Gjest Lavande Skrevet 3. januar 2021 #33721 Del Skrevet 3. januar 2021 Fra https://www.carolinebergeriksen.no/2020/12/31/godt-nyttar-fine-lesere/#comment-1219411 Bildet av barn med sminke brukte carolinebergeriksen.no / Treasures AS i umerket reklame for Lindex. Dokumentasjon la jeg ut her: https://forum.kvinneguiden.no/topic/1256153-carolinebergeriksenno/?do=findComment&comment=26699656 Tro hva samarbeidspartneren/annonsøren mener om utmerket reklame, bruk av barn i reklame, samt barn med sminke i slike reklameoppdrag? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nudeldama Skrevet 3. januar 2021 #33722 Del Skrevet 3. januar 2021 Jeg tviler ikke et øyeblikk på at jentene synes det er lek og moro at moren sminker dem. Jeg ser ingenting galt i det i seg selv. Hvorvidt de synes det er lek og moro at de er med på bilder på SoMe når de blir eldre er det ingen av oss som vet. Det vil tiden vise. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lavande Skrevet 3. januar 2021 #33723 Del Skrevet 3. januar 2021 (endret) Slettet svar på regelbrudd. Endret 3. januar 2021 av Lavande Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klink Skrevet 3. januar 2021 #33724 Del Skrevet 3. januar 2021 Nudeldama skrev (3 minutter siden): Jeg tviler ikke et øyeblikk på at jentene synes det er lek og moro at moren sminker dem. Jeg ser ingenting galt i det i seg selv. Hvorvidt de synes det er lek og moro at de er med på bilder på SoMe når de blir eldre er det ingen av oss som vet. Det vil tiden vise. Ser heller ingenting galt med sminken. Syns dog ikke vi skulle fått sett dem i det hele tatt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nudeldama Skrevet 3. januar 2021 #33725 Del Skrevet 3. januar 2021 Lavande skrev (1 minutt siden): Til info: Å spekulere i hva barna mener eller tenker er regelbrudd. Hvis noen føler stor trang til det, så får de rapportere det. Synes det har blitt skrevet ting her inne som er mye styggere enn det jeg gjorde. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nudeldama Skrevet 3. januar 2021 #33726 Del Skrevet 3. januar 2021 Klink skrev (3 minutter siden): Ser heller ingenting galt med sminken. Syns dog ikke vi skulle fått sett dem i det hele tatt. Jeg føler jeg burde skrive at jeg er enig med deg, fordi det er hva man "skal" mene. Men faktum er at jeg ikke mener så veldig mye om akkurat dette. Jeg tenker at den eneste meningen som faktisk betyr noe, er den til barna når de blir eldre. Ikke hva vi måtte mene på deres vegne ene eller andre veien her på sidelinjen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christiane_W Skrevet 3. januar 2021 #33727 Del Skrevet 3. januar 2021 (endret) Nudeldama skrev (21 minutter siden): Jeg tviler ikke et øyeblikk på at jentene synes det er lek og moro at moren sminker dem. Jeg ser ingenting galt i det i seg selv. Hvorvidt de synes det er lek og moro at de er med på bilder på SoMe når de blir eldre er det ingen av oss som vet. Det vil tiden vise. Å spekulere i barnas følelser/tanker er regelbrudd. CBE skriver dessuten ikke at hun sminker barnet, hun skriver at barnet får lov til å sminke seg selv helgene når de ikke skal noe sted. Jeg fikk lov til å leke med min tantes sminke som barn. Resultatet minnet ikke om det CBE har delt på bloggen, men mer om dette: Endret 3. januar 2021 av Christiane_W Endret bilde til tbilde av barnemodell fra iStockphoto. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nudeldama Skrevet 3. januar 2021 #33728 Del Skrevet 3. januar 2021 Christiane_W skrev (2 minutter siden): Å spekulere i barnas følelser/tanker er regelbrudd. CBE skriver dessuten ikke at hun sminker barnet, hun skriver at barnet får lov til å sminke seg selv helgene når de ikke skal noe sted. Jeg fikk lov til å leke med min tantes sminke som barn. Resultatet minnet ikke om det CBE har delt på bloggen, men mer om dette: Synes du det er greit å dele videre disse bildene? Min oppfatning var at det er særdeles liten toleranse for slikt i denne tråden. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christiane_W Skrevet 3. januar 2021 #33729 Del Skrevet 3. januar 2021 Nudeldama skrev (Akkurat nå): Jeg tenker at den eneste meningen som faktisk betyr noe, er den til barna når de blir eldre. Ikke hva vi måtte mene på deres vegne ene eller andre veien her på sidelinjen. Når barna blir eldre er det for sent. Skaden er allerede gjort. Det som er delt er delt og kan ikke tas tilbake. Derfor lar man vær å dele bilder/innhold med barna før de er samtykkekompetente. 36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lavande Skrevet 3. januar 2021 #33730 Del Skrevet 3. januar 2021 (endret) Slettet oppfordring til å fjerne regelbrudd... Endret 3. januar 2021 av Lavande Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nudeldama Skrevet 3. januar 2021 #33731 Del Skrevet 3. januar 2021 Christiane_W skrev (Akkurat nå): Når barna blir eldre er det for sent. Skaden er allerede gjort. Det som er delt er delt og kan ikke tas tilbake. Derfor lar man vær å dele bilder/innhold med barna før de er samtykkekompetente. Det forutsetter at det er gjort en skade. Det vet man ikke før man vet hva barna tenker når de er eldre. Det betyr ikke at jeg automatisk forsvarer det som skjer. Bare at jeg stiller meg litt på sidelinjen og tenker at den eneste meningen som faktisk betyr noe er hva barna tenker når de blir eldre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christiane_W Skrevet 3. januar 2021 #33732 Del Skrevet 3. januar 2021 Nudeldama skrev (1 minutt siden): Det forutsetter at det er gjort en skade. Det vet man ikke før man vet hva barna tenker når de er eldre. Better safe than sorry. 34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eveliina Skrevet 3. januar 2021 #33733 Del Skrevet 3. januar 2021 Lavande skrev (14 minutter siden): Fra https://www.carolinebergeriksen.no/2020/12/31/godt-nyttar-fine-lesere/#comment-1219411 Bildet av barn med sminke brukte carolinebergeriksen.no / Treasures AS i umerket reklame for Lindex. Dokumentasjon la jeg ut her: https://forum.kvinneguiden.no/topic/1256153-carolinebergeriksenno/?do=findComment&comment=26699656 Tro hva samarbeidspartneren/annonsøren mener om utmerket reklame, bruk av barn i reklame, samt barn med sminke i slike reklameoppdrag? Og mon tro hva Forbrukertilsynet mener om umerket reklame og annonsører/samarbeidpartnere som ikke sørger for korrekt merking hos influencere? Åjo - det trenger vi ikke lure på: « Det er viktig at annonsører som bruker influensere sørger for at det er tydelig når disse deler markedsføringsbudskap med følgerne sine. Ellers kan det ende med økonomiske sanksjoner, sier Trond Rønningen, direktør i Forbrukertilsynet.» https://www.tv2.no/underholdning/11816125/ Uttalelse i forbindelse med at historisk tvangsmulkt for utydelig og manglende reklamemerking ble utstedt nylig - og annonsøren ilagt forbud mot å bruke influencere i markedsføring. Slikt har Forbrukertilsynet tidligere kun gitt veiledning på, men nå er det tydeligvis slutt på det. På tide. 31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lavande Skrevet 3. januar 2021 #33734 Del Skrevet 3. januar 2021 (endret) Generelt: Barnets beste og barns rett til privatliv er nedfelt i FNs Barnekonvensjon. Fra https://influencere.wordpress.com/generelt-bruk-av-barn-i-some/ "Det er verdt å merke seg at deling av bilder og tekst skal være direkte til barnas beste. Det er altså kun hvis man er sikker på at delingen av bilde og tekst vil være til barnas beste, at man kan gjøre det. «Barnas beste prinsippet» gjelder uansett om bildene er delikate eller flotte, og om teksten der og da kan fremstå som uskyldig". Hvordan er Treasures AS sin deling av bilder og tekst direkte til barnas beste? Endret 3. januar 2021 av Lavande Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissLucy Skrevet 3. januar 2021 Forfatter #33735 Del Skrevet 3. januar 2021 (endret) Nudeldama skrev (20 minutter siden): Jeg tviler ikke et øyeblikk på at jentene synes det er lek og moro at moren sminker dem. Jeg ser ingenting galt i det i seg selv. Hvorvidt de synes det er lek og moro at de er med på bilder på SoMe når de blir eldre er det ingen av oss som vet. Det vil tiden vise. nei, nemlig - ingen vet. Da er det lurt å sikre seg for alle muligheter, ved å la være å poste 10 000 bilder på en kommersiell bedriftskonto med mange hundretusen følgere, for det er den avgjørelsen som aldri kan reverseres. Hvis det viser seg at de ønsker å bli eksponert på den måten, så kan de jo heller begynne når barna sier at det er greitt. Endret 3. januar 2021 av MissLucy 35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nudeldama Skrevet 3. januar 2021 #33736 Del Skrevet 3. januar 2021 MissLucy skrev (Akkurat nå): nei ingen vet. Da er det lurt å sikre seg for alle muligheter, ved å la være å poste 10 000 bilder på en kommersiell bedriftskonto med mange hundretusen følgere, for det er den avgjørelsen som aldri kan reverseres. Hvis det viser seg at de ønsker å bli eksponert på den måten, så kan de jo heller begynne da. Ja, det kan være lurt. Hvorvidt det er lurt eller ikke å ta det valget CBE og mannen har gjort vet vi ikke før barna blir eldre. Derfor avventer jeg dommedagsprofetiene til de evt skjer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christiane_W Skrevet 3. januar 2021 #33737 Del Skrevet 3. januar 2021 Nudeldama skrev (10 minutter siden): Synes du det er greit å dele videre disse bildene? Min oppfatning var at det er særdeles liten toleranse for slikt i denne tråden. Bildene var fra en artikkel i The Sun. Har endret til et bilde av en barnemodell fra iStockPhoto. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christiane_W Skrevet 3. januar 2021 #33738 Del Skrevet 3. januar 2021 Nudeldama skrev (2 minutter siden): Ja, det kan være lurt. Hvorvidt det er lurt eller ikke å ta det valget CBE og mannen har gjort vet vi ikke før barna blir eldre. Derfor avventer jeg dommedagsprofetiene til de evt skjer. Igjen: Bedre føre var. 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lavande Skrevet 3. januar 2021 #33739 Del Skrevet 3. januar 2021 (endret) Generelt: Jurist Sara Eline Grønvold (spesialrådgiver i Redd Barna) har uttalt - https://www.barnevakten.no/trakker-du-over-barnas-rett-til-privatliv/ Det er viktig å huske at barnets beste faktisk betyr barnets beste, og ikke blir snudd på hodet som et «ikke til skade»-prinsipp. Det er faktisk slik at deling av barnebilder skal være direkte til barnets beste... Man kan derfor ikke bruke argument som "vent og se". Endret 3. januar 2021 av Lavande Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissLucy Skrevet 3. januar 2021 Forfatter #33740 Del Skrevet 3. januar 2021 (endret) Nudeldama skrev (13 minutter siden): Det forutsetter at det er gjort en skade. Det vet man ikke før man vet hva barna tenker når de er eldre. Det betyr ikke at jeg automatisk forsvarer det som skjer. Bare at jeg stiller meg litt på sidelinjen og tenker at den eneste meningen som faktisk betyr noe er hva barna tenker når de blir eldre. det uthevede er jeg forsåvidt enig i (bortsett fra at jeg vil peke på at lovgiver og har en mening som betyr noe). Men disse barna er jo allerede frastjålet sin mulighet til å få sin mening respektert, hvis det skulle vise seg at den ikke er i samsvar med foreldrene. Og som alle med barn i barne- og ungdomsskolealder i disse SoMe-tider vet, så har barn langt ned i barneskolealder ganske bestemte meninger om hvilke bilder de samtykker eller ikke. Endret 3. januar 2021 av MissLucy 25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå