Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

MissLucy

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Klink skrev (8 timer siden):

Ser ut til at hun prøver å ta over yogaen «din».  Og slik jeg ser det har hun ikke forsøkt å lære bort yoga. Ingen har heller dokumentert at det er det hun gjør. Hun viser øvelser hun holder på å lære, og hun har lagt ut at hun går på kurs for å lære yoga. Hvordan noen tolker  at hun selv mener hun er verdensmester på det skjønner jeg ikke. Med mindre det er lagt ut noe jeg ikke har sett. Noen ganger tolkes ting  i verste mening. 

Hun går på kurs for å bli yogalærer. Jeg antar hun mener hun kan yoga fra før. 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrottefar skrev (14 timer siden):

Til dere som ikke er blokkert, har CBE merket noe som helst ang. den Yoga-skolen som reklame etter den første helga da hun var der?

Nei, hun har ikke merket noe reklame i det siste….

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et dilemma til frua.

Alltid muskulløse bein eller alltid skinny bein på SoMe?

Kilde; bilde fra story og tråden her

672A9305-2B94-4F81-BA7A-84F290982CC3.jpeg

• Liker 30
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

LilleSnupp skrev (1 minutt siden):

Jeg har et dilemma til frua.

Alltid muskulløse bein eller alltid skinny bein på SoMe?

Kilde; bilde fra story og tråden her

672A9305-2B94-4F81-BA7A-84F290982CC3.jpeg

Antar hun velger redigerte ben - hver gang...

Da får hun akkurat det hun vil hver gang, enten det er skøyteløperlår eller det er thinspo-lår.

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LilleSnupp skrev (1 minutt siden):

Eller..

Aldri vise rompa eller aldri vise magen?

Der setter nok gemalen ned foten og erklærer at dette er et urettferdig valg (på linje med at det en av gangene CBE ble tatt for ulovlig reklame visstnok iflg. LKE var urettferdig at hun ble tatt for det), så det er ikke et realistisk valg og dermed må det bli begge deler, som Ole Brum sa.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spamalot skrev (11 timer siden):

Du har helt rett. Problemet er at her i tråden er det mange med spiseforstyrrelser som strever med egen psyke. 

Det kan vel ikke komme som noe sjokk at CBE tiltrekker seg folk som er/har vært/er i fare for spiseforstyrret? Det gjenspeiler jo bare innholdet i kanalene hennes. Hun driver med thinspo, og til tider tendenserer det til ProAna. Hun har selv fortalt om hvordan hun oppsøkte tilsvarende sider, for å få inspirasjon til å bli tynnere. Dette er publikummer hun tiltrekker seg, enten man er kritisk, eller bruker det som inspirasjon...

Hun gir altså kostholdsråd om å droppe to av dagens måltider, eller kutte kaloriinntaket med 1000 kalorier. Dette uten å vite noe om avsenderen. Hun kan være spiseforstyrret, ei helt vanlig dame som skal ned noen kilo til en spesiell anledning, eller et menneske som hadde hatt godt av å kutte 1000 kalorier (men de siste tror jeg det er få av). Og problemet er ikke bare at de ikke vet hvem de svarer, men at de publiserer svarene slik at alle kan lese. Dette rådet gir de alle sine følgere. Følgere hvor man må anta at det er en del med spiseproblematikk. I tillegg hevder de å ha den faglige kunnskapen som skal til for å gi slike råd. Dette er ikke den velmenende venninnen som snakker, men et helt team av eksperter. Dette kan gi et inntrykk av at rådene er trygge å følge. Og det er de altså ikke...

• Liker 37
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (14 timer siden):

vedkommede spør etter å gå ned i vekt og det hun skriver er riktig ut fra den lille infoen som gis. 

Tenk om et helsepersonell hadde hatt en tilsvarende konto der en lurte på hvordan man mest effektivt kan ta sitt eget liv. Det hadde vært etisk betenkelig om personen gav en beskrivelse på hvordan det kunne gjøres eller? Ganske satt på spissen altså, men poenget er at spørsmål der svaret kan ha et betydelig skadepotensiale bør ikke besvares.

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Toppfuru skrev (3 timer siden):

Tenk om et helsepersonell hadde hatt en tilsvarende konto der en lurte på hvordan man mest effektivt kan ta sitt eget liv. Det hadde vært etisk betenkelig om personen gav en beskrivelse på hvordan det kunne gjøres eller? Ganske satt på spissen altså, men poenget er at spørsmål der svaret kan ha et betydelig skadepotensiale bør ikke besvares.

Jeg er ikke helt med på sammenligningen du tar. fortelle noen hvordan man tar livet sitt  er noe helt annet enn å opplyse om at 1000 kcal pr dag i en uke tilsvarer 1 kilo ned i vekt. Det kan være skadelig dersom man lider av en spiseforstyrrelse, men altså.. da har nok vedkommende allerede googlet hvordan man går ned i vekt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Felis skrev (4 minutter siden):

Tror ikke du skjønner hvor mye 1000 kalorier er...?

Gjennomsnittskvinnen vil jeg tro ligger på 1800-2200 kalorier daglig. Netfit anbefaler dermed å ligge på 800-1200 kalorier hver dag i 6 uker, samtidig som man løper og trener tung styrke. Og her kommer greia det virker som om du sliter litt med å fatte: Netfit er ikke den velmenende venninna di som ikke har peiling, eller mennesket bak en proana-konto. Rådet gis av et firma som hevder å sitte med utdanning innenfor området.

Jeg skal røpe en hemmelighet for alle som ikke har slitt med spiseforstyrrelser: De aller færreste som lider av dette ønsker å dø. De ønsker heller ikke langtidsskader i form av osteoporose, barnløshet, ødelagte tenner, hjertesykdom og endringer i sentralnervesystemet. Man ønsker å være frisk, men tynnest mulig. Man vet at råd gitt av andre spiseforstyrrede, eller hun litt blonde venninna, kan være skadelig. Men en proff treningskonto med "et helt team av utdannede eksperter", de ville vel ikke gitt helseskadelige råd, eller...? 

Det er nettopp denne kombinasjonen av thinspo og ekspertråd som gjør Caroline Berg Eriksen så farlig. De fremstiller det som trygt å leve i ekstremt kaloriunderskudd over lengre tid, og det er det absolutt ikke!

Ja du har rett i at å gå ned 1 kilo i uka er ekstremt mye. Jeg vet utmerket godt hvor mye det er. 
Ellers har du helt rett i innlegget ditt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felis skrev (11 minutter siden):

Tror ikke du skjønner hvor mye 1000 kalorier er...?

Gjennomsnittskvinnen vil jeg tro ligger på 1800-2200 kalorier daglig. Netfit anbefaler dermed å ligge på 800-1200 kalorier hver dag i 6 uker, samtidig som man løper og trener tung styrke. Og her kommer greia det virker som om du sliter litt med å fatte: Netfit er ikke den velmenende venninna di som ikke har peiling, eller mennesket bak en proana-konto. Rådet gis av et firma som hevder å sitte med utdanning innenfor området.

Jeg skal røpe en hemmelighet for alle som ikke har slitt med spiseforstyrrelser: De aller færreste som lider av dette ønsker å dø. De ønsker heller ikke langtidsskader i form av osteoporose, barnløshet, ødelagte tenner, hjertesykdom og endringer i sentralnervesystemet. Man ønsker å være frisk, men tynnest mulig. Man vet at råd gitt av andre spiseforstyrrede, eller hun litt blonde venninna, kan være skadelig. Men en proff treningskonto med "et helt team av utdannede eksperter", de ville vel ikke gitt helseskadelige råd, eller...? 

Det er nettopp denne kombinasjonen av thinspo og ekspertråd som gjør Caroline Berg Eriksen så farlig. De fremstiller det som trygt å leve i ekstremt kaloriunderskudd over lengre tid, og det er det absolutt ikke!

👏👏👏

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (7 minutter siden):

Ja du har rett i at å gå ned 1 kilo i uka er ekstremt mye. Jeg vet utmerket godt hvor mye det er. 
Ellers har du helt rett i innlegget ditt. 

Det var ikke det jeg skrev...

Jeg synes ikke det er ekstremt mye å gå ned 1 kilo i uka. Mange kan oppnå det med riktig kosthold og trening, forutsatt at man har noe å ta av på forhånd. Å redusere daglig inntak med 1000 kalorier er derimot ekstremt.

Og her beviser jo paret hvor kunnskapsløse de er, for det går ikke an å sette likhetstegn mellom kalorier og eksakt vektnedgang. Det er ikke slik at en uke på 800 kalorier daglig gir en kilo ned. Det er masse faktorer som spiller inn, for eksempel utgangspunkt og aktivitet, samt genetiske disposisjoner. Men dette paret er besatt av målbare enheter, og har ingen utdannelse, så de tror nok at det er så enkelt.

Å være besatt av målbare enheter er forøvrig noe de fleste spiseforstyrrede kan kjenne seg igjen i...

• Liker 26
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

h/k skrev (23 timer siden):

Synes de kommer med mye skremmende råd! Hvorfor er det ingen treningsinfluencere som reagerer på hvordan de holder på? Drøyt svar! 

Screenshot_2023-02-17-17-20-13-44_1c337646f29875672b5a61192b9010f9.jpg

De utgir seg for å ha ekspertise på dette, når de befinner de seg helt i motsatt ende av skalaen, på idiotsiden. Altså ikke nærheten av å være normalt folkeopplyst engang. Å oversette antall kalorier til antall reduksjon i kilo, er så dumt som det kan få blitt. Virksomheten er helt krise, på absolutt ALT! 

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...