Kollontaj Skrevet 3. juli 2020 #23821 Skrevet 3. juli 2020 1 minutt siden, Nudeldama skrev: Jeg er imponert over detaljnivået som man kjenner CBE på¨her. Ja, det er faktisk noe jeg lo av, jeg pleier sjelden å være så glad at jeg griner av fine negler. Men mine er nok ikke så fine. 😆 17
Nudeldama Skrevet 3. juli 2020 #23822 Skrevet 3. juli 2020 Vel, uavhengig av om jeg har en blogg som er ment også for reklame eller en ren privat blogg, så synes jeg - utfra hva vi vet - at det CBE har gjort er riktig. Hun har fått blomster på døren som hun ikke kjenner til eller har bestilt, og som da virker til å være en uvitende gave fra blomsterforhandleren, og har takket dem med @. 3
Kollontaj Skrevet 3. juli 2020 #23823 Skrevet 3. juli 2020 1 minutt siden, Nudeldama skrev: Vel, uavhengig av om jeg har en blogg som er ment også for reklame eller en ren privat blogg, så synes jeg - utfra hva vi vet - at det CBE har gjort er riktig. Hun har fått blomster på døren som hun ikke kjenner til eller har bestilt, og som da virker til å være en uvitende gave fra blomsterforhandleren, og har takket dem med @. Tja, det fremstår jo litt shady når blomsterbutikken bruker bildene fra CBE.no i reklamesammenheng. 43
Gjest Lin11 Skrevet 3. juli 2020 #23824 Skrevet 3. juli 2020 (endret) 3 minutter siden, Nudeldama skrev: Vel, uavhengig av om jeg har en blogg som er ment også for reklame eller en ren privat blogg, så synes jeg - utfra hva vi vet - at det CBE har gjort er riktig. Hun har fått blomster på døren som hun ikke kjenner til eller har bestilt, og som da virker til å være en uvitende gave fra blomsterforhandleren, og har takket dem med @. Nei, du må gjerne mene det. Men det stemmer ikke, uansett blir det opp til FT å bestemme. Ikke deg. Endret 3. juli 2020 av Lin11
MaleficentAurora Skrevet 3. juli 2020 #23825 Skrevet 3. juli 2020 2 minutter siden, Nudeldama skrev: Vel, uavhengig av om jeg har en blogg som er ment også for reklame eller en ren privat blogg, så synes jeg - utfra hva vi vet - at det CBE har gjort er riktig. Hun har fått blomster på døren som hun ikke kjenner til eller har bestilt, og som da virker til å være en uvitende gave fra blomsterforhandleren, og har takket dem med @. Og det gjøres 2 dager etter hun la ut om hvordan man kunne bestille blomster fra den blomsterbutikken gjennom sin IG konto som er både bedrift drivende å "privat" ? 18
LilleSnupp Skrevet 3. juli 2020 #23826 Skrevet 3. juli 2020 2 minutter siden, Nudeldama skrev: Vel, uavhengig av om jeg har en blogg som er ment også for reklame eller en ren privat blogg, så synes jeg - utfra hva vi vet - at det CBE har gjort er riktig. Hun har fått blomster på døren som hun ikke kjenner til eller har bestilt, og som da virker til å være en uvitende gave fra blomsterforhandleren, og har takket dem med @. Nei, hun har ikke gjort det helt riktig. Gaven skal merkes. 25
Nudeldama Skrevet 3. juli 2020 #23827 Skrevet 3. juli 2020 Kan dere lenke til dokumentasjon som sier at en uventet gave skal merkes med med spons/reklame? 1
Gjest Lin11 Skrevet 3. juli 2020 #23828 Skrevet 3. juli 2020 (endret) 2 minutter siden, Nudeldama skrev: Kan dere lenke til dokumentasjon som sier at en uventet gave skal merkes med med spons/reklame? Nei, du kan Google det og FT. Du har sikkert tiden til det som sitter her på KG 👍🏼 Endret 3. juli 2020 av Lin11
MaleficentAurora Skrevet 3. juli 2020 #23829 Skrevet 3. juli 2020 1 minutt siden, Nudeldama skrev: Kan dere lenke til dokumentasjon som sier at en uventet gave skal merkes med med spons/reklame? Hva med at DU selv begynner å linke til dokumentasjoner enn å forlange at andre skal gjøre det? For det er faktisk meeget stor mangel på akkurat det fra deg. 16
skruf Skrevet 3. juli 2020 #23830 Skrevet 3. juli 2020 CBE har et samarbeid med den aktuelle blomsterbutikken i Sarpsborg, og det hun får gratis av blomster fra den butikken skal merkes som reklame. Selv om hun fikk blomster levert på døren. Det er faktisk ikke vanskeligere enn som så, og ikke noe man trenger å spekulere i. 44
LilleSnupp Skrevet 3. juli 2020 #23831 Skrevet 3. juli 2020 2 minutter siden, Nudeldama skrev: Kan dere lenke til dokumentasjon som sier at en uventet gave skal merkes med med spons/reklame? Du får låne noe, får ting gratis, får delta på arrangementer eller reiser, eller får gratis tjenester eller rabatter, mot en forventning om at du omtaler dette eller gir det eksponering (jf. Forbrukertilsynets veileder for merking av reklame i sosiale medier). 46
Nudeldama Skrevet 3. juli 2020 #23832 Skrevet 3. juli 2020 Ok, så det er fritt frem å spekulere i at CBE gjør feil uten at man trenger å dokumentere det. Greit å vite, da tar jeg for gitt at den type spekulasjoner også er greit andre veier. 2
Gjest Lin11 Skrevet 3. juli 2020 #23833 Skrevet 3. juli 2020 (endret) 1 minutt siden, LilleSnupp skrev: Du får låne noe, får ting gratis, får delta på arrangementer eller reiser, eller får gratis tjenester eller rabatter, mot en forventning om at du omtaler dette eller gir det eksponering (jf. Forbrukertilsynets veileder for merking av reklame i sosiale medier). Tror det har bortkasta tid, men du skal ha for å ha brukt tid på det. Endret 3. juli 2020 av Lin11
Nudeldama Skrevet 3. juli 2020 #23834 Skrevet 3. juli 2020 1 minutt siden, LilleSnupp skrev: Du får låne noe, får ting gratis, får delta på arrangementer eller reiser, eller får gratis tjenester eller rabatter, mot en forventning om at du omtaler dette eller gir det eksponering (jf. Forbrukertilsynets veileder for merking av reklame i sosiale medier). Hvordan vet du at det ligger en forventning i gaven? 2
Gjest Lin11 Skrevet 3. juli 2020 #23835 Skrevet 3. juli 2020 (endret) 1 minutt siden, Lin11 skrev: Tror det har bortkasta tid, men du skal ha for å ha brukt tid på det. 2 minutter siden, LilleSnupp skrev: Du får låne noe, får ting gratis, får delta på arrangementer eller reiser, eller får gratis tjenester eller rabatter, mot en forventning om at du omtaler dette eller gir det eksponering (jf. Forbrukertilsynets veileder for merking av reklame i sosiale medier). 1 minutt siden, Nudeldama skrev: Hvordan vet du at det ligger en forventning i gaven? Dette ☝🏼 Endret 3. juli 2020 av Lin11
Nudeldama Skrevet 3. juli 2020 #23836 Skrevet 3. juli 2020 Så det å be om dokumentasjon fører til aggresjon og personangrep. I denne saklige tråden om kritikk av bedriften. 4
LilleSnupp Skrevet 3. juli 2020 #23837 Skrevet 3. juli 2020 2 minutter siden, Nudeldama skrev: Hvordan vet du at det ligger en forventning i gaven? "Du får låne noe, får ting gratis, får delta på arrangementer eller reiser, eller får gratis tjenester eller rabatter, mot en forventning om at du omtaler dette eller gir det eksponering" Det står altså eller, ikke og. Les setningen på nytt og ha i hug at det står eller og ikke og. 36
Gjest Lavande Skrevet 3. juli 2020 #23838 Skrevet 3. juli 2020 5 minutter siden, Nudeldama skrev: Kan dere lenke til dokumentasjon som sier at en uventet gave skal merkes med med spons/reklame? Fra https://www.forbrukertilsynet.no/sos-reklame-some "Er det reklame hvis jeg legger ut noe om næringsvirksomheten til et familiemedlem eller en venn, når de ikke betaler eller gir meg en fordel for å dele dette? Er det ikke reklame, så er det ikke reklame. Men hvis den du kjenner som driver konseptet inviterer deg med på ting eller gir deg produkter fordi du har mange følgere i sosiale medier, kan det være snakk om reklame som må merkes. Det samme vil gjelde dersom du er en del av en bekjentskapskrets som i høy grad baserer sin virksomhet på å få omtale og markedsføring i sosiale medier. Da vil omtalen fra venner med stort nedslagsfelt i sosiale medier kunne være en del av markedsføringsstrategien til konseptet, og du bør merke det du legger ut om det som reklame. Du må selv vurdere om det er reklame eller ikke. Men vi anbefaler deg å merke dersom du er i tvil – slik at du unngår å bryte loven. Det skader uansett ikke å gjøre følgerne dine oppmerksom på eventuelle bindinger du har til den eller det du eksponerer." Relevant spørsmål er altså om Caroline Berg Eriksen hadde fått tilsendt blomster på døren, hvis hun ikke drev cbe.no. Hvis hun hadde fått det, trengs det ikke å merkes.
Nudeldama Skrevet 3. juli 2020 #23839 Skrevet 3. juli 2020 Akkurat nå, Lavande skrev: Fra https://www.forbrukertilsynet.no/sos-reklame-some "Er det reklame hvis jeg legger ut noe om næringsvirksomheten til et familiemedlem eller en venn, når de ikke betaler eller gir meg en fordel for å dele dette? Er det ikke reklame, så er det ikke reklame. Men hvis den du kjenner som driver konseptet inviterer deg med på ting eller gir deg produkter fordi du har mange følgere i sosiale medier, kan det være snakk om reklame som må merkes. Det samme vil gjelde dersom du er en del av en bekjentskapskrets som i høy grad baserer sin virksomhet på å få omtale og markedsføring i sosiale medier. Da vil omtalen fra venner med stort nedslagsfelt i sosiale medier kunne være en del av markedsføringsstrategien til konseptet, og du bør merke det du legger ut om det som reklame. Du må selv vurdere om det er reklame eller ikke. Men vi anbefaler deg å merke dersom du er i tvil – slik at du unngår å bryte loven. Det skader uansett ikke å gjøre følgerne dine oppmerksom på eventuelle bindinger du har til den eller det du eksponerer." Relevant spørsmål er altså om Caroline Berg Eriksen hadde fått tilsendt blomster på døren, hvis hun ikke drev cbe.no. Hvis hun hadde fått det, trengs det ikke å merkes. Takk for saklig svar med dokumentasjon! Utfra dette er jeg enig i at det definitivt er i gråsonen og noe CBE bør vurdere. 3
Klink Skrevet 3. juli 2020 #23840 Skrevet 3. juli 2020 10 minutter siden, Lin11 skrev: Nei, du kan Google det og FT. Du har sikkert tiden til det som sitter her på KG 👍🏼 Men ikke du 😂 Mest idiotiske du kan bruke. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå