Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

MissLucy

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, CecilieX skrev:

Hva gjelder barn og eksponering i medier. Bladde i går gjennom reklameavisen for XXL. Det var flust av vakre bilder av barn ikledd produkter. Og det fremsto helt uproblematisk. Jeg gjenkjente ingen av dem, hadde ingen informasjon om verken navn eller bosted eller noe annen privat informasjon. Det å bruke barn i reklame er uproblematisk så lenge de ikke er identifiserbare og så lenge privatlivet deres ikke inngår som en rammefortelling som er ment å forkle reklamen som venninneanbefaling for å maksimere  annonsørens salg. 

Men mange kjente dem nok igjen. Både naboer og skolekameraterer vet hvem disse barna er også, så jeg er ikke enig i at det er stor forskjell på å være barnemodell og å figurere på foreldrenes blogg. (Jeg synes for ordens skyld begge deler kan være uproblematisk.)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 minutter siden, Shopgirl2014 skrev:

At CP gjorde profilen sin privat hindret ikke IS og Aftenposten i å publisere kommentaren om krystaller. Det er det @pøbelsaraog jeg diskuterer, om influencere kan stoppe saker om seg selv i pressen ved å la være og ta telefonen. 

Og takk og pris for det - så folk ser hvor galt det har blitt! Krystaller på småbarn?! Wtf? Da har man ikke mye å finne på. Samme med dåsespray...

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En venninne av meg driver en nettbutikk hvor tenåringsdatteren ved et par anledninger har figurerert som modell. Jeg får via dette ingen kjennskap til henne som jeg ikke har fra før, og andre som ikke kjenner dem vet fortsatt ingen verdens ting om henne (om de i det hele tatt skulle legge merke til henne der, blant andre modeller som brukes). Kanskje finnes det en ørliten mulighet for at hun ville blitt gjenkjent på gaten av en kunde, men denne vet fortsatt ingenting om henne og hennes privatliv, og ville vel ikke tenkt annet enn "hvor har jeg sett det ansiktet før" eller "var ikke hun i en reklame i den nettbutikken?“ 

Null problem. 

• Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Shopgirl2014 skrev:

Men mange kjente dem nok igjen. Både naboer og skolekameraterer vet hvem disse barna er også, så jeg er ikke enig i at det er stor forskjell på å være barnemodell og å figurere på foreldrenes blogg. (Jeg synes for ordens skyld begge deler kan være uproblematisk.)

Det synes jeg er en lite treffende sammenligning.

Barn som er modeller gjør en jobb, de tjener penger og de er beskyttet av arbeidsmiljøloven som har ekstremt snevre unntak for å tillate barnearbeid. De er anonyme. Alle som ser bildene forstår at de er på jobb, og at det er reklame, at det ikke er deres egne klær og at de ikke er fotografert i sine egne private omgivelser. De blir kun gjenkjent av folk som kjenner dem. Disse barna er på jobb og tjener penger selv. Hvis de tjener en del, vil overmynderiet passe på at de får beholde pengene sine.

Bloggerbarna får privatlivet sitt solgt som content, de får det som fremstår som privatlivet sitt eksponert for offentligheten under fullt navn, og det er en offentlighet som typisk ikke gjennomskuer at det ikke ekte. De er ikke beskyttet av arbeidsmiljøloven. Formelt sett er det foreldrene som gjør jobben og tjener pengene, så barna tjener ingen penger og overformynderiet kan ikke sikre dem. De mister muligheten til å være private.

Endret av MissLucy
  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Shopgirl2014 skrev:

Dette skjønner jeg faktisk ikke?

Ser du ingen forskjell i at et fremmed barn som bare de nærmeste gjenkjenner (det er slett ikke sikkert at bildene er tatt i Norge engang) og små barn som reklamerer for klær, leker og matvarer under fullt navn og i sitt eget hjem? Barn som det skapes et bilde av både personligheten og utseende på foreldrenes sosiale medier? 

Det er helt uforståelig for meg at de to tingene kan sammenlignes. 

Endret av Halle-Palle
  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, LiamG skrev:

Det blir vesentlig mer interessant hvis en diskuterer sak. Ønsker derfor å utfordre @Inocybe @Aricia @Frøken Scott

@Lavande @pøbelsara @123Frustrert @Halle-Palle  @Snøsøta @LilleSnupp @Kollontaj  til følgende spørsmål:

1. Hva tenker du om eksponering av barn i media?

2. På hvilken måte tenker du at ditt bidrag i denne tråden er viktig?

3. Hva tenker du om at barna til CBE kan lese det du skriver her?

1) Jeg er litt usikker på hva du mener med "eksponering av barn i media"? Når det gjelder eksponering av barns privatliv i media, så har jeg skrevet så mye om det her på KG - og jeg vet at du har lest det, @LiamG, så det skal jeg ikke repetere her nå. Men hvis du lurer på feks bruk av barn i nyhetssaker, så synes jeg mediene  stor grad er flinke til å skjerme barn hvis de er involvert i nyhetssaker, ved at man ikke bruker navnene deres. Når det gjelder barneskuespillere og barnemodeller, så vet vi ingenting om dem utover at vi ser hvordan de ser ut. De gjør en jobb, og har et spesielt vern i marbeidsmiljølióvgivningen når de er under 13 år. Selv om vi ser fjesene deres, vet vi ingenting om dem, så jeg synes overhodet ikke det kan sammenliknes med some-barn som bla CBEs, hvor vi vet hvor de bor, når de ble født, kan lage sammenfatninger av samtlige ferier de har vært på, hvordan hver fødselsdag har vært feiret, hva de har på seg til hverdag og fest etc etc etc. 

2) Jeg tenker at denne debatten er veldig viktig. Det er viktig at vi - samfunnet - reflekterer over hvordan vi bruker de uendelige mulighetene vi har til å dele, hva det innebærer, og hvilke konsekvenser det kan ha. Jeg er opptatt av føre-var-prinsippet og at ting som er gjort ikke kan ble ugjort. Jeg vet at denne tråden leses av mange, og prøver å formulere meg så tydelig og redelig jeg kan. 

3) Jeg er bekymret for hva som kommer til å skje når hordene av overeksponerte barn blir eldre. Jeg har et stort nettverk av tenåringer og unge voksne rundt meg, og vet at de er veldig bevisste på hva som deles, og at alle unge er VELDIG opptatt av å ha regien på hvordan de fremstilles - de vil styre det selv. Hvis barna til CBE en gang i fremtiden leser dette, så er jeg ganske sikker på at de vil ha lest en hel masse annet om retten til å bygge og være sin egen identitet, også, og at det derfor overhode ikke vil overraske dem at folk er og har vært kritiske til deling av barns privatliv med hele verden.

For det jo ikke slik at denne tråden er det eneste stedet på nett at folk er kritiske til barneeksponering. 

• Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@LiamG Disse problemstillingene har jeg kommentert utallige ganger. Ikke mitt problem om du ikke har fått med deg dette. Det viktigste er at budskapet når ut til nye lesere. Hva metakritikere mener er meg revnende likegyldig. De er uansett ikke her for å diskutere sak. 

@Nudeldama Du ignorerer hele tiden spørsmål du åpenbart finner ubehagelige eller vanskelige. Du har absolutt ingen interesse av debatt, kun repeterende metakritikk. At du så ber andre om å ta en debatt du selv konsekvent unngår er bare merkelig. 

• Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Nudeldama - for et par dager siden stilte du et spørsmål til oss om hva vi trodde ville skje hvis CBE la ned sine kanaler. Flere har svart deg. Jeg synes det hadde vært fint om du fulgte opp den delen av debatten. Dessuten er det litt provoserende for oss som faktisk har svart det på spørsmålene dine når du hevder at folk ikke gidder å debattere her inne.

• Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er lørdag og klokka er knapt passert 12 og disse identifiserbare barna er allerede publisert på en av bedriften kanaler med flere videosnutter.

• Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snøsøta

Media er jo generelt gode til å ikke eksponere barn, det gjelder både i nyhetssaker og i kjendisjournalistikken. Vi vet jo ikke noe om barna til 99 prosent av den delen av norske befolkning som figurerer i media, og sånn må det forbli. Vi vet langt mindre om barna i kongehuset, eller til langt større kjendiser og offentlige personer enn det vi vet om avkommet til CBE og LKE. 

Hovedforskjellen mellom media og influencerbransjen i dette spørsmålet er at de redaksjonelle mediahusene har redaktører og har forpliktet seg til å følge etiske retningslinjer som er veldig spesifikke og tydelige på å skjerme tredjepart, og personer som ikke kan forventes å vite sitt eget beste. Sånn som barn. Om det kommer en endring i dette forholdet mellom redaksjonelle media og influencerbransjen så går åpenbart det heller mot at influencerbransjen blir strengere regulert for å nærme seg den redaksjonelle mediabransjen, ikke omvendt. 

Og der har du også begrunnelsen for  hvorfor jeg engasjerer meg i denne debatten her inne. Jeg engasjerer meg for å kaste lys over problematikken og behovet for en et sterkere vern av barn i SoMe generelt og influencerbransjen spesielt. 

Endret av Snøsøta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, LiamG skrev:

Det blir vesentlig mer interessant hvis en diskuterer sak. Ønsker derfor å utfordre @Inocybe @Aricia @Frøken Scott

@Lavande @pøbelsara @123Frustrert @Halle-Palle  @Snøsøta @LilleSnupp @Kollontaj  til følgende spørsmål:

1. Hva tenker du om eksponering av barn i media?

3. Hva tenker du om at barna til CBE kan lese det du skriver her?

1. Eksponering av identifiserbare bloggerbarn i SoMe synes jeg er både uetisk og forkastelig gjort av foresatte. Kan heller ikke se noen grunn til at det er til barnets beste at de skal eksponeres i media.

2. Mitt viktigste bidrag var outingen av bilderedigeringsskandalen.

3. Siden det ikke er lov å spekulere i konkrete barns fremtidige tanker, så svarer jeg på generelt grunnlag. Det kommer helt ann på hvilken side barnet ender på ift eksponeringen foresatte har gjort i årevis. Dersom de opplever det som et svik fra foreldrene tror jeg det vil være godt for de å se at det var noen som så de og talte deres sak. Vokser de opp og går i foreldrenes fotspor vil det nok bare bonde de mer til sine foresatte. 

Enig at det blir vesentlig mer interessant hvis en diskuterer sak. Vil derfor utfordre @LiamG @Shopgirl2014 @Nudeldama @virkelig @SoWhat? @Klink @Hellasinmyheart til følgende spørsmål:

1. Hva tenker du om eksponering av bloggerbarna i SoMe ift deres rett til privatliv og å skape sin egen identitet?

3. Hva tenker du om at barn av bloggere kan lese det du skriver her?

• Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, LilleSnupp skrev:

1. Eksponering av identifiserbare bloggerbarn i SoMe synes jeg er både uetisk og forkastelig gjort av foresatte. Kan heller ikke se noen grunn til at det er til barnets beste at de skal eksponeres i media.

2. Mitt viktigste bidrag var outingen av bilderedigeringsskandalen.

3. Siden det ikke er lov å spekulere i konkrete barns fremtidige tanker, så svarer jeg på generelt grunnlag. Det kommer helt ann på hvilken side barnet ender på ift eksponeringen foresatte har gjort i årevis. Dersom de opplever det som et svik fra foreldrene tror jeg det vil være godt for de å se at det var noen som så de og talte deres sak. Vokser de opp og går i foreldrenes fotspor vil det nok bare bonde de mer til sine foresatte. 

Enig at det blir vesentlig mer interessant hvis en diskuterer sak. Vil derfor utfordre @LiamG @Shopgirl2014 @Nudeldama @virkelig @SoWhat? @Klink @Hellasinmyheart til følgende spørsmål:

1. Hva tenker du om eksponering av bloggerbarna i SoMe ift deres rett til privatliv og å skape sin egen identitet?

3. Hva tenker du om at barn av bloggere kan lese det du skriver her?

1. Nå har jeg skrevet at dette er en sak som ikke opptar meg. Jeg liker ikke å bli tvunget til å ta stilling til...  Men ang barna til CBE og mannen, så får de nok masse privatliv 🙂

2. Tenker mitt bidrag her er viktig så ikke alt blir så ensporet. Ensidighet er ikke ok. Dessuten få visse  til å tenke over hvordan de formulerer seg om og mot hverandre. 

3. Jeg tenker at de blir lettet over at noen er opptatt av hva som er verdt å hakke på og kritisere.  

Endret av SoWhat?
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...