Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

MissLucy

Anbefalte innlegg

Aricia skrev (35 minutter siden):

Men det har jo ingen relevans mht potensielle skadevirkninger av thinspo. Det er hva hun fronter som er poenget.

Enig. Det er feil uansett om hun viser hva hun faktisk spiser eller om hun viser et kosthold hun mener er perfekt balansert. Begge er i kategorien skadelig innholdsformidling og frarådes på det sterkeste av eksperter på spiseforstyrrelser. Hadde hun hatt empati med leserne sine hadde hun latt være. 

• Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aricia skrev (41 minutter siden):

Men det har jo ingen relevans mht potensielle skadevirkninger av thinspo. Det er hva hun fronter som er poenget.

Ja, det er det men jeg tror dessverre denne personen aldri kommer til å forandre seg derfor er det så viktig med fokus på at det er en fasade og ikke nødvendigvis sannheten. 

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo etter hvert forstå hvorfor Treasures nektet å undertegne Sunn fonuft-plakaten. Det skyldes ikke et ideologisk standpunkt, men at man tror man vet bedre enn alle andre.

• Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timeplan

Å poste en reel med alt hun spiser i løpet av en dag er så utrolig i utakt med tiden at jeg (utrolig nok) er overrasket. Faktisk har jeg vanskeligheter med å tro på at dette er noe noen faktisk lurer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Twinkle~ skrev (17 minutter siden):

Det står i sterk kontrast til emilienutrition som postet kart av ruten på en lang løpetur her om dagen, men sensurerte hastighet/tid fordi «det er individuelt» og ikke viktig 💛

Føler hun tar sitt ansvar alvorlig, hun er et godt forbilde synes jeg, fronter mat og helse på en god måte 

• Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Timeplan skrev (47 minutter siden):

Å poste en reel med alt hun spiser i løpet av en dag er så utrolig i utakt med tiden at jeg (utrolig nok) er overrasket. Faktisk har jeg vanskeligheter med å tro på at dette er noe noen faktisk lurer på.

Enig. Helt unge lesere, muligens, men ikke de leserne de hevder å ha: godt utdanna kvinner. 

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Timeplan skrev (1 time siden):

Flere  seriøse aktører innen helse og kosthold har gått tydelig ut med hvorfor de ikke gjøre dette. Men tenker at det bare er nok et bevis på for lite hun tenker over det hun poster. Blir ikke overraska.

• Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baelfire skrev (13 timer siden):

Så istedenfor å lage et innlegg hvor hun svarer på alle de spørsmålene hun mottar, som hun ikke rekker å svare på ellers...så ber hun om flere spørsmål?! 😂 

20210603_221536.jpg

Hun er busy, må vite!

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom hun var flinkere til å svare på spørsmål og følge opp leserne sine litt bedre er jeg overbevist om at hun ikke hadde opplevd dette tapet i følgere/inntekt som hun nå har. Tror hun hadde tjent på å være litt mer tilgjengelig. 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
FruJohansen skrev (18 minutter siden):

Jeg tror det er sant at hun får spørsmål om dette. Det som er pussig er jo at disse spørsmålene åpenbart ikke er gjenstand for samme mistenksomhet som spørsmål om andre ting som gjelder kropp og utseende. Her på forumet har hun gjentatte ganger blitt anklaget for pro-ana innhold, og hennes tidligere spiseforstyrrelse har også vært tema i den sammenheng. Likevel er hun altså så komfortabel med å svare på akkurat dette spørsmålet, at hun vil vie en hel video temaet. Legger man til at slike videoer har blitt kritisert i lang tid allerede, bekreftes inntrykket av at hun enten ikke vet eller ikke bryr seg om hva som kan  være bakgrunnen for at enkelte spør hva hun spiser ila en dag. 

Det er helt sikkert sant at folk spør. 

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/gW76k5/what-i-eat-in-a-day-skremmende-diett-trend-paa-instagram

Denne influenceren som deler innhold rundt vintagetøy forteller at det spørsmålet hun får mest ikke handler om tøyet, men om hva som er hemmeligheten bak kroppen hennes😱. Denne influenceren er sitt ansvar bevisst, det samme kan dessverre ikke sies om CBE. Det er sant som du sier, hvordan kan hun som nettopp forteller om hvordan hun ble påvirket av sine idoler i voksen alder ikke se hvordan hun selv blir en del av en ond spiral. Men nei, verken egne erfaringer eller kritikk fra fagfolk har effekt. Sunn fornuft plakaten blir ignorert på daglig basis. Og så lurer folk på hvorfor man provoseres? Hvorfor kritikken ikke avtar? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

58 minutter siden, FruJohansen said:

Jeg tror det er sant at hun får spørsmål om dette. Det som er pussig er jo at disse spørsmålene åpenbart ikke er gjenstand for samme mistenksomhet som spørsmål om andre ting som gjelder kropp og utseende. Her på forumet har hun gjentatte ganger blitt anklaget for pro-ana innhold, og hennes tidligere spiseforstyrrelse har også vært tema i den sammenheng. Likevel er hun altså så komfortabel med å svare på akkurat dette spørsmålet, at hun vil vie en hel video temaet. Legger man til at slike videoer har blitt kritisert i lang tid allerede, bekreftes inntrykket av at hun enten ikke vet eller ikke bryr seg om hva som kan  være bakgrunnen for at enkelte spør hva hun spiser ila en dag. 

Jeg tenker det er fordi hun er stolt. Stolt av kontroll på kropp (minus eventuelle hjelpemidler i form av padding) og mat. Det er typisk tankegang ved spiseforstyrrelser. Da ser man ikke på hvordan det inspirerer (feil og farlig) til andre. Det er ikke inspirasjonen det går på i det hele tatt, men behovet for å vise seg frem og for å høste mer bekreftelse. Selv om den bekreftelsen er at det spises for lite. Hun vil vise at hun er mager og klarer det andre ikke klarer. Det er slik det fremstilles mtp at hun er klekkelig klar over hva som skrives her inne, og er rask på å skulle motbevise alt annet enn akkurat det. 

• Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engelskfrøken skrev (11 timer siden):

Er jo ikke bare det at det er toatalt uinteressant, men det er jo absolutt ikke anbefalt å fortelle hvor mye og hva du spiser i løpet av en dag. Alle er forskjellige og denne dama er “influencer” og fronter allerede ett sinnsykt fokus på kropp, trening og “thinspo”! Det er direkte farlig og uansvarlig av henne og dele hva hun får i seg i løpet av en dag! Kjenner jeg blir forbanna. Og hun fronter “trenings universet” NetFit. Sinnsykt…helt sinnsykt

Nå legger jeg tvilen til gode og tenker at vi får et innlegg med tre -fire av hennes favoritt oppskrifter, samt at hun bare elsker å starte dagen etter trening med en protein kaffe og "kan spise denne smoothien hele dagen", med en touch av "utrolig godt å ha dette som snacks eller mellommåltid og barna bare elsker det og". Tror ikke vi får "to stykker skinke og egg til frokost"- innlegg...  

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CecilieX skrev (1 time siden):

Det er helt sikkert sant at folk spør. 

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/gW76k5/what-i-eat-in-a-day-skremmende-diett-trend-paa-instagram

Denne influenceren som deler innhold rundt vintagetøy forteller at det spørsmålet hun får mest ikke handler om tøyet, men om hva som er hemmeligheten bak kroppen hennes😱. Denne influenceren er sitt ansvar bevisst, det samme kan dessverre ikke sies om CBE. Det er sant som du sier, hvordan kan hun som nettopp forteller om hvordan hun ble påvirket av sine idoler i voksen alder ikke se hvordan hun selv blir en del av en ond spiral. Men nei, verken egne erfaringer eller kritikk fra fagfolk har effekt. Sunn fornuft plakaten blir ignorert på daglig basis. Og så lurer folk på hvorfor man provoseres? Hvorfor kritikken ikke avtar? 

(Dette er en digresjon; men jeg er faktisk uenig i at hun er sitt ansvar bevisst. Jeg måtte avfølge henne fordi jeg merket det ikke var heldig for meg å følge henne. Hun er ekstremt opptatt av å vise hvor liten og smal hun er. )

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ang smerter/sult kommentar til netfit: hadde de skrevet noe som: det å kjenne forskjell på cravings og sult - hadde jo vært innafor. Det de skrev derimot, svekker tilliten til NetFit betraktelig.

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
Lizard skrev (52 minutter siden):

(Dette er en digresjon; men jeg er faktisk uenig i at hun er sitt ansvar bevisst. Jeg måtte avfølge henne fordi jeg merket det ikke var heldig for meg å følge henne. Hun er ekstremt opptatt av å vise hvor liten og smal hun er. )

Huff da, hvis det stemmer så taler hun jo med to tunger. Hun sier jo alle de rette tingene i innlegget. 

« Vi påvirker ikke lenger bare folks forbruksvaner, men også deres mentale og fysiske helse»

Men det du skriver bekrefter jo egentlig problemet. En ting er hva som er intensjonen til influenceren, noe annet er hvordan det slår ut hos leseren. Har fulgt debatten i tråden om Ingeborg Senneset, og med det utgangspunktet kan man jo analysere bildet som fulgte artikkelen og for noen vil dette defineres som «lollipop» - estetikk. 

Tilføyelse: Jeg blir litt i tvil og med fare for å snakke meg selv i mot, så reiser det noen prinsipielle spørsmål. 

Endret av CecilieX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lizard skrev (53 minutter siden):

Jeg måtte sjekke, og jeg synes ikke hun er ekstremt opptatt av å vise hvor liten og smal hun er.

Vintage-klær er jo gjerne ganske tettsittende og figurnære og viser fram kvinnekroppen på en fin måte, så det er ikke til å unngå å se at hun er slank/smal, uten at det dermed nødvendigvis er noe hun vil understreke (hvis det gav mening)

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gapatrosten

Retusjert reklame må nå merkes, også av influensere. Det skal bli spennende å skje hva som skjer med filterbruken hos CBE etter dette.

Sitat

Stortinget har vedtatt endringer i markedsføringsloven som har til formål å bidra til å redusere kroppspress i samfunnet på grunn av idealiserte personer i reklame. Det innføres blant annet en plikt til å merke retusjert eller på annen måte manipulert reklame når dette medfører at kroppen til personen i reklamene avviker fra virkeligheten mht, kroppsfasong, størrelse og hud.

https://www.stortinget.no:443/no/Saker-og-publikasjoner/Saker/Sak/?p=84478&target=case-status

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...