Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

MissLucy

Anbefalte innlegg

42 minutter siden, Inocybe said:

Du skjønner jo ikke hvorfor Redd Barna får kritikk for å bruke CBE.no til reklamen. jeg skal prøve å forklare: 

A. Et av Redd Barnas grunnpilarer er barnekonvensjonen og der med barns rett til privatliv. 
B. CBE bryter mange ganger daglig barns rett til privatliv når hun poster bilder/snap/tekst om barna sine og bruker dem i reklame. Barna har 50 000 googletreff! 

Konklusjonen kan der med ikke være annerledes enn at Redd Barna ikke tar deres egne verdier på alvor når de nå støtter slik uhemmet barneeksponering. Det et veldig kritikkverdig og jeg skjønner godt at ikke folk ønsker å støtte slik grov utnytting av barn. 

Vel, de har kanskje et helt annet syn på hva som er privatliv, muligens? De som ikke er så opptatt i denne bobla Googler ikke barna eller teller hvor mange blogg/instagram/snap-innlegg det er om dem. Så mange ganger barnekonvensjonen blir tatt opp her så fremstilles det her nesten som den er skrevet for bloggerbarn, den er litt viktigere enn som så. Det er for sikkerheten for barn i hele verden som ikke nødvendigvis har like rettigheter og trygghet som barn i Norge har, det er for at barn skal ha en trygg oppvekst og at loven skal gjelde for alle land og spesielt innvandrerbarn i Norge, og så langt jeg ser så ser jeg ikke at barna til nevnte blogger lever under dårlige forhold. Det er et hån mot barnekonvensjonen å blande inn dette som det skulle være så alvorlig. Ja, barn skal ha rett til privatliv og det har også barna til CBE. Og det hun gjør er heller ikke ulovlig. Så det er kanskje delte meninger om dette og ikke en fasit. Når det kommer til andre bloggere som eksponerer barnas tanker og privatliv så er jeg helt enig, men i dette tilfellet ser jeg kun hysteri. 

Og var det så ille som enkelte her inne skal ha det så ville nok ikke de største og mest seriøse organisasjonene i Norge inngått et samarbeid med henne, så enkelt er det. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 minutter siden, Luvinesta skrev:

Er absolutt ingen blodfan, leser ei heller bloggen da den ikke interesserer meg, og jeg skal også si at det er noe bloggeren kan kritiseres for, men nå leser jeg heller ikke bloggen som fanden leser bibelen og blir ikke så provosert slik som så mange andre kvinner blir, gudskjelov for det. 

Det jeg derimot blir provosert over er hvor ekle latterligjørende og nedrige enkelte kvinner (Bortsett fra én tilsynelatende mannlig bruker) oppfører seg mot andre kvinner. Det er gjemt stikk bak hvert eneste innlegg. Bloggeren trenger nok ikke noen forsvarere, ser ikke ut som hun lider noen nød og vet hvordan å hanskes med nett-troll, men likevel er det en stygg ting når man leser det med andre øyne og ikke har noe i mot bloggeren. 

@MissLucy For all del, dere forsøker jo å sette kjepper i hjulene for hvert bidige samarbeid bloggeren går inn med, og får alltid det samme standard svaret tilbake om at de mener selv det er et godt samarbeid som lønner seg, så kanskje greit å ta hintet? Og at det når ut til flere enn her inne? Her kan "Redd Barna" samle inn mengder på å bruke "influensere", og om det ikke passer prinsippet deres når det kommer til ting dere er uenige med, synd for dere, men nå er det altså ikke dere som styrer eller dere kritikere det er snakk om. Redd Barna bryr seg nok om litt mer viktigere ting enn prinsipp når det kommer til å hjelpe folk. 

Er du seriøs? Har du sett lista over hva CBE.no har reklamert for i november? Fikk liksom alle disse kritikk? Hva er grunnlaget for å si at noen har prøvd å «sette kjepper i hjulene» for vanlige samarbeid? Host opp bevisene! 

• Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Kollontaj said:

Er du seriøs? Har du sett lista over hva CBE.no har reklamert for i november? Fikk liksom alle disse kritikk? Hva er grunnlaget for å si at noen har prøvd å «sette kjepper i hjulene» for vanlige samarbeid? Host opp bevisene! 

Boikott-lista her inne begynner å bli lang for å si det sånn. Og for å ikke glemme instagram posten til Kremmerhuset som skapte furore herfra, og andre sosiale medier der man føler seg pliktig til å minne dem på hvem de har inngått samarbeid med. Det har skjedd flerfoldige ganger. Bare på forrige side så var det flere som allerede har sendt klagebrev til Redd Barna f.eks. Og på omvendt julenisse siden på Facebook den siste tiden. Man ser veldig godt hvor de kommer fra. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, LilleSnupp skrev:

Hva vi har sett av produktplassering/reklame den siste måneden..

• Redd barna
  • Rømmesild
  • Nissehus
  • Omvendt julenisse
  • Hair Lust
  • Nakdfashion
  • Posterstore
  • Foreo 
  • Dukkehus
  • Hardangerbestikk
  • Fotoknudsen
  • goodiebox
  • Kremmerhuset
  • Netfit
  • Partyking
  • bara sportswear
  • sponset frisør
  • sponset negler
  • bastiste tørrsjampo
  • Coverbrands
  • Barnehagenett.no
  • Bertel O. Steen

Sånn lett oppsummert, så var det vel november måned.. 

Denne lista @Kollontaj mener, @Luvinesta

#hjelpsom

Endret av LilleSnupp
  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Luvinesta

Hvis du ikke har noen konstruktive argumenter fremfor det reneste uredelige vrøvl å komme med så vi kan ta det du skriver seriøst, anbefaler jeg deg å la være å uttrykke slikt.

Endret av Revenge o'Cavatina
fjernet sitering som inneholder uredeligheter
  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Revenge o'Cavatina skrev:

Uenig @Klink

Carolinebergeriksen.no har fått betalt for å vise seg frem...eh fronte en juledugnad foran en sponset kakkelovn på sine sosiale kanaler. Viktigheten av barnekonvensjonen gjelder for alle barn, også norske. Carolinebergeriksen.no er blant de som bryter barnekonvensjonen på daglig basis, mot fagpersoners bedre vitende og veiledning. Det er særs skuffende av Redd Barna å ikke har vurdert hvordan denne, og andre bloggere, eksponerer egne barns privatliv og digitale identitet på alle sosiale medier. Bare barna til Berg Eriksen har sinnsvake 50 000 Googletreff uten å ha samtykkekompetanse på grunn av sin unge alder. At Redd Barna velger å samarbeide med en slik reklamekanal er stikk i strid mot hva organisasjonen står for, og resultatet er overhodet ikke til barns beste med slike valg av annonsører der ekstremmaterialisme, alkohol og kroppspress sauses sammen med småbarn. Jeg velger å bruke det jeg har til overs andre steder.

Akkurat det du skriver her håper jeg du også har formulert i epost til Redd Barna? Hvis ikke bør du absolutt gjøre det.

Jeg velger å tro at dette handler om at dette er en verden de rett og slett ikke er orientert i, og at de ikke har satt seg tilstrekkelig inn i hvordan enkelte influensere opererer, og hva de står for. 

• Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, MissLucy said:

er der ingen grenser for hva du klarer å lire av deg???

Redd barna mener det samme som alle sure KG-kjerringer:

https://www.reddbarna.no/5-foreldretips-om-bildedeling

Kan ikke se at det er noe spesielt utleverende de bildene som blir presentert på bloggen, de deler ingenting av deres tanker, privatliv, hva de gjør på fritiden, hvordan venner de har, eller noe som helst som kan si noe om dem som person eller hvordan privatlivet deres er. Det står ingenting om at bilder ikke kan gjøres offentlig med mindre det er i settinger der bildene kan bli misbrukt, men at man som voksen er ansvarlig for hva som legges ut, og du som er voksen må også ta stilling til hvordan barnet på sikt vil forholde seg til bilder som ligger ute tilgjengelig på nettet. Og her kjenner nok foreldrene sine barn best. Selv om man vil at det skal bli en sannhet at hele barndommen deres blir publisert på nett gjør det ikke mer sant av den grunn. Andre bloggere har delt innerste tanker og privatlivet til barna, og det tror jeg kan ha en negativ innvirkning på barnet senere i livet, men det er stor forskjell på å ha med barna i settinger der det er naturlig og det å eksponere deres privatliv.

Du/dere kan kanskje lese om tips til foreldre om godt klassemiljø:
Vær et godt forbilde
Barn lærer mer av hvordan du reagerer, ditt kroppsspråk og hvordan du er imot andre, enn av hva du sier med ord. Vær et godt forbilde i alt du gjør, og snakk godt om andre barn og voksne. Husk at barnet ditt ser opp til deg! Det er også viktig for barna at du sier imot, hvis du hører andre voksne eller barn baksnakker eller snakker stygt om andre.

Lurer på hva barnekonvesjonen sier om det å ha hatkampanje mot foreldrene av små barn på nettet over flerfoldige år, eller hva Redd Barna sier om at barn når de blir gamle nok må lese om alt det forferdelige folk har skrevet på nettet om sin egen mor og far.

Endret av Luvinesta
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man kan jo ta kritikken på egen kritikk på ett saklig nivå. Respektere at f.eks noen mener noe annet enn det en selv mener uten å latterliggjøre vedkommende? Syns Luvistina har noen poeng, andre ting er jeg ikke enig i. Det er også i min rett å mene, og det er i alle deres rett til å mene ting - men ikke å rakke ned på hverandre for å mene noe som dere ikke er enig i. Ble nesten hat-kampanje av det her.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Luvinesta skrev:

Kan ikke se at det er noe spesielt utleverende de bildene som blir presentert på bloggen, de deler ingenting av deres tanker, privatliv, hva de gjør på fritiden, hvordan venner de har, eller noe som helst som kan si noe om dem som person eller hvordan privatlivet deres er. Det står ingenting om at bilder ikke kan gjøres offentlig med mindre det er i settinger der bildene kan bli misbrukt, men at man som voksen er ansvarlig for hva som legges ut, og du som er voksen må også ta stilling til hvordan barnet på sikt vil forholde seg til bilder som ligger ute tilgjengelig på nettet. Og her kjenner nok foreldrene sine barn best.

Vær et godt forbilde
Barn lærer mer av hvordan du reagerer, ditt kroppsspråk og hvordan du er imot andre, enn av hva du sier med ord. Vær et godt forbilde i alt du gjør, og snakk godt om andre barn og voksne. Husk at barnet ditt ser opp til deg! Det er også viktig for barna at du sier imot, hvis du hører andre voksne eller barn baksnakker eller snakker stygt om andre.

Lurer på hva barnekonvesjonen sier om det å ha hatkampanje mot foreldrene av små barn på nettet over flerfoldige år, eller hva Redd Barna sier om at barn når de blir gamle nok må lese om alt det forferdelige folk har skrevet på nettet om sin egen mor og far.

Men, leser du bloggen? 

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Luvinesta skrev:

Kan ikke se at det er noe spesielt utleverende de bildene som blir presentert på bloggen, de deler ingenting av deres tanker, privatliv, hva de gjør på fritiden, hvordan venner de har, eller noe som helst som kan si noe om dem som person eller hvordan privatlivet deres er. Det står ingenting om at bilder ikke kan gjøres offentlig med mindre det er i settinger der bildene kan bli misbrukt, men at man som voksen er ansvarlig for hva som legges ut, og du som er voksen må også ta stilling til hvordan barnet på sikt vil forholde seg til bilder som ligger ute tilgjengelig på nettet. Og her kjenner nok foreldrene sine barn best.

Vær et godt forbilde

Dette henger ikke sammen. Din påstand var at Redd Barna ikke er opptatt av barns privatliv. Jeg tilbakeviste det med å vise til hva Redd Barna sier om nettopp dette.

Resten av innlegget ditt er avsporinger, eller kanskje heller et forsøk på avledning.

Endret av MissLucy
  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Luvinesta skrev:

Er absolutt ingen blodfan, leser ei heller bloggen da den ikke interesserer meg, og jeg skal også si at det er noe bloggeren kan kritiseres for, men nå leser jeg heller ikke bloggen som fanden leser bibelen og blir ikke så provosert slik som så mange andre kvinner blir, gudskjelov for det. 

Det jeg derimot blir provosert over er hvor ekle latterligjørende og nedrige enkelte kvinner (Bortsett fra én tilsynelatende mannlig bruker) oppfører seg mot andre kvinner. Det er gjemt stikk bak hvert eneste innlegg. Bloggeren trenger nok ikke noen forsvarere, ser ikke ut som hun lider noen nød og vet hvordan å hanskes med nett-troll, men likevel er det en stygg ting når man leser det med andre øyne og ikke har noe i mot bloggeren. 

@MissLucy For all del, dere forsøker jo å sette kjepper i hjulene for hvert bidige samarbeid bloggeren går inn med, og får alltid det samme standard svaret på klagemailen tilbake om at de mener selv det er et godt samarbeid som lønner seg, så kanskje greit å ta hintet? Og at det når ut til flere enn her inne? Her kan "Redd Barna" samle inn mengder på å bruke "influensere", og om det ikke passer prinsippet deres når det kommer til ting dere er uenige med, synd for dere, men nå er det altså ikke dere som styrer eller dere kritikere det er snakk om. Redd Barna bryr seg nok om litt mer viktigere ting enn prinsipp når det kommer til å hjelpe folk. 

Likevel vet du jo svært mye om den. Om du ikke leser bloggen, skriver du da den?

• Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 minutter siden, CabinCruiser skrev:

Men man kan jo ta kritikken på egen kritikk på ett saklig nivå. Respektere at f.eks noen mener noe annet enn det en selv mener uten å latterliggjøre vedkommende? Syns Luvistina har noen poeng, andre ting er jeg ikke enig i. Det er også i min rett å mene, og det er i alle deres rett til å mene ting - men ikke å rakke ned på hverandre for å mene noe som dere ikke er enig i. Ble nesten hat-kampanje av det her.

brukeren du forsvarer bruker stråmenn og uredelige hersketeknikker, og svarer aldri på det som kommer som respons på det hun selv poster. Jeg kan fint respektere at andre mener noe annet enn meg, men at Redd Barna ikke bryr seg om barns privatliv, som var Luvinestas påstand, er ikke en mening. Det er en usannhet, som ble tilbakevist. 

• Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Luvinesta

I følge  barnekonvensjonen kapittel 16 skal ikke barn utsettes for vilkårlig innblanding i sitt privatliv. 

Jurist Sarah Grønvold har uttalt - https://masterbloggen.no/blog/2013/06/24/barn-personvern-og-sosiale-medier/

Stadig eksponering på åpne blogger, vil være nettopp en slik «vilkårlig innblanding», og derfor være i strid med barnekonvensjonen.

Og:

Etter min oppfatning krenker foreldre barnas personvern når de deler informasjon om barnet til ubegrensede kretser i sosiale medier.»(…).

Barnepsykolog og professor ved Universitetet i Tromsø, Willy-Tore Mørch, uttalte til VG - https://www.vg.no/rampelys/i/21AmE4/kritiske-til-bloggere-som-fronter-barna-boer-lages-nye-kjoereregler:

... -  Det er klart at jo større nedslagsfelt denne plattformen har, jo nøyere må man være. Man må vurdere om den kan skade eller være belastende. På en offentlig blogg ville jeg ikke trukket inn barna mine i det hele tatt

Endret av LeiaO
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, MissLucy skrev:

brukeren du forsvarer bruker stråmenn og uredelige hersketeknikker, og svarer aldri på det som kommer som respons på det hun selv poster. Jeg kan fint respektere at andre mener noe annet enn meg, men at Redd Barna ikke bryr seg om barns privatliv, som var Luvinestas påstand, er ikke en mening. Det er en usannhet, som ble tilbakevist. 

Og det er greit. Helt greit. Det jeg syns er at det ble mange "herregud du er altså tett i pappen" kommentarer. Og det er ikke helt greit, uansett hva man mener.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, CabinCruiser skrev:

Og det er greit. Helt greit. Det jeg syns er at det ble mange "herregud du er altså tett i pappen" kommentarer. Og det er ikke helt greit, uansett hva man mener.

ja, det er jeg enig i. Det gikk en kule varmt her. Jeg skal slette det jeg skrev selv som var over streken.

Endret av MissLucy
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...