019/08/20/na-kan-hosten-2019-starte/

Det kom spørsmål i kommentarfeltet hvor den er fra: https://www.carolinebergeriksen.no/2019/08/20/na-kan-hosten-2019-starte/#comment-907572
 

Adlinks må merkes som reklame når hun linker til en side hvor toppen kan kjøpes. Har hun betalt den selv, og det ikke er adlinks så må det iikke merkes. Hadde den vært sponset så måtte den vært merket. Adlinks kan alle bruke, ta må det merkes fordi det fører til nettside for produkt og bloggeren i dette tilfellet vil kunne tjene noen kroner om noen klikker og kjøper på den nettsiden

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Storelille
40 minutter siden, virkelig skrev:

Adlinks må merkes som reklame når hun linker til en side hvor toppen kan kjøpes. Har hun betalt den selv, og det ikke er adlinks så må det iikke merkes. Hadde den vært sponset så måtte den vært merket. Adlinks kan alle bruke, ta må det merkes fordi det fører til nettside for produkt og bloggeren i dette tilfellet vil kunne tjene noen kroner om noen klikker og kjøper på den nettsiden

Forbrukertilsynet sier dette - https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/veiledning-reklame-some

"Du bruker annonselenker som gir deg betalt f. eks. per klikk eller kjøp. All eksponering eller omtale av butikken eller ytelsen du lenker til, på en måte som kan gi mer trafikk til lenkene du legger ut, er da også reklame."

Skulle da ikke blogginnlegg den 20.08. ha vært merket? Det var bilde og omtale av bikinitopp i innlegg og kommentarfeltet. Slik forhåndsomtale kan gi mer trafikk, når annonselenke legges ut i senere innlegg.

________

Fra https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/veiledning-reklame-some

"Er innholdet ditt på norsk, skal også merkingen din være på norsk. Det betyr at ord som «ad» eller «adlinks» ikke er tydelig nok."

Er innholdet på instastory hovedsaklig norsk eller engelsk? Er "Adlinks" rett merking?

Endret av Storelille
Skriftstørrelse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesnøfnugg
1 time siden, Storelille skrev:

Forbrukertilsynet sier dette - https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/veiledning-reklame-some

"Du bruker annonselenker som gir deg betalt f. eks. per klikk eller kjøp. All eksponering eller omtale av butikken eller ytelsen du lenker til, på en måte som kan gi mer trafikk til lenkene du legger ut, er da også reklame."

Skulle da ikke blogginnlegg den 20.08. ha vært merket? Det var bilde og omtale av bikinitopp i innlegg og kommentarfeltet. Slik forhåndsomtale kan gi mer trafikk, når annonselenke legges ut i senere innlegg.

________

Fra https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/veiledning-reklame-some

"Er innholdet ditt på norsk, skal også merkingen din være på norsk. Det betyr at ord som «ad» eller «adlinks» ikke er tydelig nok."

Er innholdet på instastory hovedsaklig norsk eller engelsk? Er "Adlinks" rett merking?

https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/veiledning-reklame-some IG story er på Norsk. 

Endret av lillesnøfnugg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Atheena skrev:

Jeg er enig i at de andre influenserna slipper billigere unna. 

Noe jeg tror har mye med konseptet "fotballfrue" og perfeksjonisme å gjøre. Hun har holdt på i 10 år og har hele veien fremstilt seg som en perfeksjonist som ikke har noen feil. Med LKE i ryggen har de vist svært lite ydmykhet og også når man tenker på produktet hun har levert så har det handlet stort sett om seg selv. Det er lite hun egentlig gir leserne utover et inntrykk av et perfekt liv. Det å forbindes med proana blogger, flat mage 4 dager postpartum, samt at hun har fått kritikk av selveste Finn Skårderud. Han har uttalt flere ganger at han har pasienter som prøver å etterligne fotballfrues perfekte liv og av den grunn har utviklet spiseforstyrrelser. CBE har hele veien omtrent ikke svart på noe kritikk fordi hun gjør jo aldri feil. Hun er perfekt!

Så du har rett, hun har mange som er kritisk til fenomenet fotballfrue. Noe hun selv har skapt. Samt at det ikke har hjulpet på å bli tatt for kommentarjuks og bilderedigering. Oppi dette perfekte er hun ekstremt usympatisk for mange. Så dette er nok et sammensurie som har ført henne dit at hun er så mislikt. Hun uttaler seg sjeldent og går aldri inn i noen debatter. Selv om hun har skapt de selv. Det er også lite engasjement i aktuelle verdensproblemer. Eks. at hun ikke skriver en døyt om regnskogen, flyktningskrisen osv. Det har kun kommet noe når hun har fått massiv forespørsel fra leserne at dette må hun ta opp. Da kommer det noe. Det fremstår rett og slett som at hun er ekstremt selvopptatt og ikke har interesse for noe særlig annet. 

Når det gjelder eks. Funkygine så gir hun jo mer til leserne sine. De som er opptatt av trening får mye treningstips av å følge henne. Hun tør jo også å by mer på seg selv. Når hun fikk kritikk i sommer for å vise trent og brun kropp kom hun jo med dette slappe puppebilde hvor magen var full av strekkmerker. Hun tør å vise at hun ikke er perfekt. Samt at hun går mer i debatt og også møter kritikk på en bedre måte. Derfor fremstår hun så mye mer sympatisk. 

Det er rett og slett så enkelt at sympatiske mennesker får mer goodwill. 

 

Dette høres veldig rimelig ut. Det blir en dissonans mellom hva de uttaler at de skal levere (et glanset magasin) og det som faktisk leveres (et sammensurium av tekst/bilder av en ganske ordinær person uten standpunkter, kommentarmobbing, kjedelige clickbaitartikler og andre tafatte forsøk på å få oppmerksomhet) Hadde de ikke selv uttalt at de er perfekte og best i alt osv. så hadde forventningen vært en annen. Personlig provoserer CBE AS meg mer enn de andre fordi de oppviser 0% selvinnsikt og sympatisk framtoning der de helt ukritisk livnærer seg ved å selge egen og barnas integritet/identitet.

Det hadde sannsynligvis også vært sunt for alle som kjøper hele eller deler av narrativet å se hovedpersonen live. Det er veldig langt fra det som presenteres på bloggen, hvilket også underbygger det faktum at det som skrives om vekt/størrelser og bare lys/skygge i redigeringsprossessen er usant. Og det er så trist, for lesere med issues og for CBE selv som åpenbart er så usikker.

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir kvalm! Og ikke én eneste kritisk kommentar slipper gjennom - alt er hjerter og kosemose. Noen spør til og med om eldste skal på SFO og hvordan de har tenkt å løse det. Hva tenker folk med? Vi vet også hvilken skole eldste går på. De skulle skamme seg!

 

Innlegget er ryddet for sitering av slettet innlegg.

Endret av Måne Rampelyset
  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Aquarius04 skrev:

Jeg blir kvalm! Og ikke én eneste kritisk kommentar slipper gjennom - alt er hjerter og kosemose. Noen spør til og med om eldste skal på SFO og hvordan de har tenkt å løse det. Hva tenker folk med? Vi vet også hvilken skole eldste går på. De skulle skamme seg! 

De burde virkelig bremse kraftig ned og slutte med å utlevere sensitive opplysninger rundt begge barna. I mine øyner så har dem gått alt for langt. At dem setter sikkerheten til eldste på spill er det ingen tvil om.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Aquarius04 skrev:

Jeg blir kvalm! Og ikke én eneste kritisk kommentar slipper gjennom - alt er hjerter og kosemose. Noen spør til og med om eldste skal på SFO og hvordan de har tenkt å løse det. Hva tenker folk med? Vi vet også hvilken skole eldste går på. De skulle skamme seg! 

«Vi»? Jeg aner ikke hvilken skole det er snakk om. De som vet det har jo aktivt gått inn for å finne ut av det! Det er jo helt sykt! 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Linda A skrev:

«Vi»? Jeg aner ikke hvilken skole det er snakk om. De som vet det har jo aktivt gått inn for å finne ut av det! Det er jo helt sykt! 

What??😱

Har folk serisøst gjort det?😯

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Uglesjel skrev:

What??😱

Har folk serisøst gjort det?😯

Mja... Det er skrevet i bloggen hvilken dato det er skolestart og at dette vil skje noe seinere enn ved tradisjonell skole og da var det vist bare et kjapt Google søk på skoler i området og oppstart vil jeg tro?

Har ikke gjort dette selv, men det er skremmende å tenke på hvor tilgjengelig TheEriksen gjør barnet sitt.

Endret av MarianneE
  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Linda A skrev:

«Vi»? Jeg aner ikke hvilken skole det er snakk om. De som vet det har jo aktivt gått inn for å finne ut av det! Det er jo helt sykt! 

Det er nettopp det som er «sykt», at det finnes så mange som vet så mye om bloggerens barn, og at de legger ut så mye informasjon som gjør det lett for stalkere og andre. Om du og jeg gir blaffen i hvilken skole barnet går på, betyr ikke det at det ikke finnes de som bruker tid på å følge med på hver minste lille ting familien foretar seg. Det er ikke «hyggelig» men skremmende, at fremmede skriver i kommentarfeltet og ber om bilder av barna, (ikke sett det selv, det har kommet frem i denne tråden).

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Linda A skrev:

«Vi»? Jeg aner ikke hvilken skole det er snakk om. De som vet det har jo aktivt gått inn for å finne ut av det! Det er jo helt sykt! 

Det å ikke skjerme barn for «hele verden», det er det som er helt sykt. Det er dessverre ikke sånn at det er bare snille mennesker her på jorda. Er du voksen og ansvarlig, eksponer deg selv for klikk alt du vil, men la barn få være barn og det uten at fremmede folk tror de kjenner dem. 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, MarianneE skrev:

Mja... Det er skrevet i bloggen hvilken dato det er skolestart og at dette vil skje noe seinere enn ved tradisjonell skole og da var det vist bare et kjapt Google søk på skoler i området og oppstart vil jeg tro?

Har ikke gjort dette selv, men det er skremmende å tenke på hvor tilgjengelig TheEriksen gjør barnet sitt.

Det innlegget har jeg ikke lest. Prøver og lese minst mulig fra den bloggen nå om dagene. Det er en farlig og skremmende holding dem som foreldre har til barna sine. Kjente at lunsjen tok seg en snartur opp🙈

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Adrielle
27 minutter siden, Linda A skrev:

«Vi»? Jeg aner ikke hvilken skole det er snakk om. De som vet det har jo aktivt gått inn for å finne ut av det! Det er jo helt sykt! 

Om noen skulle være i tvil, så CBE gir nok av opplysninger om skolen i kommentarfeltet.

Ja faktisk såpass mange opplysninger, at det eneste hun ikke nevner er skolens navn.

At det er sykt at noen går aktivt inn for å finne ut av det kan man jo si, men at det finnes syke folk der ute vet vi alle.

Derfor synes jeg det er helt utrolig at CBE legger ut disse opplysningene, en gavepakke til disse.

Hvorfor gjør hun det?

DET er jo helt sykt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Linda A said:

«Vi»? Jeg aner ikke hvilken skole det er snakk om. De som vet det har jo aktivt gått inn for å finne ut av det! Det er jo helt sykt! 

Jeg var innom lokalavisa for å lese litt om gamle hjemtrakter, og så at de hadde en sak om skolestart for denne skolen. Da jeg senere leste her etterpå at Caroline har skrevet om at eldstebarnet hadde begynt på skolen den dagen var det ikke vanskelig å skjønne dessverre. Så nei, det trengs ikke akkurat aktiv søking for å finne ut av det. 

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Uglesjel skrev:

Det innlegget har jeg ikke lest. Prøver og lese minst mulig fra den bloggen nå om dagene. Det er en farlig og skremmende holding dem som foreldre har til barna sine. Kjente at lunsjen tok seg en snartur opp🙈

Skal det ikke mer til bør du snarest komme deg på gastroskopi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, Raggis skrev:

Skal det ikke mer til bør du snarest komme deg på gastroskopi.

Slutt å ta alt så seriøst og les med ironi🤦‍♀️

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Linda A skrev:

«Vi»? Jeg aner ikke hvilken skole det er snakk om. De som vet det har jo aktivt gått inn for å finne ut av det! Det er jo helt sykt! 

Som nevnt før i tråden her, så er det ikke så vanskelig å legge sammen to og to for dem som er interessert i sånt. Jeg er ikke det - jeg påpeker kun at CBE gjør det enkelt for folk mtp opplysninger og at hun definitivt burde skjerpe seg. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er frua igang med planlegging til 3-års dag. Storslagent skal det selvfølgelig være, med et enormt forbruk. Og det verste av alt, dagen til ungen blir delt med "hele verden". Det er vel nok en sponset bursdag, kjekt å ha unger man kan tjene penger på gitt....

Kvalmt, rett og slett kvalmt. 

Mitt barnebarn hadde nylig bursdags selskap, ikke et eneste bilde fra dagen ble delt hverken på fb eller i andre some kanaler, selvfølgelig.

  • Liker 47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Minnie Mus skrev:

Så er frua igang med planlegging til 3-års dag. Storslagent skal det selvfølgelig være, med et enormt forbruk. Og det verste av alt, dagen til ungen blir delt med "hele verden". Det er vel nok en sponset bursdag, kjekt å ha unger man kan tjene penger på gitt....

Kvalmt, rett og slett kvalmt. 

Mitt barnebarn hadde nylig bursdags selskap, ikke et eneste bilde fra dagen ble delt hverken på fb eller i andre some kanaler, selvfølgelig.

Ingen av barnas bursdager var sponset i fjor. Greit å kritisere, men rett skal være rett. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...