Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

MissLucy

Anbefalte innlegg

Jeg synes uttrykket blir feil, det fremlegger et press som ikke finnes andre steder enn i hodet på de som skriver her. Som om barna utsettes for noe negativt om de ikke bidrar til bildene som foreldrene ønsker.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nudeldama skrev (17 minutter siden):

@pøbelsara @Lavande: Se sitat.

Hvis man ønsker en rederlig debatt:

Det er ingen som har påstått at barna MÅ gjøre "det ene eller det andre for å feire en god jul" (slik du skriver), men enkelte har vist til at CBE bruker barna, og at de indirekte må bidra til familiens inntekter. Det ser man gjennom bilder som deles og "likes" bildene får, som igjen "selges" (engasjementrate") til annonsører.

Endret av Lavande
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nudeldama skrev (4 minutter siden):

Når det kommer til dette med barn, så synes jeg det er særdeles viktig å holde tunga beint i munnen og forholde seg rederlig. Det er ingen barn hos CBE som "må" gjøre det ene eller det andre for å feire en god jul. 

Det er jeg helt enig i, angående mindreåriges deltakelse især bør en holde seg redelig.

Dette vet du strengt tatt ingenting om.

Ingen andre enn de innenfor husets - og firmaets - 4 vegger vet hvordan bilder og materiale som legges ut offentlig blir til.

Vi vet heller ikke om det ligger frivillighet - eller ikke - bak de ulikes deltakelse i bedriftens ulike offentlige kanaler.

Det vi har sett, er film hvor det lyves til mindreårige på direkte spørsmål til bedriftsleder/mor hva bilder/film skal brukes til. (‘Sende til bestemor’ - postes på instastory).

Mindreårige er uansett ikke samtykkekompetente, så enhver opptreden i bedriftens kanaler er en vurdering av at de skal - og må - opptre der, av daglig leder, styrer, mor og far.

En ting vi derimot vet, er at for bloggerbedrifter og influencere generelt, så står oppkjøringen mot jul og julerelatert reklame for en betydelig del av inntekten.

Da er det sterkt påfallende at mindreårige også figurer mer i både reklamer, umerket reklame og generelt i bedriftens kanaler.

Om det ligger økonomiske motiver bak kan vi heller ikke vite. Men det er høyst iøynefallende sammenfall her.

• Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavande skrev (Akkurat nå):

Hvis man ønsker en rederlig debatt:

Det er ingen som har påstått at barna MÅ gjøre "det ene eller det andre for å feire en god jul", men enkelte har skrevet at CBE bruker barna, og at de indirekte må bidra til familiens inntekter. Det ser man gjennom bilder som deles og "likes" bildene får, som igjen "selges" (engasjementrate" til annonsører.

Takk, det var en mer rederlig fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eveliina skrev (2 minutter siden):

Vi vet heller ikke om det ligger frivillighet - eller ikke - bak de ulikes deltakelse i bedriftens ulike offentlige kanaler.

Det du hinter til her er så stygt at jeg tenker det står helt fint for egen regning.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nudeldama skrev (21 minutter siden):

@pøbelsara @Lavande: Se sitat.

Hva har sitatet mitt med jul å gjøre? Når man først skal snakke om redelighet? Kan du vise til dette sitatet knyttet opp mot jul? 

Endret av Lin11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

pøbelsara skrev (2 minutter siden):

Jeg fatter ikke at noen på noe vis kan forsvare det som foregår. Det er himla stygt. Jeg hadde blitt rasende og veldig lei meg hvis noen mot min vilje hadde filmet meg mens jeg intetanende bake pepperkaker eller gledet meg over julekalenderen min eller koste med en gammel syk hun eller sa noe som andre syntes var morsomt og søtt - for å publisere det for hundretusenvis av helt fremmede mennesker. jeg fatter ikke at noen kan mene det er greit. Selv om ungene er pene på håret når det foregår. 

Eller legger ut «morsomheter» på mindreåriges  bekostning. «Sharenting (or oversharenting) is the overuse of social media by parents to share content based on their children, such as baby pictures or details of their children's activities. It is related to the concept of "too much information".»

Endret av Lin11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ingen av oss vet noen som helst om hva barna til CBE må eller ikke må. Det vi vet, er at det hvert eneste døgn publiseres en hel rekke bilder og filmsnutter av to små barn.  OG så vet vi at faren i et intervju har fortalt at inntjening og populariteten til some-bedriften tok helt av da cbe ble gravid og fikk barn nummer en.

Endret av pøbelsara
  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (Akkurat nå):

Jeg fatter ikke at noen på noe vis kan forsvare det som foregår. Det er himla stygt. Jeg hadde blitt rasende og veldig lei meg hvis noen mot min vilje hadde filmet meg mens jeg intetanende bake pepperkaker eller gledet meg over julekalenderen min eller koste med en gammel syk hun eller sa noe som andre syntes var morsomt og søtt - for å publisere det for hundretusenvis av helt fremmede mennesker. jeg fatter ikke at noen kan mene det er greit. Selv om ungene er pene på håret når det foregår. 

Enig. Det carolinebergeriksen.no / Treasures AS legger ut på bedriftens SoMe-kanaler er så ufattelig trist.  Jeg fatter ikke at det er mulig.  Det er så uetisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vet at det er lukrativ å bruke barn på influensere sine reklame kanaler. Blant annet har Kristin Gjeldsvik skrevet et godt innlegg om dette på sin IG. Hun skrev at man kunne tjene  opp til 100.000 per oppdrag.

B8D69F46-549B-4C0A-B99D-DD2F437E2ABC.jpeg

Endret av Lin11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lin11 skrev (Akkurat nå):

Alle vet at det er lukrativ å bruke barn på influensere sine reklame kanaler. Blant annet har Kristin Gjeldsvik skrevet et godt innlegg om dette på sin IG. 

B8D69F46-549B-4C0A-B99D-DD2F437E2ABC.jpeg

Den artikkelen er veldig god. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arktis skrev (5 timer siden):

Denne tråden generer følgere og klikk til CBE. Regner med de er svært takknemlige for at det aldri blir uinteressant å diskutere bedriften. 

Gjør den egentlig det?

Anne-Brith la en gang i verden ut skjermbilde som liksom skulle bevise at kvinneguiden genererte klikk og lesere til henne. Viste vel heller at det var overraskende få som klikket seg inn på direktelinker. Og dette var ‘dronninga av klikk-åte og drama’.

Det er svært lite skandaler og bråk rundt CBE.no til sammenlikning.

Det er langt mer sannsynlig at mange følger tråden og debatten her, framfor å lese i CBE.no sine egne kanaler. Her får en refleksjoner, historikk, sammenhenger og argumenter, på bakgrunn av innholdet hos CBE.no, men som likevel gir en helt annen dimensjon som kan være interessant å følge for sin egen del.

Dessuten er det flere, og dem begynner det å bli en god del av, som har postet sin takk til tråden for å ha hjulpet dem med å få øynene opp for barneeksponering og hvor galt det er å bruke mindreåriges liv og oppvekst som underholdning og bakgrunn for reklame.

Antakelig så taper CBE.no følgere takket være denne tråden.

Jeg har heller ikke inntrykk av at denne bedriften er spesielt interessert i eller glad for å bli diskutert. Selv om en skulle tro det hjalp dem med å holde seg aktuelle. Heller tvert om.

For det ‘irriterende’ med Rampelys, er at her deltar mange mennesker med god oversikt og hukommelse, samt evne til å sette nyere hendelser i sammenheng med hva som er blitt sagt og gjort av bedriften tidligere.

• Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nudeldama skrev (16 minutter siden):

Det du hinter til her er så stygt at jeg tenker det står helt fint for egen regning.

Jeg påpeker at du slett ikke vet noe som helst om hva disse mindreårige må eller ikke.

Det er i høyeste grad spekulasjon å påstå at de ikke ‘MÅ’ - som du gjorde. Å spekulere med positive fortegn er like mye spekulasjon.

Vi vet ingenting om hvordan dette foregår innenfor husets fire vegger.

Jeg, derimot, viste til en del ting de selv har dokumentert og delt offentlig, omkring hvordan enkelte av disse situasjonene har foregått.

At det oppfattes kontroversielt å si at det er høyere inntjening for influencere fram mot jul, mindreårige generere mere klikk og disse mindreårige faktisk har figurert oftere i bedriftens kanaler og reklamer - det gjør det likevel ikke mindre sant.

Ja, det tar jeg helt fint på egen regning.

Jeg la likevel til, at vi ikke kan vite om dette er bevisste valg eller ikke fra CBE.no sin side. Vi kan ikke vite hvilke vurderinger de gjør seg.

Utad framstår det likevel stygt, uansett hensikt, det er jeg helt enig med deg i.

• Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest EndaEnGang
6 hours ago, Arktis said:

Denne tråden generer følgere og klikk til CBE. Regner med de er svært takknemlige for at det aldri blir uinteressant å diskutere bedriften. 

I det lange løp er omdømme mye viktigere enn klikk per dag. At denne tråden genererer reelle følgere tviler jeg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange i Norges land leser egentlig denne tråden eller bryr seg om hva Caroline Berg-Eriksen driver med. Egentlig ikke så mange. Litt morsomt å lese her inne at hun er penere enn andre og har en penere mann. Han redigerer kona og seg selv så det holder. Han liker å gi seg selv kritthvite tenner og et mørkt og mystisk utseende men må si han minner meg mer om titten tei, bortsett fra hårfargen.

• Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EndaEnGang skrev (50 minutter siden):

I det lange løp er omdømme mye viktigere enn klikk per dag. At denne tråden genererer reelle følgere tviler jeg på.

Jo, men man sponses vel etter antall klikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...