Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

MissLucy

Anbefalte innlegg

Lafamiglia skrev (19 timer siden):

Kan noen vennligst opplyse meg? Jeg lurer på hva i all verden som er problemet med å skippe måltider? (Selvfølgelig om man ikke er undervektig eller anorektisk, eller gammel og skrøpelig, eller lignende.)

Om man er normalvektig eller over, tærer man jo da bare på det lagrede fettet. Som nettopp er grunnen til at man har et fettlager på kroppen - altså at man skal kunne klare seg uten mat nå og da.

Som Dr. No sa til en av pasientene sine i "My 600 Lb life", da hun argumenterte for at hun måtte få i seg nok mat sånn at hun ikke sultet: "You have four years worth of food in you!" 

Vi vanlige dødelige har nok ikke fett til å leve på så lenge som i fire år, men likevel mer enn nok til at det absolutt ikke er noe problem å skippe et og annet måltid.

Det å hoppe over et måltid i en stressende hverdag, fult forståelig at det kan skje - og skjer. 

Det å hoppe over måltid når man trener aktivt og trener tungt, er ikke anbefalt. Man får i seg for lite kalorier og næringsstoffer ift til hva kroppen og musklene forbrenner. For å være helt ærlig så driter jeg i om CBE hopper over måltider, hun seiler sin egen sjø, men å oppfordre følgerne helt ukritisk til å hoppe over måltider er så bak mål at jeg har ikke ord. CBE driter tydeligvis i hvem hun svarer eller skriver til, hun har 300k følgere - sikkert mange med spiseforstyrrelser i den følgerlista. CBE burde ha lært innen nå, at hun må tenke seg om to ganger før hun legger ut ting siden hun når ut til så mange. Dette er totalt ukritisk å anbefale noen helt fremmede personer. CBE kan få opprettholde sine usunne livsvalg alene, det å prakke det over på fremmede personer er bare kvalmt. Ikke nok med det så skriver hun nok dette bare for selvskryt, du ser hvilken emojis hun bruker i den setningen. Det er tydelig at hun er drit stolt over å hoppe over måltider. Det uprofesjonelle tipset hennes bekrefter bare den anoreksi kommentaren hun fikk her for litt siden. 

Og sist, men ikke minst. Det er ingen faglærte, leger, ernæringsfysiologer eller coacher som anbefaler dette. Hadde spørsmålet vært kalorier, måltid etc - hadde en av de profesjonelle anbefalt et heller kalorifattig måltid til kvelds/frokost. Ingen i sine fulle fem anbefaler mindre enn 3-4 måltider om dagen. Dette bekrefter jo bare at CBE og "coach" Eriksen seiler sin egen sjø, i motsatt retning av alle andre trenere, coacher eller atleter. Det blir så dumt som det får blitt, for nok en gang så bekrefter dette at de begge er full av spiseforstyrrelser. Det du spør om henger ikke på greip, CBE veier ikke 200-300 kg og det gjør nok ikke personen som spurte heller. At du sammenligner de to tingene er for meg helt surrealistisk, og vitner om ekstrem uvitenhet.

Endret av Rosatoast
  • Liker 29
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Felis skrev (8 minutter siden):

Hvis spørsmålene er fra reelle følgere... Det er jo spørsmålet.

For meg virker det som et konstruert spørsmål, designet for at CBE kan skryte av hvor kontroll hun har må matinntaket. For rådet gir ingen mening, hvis vektkontroll er målet. Hun skriver at man kan droppe noen måltider, men i samme åndedrag hevder hun at man kan spise mye til lunsj og middag. Hva er poenget da? Kalorier er kalorier, det har ingenting å si om man får de i seg til frokost, eller spiser en ekstra stor middag? Ser de ikke selv hvor selvmotsigende det er?

Det skrytes av Netfits kompetanse, samtidig som Caroline Berg Eriksen på vegne av Netfit gir helseskadelige råd "til folket helt gratis". Ingenting er gratis. Valutaen og konsekvensene er at sårbare personer som leser, være seg oppkonstruert spørsmål eller ikke, kan trå helt utfor skjæret. Dette er fullstendig uetisk.

• Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

snute skrev (7 timer siden):

De har utdypet svaret på Netfit nå, uten at det ble noe bedre av det. Det er helt lov å kose seg på ferie uten å få dårlig samvittighet for det!! 

Og det er vel heller ikke så farlig om man skulle komme til å legge på seg ett par kilo i ferien fordi man «skeier ut» som de kaller det. De forsvinner fort igjen for de fleste når hverdag er tilbake. 

Sier mye at de kaller det å spise 3-4 normale måltider fordelt over dagen pluss en is eller to å Skeie ut. De to trener så mye og oppfordrer til å trene (også i ferier) at det burde være mer enn mulig å spise sunt og godt med noen «utskeielser» på ferie. Alt de gjør er så tvangsaktig og planlagt og lite impulsivt og lystbetonet 

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (5 timer siden):

Løpeøkt på over en mil, og beinøkt senere på dagen er ikke innafor i hele tatt. De kan si hva de vil, men det er overtrening. Hun delte også for en liten stund siden at restitusjonsdager egentlig ikke var nødvendig for henne. 

Jeg har et håp om at seriøse treningsprofiler etterhvert adresserer det "Netfit" sprer. Det er manisk, og det er personlige meninger presentert som fakta. 

Jeg vet ikke, men basert på svaret hennes kan ikke øktene hennes være noe særlig energikrevende, for alle som trener normalt, og over normalt TRENGER hviledager, dette burde også LKE som tidligere ligaspiller vite...

La til: hviledag/restitusjonsdager kan allikevel inneholde aktivitet, men da på et mye lavere nivå enn hva man vanligvis gjør.

Endret av MacBeth
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CBE spiser jo (i følge story) en is om dagen, men det har de kanskje glemt. 

• Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aricia skrev (10 timer siden):

Ulike varianter av periodisk faste har jo vært in så lenge nå at det antakelig snart er ut igjen, og mange er nærmest nyfrelst over denne typen kosthold, som for tiden er det som skal redde oss alle fra alt fra kreft til demens (og det ved å bare fortsette å leve på kaffe hver dag fram til middag i kveldinga, slik en bekjent av meg nå stolt praktiserer - plutselig spiser h*n både trendy og helsefremmende :eeeh: ).

Temaet er mildt sagt omdiskutert, men fagfolk som skriver populariserte artikler om emnet (se feks her) understreker at råd om periodisk faste bør tilpasses mottaker, og ikke er tilrådelig om man har diabetes 1, visse hjerteproblemer, eller en historikk med spiseforstyrrelser. Dessuten advarer FHi mot at dietter som periodisk faste krever stor bevissthet mht godt sammensatte måltider for at man ikke skal få mangel på visse næringsstoffer.

Når det er sagt: Et generelt råd om å "hoppe over" måltider høres heller ikke ut som at det handler om periodisk faste, men om noe mye mer ugjennomtenkt og tilfeldig.

Så enig i det siste der - de to virker nærmest i panikk over å «måtte» legge vekk rutiner og ha fokus på ferie og avslapning. Vanlige folk tenker stikk motsatt på ferie. Og hva gjør en kilo eller tre extra på slutten av sommeren om denne har vært kos og innbefattet mye sosialt og mye hygge 

Endret av Pusern3
  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lafamiglia skrev (19 timer siden):

Kan noen vennligst opplyse meg? Jeg lurer på hva i all verden som er problemet med å skippe måltider? (Selvfølgelig om man ikke er undervektig eller anorektisk, eller gammel og skrøpelig, eller lignende.)

Om man er normalvektig eller over, tærer man jo da bare på det lagrede fettet. Som nettopp er grunnen til at man har et fettlager på kroppen - altså at man skal kunne klare seg uten mat nå og da.

Som Dr. No sa til en av pasientene sine i "My 600 Lb life", da hun argumenterte for at hun måtte få i seg nok mat sånn at hun ikke sultet: "You have four years worth of food in you!" 

Vi vanlige dødelige har nok ikke fett til å leve på så lenge som i fire år, men likevel mer enn nok til at det absolutt ikke er noe problem å skippe et og annet måltid.

Det er ingenting i veien med å droppe et måltid, men du ser vel forskjellen på at man dropper et måltid innimellom og at en profil som utgir seg for å være "treningspesialiser" og skal "informere folket" nærmest anbefaler det, som en del av et svar på instagram med for få bokstaver til å kunne utdype...

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

h/k skrev (46 minutter siden):

Siljes trening og helse har lagt ut mye bra tilbakemeldinger fra chat med Netfit. Det blir bare verre og verre dess mer de prøver å forklare. 😳

https://instagram.com/siljestreningoghelse?igshid=YmMyMTA2M2Y=

Rystende lesing! Og kverulering i kjent stil. Får bare mer og mer avsmak på de folkene der 😳

• Liker 34
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ekstremt vanskelig for å tro at et ofte stilt spørsmål er hva slags pølser CBE spiser. En som engasjerer så elendig kan umulig vekke en sånn grad av nysgjerrighet. 

Og angående Q&A på Netfit der de nok en gang viser hvor underkvalifiserte de er til å uttale seg om trening og kosthold, så må jeg si at trenden med å gi lite utfyllende svar og deretter utbrodere er mistenkelig gjentagende. Det er nesten så man skulle tro at det gjøres bevisst. Jeg ser også at LKE bidrar med sitt faste syrlige innslag. Synd han ikke motargumenterer med fakta, men heller kjører sin vanlige passiv aggressive retorikk. Spesielt når kona nettopp la ut et svar om at 2 måltider om dagen er greit. 

• Liker 46
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finlay

Periodisk faste kan definitivt ha sine fordeler. Problemet er måten Netfit presenterer det på.

Tips om f.eks å skippe frokost på ferie, og deres øvrige forklaring på faste, med formuleringen “tillatt å spise”. Det lyser streng kontroll lang vei. Kontroll, og aldri fri. 

Jeg får frysninger. 

Denne artikkelen fra forskning.no forklarer periodisk faste på følgende måte:

-Tidsbegrenset spising er en annen fastemetode. Den går ut på å spise alle dagens måltider innenfor en begrenset periode av dagen, for eksempel et vindu på seks eller åtte timer. Resten av døgnet faster du.

Altså helt uten bruk av ord som signaliserer at du ikke har lov/tillatelse til å spise.

Vet ikke om jeg har sett liknende formuleringer noe sted faktisk. Man bruker gjerne ord som "kan", "bør" eller "anbefales".

https://forskning.no/mat-og-helse/stor-oppsummering-av-forskning-stotter-periodisk-faste/1961644

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keikolina
h/k skrev (1 time siden):

Siljes trening og helse har lagt ut mye bra tilbakemeldinger fra chat med Netfit. Det blir bare verre og verre dess mer de prøver å forklare. 😳

https://instagram.com/siljestreningoghelse?igshid=YmMyMTA2M2Y=

Sikkert dumt spørsmål, men er det måter å pause story innleggene så man får lest det som står der? 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Keikolina skrev (4 minutter siden):

Sikkert dumt spørsmål, men er det måter å pause story innleggene så man får lest det som står der? 😄

Hold på skjermen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keikolina skrev (3 minutter siden):

Trykk på bildet og hold! Tok litt tid før jeg fikk det til selv. ;) 

Silje svarer utfyllende og bra. Skikkelig ro ro til fiskeskær over de svarene fra netfit. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollontaj skrev (1 time siden):

CBE spiser jo (i følge story) en is om dagen, men det har de kanskje glemt. 

I følge story på Instagram, spiser hun brød med smør også…makan til kaloribomber hun hiver i seg om dagen…

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så netfit.no sier altså at de har flere ernæringsfysiologer tilknyttet seg. Flere ernæringsfysiologer som sier på generelt grunnlag at det bare et å hoppe over måltider? Tror de selv på det de skriver? 

Og hvordan kan en PT som AP stå for dette? 

Som tidligere spiseforstyrret kjenner jeg at jeg er rystet over at de får fortsette med dette uten at noen reagerer. Det er ikke sunt eller bra det denne kontoen formidler. 

Endret av Jobbermedbarn
  • Liker 45
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir altså så flau på deres vegne. Enn å opptre som velutdannede ressurser på området trening og ernæring når de faktisk ikke har et eneste vekttall å vise til! De er rett og slett en stor hoax, og burde forbys å drive rådgivende virksomhet når de ikke har såpass edruelighet selv, og til og med åpenbart sliter kraftig med sitt forhold til mat og trening. Og så prøver de å kompensere for sin manglende akademiske bakgrunn med å strø om seg med flotte ord og uttrykk og gjerne gønne på med litt latin på toppen. Ikke en gang som forsker bruker jeg uttrykket «kausal sammenheng». Det holder vel å si årsaksforhold/årsakssammenheng på godt norsk - eller kausalitet om man skal være litt ekstra fin på det.

Kanalene til dette paret har blitt SoMes svar på pute-TV. Greit nok at de ønsker å framstå som den nye Bør Børsson Jr, men faktisk er mye av det de fronter så skadelig at det aktivt burde gås inn for å stoppe den såkalte rådgivninga deres. Jeg tar ikke råd om helsa mi fra en butikkmedarbeider heller, som i mange tilfeller har mer utdannelse enn disse to, så hvorfor skulle jeg høre på dette vrøvlet, fra ende til annen? Jeg bare lurer på hvordan i alle dager man kan få unge, lettpåvirkelige mennesker til å slutte å følge slike kvakksalvere. 😵💫

• Liker 41
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keikolina
vinterskog skrev (59 minutter siden):

Trykk på bildet og hold! Tok litt tid før jeg fikk det til selv. ;) 

Silje svarer utfyllende og bra. Skikkelig ro ro til fiskeskær over de svarene fra netfit. 

EmilieH skrev (1 time siden):

Hold på skjermen 

Takk takk 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pusern3 skrev (2 timer siden):

Sier mye at de kaller det å spise 3-4 normale måltider fordelt over dagen pluss en is eller to å Skeie ut. De to trener så mye og oppfordrer til å trene (også i ferier) at det burde være mer enn mulig å spise sunt og godt med noen «utskeielser» på ferie. Alt de gjør er så tvangsaktig og planlagt og lite impulsivt og lystbetonet 

På insta ja, det er jo bare oppstilt og fikset. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...