Gulleplutt Skrevet 1. januar 2022 #54961 Skrevet 1. januar 2022 Lopploella skrev (16 minutter siden): Ja, den er snart 8 år gammel. Men det er ikke lenge siden jeg har hørt helsearbeidere som jobber med dette, snakke om at denne trenden er problematisk. Jeg har også sett tråder her på Kvinneguiden, der folk er bekymret for å føde et barn med helt normal fødselsvekt, og tråder der folk skriver at nyfødte helst må være under 3 kg for å være søte. Hæ? 😦 Lenke?
Zenhouse Skrevet 1. januar 2022 #54962 Skrevet 1. januar 2022 (endret) Fizzypo skrev (3 timer siden): Jeg tror på det du skriver og at du oppriktig mener det. Der jeg er uenig med deg og en del andre er denne veldig idealistiske forklaringsmodellen på hvorfor et magebilde etter fødsel skapte så mye reaksjoner. Jeg sitter igjen med et inntrykk av at noen tar det svært personlig når man deler sitt synspunkt på reaksjonene på et generelt grunnlag. Jeg mener fortsatt at det er naivt å tro at alle som ble provosert av bildet ble det av saklige, redelige og velbegrunnede årsaker. Jeg er absolutt enig i at mange reagerte pga dette, men på langt nær alle. Å avvise misunnelse som en av mange årsaker virker bare unyansert og egentlig mest som et forsøk på å distansere seg fra å bli beskyldt for å være misunnelig selv, en egenskap som vil devaluere ens egen kritikk i saken. Også er det dette med begrep da. Man kan kalle det misunnelse eller så kan man finne et mer kledelig ord som beundring, noe som er lettere å fordøye. Det endrer likevel ikke det faktum at for å ønske å leve opp til samfunnsnormene og oppnå et kroppsideal som det CBE delte med verden, så må man synes at det er fint. Fint nok til at man får lyst til å se slik ut selv. Det er jo derfor mange er kritiske til retusjering, bruk av undervektige modeller i reklame og plastisk kirurgi - de viser et nærmest uoppnåelig ideal som bidrar til å spre lav selvfølelse som i verste fall kan bli helseskadelig. Ingen prøver å leve opp til et ideal med mindre det appellerer til dem. Jeg er litt forundret over alle de siste innleggene, jeg. Jeg er 100 % enig i kritikken CBE får her- men jeg kan ikke skjønne at det ikke finnes flere som meg? Mulig de ikke er her inne da 😉Jeg skal si det høyt igjen : jeg er lei meg fordi jeg har en slik mage jeg har. Og jeg ble først og fremst misunnelig på CBE for slik hun så ut 4 dager etter fødsel. Sånn her: «faen og- til og med det klarte hun.» Men det betyr ikke at jeg beundrer henne overhodet, og at hun er i nærheten av å være et forbilde på noen måte. Jeg har to ting gående på samme tid- tankemessig enig med den korrekte kritikken og begrunnelsen så mange her kommer med- den ene mer velformulert enn den andre. Og jada jeg er stolt av å ha en fungerende kropp og flotte barn og so on jeg også. Men jeg har også den følelsesmessige biten- som gjør at jeg ER misunnelig. Så hensikten min her er vel bare bare å rekke opp hånda og være en representant for det litt «ukorrekte» her. edit: og jeg er et godt eksempel på hvor negativ påvirkning det bildet kunne gi. Endret 1. januar 2022 av Zenhouse 20
Lopploella Skrevet 1. januar 2022 #54963 Skrevet 1. januar 2022 (endret) Gulleplutt skrev (31 minutter siden): Hæ? 😦 Lenke? Nei, det har jeg ikke lagret. Men jeg vet jeg har sett disse uttalelsene, og tipper det var på Kvinneguiden. Hvis ikke må det ha vært i kommentarfeltet til en eller annen «influenser». Endret 1. januar 2022 av Lopploella 1
Fizzypo Skrevet 1. januar 2022 #54964 Skrevet 1. januar 2022 Snøsøta skrev (2 timer siden): Du individualiserer problemet og mener det skyldes den enkeltes indre ønske om å se sånn ut etter fødsel. Noen har nok det. Du finner nok også en del av disse blant følgerne til CBE. Men det er ikke nødvendigvis sånn at de som har et så sterkt utseendefokus som CBE er misunnelige om de ikke ser sånn ut etter fødsel selv. Jeg tror de heier på CBE jeg, selv om jeg er kritisk til utseendefokuset selv. Jeg opplever imidlertid av reaksjonene på bildet at de aller fleste har et helt annet fokus etter fødsel enn sitt eget utseende, og reagerer kraftig at det blir trukket fram som noe man skal klare i tillegg til alt det andre som følger med graviditet og fødsel. For å gjenta poenget mitt: det er ikke den enkeltes eget ønske om å se sånn ut, men å tro at det forventes at man skal se sånn ut som skaper presset. Da er det ikke misunnelse, men det utseendepresset som skapes av for eksempel influencere som er problemet, og som bidrar til lav selvfølelse og opplevelse av manglende mestring. Jeg individualiserer ikke problemet mer enn det du gjør i den uthevde setningen eller ved å trekke frem et eksempel fra eget liv for å argumentere på vegne av andre. Å eksponeres for bilder som det vi diskuterer her kan resultere i flere ting, bl.a lav mestrings- og selvfølelse som du nevner. Det kan imidlertid også resultere i at mottakeren agerer og forsøker å leve opp til det idealet som presenteres. Sistnevnte innebærer at man må ha et indre ønske om å se ut som idealet. Og er det ikke nettopp det fagfolk er bekymret for, at flere skal kaste seg over en usunn og potensielt farlig trend? Er det da helt ute å tenke at blant det store mangfoldet som syntes bildet var oppsiktsvekkende, så kjente en del av de på et ønske om å se slik ut selv? Man kan ha to tanker samtidig: Å synes at et bildet skaper press og være sint pga måten det deles på, men også kjenne på at det rokker ved noe i en selv. Det er lettere å stå frem i et kommentarfelt og kritisere bildet for det utseendepresset det skaper enn å blottlegge sin skam og innrømme at man vil se ut som personen på bildet. Rent genetisk er vi også forskjellige og vi tiltrekkes av ulike ting. En person som generelt syns at en tynn kropp uten former er finest vil naturlig nok enklere la seg påvirke av slike bilder enn en som liker mer former à la det Kardashian-søstrene fronter. Jeg tror CBE sin følgermasse består av mer variasjon enn bare selvsikre, upåvirkelige damer som kun blir sinte fordi de bekymrer seg for presset hun påfører andre. 8
Fizzypo Skrevet 1. januar 2022 #54965 Skrevet 1. januar 2022 Isild skrev (4 timer siden): Det kan godt være at du har rett i at noen ser bildet og tenker at de skulle ønske de selv så slik ut. Men, jeg ser ikke helt at det er misunnelse. Mis-unnelse er et ord som ofte brukes feil. Mis-unne er å ikke unne CBE å se om som hun gjør. Det å mis-unne noen er ofte av bitre og personlige årsaker. Tviler på at noen egentlig er særlig bitter på CBE. Tror alle unner henne å se ut som hun gjør. Tror de fleste blåser veldig langt i det egentlig, og heller ser på det som eksibisjonistisk og litt unormalt å digge og dele seg selv sånn - offentlig. Beundring kan jeg være med på - det er selvsagt noen som beundrer bildet hun la ut, og som syns det er forbilledlig og noe å strekke seg etter - med ønske om å se slik ut selv. Kanskje gir det inspirasjon til å trene f.eks - noe som jo er positivt. De aller fleste foretrekker å bli inspirert til å trene av en som representerer trening, og ikke av ei som står og poserer i en pitteliten lolita-truse med sløyfe på. Men jeg innser at noen så klart beundrer nettopp det at hun så ut som "ingenting" (graviditeten og fødselen) hadde skjedd. Appelerte dette til kvinner? (de som jo i hovedsak er leserne) Ikke så mye. De aller fleste som har født for 4 dager siden tenker ikke på sex i hele tatt, og syns det er helt greit med den vegg-til-vegg underbuksen man får på sykehuset - for å holde bleia på plass. Så, jeg tror de idealistiske "politisk korrekte" reaksjonene på bildet faktisk var i flertall. Min egen reaksjon (den helt ekte) er at "herregud, er det mulig å være så selvopptatt og depserat etter klikk". Jeg hadde ikke snev av hverken mis-unnelse eller spesiell beundring. Jeg følte jeg hadde like flott kropp selv etter fødsel, og opplevde det hun holdt på med som klikk-horeri og fullstendig unødvendig 4 dager etter en fødsel. Hun kunne latt behovet for å høre hvor fantastisk sexy hun er ligge som nybakt mor. Forklaringen om at "jeg skulle bare vise bildet til Mamma" gjorde det hele bare så utrolig idiotisk. Hvis man blir for klein og påtrengende så kommer det reaksjoner. Kanskje misunnelse er helt feil ord å bruke. Det er riktig at det ofte brukes inkorrekt i dagligtale, også av meg selv, men jeg tror at de fleste som sier «misunnelig» for å beskrive noe tenker på det samme: Beundring. Inspirasjon. Ønske om å besitte det samme som noen andre i positiv forstand. Det argumenteres ofte på vegne av andre kvinner som har født og som ikke delte det samme fokuset på kropp som CBE tydeligvis gjorde. Jeg tror det er vel så viktig å huske på de kvinnene som aldri har vært gravide og er helt fremmed for det som måtte suse rundt i hodet på en nybakt mor få dager etter fødsel. De kvinnene så også på det bildet og ble presentert for et alternativ man ikke trodde var mulig fordi det de hørte om frem til da var at "alle" fikk myke mager etter fødsel. For nevne en annen influencer som gjorde det samme som CBE, bare hakket mer usmakelig: Anja Johansen. Hun fødte sitt første barn i 2014 og la ut et bildet få dager etter fødsel for å vise frem sin flate mage etter å ha født en prematur baby - hele 2 måneder før termin. Hun henviste jo til CBE da hun la ut det bildet. Kanskje hun var over gjennomsnittlig opptatt av kropp lenge før det og bildet kun fungerte som en påminnelse om hva som er pent. Eller kanskje ikke. Kanskje hun så på det bildet og tenkte at «hvis hun klarer det så må jeg også det». 7
Aricia Skrevet 1. januar 2022 #54966 Skrevet 1. januar 2022 Fizzypo skrev (31 minutter siden): Jeg individualiserer ikke problemet mer enn det du gjør i den uthevde setningen eller ved å trekke frem et eksempel fra eget liv for å argumentere på vegne av andre. Å eksponeres for bilder som det vi diskuterer her kan resultere i flere ting, bl.a lav mestrings- og selvfølelse som du nevner. Det kan imidlertid også resultere i at mottakeren agerer og forsøker å leve opp til det idealet som presenteres. Sistnevnte innebærer at man må ha et indre ønske om å se ut som idealet. Og er det ikke nettopp det fagfolk er bekymret for, at flere skal kaste seg over en usunn og potensielt farlig trend? Er det da helt ute å tenke at blant det store mangfoldet som syntes bildet var oppsiktsvekkende, så kjente en del av de på et ønske om å se slik ut selv? Man kan ha to tanker samtidig: Å synes at et bildet skaper press og være sint pga måten det deles på, men også kjenne på at det rokker ved noe i en selv. Det er lettere å stå frem i et kommentarfelt og kritisere bildet for det utseendepresset det skaper enn å blottlegge sin skam og innrømme at man vil se ut som personen på bildet. Rent genetisk er vi også forskjellige og vi tiltrekkes av ulike ting. En person som generelt syns at en tynn kropp uten former er finest vil naturlig nok enklere la seg påvirke av slike bilder enn en som liker mer former à la det Kardashian-søstrene fronter. Jeg tror CBE sin følgermasse består av mer variasjon enn bare selvsikre, upåvirkelige damer som kun blir sinte fordi de bekymrer seg for presset hun påfører andre. Jeg sliter med å forstå relevansen av denne diskusjonen omkring mulige bakenforliggende motiver. Så utdyp gjerne hvorfor denne grensedragningen etter ditt syn er viktig. 20
Gjest Snøsøta Skrevet 1. januar 2022 #54967 Skrevet 1. januar 2022 (endret) Fizzypo skrev (40 minutter siden): Jeg individualiserer ikke problemet mer enn det du gjør i den uthevde setningen eller ved å trekke frem et eksempel fra eget liv for å argumentere på vegne av andre. Å eksponeres for bilder som det vi diskuterer her kan resultere i flere ting, bl.a lav mestrings- og selvfølelse som du nevner. Det kan imidlertid også resultere i at mottakeren agerer og forsøker å leve opp til det idealet som presenteres. Sistnevnte innebærer at man må ha et indre ønske om å se ut som idealet. Og er det ikke nettopp det fagfolk er bekymret for, at flere skal kaste seg over en usunn og potensielt farlig trend? Er det da helt ute å tenke at blant det store mangfoldet som syntes bildet var oppsiktsvekkende, så kjente en del av de på et ønske om å se slik ut selv? Man kan ha to tanker samtidig: Å synes at et bildet skaper press og være sint pga måten det deles på, men også kjenne på at det rokker ved noe i en selv. Det er lettere å stå frem i et kommentarfelt og kritisere bildet for det utseendepresset det skaper enn å blottlegge sin skam og innrømme at man vil se ut som personen på bildet. Rent genetisk er vi også forskjellige og vi tiltrekkes av ulike ting. En person som generelt syns at en tynn kropp uten former er finest vil naturlig nok enklere la seg påvirke av slike bilder enn en som liker mer former à la det Kardashian-søstrene fronter. Jeg tror CBE sin følgermasse består av mer variasjon enn bare selvsikre, upåvirkelige damer som kun blir sinte fordi de bekymrer seg for presset hun påfører andre. Å individualisere problemet betyr å legge ansvaret til den enkelte og ikke ta hensyn til ytre faktorer, for eksempel det behovet som skapes gjennom å presentere ekstremiteter som norm på sosiale media. Det er å plassere årsaken til problemet hos mottakeren, ikke hos den som skaper problemet. Her vil det si at problemet i så fall er smålighet fordi man ikke unner CBE den kroppen hun har, eller fordi man egentlig er overfladisk og har utseendefokus etter fødsel men ikke vil si det. I dette tilfellet medfører dette å flytte fokus bort fra, eller svekke legitim kritikk. Så det er sagt. Det er selvsagt at å presentere urealistiske idealer som norm kan medføre at "mottakeren agerer og forsøker å leve opp til det idealet som presenteres". Det er jo hele poenget. Men det betyr ikke at de handler av misunnelse. Det er et av våre sterkeste instinkt å forsøke å passe inn i gruppen, det har vært nødvendig for overlevelse i tidligere tider. Å passe inn handler blant annet om å følge normer. At jeg trakk inn min egen opplevelse var for å illustrere hvor overrasket jeg ble fordi det aldri hadde falt meg inn at man skulle ha sånn eller sånn kropp etter fødsel. Normen var flyttet. Så skrev jeg vel også at det sikkert er noen som er såpass utseendefokusert at de vil være misunnelige fordi CBE var slank så eller så lenge etter fødselen. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg verken har lest om, hørt om eller møtt noen som har ytret noe som kan tolkes som misunnelse for at noen ser sånn eller sånn ut i barselsperioden. Jeg hadde forstått misunnelsesargumentet bedre om det ikke var et barselsbilde. At noen kan være misunnelig på at hun har så mye tid til å trene, til egenpleie i det daglige, eller på alt spons og stash hun får tilsendt, det kan jeg forstå. Men misunnelse fordi hun har sånn eller sånn kropp når man kommer hjem fra sykehuset etter å nettopp ha født, det kartet stemmer overhodet ikke overens med det terrenget jeg har møtt i alle fall. For å oppsummere - reaksjonene kom først og fremst fordi det bidro til å skape en norm om at man må ha fokus på utseendet etter fødsel. Hun viser bilder av magen sin hver dag uten at det blir store bølgene av det. Mulig at det at CBE tøyde normen for kroppsfokus i barselsperioden har skapt et behov hos noen som kan føre til misunnelse. Men det var virkelig ikke en viktig årsak til at reaksjonene var så mange og sterke. Endret 1. januar 2022 av Snøsøta
Hallepalle2 Skrevet 1. januar 2022 #54968 Skrevet 1. januar 2022 10 blogginnlegg i desember, det kan ikke være lenge til at hele bloggen legges ned. 15
Xstrella Skrevet 1. januar 2022 #54969 Skrevet 1. januar 2022 Så står hun der som en utstillings pin up og ønsker godt nytt år. For et liv. 14
Ice-91 Skrevet 1. januar 2022 #54970 Skrevet 1. januar 2022 Hvem andre gjetter at det i løpet av noen uker kommer en klokke annonse/reklame ? 32
Snødronninga Skrevet 1. januar 2022 #54971 Skrevet 1. januar 2022 Ice-91 skrev (7 minutter siden): Hvem andre gjetter at det i løpet av noen uker kommer en klokke annonse/reklame ? Jeg tror hun bruker klokke veldig ofte. Har lagt merke til det spesielt når hun pynter seg. Kan ikke huske å ha sett at hun bruker armbånd, men det hadde gjort antrekket flottere...synes jeg. 6
Kollontaj Skrevet 1. januar 2022 #54972 Skrevet 1. januar 2022 Tror mer på at alle klærne med fjær siste tiden er en del av en avtale. 38
Snødronninga Skrevet 1. januar 2022 #54973 Skrevet 1. januar 2022 (endret) Kollontaj skrev (6 minutter siden): Tror mer på at alle klærne med fjær siste tiden er en del av en avtale. Garantert. Har det ikke vært 3 ulike fjærkreasjoner på kort tid? Endret 1. januar 2022 av Snødronninga 17
Ice-91 Skrevet 1. januar 2022 #54974 Skrevet 1. januar 2022 Snødronninga skrev (24 minutter siden): Jeg tror hun bruker klokke veldig ofte. Har lagt merke til det spesielt når hun pynter seg. Kan ikke huske å ha sett at hun bruker armbånd, men det hadde gjort antrekket flottere...synes jeg. Ja så det rett etterpå. Syns bare det virket som et typisk reklame bilde. men ang de fjærkjolene så tror jeg dere er inne på noe 10
Christiane_W Skrevet 1. januar 2022 #54975 Skrevet 1. januar 2022 (endret) Snødronninga skrev (25 minutter siden): Har det ikke vært 3 ulike fjærkreasjoner på kort tid? Jo, og alle tre er fra samme nettbutikk/merke; Nadine Merabi. Jeg hadde aldri hørt om merket, men CBE svarte en følger på Instagram at skjørtet var derfra og det tok meg ikke lange tiden å ta en kjapp scroll gjennom nettbutikken der både jule- og nyttårskjolene dukket opp, i tillegg til skjørtet. Det startet med skjørtet hun hadde på seg da hun var på finalen av "Norges nye megahit": Så var det julekjolen: Og sist nyttårskjolen: Endret 1. januar 2022 av Christiane_W Endret formulering 17
Villroses hage Skrevet 1. januar 2022 #54976 Skrevet 1. januar 2022 52 minutter siden, Ice-91 said: Hvem andre gjetter at det i løpet av noen uker kommer en klokke annonse/reklame ? Det jeg reagerer mest på ved dette bildet er ikke klokke eller fjær. Hendene ser enormt digre ut i forhold til kroppen. Glasset også. Hendene er holdt fram mot kameraet for å få kroppen til å se mindre ut. Motbydelig "thinspo". 39
Clara80 Skrevet 1. januar 2022 #54977 Skrevet 1. januar 2022 (endret) Djeezez Endret 1. januar 2022 av Clara80 K
solmåneogstjerner Skrevet 2. januar 2022 #54978 Skrevet 2. januar 2022 (endret) Snødronninga skrev (På 12/31/2021 den 16.56): Å uttrykke at hun var stolt over at kroppen var som den var noen få dager etter fødsel, viser tydelig hvor feil fokus hun har. Det er faktisk helt absurd. Hun burde være stolt over å nettopp født et barn, det er der stoltheten bør ligge. Som hun selv synger i den ene låten sin, "det finnes et eget sted i helvete..." Ja! Jeg hadde også et visst kroppsfokus fire dager etter fødsel. Men da gikk det på blødninger, smerter og vonde bryst. Ikke over hvor stor/liten eller fin mage jeg hadde. Hovedbekymringen var jo om barnet får nok mat og om hen er frisk. Den store stoltheten: den nydelige babyen og at JEG (og barnet forsåvidt) faktisk klarte svangerskap og fødsel, og at vi begge har det greit. Regner med at det er slik for de fleste. Endret 2. januar 2022 av solmåneogstjerner 21
solmåneogstjerner Skrevet 2. januar 2022 #54979 Skrevet 2. januar 2022 (endret) Niriluna skrev (På 12/31/2021 den 22.44): Hva bli det neste: Influencere som snapper bilde av strutterompe fra en begravelse? Magebildet etter fødsel er like malplasert. Umusikalt og totalt feil fokus! Er det noe kvinner ikke trenger så er det «inspirasjon» til å virvles videre i denne gammeldagse og begrensende kvinnerollen! https://www.carolinebergeriksen.no/2012/12/20/et-fint-farvel/ https://www.carolinebergeriksen.no/2011/06/04/yesterday-a-black-day/ Ser ut som bildene er borte, jeg får de ihvertfall ikke frem. (Om dere heller ikke får frem bildene, så sjekk ihvertfall hva hun har skrevet mellom/som kommentar på bildene på den siste linken) Endret 2. januar 2022 av solmåneogstjerner 14
Ugresset Skrevet 2. januar 2022 #54980 Skrevet 2. januar 2022 Villroses hage skrev (8 timer siden): Det jeg reagerer mest på ved dette bildet er ikke klokke eller fjær. Hendene ser enormt digre ut i forhold til kroppen. Glasset også. Hendene er holdt fram mot kameraet for å få kroppen til å se mindre ut. Motbydelig "thinspo". Hvor skulle hun ellers hatt hendene og glasset? Holdt glasset bak ryggen og hånda på hoftene? Jeg vet hun driver med enormt mye thinspo, men dette er ikke et av tilfellene. 13
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå