pøbelsara Skrevet 18. august 2019 #6641 Skrevet 18. august 2019 14 minutter siden, CabinCruiser skrev: Her var det snakk om denne presise gaven som er delt ut. Men, hvis vi skal flisespikke, så finnes det også en klausul om at gaver med firmalogo ikke skal overstige (tror det pr 2019) kr 260,- pr gjenstand. Kan også føres fradrag i regnskapet for dette. Erkjentlighetsgave for enkeltstående arbeidsprestasjon regnes ikke som skattepliktig inntekt når verdien av gaven (enkeltstående) ikke overstiger kr 500. Jeg vil vel ikke kalle det flisespikking, all den tid det var mange bloggere som fikk hundretusenvis i baksmell på grunn av gaver de hadde mottatt. Her er lenke til en e24-artikkel om en slik sak - https://e24.no/privat/forbrukerrettigheter/slik-kan-bloggere-gaa-i-skattefellen/22815687 Vil du regne den gaven Camilla Pihl og co. har fått fra CBE/Coverbrands som enkjentighetsgave? Når jeg er ute og holder innlegg om det jeg driver med til daglig, får jeg gaver for det, av typen sjokolade/olje/såpe/bok/kunstglass etc. Det er vel å regne som erkjentlighetsgaven? Er det samme regel som gjelder når CBE lanserer sin nye kolleksjon og sender produktene derfra til andre influencere? (Jeg spør IKKE for å flisespikker, men fordi det virker som om du har detaljkunnskapen om dette - og jeg vil gjerne vite mer.) 16
pøbelsara Skrevet 18. august 2019 #6642 Skrevet 18. august 2019 Forresten står det vel noe annet her, CabinCruiser? https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/rapportering-og-bransjer/bransjer-med-egne-regler/internett/blogging/ Jeg har sett at både Camilla Pihl og Monica Nyhus har fått denne gaven. De driver jo kommersiell SoMe-virksomhet, så derfor er vel denne gaven skattepliktig? i hvertfall skal den oppgis, så vidt jeg kan lese av linken til skatteetaten. 20
Dr. A. Kula Skrevet 18. august 2019 #6643 Skrevet 18. august 2019 10 minutter siden, CabinCruiser skrev: Skattelovsforskriften §§ 5 - 15 -1 og 5-15-2 De paragrafene handler om gaver fra arbeidsgiver (5-15-1) og gaver fra andre for en ekstraordinær innsats (5-15-2). De er irrelevante i "gaver" som omtales kommersielt på en blogg. Gaver referert til er personlig og er ikke skattbar som gaver i seg selv, men i det øyeblikket de legges ut på en kommersiell blogg og omtales der, blir de skattbar inntekt i bloggen. 18
loffen Skrevet 18. august 2019 #6644 Skrevet 18. august 2019 Ikke rart hun ikke har annonsører i forbindelse med skolestart. Hva har våte struttende pupper og rumpe i bikini med det å gjøre. Hun kanskje fisker etter helt andre typer annonsører. Kondomeriet e.l.? 29
pøbelsara Skrevet 18. august 2019 #6645 Skrevet 18. august 2019 2 minutter siden, loffen skrev: Ikke rart hun ikke har annonsører i forbindelse med skolestart. Hva har våte struttende pupper og rumpe i bikini med det å gjøre. Hun kanskje fisker etter helt andre typer annonsører. Kondomeriet e.l.? Pilotfrua har vel vært ambassadør for Kondomeriet? Er hun det fortsatt? Hvis de skal over på treningsegmentet nå, er det kanskje grunnen til at CBE har mye kroppsfokus nå? 7
Dr. A. Kula Skrevet 18. august 2019 #6646 Skrevet 18. august 2019 (endret) 4 timer siden, Halle-Palle skrev: Når det gjelder det at hun sender gratis hårpynt til bloggervenner, og disse så publiserer det på some med takk, søte du og suss og hjerter - må de skatte av verdien av klemmene? Da hadde i hvert fall jeg blitt ganske muggen. Både merarbeid og utgifter for klemmer jeg antagelig alt hadde i skuffen (de har jo vært på markedet lenge). De kan velge å kaste varen og rapportere det som kastet og dermed slippe skatt. Men så fort det brukes/vises/omtales på den kommersielle bloggen blir det skattbar inntekt. Link. Avsnitt "Gaver man kaster" Endret 18. august 2019 av Dr. A. Kula Dokumentasjon 13
Titori Skrevet 18. august 2019 #6647 Skrevet 18. august 2019 Hun er et farlig forbilde rett og slett (mulig det er en del unge som følger henne etter hun ble med i "bloggerne"). "Delikate" barnebilder, perfeksjon, nakenhet, thinspo.. De henger sånn etter! Dere er velkommen til 2019 hvis dere ønsker liksom. Og er nok mye "lek med lys og skygge" på bildene av henne, hun ser jo ikke sånn ut på film? Tenker spesielt på bakenden. Spekulasjoner, mulig, men de er tatt i juks før, og virker besatte (avhengige) av å fremstå perfekte. Det er forresten forfriskende å se Linnea på bloggerne, ei som i motsetning til visse andre: - ikke tror hun selv er verdens navle - ikke tar seg selv så høytidelig - ikke spiller på kropp - kan vise seg uten sminke - er opptatt av å bruke stemmen sin til noe fornuftig 34
pøbelsara Skrevet 18. august 2019 #6648 Skrevet 18. august 2019 jeg synes det er veldig fint at skolestarten ikke omtales i bloggen. OG så oppfordrer jeg ALLE til å la være å spekulere i dette her. 37
Måne Rampelyset Skrevet 18. august 2019 #6649 Skrevet 18. august 2019 Tråden er ryddet for bruker- og persondebatt. Måne, admin.
miamiamia Skrevet 18. august 2019 #6650 Skrevet 18. august 2019 Pliiiiis la oss slippe å se første skoledag. Bare denne ene gangen! 16
Dolce Skrevet 18. august 2019 #6651 Skrevet 18. august 2019 22 minutter siden, miamiamia skrev: Pliiiiis la oss slippe å se første skoledag. Bare denne ene gangen! Slenger meg på denne. Og tillegger: La oss få slippe super-creapy "bak fra" bilder. CBE har jo skapt et helt nytt begrep: "bak fra bilder". CBE, vi vil ikke se flere "bak fra bilder" av de unevnelige. La dem bestemme selv - når de blir gamle nok - hva de vil vise. 29
Fredrik29 Skrevet 18. august 2019 #6652 Skrevet 18. august 2019 - Jeg er helt enig med henne i at Nesbø-boka var dårlig og unødvendig. Sett i sammenheng med resten av bokserien. Det CBE driver med er også unødvendig, men jeg tenker at hun bør ha lov å mene det om boken åkkesom. - Jeg synes f.eks blogginnleggene fra sykkelturen var gode. Informative innlegg med flotte bilder. Generelt synes jeg bloggen er grei tidtrøyte med bra bilder. Som å bla gjennom et uinteressant dameblad. Jeg er nok ikke i målgruppen, greit nok. - Det plager ikke meg at hun spiller på kropp - vi er blitt vant med at alle gjør det nå til dags. Pinlig og harry til tider, men hvorfor er det så mye verre når hun gjør det enn andre ? Fordi hun har barn? Fordi hun er for gammel? Jeg er uenig. Fordi hun påvirker unge jenter? Ingen unge i min familie eller andre jeg har snakket med bryr seg om CBE (eller vet knapt hvem hun er). Dagens unge har helt andre (og i mine øyne mye verre) forbilder. - Det virker som reklame på bloggen i stor grad er riktig merket, jeg følger ikke med på Snap/insta. Jeg anser uansett stort sett alt alle influencere deler som reklame. Det virker heller ikke som feil / manglende merking av reklame får store konsekvenser? - jeg klarer ikke forstå hvordan det er kritikkverdig at hun driver med amatørteater i hjembyen. Jeg lar meg heller ikke provosere av stemmen hennes eller av at hun har komplekser for den ene siden av ansiktet sitt. Jeg blir ikke inspirert til å drikke mer alkohol av at CBE og mannen drikker vin og drinker. Det er utrolig mye alkohol i sosiale medier og så lenge man holder seg på rett side av alkoholreklame-reglementet tenker jeg det er greit. - jeg synes CBE gjør en god figur på Bloggerne. Hun virker plaget av kameraet og stresset, men sympatisk. - jeg liker treningsinnleggene. Jeg har ingen problem med at hun er opptatt av å ha fin mage og stor rumpe. Slett ikke så uvanlig. Salg / design av eBay-hårklemmer/dilldall = pinlig, kleint. Men sterkt kritikkverdig? Næh - folk kjøper jo overpriset shait fra Kina hele tiden. Såvidt jeg har skjønt det endret butikken markedsføringen sin etter kritikken også og innrømte at det ikke var «designet av ...» Eksponering av barn / bruk av barn i reklame = ikke bra og absolutt kritikkverdig - men er det egentlig noen som bryr seg mye om dette? Det finnes ikke retningslinjer og det får ingen sanksjoner. Det burde bli forbudt etter min mening, men det virker ikke som noe regelverk er på gang. Mange influencere går mye lengre i å vise frem barna sine, men av en eller annen grunn er det ekstra grusomt når CBE gjør det. Ellers liker jeg ikke måten CBE noen ganger besvarer kritikk på og hvordan hun tidvis opptrer i kommentarfeltet sitt. Liker heller ikke det voldsomme forbruket som hun og andre influencere stimulerer til. 20
pøbelsara Skrevet 18. august 2019 #6653 Skrevet 18. august 2019 Er det virkelig noen som har kritisert at hun har spilt teater? Jeg synes det må være het supert for en som har levd av å skrive om og avbilde seg selv i årevis å bli med på noe helt annet - som feks teater. 30
Fredrik29 Skrevet 18. august 2019 #6654 Skrevet 18. august 2019 24 minutter siden, Dolce skrev: Slenger meg på denne. Og tillegger: La oss få slippe super-creapy "bak fra" bilder. CBE har jo skapt et helt nytt begrep: "bak fra bilder". CBE, vi vil ikke se flere "bak fra bilder" av de unevnelige. La dem bestemme selv - når de blir gamle nok - hva de vil vise. Selvfølgelig kommer det innlegg og bilder fra første skoledag. Så får denne tråden «mat» for noen uker til og alle kan være «sjokkerte» og i harnisk synes du gir CBE vel mye kreditt for å ha funnet opp «bak fra bilder» - det trikset har vært brukt av kjendiser online i årevis når de vil vise frem barna sine (men samtidig ikke vise de frem) 8
Fredrik29 Skrevet 18. august 2019 #6655 Skrevet 18. august 2019 10 minutter siden, pøbelsara skrev: Er det virkelig noen som har kritisert at hun har spilt teater? Jeg synes det må være het supert for en som har levd av å skrive om og avbilde seg selv i årevis å bli med på noe helt annet - som feks teater. Det har iallefall blitt latterliggjort mange ganger her i tråden, men slikt modereres kanskje bort. 6
Halle-Palle Skrevet 18. august 2019 #6656 Skrevet 18. august 2019 12 minutter siden, pøbelsara skrev: Er det virkelig noen som har kritisert at hun har spilt teater? Jeg synes det må være het supert for en som har levd av å skrive om og avbilde seg selv i årevis å bli med på noe helt annet - som feks teater. Jeg har aldri kritisert det, eller nevnt det, for den saks skyld. Men jeg må innrømme at jeg har tenkt tanken om det hadde blitt noe teater om det ikke var for programmet Bloggerene. Når man stuller med det samme hjemme i sitt eget hus dag ut og dag inn må man kanskje finne på noe ekstra for å lage innhold til programmet. Det holder liksom ikke å bare posere og skrive på Mac’en da. Forrige gang var det jo grankatur til ære for seerene. Men uansett var det noe hun gjorde helt selv, uten mamma, søster eller ektemann som backup. Bravo til det!! 17
pøbelsara Skrevet 18. august 2019 #6657 Skrevet 18. august 2019 8 minutter siden, Fredrik29 skrev: Det har iallefall blitt latterliggjort mange ganger her i tråden, men slikt modereres kanskje bort. Jeg pleier å rapportere latterliggjøring og avsporinger, og har i så fall sikkert rapportert det også. 5
Krepsen7791 Skrevet 18. august 2019 #6658 Skrevet 18. august 2019 Synes hun ser så flott ut på det siste innlegget på Instagram. Virker som om bloggpausen gjør henne godt 😊 noen som vet hvor kjolen er fra? 1
MaleficentAurora Skrevet 18. august 2019 #6659 Skrevet 18. august 2019 53 minutter siden, Krepsen7791 skrev: Synes hun ser så flott ut på det siste innlegget på Instagram. Virker som om bloggpausen gjør henne godt 😊 noen som vet hvor kjolen er fra? Link til kjolen som CBE har på seg. https://www.revolve.com/mobile/lovers-friends-kenna-mini-dress/dp/LOVF-WD1835/?d=Womens&dvn=true&dvnset=true
Krepsen7791 Skrevet 18. august 2019 #6660 Skrevet 18. august 2019 1 minutt siden, Uglesjel said: Link til kjolen som CBE har på seg. https://www.revolve.com/mobile/lovers-friends-kenna-mini-dress/dp/LOVF-WD1835/?d=Womens&dvn=true&dvnset=true Takk 😊
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå