Frisk Frosk Skrevet 1. januar 2024 #91801 Del Skrevet 1. januar 2024 Sursøtsaus skrev (12 timer siden): Jeg takker for det gode innlegget ditt og det har også fått meg til å revurdere mitt utsagn og se nyansene i begrepene. Er helt riktig som du sier at det er mye flørting med pro-ana innhold selv om det ikke er en typisk pro-ana blogg for anorektikere. Det er nok her jeg føler vi må se forskjellen så vi i det minste er bevisst begrepsbruk og hva vi mener med dem når vi bruker dem. Samme med ortoreksi, her var det mye ny info jeg helt ærlig ikke visste om men som jeg ser har tydelige koblinger til ortoreksi slik jeg kjenner det, så igjen, takk for ny info! Og ja, jeg ønsker bare en større bevissthet rundt dette temaet og begrepene slik at alle har det i bakhodet når de brukes til det uthevde: Jeg tror det er viktig at vi gjør slike presiseringer når vi bruker begrepet "pro-ana" fordi det er denne assosiasjonen de fleste har til begrepet, hvor alvorlige syke anorektikere lagde blogger om tips til hvordan sykdommen opprettholdes og lesere deltok aktivt i tipsingen og heiagjengen. Det foregikk på tumblr og nettforum, så flyttet det seg til instagram sine mørke områder og nå tiktok. Jeg er ikke uenig med nyansene du kommer med om hvordan det CBE driver med også kan regnes som, om ikke ren pro-ana så hvertfall flørting med det i form av body checking (et begrep som også bør defineres fordi det å posere eller se seg i speilet er ikke i seg selv body checking, men det å passe på at hele kroppen ser tynnest mulig ut og anstrenge den når den synes for å være tynnest mulig går under body checking), redigering og filtere. Men jeg synes det bør tydeliggjøres når begrepet er i bruk, for selvom begge deler er alvorlig så kan folk misforstå og tro man mener disse subkulturstedene på nett og da blir plutselig utsagnet mindre reellt(?) (Ikke helt sikker på om det er ordet jeg leter etter men er litt trøtt) og det kan gjøre at folk enten får en litt feil oppfattelse av ordets kobling til virksomheten eller at argumentet diskrediteres selv om det er et godt argument. Så synes jeg som sagt at virksomheten som drives av Treasures AS er problematisk nok til at alt skal taes på alvor så jeg synes ikke innleggene dine @Frisk Frosk er uberettiget. Av en eller annen grunn får jeg ikke opp uthevinger, men ut fra det du skriver så antar jeg du tar opp det å bli tydeligere på hvordan man bruker uttrykket pro-ana? Jeg har tenkt litt på hva man kan kalle det. Å kalle det flørting (med pro-ana), som jeg gjorde, tror jeg kan virke for lite seriøst. Kanskje vi kan kalle det pro-ana-inspirasjon eller -påvirkning? Jeg vet det ofte sies at de alvorlig syke anorektikerne bruker de "hardbarkede" pro-ana-nettstedene for inspirasjon. Men samtidig, alle av disse har lenge før de havner der blitt inspirert av andre som ikke er i nærheten av å være så fremskreden syk av anoreksi, men trolig heller av personer som fremstiller seg som tynnere enn de egentlig er, personer som bruker redigering og filter for å få et utseende/kropp som de faktisk ikke greier å oppnå selv på naturlige måter. Og disse pro-ana-inspiratørene, de snakkes for lite om, de dras ikke frem ofte nok som de farlige "forbildene" de faktisk er. Jeg mener bestemt at CBEno driver med det jeg her kaller pro-ana-inspirasjon, og at bedriftseier CBE fremstiller seg å være en pro-ana-inspirator. Vi ser det i de første bildene hun har lagt ut på nyåret. Umerket reklame for Netfit.no og ICIW. Ene med åpenbart filter som gjør henne tynnere enn hun er, åpenbar thinspo. Og hun følger opp med et bilde hvor fokuset er å fremstille henne som mager, få frem mest mulig sener, få armen til å virke mye tynnere enn den faktisk er - og der mener jeg det bikker over i pro-ana-påvirkning. Ekstra alvorlig er det at dette er en umerket reklame for egen bedriftskanal hvor hun skal selge seg inn som trener for bl.a. personer som vil ned i vekt. https://instanavigation.com/user-profile/carolinebergeriksenno (Moderator, vet det normalt bare skal være ett bilde, men velger her å vise begge to fordi de begge er direkte relatert til det som diskuteres og for å illustrere forskjellen i ulike begrep som vi nå diskuterer.) Når en bedriftseier og bedrift som skal selge trenings-/kostholds-/vektnedgangstjenester fronter bilder av seg selv som de selv ikke en gang når opp til, da mener jeg at det bikker over i pro-ana-påvirkning. Det de fronter av utseende, som de indirekte sier andre kan oppnå ved å gjøre som dem, da vil de få ev. kunder til å føle manglende mestring, at de ikke er flinke nok, at de mangler viljestyrke til å bli like tynn som bedriftseier selv forfalsker sitt utseende til å bli. Og derfra til å finne mer ekstreme sider om vektnedgang og rene pro-anasider, den er dessverre liten for mange. På den måten velger Treasures AS og Netfit AS' eiere å være et springbrett for sårbare rett inn i den mørkere pro-ana-verdenen. 27 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xstrella Skrevet 1. januar 2024 #91802 Del Skrevet 1. januar 2024 CityCityBangBang skrev (2 timer siden): Da er året i gang... Ingen grunn til å vente spent på om det kommer noe nytt og "briljant" ser det ut til.... Så skralt og tynt. Hvor er styrken? Hvor er musklene?? Dette er bare så dumt og tragisk av ei snart 40 år gammel dame. 22 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pusern3 Skrevet 2. januar 2024 #91803 Del Skrevet 2. januar 2024 Sinccis skrev (11 timer siden): Spesielt klesvalg til en uformell nyttårsfeiring med venner (når man ser stories på Instagram ser man at andre hadde på seg helt vanlige kjoler/penklær). For min del får man kle seg som man vil og føler seg komfortabel med altså, men må si jeg hadde blitt overrasket hvis en i vennegjengen hadde dukket opp med slikt antrekk på en feiring hjemme rundt middagsbordet sammen med vennepar. Men de er sikkert vant til CBE sine outfits. Og hva har skjedd med brystene hennes? Hun vil jo tydeligvis vise de frem mtp kjolevalget, men vet ikke helt hva det man ser der 🥴 Edit: her ser man jo også tydelig forskjell på ansiktet hennes uten filter, sammelignet med speilselfien over. Synd at hun ikke ser selv at hun er mye penere uten de filtrene hun velger å bruke. Den kjolen er virkelig malplasert i den sammenhengen. Må føles påtrengende og pinlig for de mer vanlig pent kledde vennene. 25 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaffekoppQueen Skrevet 2. januar 2024 #91804 Del Skrevet 2. januar 2024 (endret) CityCityBangBang skrev (På 1.1.2024 den 21.56): Da er året i gang... Ingen grunn til å vente spent på om det kommer noe nytt og "briljant" ser det ut til.... Jeg skal ærlig innrømme at jeg blir trigget av dette. Godt voksen dame som jeg er, så kan bare tenke meg hvor jævlig det her er og hvor hardt det kan påvirke yngre jenter. Jeg er såpass voksen at jeg klarer å la fornuften vinne, men jeg kjenner på triggeren i bildet og må jobbe med å ikke la den vinne. Merkelig at dette er greit i dagens samfunn som er så strengt på alt mulig, at barneeksponering og denne type bilder er greit. Lesbiske, homofile og ammende blir sensurert på Instagram, men dette får lov å leve… Endret 2. januar 2024 av Ishwanvile 31 1 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
loffen Skrevet 2. januar 2024 #91805 Del Skrevet 2. januar 2024 Xstrella skrev (12 timer siden): Så skralt og tynt. Hvor er styrken? Hvor er musklene?? Dette er bare så dumt og tragisk av ei snart 40 år gammel dame. Nettopp! Skjønner ikke at noen vil trene styrke etter hennes program, man vil jo bli og se sterk ut, ikke se mager og svak ut? Ang. den ekstremt upassende kjolen på nyttårsaften, prøver hun å se ut som Olivia Rodrigo? Who wore it better? https://www.instagram.com/p/CUTo5LjlZBG/?img_index=2 25 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 2. januar 2024 #91806 Del Skrevet 2. januar 2024 loffen skrev (6 minutter siden): Nettopp! Skjønner ikke at noen vil trene styrke etter hennes program, man vil jo bli og se sterk ut, ikke se mager og svak ut? Ang. den ekstremt upassende kjolen på nyttårsaften, prøver hun å se ut som Olivia Rodrigo? Who wore it better? https://www.instagram.com/p/CUTo5LjlZBG/?img_index=2 Som er 20 år og var på GALLA. Veldig langt unna vennemiddag i Skien. 27 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hvalstad45 Skrevet 2. januar 2024 #91807 Del Skrevet 2. januar 2024 12 hours ago, Xstrella said: Så skralt og tynt. Hvor er styrken? Hvor er musklene?? Dette er bare så dumt og tragisk av ei snart 40 år gammel dame. Og hvorfor ikke tørre å se følgerne i ansiktet? Alle disse treningsselfiene med bortvendt ansikt - hvor vanskelig er det for en influencer å skjønne at følgere vil ha en relasjon til HENNE, ikke overarmen og magen? Jeg skjønner hun selv er enormt opptatt av egene magemuskler og tynnhet på armene, men det er faktisk ingen andre, bortsett fra muligens hennes mann. Jeg forstår selvfølgelig også at det er fordi hun ikke er sminka og "on fleek" hun ikke kan vise ansiktet sitt, men denne perfeksjonismen er 100% ødeleggende, hun skyver folk bort fra seg. Jeg tror ikke denne skuta kan reddes, og det er jeg glad for, men hun burde vel snart innse det selv og begynne å skape en fremtid for seg selv som ikke involverer barne- og mageeksponering hver bidige dag/uke. 35 1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rev. Revenge Skrevet 2. januar 2024 #91808 Del Skrevet 2. januar 2024 Ikke blir jeg inspirert til å kle meg som cbe, og ikke blir jeg motivert av thinspo-treningen som vises. Filterbruken er hårreisende, ungene jobber for selskapet, og gubben har tilsynelatende ingen kunder. Cbe's store interesser mage, kaffekopp og kroppsvridning, samt kropp generelt, doselfier og seg selv...hvem fenger dette? Toppet med et gallaantrekk med handsker på et kjøkken og privatdo hos venner. Er dette "å briljere i alt hun gjør"? Det blir bare vanskeligere og vanskeligere å forstå hva hun ønsker å formidle med doselfier i finstasen og et blikk som aldri ser på publikum. Hadde dette vært en ekte venninne som fordrev tiden på samme måte, ville jeg lurt på om det stod bra til i topplokket. 34 2 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skrottefar Skrevet 2. januar 2024 #91809 Del Skrevet 2. januar 2024 hvalstad45 skrev (2 timer siden): Og hvorfor ikke tørre å se følgerne i ansiktet? Alle disse treningsselfiene med bortvendt ansikt Og hun viser konsekvent bare venstre side av ansiktet 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Finlay Skrevet 2. januar 2024 #91810 Del Skrevet 2. januar 2024 Hallepalle2 skrev (23 timer siden): Kjolen og looken var fin, men passer vel bedre på rød løper enn familiefeiring på nyttårsaften. Synes kjolen ser merkelig ut jeg. Som om hun har kollidert med Mikke Mus, og han har klistret seg fast der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hvalstad45 Skrevet 2. januar 2024 #91811 Del Skrevet 2. januar 2024 51 minutter siden, Skrottefar said: Og hun viser konsekvent bare venstre side av ansiktet Ja, det er jo helt skrudd, og har vært sånn siden starten. Kanskje sånn 10 000 bilder av venstre ansiktshalvdel og 10 av høyre? DEt er jo også en god grunn til at hun ser så annerledes ut i virkeligheten, ingen man konstant kun ser fra én vinkel, og man pleier som oftest å se mennesker rett forfra, noe CBE sånn ca aldri bjudar på, det er komisk. (Og veldig sykt.) 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sinccis Skrevet 2. januar 2024 #91812 Del Skrevet 2. januar 2024 (endret) Viktig å gripe enhver anledning til å vise frem ribbeina og piercingen, som f.eks. når noen spør hvor en topp er fra. Noen som har tellingen over hvor mange ganger om dagen hun tar bilde/video av magen sin? Og hva har skjedd med navlen hennes? 🥴 Endret 2. januar 2024 av Sinccis 23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jadaomatte Skrevet 2. januar 2024 #91813 Del Skrevet 2. januar 2024 Jeg trodde at når man blir litt oppi åra (sier ikke hun er gammel, mye yngre enn meg) at man skal ha litt fett på kroppen, spesielt med tanke på skjelettet, at man er mer utsatt for benskjørhet og brudd om man lav fettprosent? Eller er det bare noe jeg har trøstet meg selv med i drømme? Synest generelt sett at folk er vakrere med litt mer fett på kroppen. Hun er en nydelig dame,synd hun ikke ser det selv, trist med all redigeringa. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rev. Revenge Skrevet 2. januar 2024 #91814 Del Skrevet 2. januar 2024 (endret) Den eneste grunnen til at vi ser delte magemuskler og ribbein er fordi magen bevisst holdes godt inn og kroppen generelt har tilsynelatende lite fett/underhudsfett på tross av pasta og pizza. På mange andre bilder (gjerne tatt av andre) ser det ikke slik ut i det hele tatt. MyMuse-bilder ikke tatt av LKE, blant annet. Jeg skulle ønske at denne damen, administrerende direktør i eget selskap med tidligere millionomsetning, med to jenter i lettpåvirkelig alder hjemme snart kunne gi seg med å fremstille seg selv så langt unna sannheten. *Jeg har fortsatt (dessverre) tilgode å se en adm.dir/hvilken som helst bedriftseier av motsatt kjønn vise frem brystvorter, suge inn magen, bedrive doselfier i eget selskap, og takle berettiget kritikk ved å påberope seg "hat og hets". Endret 2. januar 2024 av Revenge o'Cavatina *tillegg 36 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frisk Frosk Skrevet 2. januar 2024 #91815 Del Skrevet 2. januar 2024 Sinccis skrev (3 timer siden): Viktig å gripe enhver anledning til å vise frem ribbeina og piercingen, som f.eks. når noen spør hvor en topp er fra. Noen som har tellingen over hvor mange ganger om dagen hun tar bilde/video av magen sin? Og hva har skjedd med navlen hennes? 🥴 Ut fra ansiktet (og muligens magen også...) så er det åpenbart brukt filter også på dette bildet. Det står +Add øverst i høyre hjørne - betyr det at dette er annonse for my muse? Eller er det resten av klærne fra iciw? Om dette er annonse fra my muse så er det veldig merkelig med dette liksomspørsmålet fra en liksombruker (antar jeg det er). Lurer på om my muse har sagt seg villig til å påta seg ansvaret de har for lovbrudd mtp. filterbruken og det at det er umerket for retusjert person...? 13 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zenhouse Skrevet 2. januar 2024 #91816 Del Skrevet 2. januar 2024 Frisk Frosk skrev (17 minutter siden): Ut fra ansiktet (og muligens magen også...) så er det åpenbart brukt filter også på dette bildet. Det står +Add øverst i høyre hjørne - betyr det at dette er annonse for my muse? Eller er det resten av klærne fra iciw? Om dette er annonse fra my muse så er det veldig merkelig med dette liksomspørsmålet fra en liksombruker (antar jeg det er). Lurer på om my muse har sagt seg villig til å påta seg ansvaret de har for lovbrudd mtp. filterbruken og det at det er umerket for retusjert person...? Nei, dette er skjermbilde fra Snapchat. +add betyr at man kan følge henne. Hun har nå hevet seg på Snapchat-toget igjen, i håp om raske kronasjer. 9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CityCityBangBang Skrevet 2. januar 2024 #91817 Del Skrevet 2. januar 2024 4 hours ago, Sinccis said: Viktig å gripe enhver anledning til å vise frem ribbeina og piercingen, som f.eks. når noen spør hvor en topp er fra. Noen som har tellingen over hvor mange ganger om dagen hun tar bilde/video av magen sin? Og hva har skjedd med navlen hennes? 🥴 I følge henne (etter mange spørsmål på bloggen tidligere) har den alltid vært sånn, så det kan hun jo ikke noe for. At hun velger å pierce den og dele utallige bilder i tide og utide er jo en annen sak... 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frisk Frosk Skrevet 2. januar 2024 #91818 Del Skrevet 2. januar 2024 Zenhouse skrev (32 minutter siden): Nei, dette er skjermbilde fra Snapchat. +add betyr at man kan følge henne. Hun har nå hevet seg på Snapchat-toget igjen, i håp om raske kronasjer. Ah, takk! Jeg er ikke på Snapchat, som du sikkert forstår Ikke forundret at hun kaster seg på det toget, mantraet i mange år nå har jo vært å jobbe så lite og uprofesjonelt som overhodet mulig og likevel håpe på høy inntekt. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UltimateNothing Skrevet 2. januar 2024 #91819 Del Skrevet 2. januar 2024 Hun ønsker åpenbart å fremstå som attråverdig/vellykket i sosiale medier. Alt jeg ser en person som ikke er komfortabel med sitt naturlige jeg, og som ikke forstår sitt voksenansvar. De menneskene jeg kjenner som ser ut som henne er virkelig gode ultraløpere - i sesong. De ETER, men de poster sjelden om verken mat eller sine perfekt liv. Ingen av de faktisk sporty menneskene jeg kjenner poster som CBE. Det er fokus på et godt liv med en helt vanlig familie. De er inspirerende fordi de er helt vanlige mennesker, men med mer penger og suksess enn CBE. De har færre følgere, da. Og alle deler på sosiale medier enten de bulker (har en periode der de gir kroppen mulighet til å lagre næring) eller er i underskudd pga ekstreme løp. Det er samme kropp, men noen ganger er den underernært, andre ganger gir de den næring. (Og ja - ingen deler barn som ikke samtykker.) Det er et enormt skille mellom hva CBE produserer av content vs vanlige oppegående mennesker i hennes alder. CBE kunne hentet inn ganske mange gode tips fra tråden her opp gjennom årene, men de vil tydeligvis ikke. Ser de ikke på tallene at det går feil vei? 16 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Korsihalsen Skrevet 2. januar 2024 #91820 Del Skrevet 2. januar 2024 Sinccis skrev (5 timer siden): Viktig å gripe enhver anledning til å vise frem ribbeina og piercingen, som f.eks. når noen spør hvor en topp er fra. Noen som har tellingen over hvor mange ganger om dagen hun tar bilde/video av magen sin? Og hva har skjedd med navlen hennes? 🥴 Ser ut som en klut, hver sin smak. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå