Mistyen Skrevet 10. november 2021 #52461 Del Skrevet 10. november 2021 CecilieX skrev (49 minutter siden): Det var enormt store utgifter på firmaet. Bare et spørsmål: Hvordan kan man utgiftsføre leie av kontor? Jeg antar at de også kan leie ut kontorplass til seg selv og utgiftsføre det? Hvis eksempelet med kaka stemmer, så kan de jo i prinsippet utgiftsføre mye på den måten. Jeg mener at man i en tidligere diskusjon kom frem til at dersom du som privatperson nyter godt av det firmaet har betalt for, så skal det avregnes. Jeg husker ikke helt, men jeg mener jo at du må fordelbeskattes? I mener jeg at det var snakk om regler som nettopp forhindret at du kunne nyte godt av firmaets innkjøp privat? Hmmm, dette med kaka: Kan de føre av mva på den? Ikke hvis den er ført som en sosial kostnad, for det får man ikke mva-fradrag på så vidt jeg vet. Mulig den er ført som rekvisitt? Utgiftsføre kontor: "Et hjemmekontor er en del av boligen som bare brukes til næring, f.eks en frisørsalong i kjelleren. Et kombinert soverom/kontor vil derfor ikke tilfredsstille kravene til hjemmekontor. Oppfylles kravene til hjemmekontor kan man kreve et fradrag på kr 1850,- per år (2020), etter sats fastsatt av skattedirektoratet. Merk at ved salg av boligen vil gevinst på den delen av boligen som har blitt benyttet til hjemmekontor være skattepliktig. Det kan derfor bli svært dyrt å føre hjemmekontor i regnskapet." 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Felis Skrevet 10. november 2021 #52462 Del Skrevet 10. november 2021 CecilieX skrev (51 minutter siden): Det var enormt store utgifter på firmaet. Bare et spørsmål: Hvordan kan man utgiftsføre leie av kontor? Jeg antar at de også kan leie ut kontorplass til seg selv og utgiftsføre det? Hvis eksempelet med kaka stemmer, så kan de jo i prinsippet utgiftsføre mye på den måten. Jeg mener at man i en tidligere diskusjon kom frem til at dersom du som privatperson nyter godt av det firmaet har betalt for, så skal det avregnes. Jeg husker ikke helt, men jeg mener jo at du må fordelbeskattes? I mener jeg at det var snakk om regler som nettopp forhindret at du kunne nyte godt av firmaets innkjøp privat? Dette er det brukere her i tråden som er mer egnet til å svare på enn meg. Men de kan leie ut lokaler til firmaet i sitt eget hus. Strengt tatt er jo hele Villa Kulås en kulisse for Treasures AS, fra bad til barnerom... Bilen begynner å dra på årene, men det er ikke umulig at denne fremdeles faktureres gjennom firmaet. I tillegg har de utgifter til management og regnskapsfører. Men jeg kan ikke tenke meg at dette koster i nærheten av de utgiftene Treasures AS sliter med. Mistyen skrev (5 minutter siden): Hmmm, dette med kaka: Kan de føre av mva på den? Ikke hvis den er ført som en sosial kostnad, for det får man ikke mva-fradrag på så vidt jeg vet. Mulig den er ført som rekvisitt? Utgiftsføre kontor: "Et hjemmekontor er en del av boligen som bare brukes til næring, f.eks en frisørsalong i kjelleren. Et kombinert soverom/kontor vil derfor ikke tilfredsstille kravene til hjemmekontor. Oppfylles kravene til hjemmekontor kan man kreve et fradrag på kr 1850,- per år (2020), etter sats fastsatt av skattedirektoratet. Merk at ved salg av boligen vil gevinst på den delen av boligen som har blitt benyttet til hjemmekontor være skattepliktig. Det kan derfor bli svært dyrt å føre hjemmekontor i regnskapet." Jeg husker ikke kake-saken eksakt, men husk at regelverket alltid tolkes i Eriksens favør. Dette visste jeg ikke om hjemmekontor, så takk for info. I dette tilfelle har de et treningsrom i kjelleren, samtidig som de driver/skal drive/kanskje en gang i framtiden kommer til å drive en treningsportal, så her er det kanskje rom for leieinntekter? 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rev. Revenge Skrevet 10. november 2021 #52463 Del Skrevet 10. november 2021 (endret) De har også innredet et kontor der cbe bruker "dataen" sin og jobber med epost og telefoner, samt stiller ut kunst fra Desenio i ny og ne. De har jo ikke et eksternt kontorlokal. Det pendles kun fra rom til rom. Jeg har ingen anelse om dette kvalifiserer til leie av kontorlokal, altså. Når det gjelder treningsrommet, utførte cbe tidligere ofte trening i stuene. Nå er det konsekvent flyttet ned i kjelleren. Endret 10. november 2021 av Revenge o'Cavatina tilføyelse 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruRosa Skrevet 10. november 2021 #52464 Del Skrevet 10. november 2021 (endret) Huff, disse travle arbeidsdagene! I dag er det frisørbesøk, og avstemming på IG om hun skal klippe luggen eller la den vokse ... Endret 10. november 2021 av FruRosa Lagt til bilde 30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
h/k Skrevet 10. november 2021 #52465 Del Skrevet 10. november 2021 CecilieX skrev (3 timer siden): Det var enormt store utgifter på firmaet. Bare et spørsmål: Hvordan kan man utgiftsføre leie av kontor? Jeg antar at de også kan leie ut kontorplass til seg selv og utgiftsføre det? Hvis eksempelet med kaka stemmer, så kan de jo i prinsippet utgiftsføre mye på den måten. Jeg mener at man i en tidligere diskusjon kom frem til at dersom du som privatperson nyter godt av det firmaet har betalt for, så skal det avregnes. Jeg husker ikke helt, men jeg mener jo at du må fordelbeskattes? I mener jeg at det var snakk om regler som nettopp forhindret at du kunne nyte godt av firmaets innkjøp privat? Leie av kontor må være et faktisk kontor. Adskilt inngangsdør og toalett. Har det ikke dette er det kr 1850 i året som nevnes over her 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CecilieX Skrevet 10. november 2021 #52466 Del Skrevet 10. november 2021 h/k skrev (5 minutter siden): Leie av kontor må være et faktisk kontor. Adskilt inngangsdør og toalett. Har det ikke dette er det kr 1850 i året som nevnes over her Takk for info. Skatteetaten pleier å være flinke til å tette smutthull😀 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
h/k Skrevet 10. november 2021 #52467 Del Skrevet 10. november 2021 CecilieX skrev (Akkurat nå): Takk for info. Skatteetaten pleier å være flinke til å tette smutthull😀 Dette er også noe en regnskapsfører skal ha koll på 😇 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hallepalle2 Skrevet 10. november 2021 #52468 Del Skrevet 10. november 2021 FruRosa skrev (1 time siden): Huff, disse travle arbeidsdagene! I dag er det frisørbesøk, og avstemming på IG om hun skal klippe luggen eller la den vokse ... Det er så jeg umiddelbart leter etter nærmeste pute! 29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 10. november 2021 #52469 Del Skrevet 10. november 2021 h/k skrev (2 timer siden): Leie av kontor må være et faktisk kontor. Adskilt inngangsdør og toalett. Har det ikke dette er det kr 1850 i året som nevnes over her Dette har hun faktisk skrevet om en gang - det er visstnok en egen baktrapp i huset i forbindelse med kontoret. I følge en jeg kjenner godt som driver med regnskap, så kan veldig mye utgiftsføres, men det skal altså fordelsbeskattes. Det gjøres i stor grad etter skjønn, jeg vet ikke om skatteetaten noen gang har sjekket en slik virksomhet i detalj for å sette rett fordelsskatt på ting. Hvis noen her jobber i skatteetaten, ka de sikkert gi et svar på i hvor stor grad dette sjekkes og hva som er praksis. Jeg antar at influencere er en helt egen liga på akkurat slik, fordi altså en is som er hovedmotivet i et innlegg, jo en er rekvisitt, og hvordan man beregner fordelen av å kunne spise isen - eller kaken - etter fotograferingen, antar jeg at det ikke er langvarige tradisjoner for, fordi en slik blanding av privat og kommersiell virksomhet ikke har vært vanlig tidligere. 23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
acna Skrevet 10. november 2021 #52470 Del Skrevet 10. november 2021 Mistyen skrev (8 timer siden): Hmmm, dette med kaka: Kan de føre av mva på den? Ikke hvis den er ført som en sosial kostnad, for det får man ikke mva-fradrag på så vidt jeg vet. Mulig den er ført som rekvisitt? Utgiftsføre kontor: "Et hjemmekontor er en del av boligen som bare brukes til næring, f.eks en frisørsalong i kjelleren. Et kombinert soverom/kontor vil derfor ikke tilfredsstille kravene til hjemmekontor. Oppfylles kravene til hjemmekontor kan man kreve et fradrag på kr 1850,- per år (2020), etter sats fastsatt av skattedirektoratet. Merk at ved salg av boligen vil gevinst på den delen av boligen som har blitt benyttet til hjemmekontor være skattepliktig. Det kan derfor bli svært dyrt å føre hjemmekontor i regnskapet." Du har helt rett. Kaken får de ikke mva-fradrag for. Reglene i mva-loven er ganske strenge, og det blir fort tilleggsskatt hvis man forsøker seg på noe snusk der. Pc-er, telefon,,kamera-utstyr, regnskapsfører vil de få mva-fradrag for. Dvs, hvis bruken er delt mellom jobb/privat, skal kun jobb-delen kreves fradrag for. «Kontor» i eget hjem/på bolig-adresse er veldig strengt. De fører nok mye av kostnadene over på firma, men jeg tviler på at regnskapsføreren krever tilbake mva de ikke har rett på. 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surikatt Skrevet 10. november 2021 #52471 Del Skrevet 10. november 2021 FruRosa skrev (8 timer siden): Huff, disse travle arbeidsdagene! I dag er det frisørbesøk, og avstemming på IG om hun skal klippe luggen eller la den vokse ... Sånn går dagene, stirrende på seg selv i mobilen. Flaut å se på. 31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Isild Skrevet 11. november 2021 Populært innlegg #52472 Del Skrevet 11. november 2021 Finnes det virkelig "Voksne kjøpesterke kvinner" der ute som engasjerer seg i en avstemming på om fruen skal fortsette å ha lugg? 60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aquarius04 Skrevet 11. november 2021 #52473 Del Skrevet 11. november 2021 Isild skrev (8 minutter siden): Finnes det virkelig "Voksne kjøpesterke kvinner" der ute som engasjerer seg i en avstemming på om fruen skal fortsette å ha lugg? Nei. 28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lopploella Skrevet 11. november 2021 #52474 Del Skrevet 11. november 2021 Jeg er voksen og kjøpesterk og velutdannet, har ventet så spent på nyheter om LUGGEN!! 45 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isild Skrevet 11. november 2021 #52475 Del Skrevet 11. november 2021 Lopploella skrev (23 minutter siden): Jeg er voksen og kjøpesterk og velutdannet, har ventet så spent på nyheter om LUGGEN!! Ja, ENDELIG! Jeg pleier ikke å gjøre "narr" av influencere, og pleier ikke å kommentere der det ikke er kritikkverdige forhold. Men denne avstemmingen vedr. luggen kunne jeg ikke la passere. Det blir så tragikomisk hvis man ser det i sammenheng med bedriftens egne påstander om at følgerskaren består av nettopp velutdannede, dannede, voksne kjøpesterke kvinner. Hvis de virkelig tror og mener at dette er gruppen som følger CBE.no, så er det helt skivebom å produsere giddalaust fjortissinnhold som dette. 49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kiosk Skrevet 11. november 2021 #52476 Del Skrevet 11. november 2021 pøbelsara skrev (19 timer siden): Dette har hun faktisk skrevet om en gang - det er visstnok en egen baktrapp i huset i forbindelse med kontoret. I følge en jeg kjenner godt som driver med regnskap, så kan veldig mye utgiftsføres, men det skal altså fordelsbeskattes. Det gjøres i stor grad etter skjønn, jeg vet ikke om skatteetaten noen gang har sjekket en slik virksomhet i detalj for å sette rett fordelsskatt på ting. Hvis noen her jobber i skatteetaten, ka de sikkert gi et svar på i hvor stor grad dette sjekkes og hva som er praksis. Jeg antar at influencere er en helt egen liga på akkurat slik, fordi altså en is som er hovedmotivet i et innlegg, jo en er rekvisitt, og hvordan man beregner fordelen av å kunne spise isen - eller kaken - etter fotograferingen, antar jeg at det ikke er langvarige tradisjoner for, fordi en slik blanding av privat og kommersiell virksomhet ikke har vært vanlig tidligere. Link? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pusern3 Skrevet 11. november 2021 #52477 Del Skrevet 11. november 2021 Isild skrev (8 timer siden): Finnes det virkelig "Voksne kjøpesterke kvinner" der ute som engasjerer seg i en avstemming på om fruen skal fortsette å ha lugg? håper ikke det 😛🤣 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pusern3 Skrevet 11. november 2021 #52478 Del Skrevet 11. november 2021 Lopploella skrev (8 timer siden): Jeg er voksen og kjøpesterk og velutdannet, har ventet så spent på nyheter om LUGGEN!! 🤣🤣🤣🤣🤣 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pust Skrevet 11. november 2021 #52479 Del Skrevet 11. november 2021 (endret) Kiosk skrev (5 timer siden): Link? «Kontoret har nemlig blitt til på det gamle pikeværelset som før i tiden var ment for nettopp tjenestepiken, og her er det en baktrapp som fører rett ned på kjøkkenet.» https://www.carolinebergeriksen.no/2017/04/09/paskefrokost-2/ Endret 11. november 2021 av Pust 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Hunter7 Skrevet 11. november 2021 Populært innlegg #52480 Del Skrevet 11. november 2021 (endret) Er det kommet noe nyheter om luggen? For en thriller!!! Nervene er i høyspenn!!! Jeg fikk rett og slett ikke sove i natt. Dette er jo faktisk en skjellsettende begivenhet vi er vitne til. COP26, Lukasjenkos menneskeforaktende behandling av flyktninger, stigende korona-infeksjonstall - pffft. Fullstendig irrelevant. Alt verden dreier seg om nå, er hvorvidt det ble lugg eller ei! Endret 11. november 2021 av Hunter7 Typo 61 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå