Gjest Lille_Krokodille Skrevet 30. oktober 2020 #30441 Skrevet 30. oktober 2020 1 minutt siden, Klink skrev: Gjør det noe da? Hun flasher seg jo uansett. Hvorfor ikke med dette? Hva er egentlig så galt med det? Kritikken går ikke på at hun reklamerer for Omvendt Julenisse. Den går på hvordan ting blir gjort, og hvordan de fremstår i denne settingen.
Skrottefar Skrevet 30. oktober 2020 #30442 Skrevet 30. oktober 2020 (endret) 3 minutter siden, Lille_Krokodille skrev: Nemlig. Fordi det handler om å gi, ikke høste likes fordi man er så utrolig godhjerta. Det er vel nettopp det eneste dette paret er ute etter, å få likes, opphøye seg selv og alt det der....og folk lar seg lure, igjen og igjen, men, får vi håpe, så blir det blir mindre og mindre av de folka, og plutselig så er det ingen igjen som lar seg lure, med mindre man er av forsvarer-ligaen her inne 🤣 Endret 30. oktober 2020 av Skrottefar 18
Klink Skrevet 30. oktober 2020 #30443 Skrevet 30. oktober 2020 Akkurat nå, Skrottefar skrev: Det er vel nettopp det eneste dette paret er ute etter, å få likes, opphøye seg selv og alt det der....og folk lar seg lure, igjen og igjen, men, får vi håpe, at det blir mindre og mindre av de folka, og plutselig så er det ingen igjen som lar seg lure, med mindre man er av forsvarer-ligaen her inne 🤣 Forsvarerligaen ? Hvem er det og hva lat de seg lure av? 7
Populært innlegg Ultiva Skrevet 30. oktober 2020 Populært innlegg #30444 Skrevet 30. oktober 2020 (endret) Bra for andre? Hun har i 11 år fremmet et sykt kroppspress via filtere, retusjering og poseringer: https://www.ba.no/nyheter/leste-fotballfrue-fikk-anoreksi/s/1-41-6616620 LKE gjorde også sitt i den spede starten for å legge lista like lavt som kloakkanleggene i Venezia: https://www.rb.no/lsk-magasinet/hun-veier-15-20-kilo-for-mye/s/1-95-4692564 Hun har utlevert barna og brukt dem som annonsørinnhold siden svangerskapsuke 20: https://www.aftenposten.no/kultur/i/K5O2o/kommentar-caroline-berg-eriksen-bruker-sin-egen-datter-som-annonse-d ... og spiller stadig mer på sex og objektivisering av kvinner i sosiale medier samtidig som barna har nådd skolealder. Hun nekter å undertegne Sunn Fornuft-plakaten, hun har blitt refset av Helsedirektoratet 3 ganger for ulovlig alkoholreklame: https://www.vg.no/rampelys/i/bV7Gq/caroline-berg-eriksen-broet-alkoholreklameloven-igjen Hun har blitt tatt i svært langvarig og regelmessig kommentarjuks og slankeredigering: https://www.nettavisen.no/na24/kan-tape-millioner-pa-bloggskandalen/8529651.html Mannen hennes har blitt refset av Rådet for Legeetikk fordi han har utgitt seg som b la lege for å vinne diskusjoner på sin egen og konas blogg. https://www.nrk.no/kultur/radet-for-legeetikk-raser-mot-_fotballfrue_-1.12146400 CBE har også blitt refset av Legemiddelverket for, sitat: "direkte uansvarlig" reklame: https://www.kk.no/livstil/advarer-mot-omstridt-prevensjonsmiddel/67797222 ... Så beklager at det ikke blir stående ovasjoner for at CBE drar i gang et innsamlingsprosjekt, samtidig som hun gransker de fattige i nærområdet med lupe for å sjekke om de lyver/er fattige nok. Problemet her er, nemlig, en vedvarende uempatisk og provoserende oppførsel i over 11 år. Innlegget er ryddet for sitering av slettet innhold. Endret 31. oktober 2020 av Måne Rampelyset 57
123Frustrert Skrevet 30. oktober 2020 #30445 Skrevet 30. oktober 2020 57 minutter siden, Klink skrev: Og der kom det argumentet.For en gangs skyld noe man faktisk bør reklamere for , få opp og fram. Istedet for alt det andre tullet, men det er feil. Det også. Men du skjønner ikke at cbe er en bedrift?Jeg er helt enig i at dette ikke er det værste å reklamere for, men noe man bør engasjere seg i, men nå har historien til cbe vist at hun aldri har engasjert seg i noe annet enn sitt eget speilbildet. Den gangen hun gjør det er det for å bygge under sin egen merkevare også, Vipps! Alt engasjementet borte som dugg for solen. Når man ikke kan tjene penger på budskapet er man ikke engasjert lenger. Du snakker om dama som tar seg betalt for å vise reklame for redd barna eller tar seg betalt for å plukke plast, tigger etter gavebånd og gråter av seg selv. Det er så uekte og utnyttelse av seriøse aktører som driver veldedighet at jeg har ikke ord. 29
Gjest Snøsøta Skrevet 31. oktober 2020 #30446 Skrevet 31. oktober 2020 Du kødder ikke med andre folk sine liv. Særlig kødder du ikke med folk som er sårbare sine liv. Selv om du tenker at du vil gjøre noe godt for andre. Hvis du skal hjelpe noen så må du sette deres behov i sentrum, ikke dine egne. Hvis du ikke har respekt for de du skal hjelpe kan du gjøre vondt værre. Jeg er ikke med på at det å ønske å gjøre noe godt trumfer konsekvensene av måten du gjør det på. Om CBE.no vil gjøre noe godt for andre må de sette sine egne ønsker og behov til side. Ellers tjener de først og fremst seg selv, ikke det formålet de hevder å ville oppnå. Kort sagt - om du ønsker å hjelpe andre bør du ikke ydmyke dem.
MarianneE Skrevet 31. oktober 2020 #30447 Skrevet 31. oktober 2020 4 timer siden, Snøsøta skrev: Du kødder ikke med andre folk sine liv. Særlig kødder du ikke med folk som er sårbare sine liv. Selv om du tenker at du vil gjøre noe godt for andre. Hvis du skal hjelpe noen så må du sette deres behov i sentrum, ikke dine egne. Hvis du ikke har respekt for de du skal hjelpe kan du gjøre vondt værre. Jeg er ikke med på at det å ønske å gjøre noe godt trumfer konsekvensene av måten du gjør det på. Om CBE.no vil gjøre noe godt for andre må de sette sine egne ønsker og behov til side. Ellers tjener de først og fremst seg selv, ikke det formålet de hevder å ville oppnå. Kort sagt - om du ønsker å hjelpe andre bør du ikke ydmyke dem. Det var utrolig godt sagt! 13
Halle-Palle Skrevet 31. oktober 2020 #30448 Skrevet 31. oktober 2020 Det der Halloween-tablået hun insisterer på hvert år, jeg syns virkelig at hun ikke får det helt til? Det ser ut som et utstillingsbord i en butikk med forskjellige ting som er satt frem for salg. Det er så mye potensiale i den flotte hallen som ikke blir utnyttet. 21
Gjest Tannbein Skrevet 31. oktober 2020 #30449 Skrevet 31. oktober 2020 (endret) 30 minutter siden, Halle-Palle skrev: Det der Halloween-tablået hun insisterer på hvert år, jeg syns virkelig at hun ikke får det helt til? Det ser ut som et utstillingsbord i en butikk med forskjellige ting som er satt frem for salg. Det er så mye potensiale i den flotte hallen som ikke blir utnyttet. Enig. Halloween får hun virkelig ikke til, på tross av et hav med tid og annonsørpenger for å dra det i land. Det ser ut som inngangen til en butikk, og det blir nakent og kaldt. Det er tydelig at Hallowen ikke er hennes greie, noe som for så vidt er helt greit. Endret 31. oktober 2020 av Tannbein
Klink Skrevet 31. oktober 2020 #30450 Skrevet 31. oktober 2020 Jeg syns halloweenstylingen var kul jeg. Hallen egner seg jo godt til Halloween og litt mørkt, skummel musikk og tente lys blir det der veldig bra. ikke minst i innlegget under var det skikkelig digg lefserull. Fikk lyst til å prøve Bare med kylling da laks ikke er min favoritt. 8
Klink Skrevet 31. oktober 2020 #30451 Skrevet 31. oktober 2020 7 timer siden, Snøsøta skrev: Du kødder ikke med andre folk sine liv. Særlig kødder du ikke med folk som er sårbare sine liv. Selv om du tenker at du vil gjøre noe godt for andre. Hvis du skal hjelpe noen så må du sette deres behov i sentrum, ikke dine egne. Hvis du ikke har respekt for de du skal hjelpe kan du gjøre vondt værre. Jeg er ikke med på at det å ønske å gjøre noe godt trumfer konsekvensene av måten du gjør det på. Om CBE.no vil gjøre noe godt for andre må de sette sine egne ønsker og behov til side. Ellers tjener de først og fremst seg selv, ikke det formålet de hevder å ville oppnå. Kort sagt - om du ønsker å hjelpe andre bør du ikke ydmyke dem. De gir jo bort gaver og mat så ser ikke helt det du sier her. Hva vet vi om de ydmyker noen? 😊 6
Gjest Snøsøta Skrevet 31. oktober 2020 #30452 Skrevet 31. oktober 2020 Jeg holdt på å svare på en konmentar over her, noe a la - Holdt du for øynene og sa «blanlablablablabla» da du leste kommentaren min? Men så tenkte jeg at jeg heller vil fokusere på de gode kommentarene her inne, de som gjør tråden interessant, og overse de som ser ut som de bare vil fyre opp og avspore. Så da lot jeg det være og bare overså den helt.
Lopploella Skrevet 31. oktober 2020 #30453 Skrevet 31. oktober 2020 1 time siden, Halle-Palle skrev: Det der Halloween-tablået hun insisterer på hvert år, jeg syns virkelig at hun ikke får det helt til? Det ser ut som et utstillingsbord i en butikk med forskjellige ting som er satt frem for salg. Det er så mye potensiale i den flotte hallen som ikke blir utnyttet. Helt enig. Interiør og «pynt» er hun ikke god på. Det er vel sånn det blir når alt handler om å kjøpe og kjøpe og kjøpe stadig nye ting, uten at en har så mye estetisk sans eller kunnskap. 20
Sursøtsaus Skrevet 31. oktober 2020 #30454 Skrevet 31. oktober 2020 Jeg synes Omvendt Julenisse er et kjempefint tiltak, spesielt nå i pandemitiden når det er flere som er ramma av å sitte igjen med mindre. Flott at Treasures fortsetter prosjektet videre fra i fjor, det er kjempebra. Er dog enig med de fleste her at det er noen fallgruver de tråkka i i fjor som jeg håper de har lært av i år. Jeg har jobbet og jobber fortsatt i idelle organisasjoner. Da er det viktig at pengene som kommer inn går direkte til formålet og ikke blir brukt til foreksempel bilvask, hyssing og saks, så akkurat der forstår jeg hva CBE ville fram til. Vanligvis i organisasjonsarbeid så er det organisasjonen som skal dekke kostnader til prosjekter, ikke privatpersoner, så hvis CBE brukte masse penger på bil og utstyr så skulle egentlig Omvendt Julenisse legge ut for henne, og da ville jo penger som folk har donert inn bli brukt til bilvask og bensin i stedet for mat og leker til familier. Det hadde nok ikke vært så populært det heller. Når det skal sies så synes jeg måten hun framstilte dette problemet kunne blitt gjort på en bedre måte, for dessverre ble veldig mye av fokuset hennes satt på Treasures, bil og hyssing enn det faktiske formålet. Mye fokus gikk til å forklare hvordan de selv hjelper og bidrar og hvor dumt det hadde blitt hvis de måtte dekke alle kostnaddene selv også. Det framstiller dem som veldig usympatiske når formålet handler om å hjelpe noen som ikke har noe som helst. Man ikke så veldig synd på en familie som tjener over gjennomsnittslønn som klager på at de får kritikk for å måtte stille opp med egen saks, noe de mest sannsynlig har liggende hjemme allerede og kan ta med sammen med tape og gavepapir når det er familier som ikke en gang har råd til en julemiddag. Jeg synes også at muligens noen andre enn Treasures skulle gjort jobben som gikk ut på å håndtere søknader og kontakte sårbare grupper. Når man jobber med folk i en sårbar og utsatt situasjon så er det viktig at man vet hvordan man håndterer det bra og ikke snakker på en ovenfra og ned-retorikk. Jeg sier ikke at det er det Treasures har gjort, men det er vanlig i organisasjonsarbeid hvor man skal jobbe direkte med målgruppa at man har enten tidligere arbeidserfaring i henhold til målgruppa, eller at man har en utdanning innenfor feltet for å forsikre at personen er egna til å ta det ansvaret. Nå kan det jo hende at Treasures er gode på det allerede siden de tar opp prosjektet igjen i år, men hvis Østfoldavdelingen vokser så hadde det ikke vært så dumt å få inn flere på laget som kan gjøre dette. En frivillighetsgruppe hadde heller ikke vært så dumt slik at flere kan bidra til å ta med utstyr så man slipper problematikken rundt saks, gavepapir og hyssing som de fleste har hjemme og kan bidra med. Sist men ikke minst er jeg sterkt uenig med CBE om at det å bruke bilen som en reklameplakat er en særlig god idé. Det er kanskje bra for de av oss som har nok fra før og som trenger den reklamen for å bli kjent med prosjektet og vurdere å donere, men for de trengende kan det være ydmykende at nabolaget ser at de har bedt om hjelp. Spesielt i år hvor familier kanskje har havnet i denne situasjonen for første gang kan det være sårt og flaut og ellers er det også bare vanlig personvern. De av oss som ikke er i den situasjonen ser nok ikke på det som noe å skulle skamme seg over, men for dem det gjelder kan det være mye skam som lusker og går og da trenger man ikke en svær reklameplakat som skal vise hele gata at de ikke har råd til å feire jul. Ellers ønsker jeg CBE lykke til med prosjektet og håper det blir en suksess, for det er et fint tiltak, for all del. 30
prudens Skrevet 31. oktober 2020 #30455 Skrevet 31. oktober 2020 8 timer siden, Snøsøta skrev: Du kødder ikke med andre folk sine liv. Særlig kødder du ikke med folk som er sårbare sine liv. Selv om du tenker at du vil gjøre noe godt for andre. Hvis du skal hjelpe noen så må du sette deres behov i sentrum, ikke dine egne. Hvis du ikke har respekt for de du skal hjelpe kan du gjøre vondt værre. Jeg er ikke med på at det å ønske å gjøre noe godt trumfer konsekvensene av måten du gjør det på. Om CBE.no vil gjøre noe godt for andre må de sette sine egne ønsker og behov til side. Ellers tjener de først og fremst seg selv, ikke det formålet de hevder å ville oppnå. Kort sagt - om du ønsker å hjelpe andre bør du ikke ydmyke dem. Kødder ed folk sine liv? Her har CBE bidratt til, at mange familier fikk en bedre jul. De har gitt masse av sin egen tid, og også bidratt økonomisk. Når det gjelder bakgrunnssjekk er dette vanlig, Røde kors hjelp til ferie, gjør også dette. Her må man søke via NAV eller noe, for å få hjelp. Nettopp fordi , de vil nå ut de familiene med størst behov.. Det er også flott at de bruker sine kanaler for å nå ut til veldig mange og i dermed også inspirere andre til å gjøre det samme. Skjønner virkelig hvorfor man skal være så negativ til dette Jeg håper de bidrar i år også. Flott at så mange får hjelp, da det er et stort behov for dette.. 5
Klink Skrevet 31. oktober 2020 #30456 Skrevet 31. oktober 2020 16 minutter siden, Snøsøta skrev: Jeg holdt på å svare på en konmentar over her, noe a la - Holdt du for øynene og sa «blanlablablablabla» da du leste kommentaren min? Men så tenkte jeg at jeg heller vil fokusere på de gode kommentarene her inne, de som gjør tråden interessant, og overse de som ser ut som de bare vil fyre opp og avspore. Så da lot jeg det være og bare overså den helt. Jeg holdt på å skrive at overså den gjorde du vel ikke. Og helt oppriktig hva var det du mener jeg ikke forsto? 4
Gjest Snøsøta Skrevet 31. oktober 2020 #30457 Skrevet 31. oktober 2020 Akkurat nå, prudens skrev: Kødder ed folk sine liv? Her har CBE bidratt til, at mange familier fikk en bedre jul. De har gitt masse av sin egen tid, og også bidratt økonomisk. Når det gjelder bakgrunnssjekk er dette vanlig, Røde kors hjelp til ferie, gjør også dette. Her må man søke via NAV eller noe, for å få hjelp. Nettopp fordi , de vil nå ut de familiene med størst behov.. Det er også flott at de bruker sine kanaler for å nå ut til veldig mange og i dermed også inspirere andre til å gjøre det samme. Skjønner virkelig hvorfor man skal være så negativ til dette Jeg håper de bidrar i år også. Flott at så mange får hjelp, da det er et stort behov for dette.. At man hjelper er bra. Hvordan man hjelper er en veldig viktig diskusjon. Det ble gjort noen bommerter i fjor, og risikoen for at personer som ikke har noen erfaring eller kompetanse på å jobbe med sårbare grupper gjør bommerter er større enn at profesjonelle gjør det. Vi gjør alle feil, CBE.no er intet unntak. Poenget er at når man gjør feil i arbeidet med sårbare grupper går det ut over dem som allerede har det vanskelig. Det har kommet mange innspill til hvordan de kan gjøre gode endringer i prosjektet sitt. De kan samarbeide med andre, profesjonelle. De kan ta lærdom av feilene fra i fjor. Og ikke minst - de må sette de de hjelper og deres behov først. Ha respekt for folk og integriteten deres. Man kan ikke bryte respekten for medmennesker bare fordi de ikke har penger til mat og gaver. Da skaper man et forskjellssamfunn hvor vi «de som har» kan behandle dem «de som ikke har» etter egne regler. Et slikt samfunn vil jeg ikke ha. Jeg ser antydninger til dette i Omvendt julenisse-innleggene, i «Caroline ser på tiggere fra en luksussuite» og «Caroline sitter inne i varmen og ser på de sponsede kakkelovnen mens barna fryser ute i kulden», i diskusjonene rundt fattigdom fra Mexico og i den diskusjonen de hadde om at det er bra med forskjeller i samfunnet. Jeg betviler ikke at ønsket om å hjelpe og gjøre noe bra er genuint og ektefølt. Det er ikke sikkert at de er bevisste problematikken over heller, det er jo ikke dette de driver med til daglig. Derfor er det så viktig å belyse problematikken og diskutere hva som er god bistand og hva som er uheldig eller problematisk. Å si at det å gi bort en gave er bra uansett hvordan det blir gjort lyser av en total mangel på empati. Det må vi diskutere. Det er ikke smålig. Det som er smålig er å nekte å diskutere hva som er bra bistand for sårbare grupper.
123Frustrert Skrevet 31. oktober 2020 #30458 Skrevet 31. oktober 2020 52 minutter siden, Klink skrev: De gir jo bort gaver og mat så ser ikke helt det du sier her. Hva vet vi om de ydmyker noen? 😊 Du synes at veldedighet handler om at gir du bort en gave til et barn så du kan legge det ut på din egen blogg og vise at du er sååå snill og god? Det gjør så klar ikke noe om alle andre skjønner hvem barnet er, cbe er jo såååå snill! Hun gir tross alt bort en gave hun har fått av andre, kjører den rundt med en bil hun har tigget og tjener mange tusen på reklame hun har sammen med innlegg om tiggingen av barn? Jeg mener veldedighet virkelig handler om at du virkelig ønsker å hjelpe, ikke at du selv skal tjene penger på det. Jeg håper og krysser fingre for at de jobber med omvendt julenisse og ikke viser set på bloggen. Tenk om de kunne gjøre noe slikt fordi de faktisk ønsker å hjelpe, men ikke for å tjene penger? DET hadde vært fantastisk det! 32
Aricia Skrevet 31. oktober 2020 #30459 Skrevet 31. oktober 2020 8 minutter siden, 123Frustrert skrev: Du synes at veldedighet handler om at gir du bort en gave til et barn så du kan legge det ut på din egen blogg og vise at du er sååå snill og god? Det gjør så klar ikke noe om alle andre skjønner hvem barnet er, cbe er jo såååå snill! Hun gir tross alt bort en gave hun har fått av andre, kjører den rundt med en bil hun har tigget og tjener mange tusen på reklame hun har sammen med innlegg om tiggingen av barn? Jeg mener veldedighet virkelig handler om at du virkelig ønsker å hjelpe, ikke at du selv skal tjene penger på det. Jeg håper og krysser fingre for at de jobber med omvendt julenisse og ikke viser set på bloggen. Tenk om de kunne gjøre noe slikt fordi de faktisk ønsker å hjelpe, men ikke for å tjene penger? DET hadde vært fantastisk det! Akkurat det uthevede er jeg faktisk uenig i. Frivillig arbeid handler ikke i og for seg om den frivilliges intensjon, men om effekten for de som mottar hjelpen. Hva slags følelser man har inne i seg er ikke av betydning så lenge hjelpen som kommer ut av det er hensiktsmessig og effektiv. Hvis derimot ønsket om å selv framstå som god men samtidig risikere/ofre så lite som mulig får negative konsekvenser for dem som skal motta hjelpen, eller for måten arbeidet organiseres på, da blir det noe annet. Eksempler på det er de personlige opplysningene de som ba om hjelp måtte oppgi for å "søke" i fjor - det er en uproff og nedverdigende framgangsmåte som ikke er vanlig praksis i sammenlignbare organisasjoner. Det å dele noe av informasjonen man har fått på sine SoMe er et annet eksempel. Og det å kjøre rundt i en flashy bil med logo på hele siden når man deler ut gaver til mottakere et et tredje. Det er litt det samme som med miljøtiltak. Hvis jeg resirkulerer etter alle kunstens regler for å ikke bli uglesett av naboene mine, men egentlig driter i miljøet, har det ikke noen praktisk betydning fordi resirkuleringen virker som den skal uavhengig av mine motiver. 19
Felis Skrevet 31. oktober 2020 #30460 Skrevet 31. oktober 2020 Angående sponset bil og Omvendt Julenisse: Til parets forsvar så tok de kritikken til seg og kuttet ut profilert bil da de delte ut mat og gaver. Jeg aner ikke om de fikk ny, sponset bil uten profilering, eller om de fjernet profileringen på allerede sponset bil. Jeg forstår faktisk hvorfor bilen opprinnelig var profilert. Butikker og bedrifter gir ikke alltid til veldedighet kun av sitt gode hjerte, de vil ha litt igjen for det. Hvis for eksempel en matbutikk donerer ribbe, så har det reklameeffekt at en bil med diger Omvendt Julenisse dukker opp utenfor. Det er ikke umulig at de brukte dette i markedsføringen på f.eks Facebook, uten at jeg har grunnlag for å si det. At paret ikke selv forsto hvor belastende en profilert bil var for mottakerne er utrolig, men de tok altså kritikken til seg. At de var så nøye på å behovsprøve søkerne synes jeg er langt mer uforståelig. Hvor mange er det egentlig som tigger til seg ei ribbe som de fint kunne betalt selv? Hadde det ikke vært bedre å ta dette mikroskopiske svinnet, framfor å nedverdige alle som virkelig trengte ribba? Dette var kritikk paret IKKE tok til seg. Kanskje fordi, som LKE sier, de ikke kan relatere til hvordan det er å være fattig. Det kan ikke jeg heller, men jeg har likevel nok empati til å vise respekt. Og att de under prosessen fikk tårer i øynene og roset seg selv for sin raushet er bare ekkelt. Jeg aner ikke hvor det står at de donerte penger, jeg har bare lest at de donerte tid. Hvor verdifull er egentlig tiden til dette paret? Hvor mange skjønnhetsbehandlinger og kaffekopper måtte ofres for å drive veldedighet? Timene de brukte gikk heller ikke ut over økonomien deres. Tvert imot, de styrket merkevaren, som igjen gir bedre inntjening. Hadde de hatt vanlige jobber, som for eksempel sykepleier eller butikkansatt, og sagt fra seg vakter hadde saken vært en annen. Da snakker vi reelt tap av penger. Og kanskje de ikke har flust av dem i utgangspunktet, slik CBE og mannen har. Man bør kanskje svelge det faktum at hensikten ikke er så prisverdig. De styrket merkevaren og tjente penger, samtidig som de gratulerte seg selv fordi de er så snille. De gikk sikkert til sengs med en skikkelig godfølelse. Men familier fikk mat og gaver i en høytid som er vanskelig for mange. Det er bra. Målet helliger midlet osv... 44
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå