Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

MissLucy

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

5 minutter siden, Felis skrev:

Jeg vet ikke hvordan dere andre formulerte henvendelsen, men Redd Barna sender åpenbart ut et standardsvar uavhengig av innhold, det tyder på at det har vært mange henvendelser angående valg av samarbeidspartner. Nå mangler det bare at paret går i forsvar og forklarer Redd Barna om bermen av feite misunnelige Nav-ere på KG som kun vier livet sitt til å ødelegge for dem. Og så kan de overta kommentarfeltet til Redd Barna og hamle opp med haterne selv😂

Fra spøk til alvor, dette er det mest smakløse jeg har sett på lenge. Hun sitter der og høster ros og ære for sitt veldedige engasjement og samtidig snikreklamerer hun for andre produkter. Håper Redd Barna får et prisavslag, eller at de spleiser på regningen med de andre som får reklame i samme innlegg!

Vi får nok et harmdirrende innlegg der cbe.no igjen tar et tårefyllt oppgjør med anonyme nettroll på et visst nettsted som hun sier hun ikke frekventerer. Et innlegg der vi alle har misforstått motivasjonen bak å stirre ettertenksomt inn i kakkelovnen og motta skryt for veldedighetsreklame uten å innrømme at det er betalt. Vi er jo bare en gjeng stakkarslige tusseladder som ikke har bedre å bruke tiden på enn å misunne bloggeieren på alle måter herfra til glade jul.

• Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, CecilieX skrev:

Jeg lurte på dette initiativet som de henviste til, men jeg tror de henviser til denne innsamlingen

https://www.carolinebergeriksen.no/2016/12/18/barna-aleppo-grater-ikke-lenger/

Den kom i stand etter at hun ble heftig kritisert for å ikke engasjere seg i Syria-krisen, men fortsatte blogging som om ikke noe hadde skjedd. 

Legg forøvrig merke til overskriften på innlegget. Den sier mye. 

hun laget en sånn innsamling som vi alle kan lage, og som florerte i den perioden. Hun kom sent på banen, etter heftig påtrykk i kommentarfeltet, så jeg ville vel ikke brukt ordet "initiativ" om det. "Reaksjon" er mer presist.

• Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se noen kommentarer på facebooksiden til Redd Barna. Det er heller ikke mulig å legge inn egne innlegg, den funksjonen er fjernet. Er det tilfeldig at ingen har kommentert, eller er det røkting av kommentarfelt på face?

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Glemtbrukernavnet skrev:

La merke til at hun viser to ganger til at du har vrangforestillinger - https://www.carolinebergeriksen.no/2019/11/30/forsmak-pa-arets-juleverksted/#comment-964881 (fjernet tekst pga opphavsretten):

20191202_174442.thumb.jpg.92dabe41228420a699d5db9f71b34acc.jpg

Å ja da, hun fornekter seg ikke. Må være fint å tillegge folk alt mulig av meninger osv. når de er uenige med en ;) 

Hva hun tror jeg har og ikke, bryr meg i grunn midt på leggen. Det er ikke jeg som sitter i søkelyset grunnet en noe suspekt måte å drive veldedighet på. 

• Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Jonas Bie skrev:

CBE:

-"Noen organisasjoner drar også på hjemmebesøk for å ta en vurdering på behovet for hjelp."

Noen som vet hvilke organisasjoner det er snakk om?

Legger ved lenke til kommentarfeltet,  der CBE skrev det: https://www.carolinebergeriksen.no/2019/11/30/forsmak-pa-arets-juleverksted/#comment-964674 

Jeg vet at offentlige ansatte kan reise hjem for å sjekke, men da pga de vet at fattige kan underrapportere. Dvs de kan si at "Ja, vi har komfyr", men ved hjemmebesøk blir det oppdaget at den ikke fungerer helt. Eller noen kan si at "Ja, vi har vintersko", men så viser de seg at de er slitt. Mange fattige skammer seg, og pynter på situasjonen.  

Caroline Berg Eriksen vil undersøke pga de mistror folk sine intensjoner. Å bli møtt på en slik måte er ikke det folk trenger i en sårbar situasjon. De trenger folk som kan å trå varsomt.

Endret av LeiaO
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SelinaKyle

HERREGUD som de kverulerer i eget kommentarfelt!!! Mange lesere har kommentert at de er uenig i bruk av SoMe som et verktøy for å vurdere søkere. De begrunner det med at folk ofte pynter på sannheten i SoMe og ikke akkurat legger ut informasjon som fremmer evt fattigdom/hjelpebehov. 

Caroline svarer da at de ser ikke etter om folk er fattige, men om det er tegn som tyder på at de er godt bemidlet. F.eks feriebilder o.l. Det er tydelig at leserne kritiserer bruk av SoMe generelt som kilde for å dokumentere hjelpebehov, men Caroline kverulerer og kverulerer på at neida, dette er helt i orden, for de leter ikke dokumentasjon på fattigdom, men på det motsatte, nemlig at det kan se ut som man har god råd. Altså virker det som de mener at det hadde det vært dårlig gjort av dem å lete etter fattigdom, men siden de leter etter tegn på rikdom, så er det helt i orden å jobbe på denne måten. «Neida, vi lurer ikke på om du er fattig, vi lurer på om du er rik». Det spiller da for pokker ingen rolle hvordan de stiller spørsmålet, som om det er bedre å spørre om noen er rik. Hvis du svarer nei, har de jo bekreftet at de er fattige. Og det er jo det de er ute etter å finne ut av. Det virker som en skikkelig ovenfra-og-ned-holdning, der de fremstiller det som veldig negativt å si at «Ja, jeg har lite penger og trenger hjelp til jul», mens det er OK å si «Nei, jeg er ikke rik». Gud forby at man ikke fremstiller ting på best mulig måte...

Evner de ikke å se hva kritikken bunner ut i, eller MÅ de bare kverulere? 

Men så sier Caroline at joda, selv om man har vært på en dyr ferie så kan ting endre seg fort økonomisk. Og man kan likevel være hjelpetrengende.

Altså, HVORFOR bruker de SoMe som et vurderingsverktøy i det hele tatt? De av alle burde vite at man lett kan pynte på sannheten. 

Kilde; kommentarfelt på dette innlegget: 

https://www.carolinebergeriksen.no/2019/11/30/forsmak-pa-arets-juleverksted/#comments

Endret av SelinaKyle
Lagt til lenke til kilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Jonas Bie skrev:

CBE:

-"Noen organisasjoner drar også på hjemmebesøk for å ta en vurdering på behovet for hjelp."

Noen som vet hvilke organisasjoner det er snakk om?

Og hva betyr det, at CBE eller hennes utsendte skal komme hjem til folk og sjekke om de er fattige? Hvordan ser man forskjellen på en fattig og en som klarer seg? Møblene kan alle være kjøpt brukt, de fine skoene kan være kjøpt på salg, bilen fra en tid man hadde bedre råd, samme med TV og data osv. 

Det er snart mer granskning på gang hos CBE enn hos enkelte politikammer. 

• Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonas Bie
1 minutt siden, Glemtbrukernavnet skrev:

Jeg vet at offentlige ansatte kan reise hjem for å sjekke, men da pga de vet at fattige kan underrapportere. Dvs de kan si at "Ja, vi har komfyr", men ved hjemmebesøk blir det oppdaget at den ikke fungerer helt. Eller noen kan si at "Ja, vi har vintersko", men så viser de seg at de er slitt. Mange fattige skammer seg, og pynter på situasjonen.  

Caroline Berg Eriksen vil undersøke pga de mistror folk sine intensjoner. Å bli møtt på en slik måte er ikke det folk trenger i en sårbar situasjon. De trenger folk som kan å trå varsomt.

At offentlig ansatte kan sjekke husholdningen var jeg klar over.

Men at det skal være praksis blant "noen organisasjoner" har jeg aldri hørt om. Så ville gjerne hatt opplysninger om hvilke dette gjelder.

Små, veldedige organisasjoner drives gjerne av privatpersoner, og at disse skulle kunne dra hjem til andre privatpersoner for å vurdere om de trenger hjelp, er jo helt absurd.

Så undres hvilke organisasjoner er det snakk om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Jonas Bie beklager, jeg mente bare å få frem hvor ulik intensjonene til Caroline Berg Eriksen er vs de som er profesjonelle (som reiser på hjemmebesøk). 

Enig med deg. Jeg lurer også på hvilke private organisasjoner Caroline Berg Eriksen sikter til.

Endret av LeiaO
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å betale disse selvutnevnte påvirkerne penger for å reklamere for Redd Barna virker mot sin hensikt hos meg, og jeg kommer ikke til å støtte dem. Før blir jeg Plan- fadder til enda et barn.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Raggis skrev:

Å betale disse selvutnevnte påvirkerne penger for å reklamere for Redd Barna virker mot sin hensikt hos meg, og jeg kommer ikke til å støtte dem. Før blir jeg Plan- fadder til enda et barn.

.

Plan Norge bruker også influencere ;)

Mads Almaas er faktisk leder for influencer og program.

Mulig de aller fleste bruker influencere. Det jeg reagerer på er at de bruker hardt innsamla midler til å betale for influencere i dyre dommer - derfor syns jeg så absolutt at prisen burde vært skammelig på dette. I beste tilfelle at influencere ga bort ett innlegg eller noe slikt som "betal for ett få 3" etc.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at man som veldedig organisasjon må bruke noen av midlene sine til å stimulere flere til å gi. Men jeg synes at en organisasjon som sier at de:

Sitat

Redd Barna arbeider for et samfunn der alle barns rett til overlevelse, beskyttelse, utvikling og deltakelse skal innfris i tråd med FNs Barnekonvensjon og andre menneskerettighetskonvensjoner. 

Fra Reddbarna.no https://www.reddbarna.no/om-oss/organisasjonen/verdier-og-strategi

Da blir det uendelig merkverdig å betale noen som systematisk har delt bilder og tekst fra sine barns privatliv siden før de ble født, for reklame, når de er en oganiasjon som jobber med barnekonvensjonen som grunnlag for all sin politikk og for sitt arbeid.

Endret av pøbelsara
  • Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, pøbelsara skrev:

Kirkens bymisjon har en rekke tiltak før jul - julemiddagen med gaveutdeling er høydepunktet. Ingen påmelding. Det er bare å møte opp. Hvis noen er skrullete nok til å ha vært på ferie på Bali og har 10 mill på bok og likevel velger å spise middag hos bymisjonen, tenker jeg at det får heller gå - det er bedre å dele ut en middag for mye enn å utsette alle som trenger det for en søknadsprosess de ikke vet utfallet av. 

Å være fattig, er å stå utenfor og se inn på resten av samfunnet uten mulighet til å delta på de samme premissene som de fleste andre. Litt sånn piken med svovelstikkene anno 2019) Personlig ville jeg tatt sjansen på at Sarpsborg IKKE er full av slue opportunister og gitt folk som hadde mot nok til å be om det, litt juleassistanse. Jeg tenker også at familier det inntekten er OK men foreldrene bruker penger helt feil - feks på rus, vil det være dkjempeviktig å bistå slik at familien kan feire jul likevel. Selv om skattelistene skulle si at det burde være nok til smør på brødskiva. 

Jeg synes det er helt supert med alle som vil hjelpe, men jeg synes det er ganske hjerteskjærende at folk må bevise sin nød for å få hjelp. Å være fattig består ev en rekke ydmykelser. Jeg skulle ønske de to i Sarpsborg kunne valgt å være litt rause med søkerne og IKKE utsatt dem for en slik søknadsprosess. Hvis sleipe-Svein skulle få tak i litt surkål og en ribbe han ikke hadde rett på eller behov for, tenker jeg at det heller får være hvis folk som virkelig trenger det, kan få hjelp uten å måtte blottlegge seg for to (velmenende) privatpersoner.  Og så håper jeg ungene IKKE skal være med å dele ut, Tenk om de skulle dele ut til venner fra skole eller barnehage?

Det håper jeg også! De skriver i kommentarfeltet at de personlig skal kjøre rundt å levere ut alt, så jeg håper egentlig at de ikke treffer kjentfolk uansett.

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
18 minutter siden, CabinCruiser skrev:

Plan Norge bruker også influencere ;)

Mads Almaas er faktisk leder for influencer og program.

Mulig de aller fleste bruker influencere. Det jeg reagerer på er at de bruker hardt innsamla midler til å betale for influencere i dyre dommer - derfor syns jeg så absolutt at prisen burde vært skammelig på dette. I beste tilfelle at influencere ga bort ett innlegg eller noe slikt som "betal for ett få 3" etc.

Huff... jeg kan jo ikke «si opp» barnet mitt pga det. Det får være som det er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, pøbelsara skrev:

Jeg skjønner at man som veldedig organisasjon må bruke noen av midlene sine til å stimulere flere til å gi. Men jeg synes at en organisasjon som sier at de:

Da blir det uendelig merkverdig å betale noen som systematisk har delt bilder og tekst fra sine barns privatliv siden før de ble født, for reklame, når de er en oganiasjon som jobber med barnekonvensjonen som grunnlag for all sin politikk og for sitt arbeid.

Joda, jeg skjønner også det. Jeg syns også at man skal ha en form for kvalitetssikring på informasjonen og innholdet man betaler for og at det står i tråd med egne verdier og kulturer.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CBE skriver i kommentarfeltet: «Om veldedig arbeid er en fulltidsarbeid kommer helt an på. Det velger man selv. Vi er begge i full jobb og har to barn, så dette er en bi-prosjekt som vi for det meste bruker fritiden vår på». (Ref: https://www.carolinebergeriksen.no/2019/11/30/forsmak-pa-arets-juleverksted/#comments)

Jeg opplever all oppmerksomhet rundt dette bi-prosjektet som et hvilket som helst annet samarbeid de har - de reklamerer og skriver om det i alle sine sosiale medier. Det skaper innhold til bloggen, det skaper engasjement og det skaper god PR for bedriften. Hvorfor sier de da at tid til dette går på fritiden? Fullt klar over at det blir skapt annet innhold til bloggen ved siden av dette prosjektet, men dette «frivillige vervet» er absolutt penger i kassa på helt lik linje som med alt annet for CBE. 

Endret av Eevee
  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, MissLucy said:

jeg bare limer denne inn her, til de som trenger den: https://www.unicef.no/bli-fadder

https://www.carolinebergeriksen.no/2013/10/15/verdens-handvaskedag-og-kveldspizza/

https://www.carolinebergeriksen.no/2014/03/08/en-liten-oppfordring/

https://www.carolinebergeriksen.no/2017/11/17/min-storste-samarbeidsavtale-noensinne/

Uffda 🤷‍♀️ Best å boikotte alle de største veldedige organisasjonene vi har i Norge nå kanskje? 

Måtte jo komme dit også, husker at det ble vitset om at selv veldedige organisasjoner som hjalp barn i nød skulle få passet sitt påskrevet dersom de våget å inngå et samarbeid med CBE. Litt komisk når man tenker hvilken forskjell de gjør og hvor mye penger de får inn med tanke på blogginnlegget. Først var det omvendt julenisse som ikke var bra nok og at de ikke gjorde nok selv, nå den største og viktigste organisasjonen i Norge. Lykke til med det. 

Endret av Luvinesta
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...