Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

MissLucy

Anbefalte innlegg

Caroline Berg Eriksen gjør aldri noe større prosjekt uten å skryte av seg selv så det er bare sprøyt det hun skriver at hun «gjør det for seg selv».

• Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Revenge o'Cavatina skrev (1 time siden):

Desember 2016 omtales tre av merittene, hvorav 1 donasjon à kr. 48 000,- fra "årets julekalender" 2016 gikk til Innsamlingsakjsonen de selv startet. Flytte penger, altså.

Fint tiltak, bevares, men jeg får ikke millionbeløp av den samlede totalen av alle donasjonene/innsamlingsaksjonene deres. Hva de ellers selv har bidratt med privat uten omtale, vites ikke.

Direktelenke: https://www.carolinebergeriksen.no/2016/12/18/barna-aleppo-grater-ikke-lenger/

Kr. 10 000,- Til Flyktninghjelpen 2015

Direktelenke: https://www.carolinebergeriksen.no/2015/09/05/flyktninghjelpen/

Denne julekalenderen var vel også en reklamekalender. Hver eneste dag var reklame om jeg ikke husker helt feil. Slik at alle som var med i kalenderen også sikkert betalte litt mer enn hva de hadde gjort om det ikke var delvis til veldedighet. Tanken er god den, men når absolutt alt annet av innhold er så ekstrem egosentrisk blir det veldig lite troverdig. 

• Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kollontaj og @Revenge o'Cavatina: Takk for utfyllende og oppklarende opplysninger :blomst:

Det er noe stakkarslig over dette iherdige forsøket på fremstille seg som et mesen og smykke seg med gamle bragder. Selvsagt trenger man ikke proklamere ens nestekjærlighet høyt hver bidige gang man gir en slant. Men som en av Norges influencer-veteraner, så overrasker det meg at "besserwisserboy og retthavedama" i Sarpsborg ennå ikke har skjønt hvor mye goodwill de kunne ha fått ved å i det minste tipse leserne sine - uten betaling i bunn - om ulike karitative tiltak. 

• Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gi til veldedighet opp til 50 000 (tror jeg, mulig beløpet er endret) og få beløpet trukket av på skatten. Skjønner derfor godt at de ga 48 000. 🙂

• Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

123Frustrert skrev (1 time siden):

Denne julekalenderen var vel også en reklamekalender. Hver eneste dag var reklame om jeg ikke husker helt feil. Slik at alle som var med i kalenderen også sikkert betalte litt mer enn hva de hadde gjort om det ikke var delvis til veldedighet. Tanken er god den, men når absolutt alt annet av innhold er så ekstrem egosentrisk blir det veldig lite troverdig. 

Stemmer at det var reklamekalender, ja.

Det er noe stusselig å fremstille seg selv som mor godhjerta når pengene som samles inn i det store og det hele er resultatet av andre menneskers gavmildhet, og egne bidrag ikke er uten en viss lefling med skatten. Men som tidligere nevnt, hva de gjør privat vites ikke, selv om det absolutt kunne satt dem i et bedre lys rent troverdighetsmessig. Helt gratis. Dessverre tror jeg ikke på at det finnes særlig ektefølte, filantropiske tendenser der borte ved Kulås. Ikke når det tidligere måtte oppfordres til slike initiativ etter kritikk fra lesere.

Endret av Revenge o'Cavatina
  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Dessverre oppleves det mye negativitet rundt innlegg om veldedighet, derfor har jeg ikke skrevet noe særlig om det på bloggen, men gjør det heller for meg selv»

Jeg lurer på relativt mye knyttet til dette sitatet. 

1. Hva slags type negativitet? 

2. Hvor ille er den negativiteten målt opp mot det å kunne bruke bloggen positivt? 

Jeg tror ikke jeg har sett det kritisert AT hun har veldedige innlegg, men gjennomføring og troverdighet har vært diskutert. Omvendt julenisse ble kritisert for at de hadde en søknadsprosess der folk måtte blottlegge seg. Sponset bil med logo skulle levere gavene. De tigget saks og kunne ikke bruke egen bil da det ble slitasje på den. Redd Barna kampanjen fikk kritikk fordi andre influencere fulgte opplegget med å ta bilde frysende i t-skjorte mens CBE laget annonse foran kakkelovnen  der hun satt og tenkte på de stakkars barna. Coops annonse for strandryddeaksjon får kritikk for kroppsfokus og mangel på troverdighet i historiefortelling og dissonans mellom hennes forbruksbonanza og påstått engasjement for miljøvern. 

Dette er eksempler som jeg tar fra hukommelsen. Er det denne typen negativitet hun snakker om?  Som produsent av slike annonser er det helt legitim kritikk. Eller finnes det annen type? Og hvis det gjør det, hvor urettferdig og belastende er den når valget blir å ikke fronte det?  I valget mellom å beskytte seg selv mot negativitet og å bruke kanalene sine til noe bra, så er blir altså valget å beskytte seg selv. 

Jeje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gunvald skrev (Akkurat nå):

Hvorfor sammenlignes CBE med Funkygine? 

Fordi begge er/ønsker å være influencer i treningssegmentet som også deler hverdagsliv og familieliv. Derfor vil de være naturlige å sammenlikne

• Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjernekikkeren skrev (7 minutter siden):

Det er så mye her jeg bare ikke greier å få til å stemme.. Som vanlig, men altså nå, de har samlet inn millionbeløp samt donert bort kampanjer, men holdt det skjult fordi det oppleves mye negativitet rundt det. Det oppleves negativitet rundt veldedighet så det har hun skjult og gjør det for seg selv.

Men de har ingen problem med å legge ut provoserende tekst og bilder som de vet skaper negativitet på deres kant? Lyve rett ut om et hytteanneks og driter i korona dugnaden (men dere, bli med og rydd søppel dugnaden for den har jeg fått penger for å i allefall late som jeg bryr meg om), vise frem ungene oppmot 50 ganger på en måned (etter info fra en bruker her som tok seg bry med å oppsumere), redigere bilder for så å liksom sutre over sine tynne armer, osv osv.

Jeg mener, kom igjen! Det er så jeg snart tror at de tror selv på de tingene de lirer av seg der og da. 

Nå må du ikke komme med slike ting som at de skal bry seg om «koronadugnaden», det var jo ikke noen penger å hente.

Dette paret er bare ikke sanne. Millionbeløp.. jeg skulle gjerne sett regnestykket. Måten det legges frem på høres ut som om det er maaange millioner. Husker pengene til Riksen, tror det var 10 000kr. Det var det faktisk det eneste som kanskje var litt ektefølt, det var i bloggens spede begynnelse og var noe annet en å stå med bar mage og putte en knapt ubrukt engangsgrill i en plastsekk (for caroline, om man skal tro at du plukker søppel, ikke ta med deg en  engangsgrill som knapt har vært påtent. Kull blir nemlig hvitt/grått når det har brent.. )

• Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunvald skrev (7 minutter siden):

Hvorfor sammenlignes CBE med Funkygine? 

De er mange likhetstrekk. Blant annet er de begge godt voksne, har familie med barn, henvender seg til ca samme segment og har trening som viktig fokuspunkt for influencervirksomheten. Derfor blir det ekstra tydelig når CBE.no ikke får til ting som Funkygine beviser fint kan bli en suksess. Forskjellen i antall følgere, antall likes, spennende prosjekter og inntjening er bemerkelsesverdig med tanke på hvor mange likhetspunkter det er. 

• Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

123Frustrert skrev (5 minutter siden):

Nå må du ikke komme med slike ting som at de skal bry seg om «koronadugnaden», det var jo ikke noen penger å hente.

Dette paret er bare ikke sanne. Millionbeløp.. jeg skulle gjerne sett regnestykket. Måten det legges frem på høres ut som om det er maaange millioner. Husker pengene til Riksen, tror det var 10 000kr. Det var det faktisk det eneste som kanskje var litt ektefølt, det var i bloggens spede begynnelse og var noe annet en å stå med bar mage og putte en knapt ubrukt engangsgrill i en plastsekk (for caroline, om man skal tro at du plukker søppel, ikke ta med deg en  engangsgrill som knapt har vært påtent. Kull blir nemlig hvitt/grått når det har brent.. )

Den såvidt påtente engangsgrillen la jeg også merke til. Den har ikke lunket mange pølser før den ble slukket for å si det slik. Like jomfruelig som den tørre rene innpakningen som tilsynelatende også forsøplet stranden der.  😂 

• Liker 49
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skrottefar skrev (13 minutter siden):

Det morsomste er at hun svarte i kommentarfeltet om at, nei, hun fikk ikke betalt for å være med på dugnaden, bare for å reklamere for det......og dett var dett liksom.
Et mer oppegående menneske ville sagt at de også tok sin del av dugnaden og viste frem bevis på det i form av bilder av søppel og at de plukket det, men CBE & påheng? Neida, en 10-minutters modell-shoot med CBE's kropp i fokus var alt de hadde å si om saken, for det var det de hadde tid til 🤣

Hun kunne faktisk like godt tatt bildene hjemme. Hennes ord, ikke mine. 

• Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollontaj skrev (1 time siden):

Kan jo godt sammenligne CBE med Kristin Gjelsvik; har også barn og en mann som figurerer sammen med henne, lever av å være influencer. Nå er hun på Lesvos og setter søkelyset på flyktninger. 👏🏻 Det fremstår ektefølt og man kan tilgi ganske mye som man ikke liker ved en influencer hvis de fremmer viktige saker, ikke bare billig undertøy og annet ræl. 

Kristin må passe seg for å ikke bli en white savior. 

Endret av Maydis8
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tittet innom bloggen for første gang på lenge. Absolutt ALT på kakebordet ser innkjøpt ut, ingen verdens ting var hjemmelaget. Kanskje bruke litt mindre tid på å stivpynte seg foran speilet? Hun kunne fint ha bakt hos moren som bor 200 meter unna, om oppussingen av det allerede nyoppussede kjøkkenet var problemet. Nei det der var et veldig tydelig innkjøpt kakebord for en bursdagsfeiring. Planlagt med tanke på at det skulle se pent ut på instagram, men så blir det bare sånn "mamma er så opptatt med å pynte og sminke seg og ta selfies, så mamma har ikke tid til å bake bursdagsgave til deg vennen". Og sånne tørre sukkerpastakaker er SÅ 2015 og smaker virkelig ingen.verdens.ting...

Ser også hvordan CBE lener seg vekk fra barnet som prøver å klemme henne for å kunne få en mer flatterende figur på bildet. Hva prøver hun egentlig å formidle ved et slikt bilde?

Når det gjelder den "strandryddingen" med tørr søppel og hovedfokus på lettkledt kvinnekropp så fins jeg ikke overrasket. CBEs budskap handler aldri om mottakeren, men om hvordan hun kan få vist frem kroppen sin og hvor flink hun er. Denne gangen ved å kjøpe en ekstremt forurensende engangsgrill, tenne så vidt på den, slukke den for så å putte den tørre, rene emballasjen og grillen oppi en plastpose mens hun poserer i trange klær for å vise hvor flink hun er til å rydde strender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finlay skrev (12 timer siden):

Så Sophie Elise og Caroline Berg Eriksen er Coops to utvalgte influencere til denne kampanjen?

Veldig spesielt. Håper det kommer fram hvor mye av "vårt" de har betalt med.

ingen av dem særlig troverdige i forhold til denne promoteringen og jobben… velg heller noen som har vist ekte engasjement i forhold til forbruk og å holde naturen ren og inntakt. 

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finlay skrev (11 timer siden):

"Samt donert bort en god del av diverse kampanjer."

Dette skulle jeg gjerne visst mer om kjenner jeg! Både hva en "god del" betyr, og  hvilke "diverse kampanjer" det er snakk om.

rimelig defust svar og garantert et sterkt signal om at det er langt mindre enn hun legger opp til… vi hadde nok hørt konkrete tall om det virkelig er noe «å skryte» av

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten89 skrev (1 time siden):

Fordi begge er/ønsker å være influencer i treningssegmentet som også deler hverdagsliv og familieliv. Derfor vil de være naturlige å sammenlikne

Bortsett fra at Funkygine er så sjukt smidig, balansert og råsterk. Du ser det i hver eneste fiber i kroppen hennes når hun trener. Der CBE er vinglete og ustødig på trettende året så har Funky total kontroll over kroppen sin, hun arrangerer til og med egne treningsleire. De genene til Funky skulle jeg gjerne hatt 🤩 Det CBE gjør klarer jeg helt fint selv, dvs trene rutinemessig på mølla innendørs mens jeg glor på serier og filmer. 

Endret av Solaire
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...