Populært innlegg pøbelsara Skrevet 26. oktober 2019 Populært innlegg #10021 Del Skrevet 26. oktober 2019 (endret) 46 minutter siden, Nebel86 skrev: Mange brukere her er så opptatt av og fiksert på å finne feil hos denne bloggeren at det har blitt en parodi og krenkefest. Nå må du for søren gi deg. Du kan jo istedet svare på hvorfor du synes det er greit med bilder fra en privat begravelse denne bloggerens kommersielle SoMe-kanaler. Hvis du leser tilbake, så er det slett ikke slik at folk skal ta henne for "alt". At folk reagerer på at man bruker en helt privat og trist ahendelse i privatlivet for å skape innhold i en kommersiell blogg, synes jeg virkelig ikke er noen krenkefest. Argumenter for hvorfor det er greit istedet for å angripe de som mener noe annet enn deg - så kunne vi jo fått en skikkelig debatt, også. Endret 26. oktober 2019 av pøbelsara 60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleSnupp Skrevet 26. oktober 2019 #10022 Del Skrevet 26. oktober 2019 (endret) https://www.itromso.no/meninger/leder/2019/10/26/Ordet-mobbing-må-ikke-vannes-ut-20251305.ece Som skrevet her og andre steder flere ganger. «6,6 prosent av ungene og ungdommene i norsk grunnskole sier at de blir mobbet. Det utgjør rundt 50.000 enkeltskjebner. Et par mennesker i hver eneste klasse, mange av dem midt oppi ei reell, eksistensiell og dyptpløyende krise. Det er disse vi må bli bedre til å se, hjelpe og være snillere med. Ikke fornærmede, lettkrenkede og hårsåre kjendiser hver gang de treffer en fartshump i livet» Endret 26. oktober 2019 av LilleSnupp 26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg pøbelsara Skrevet 26. oktober 2019 Populært innlegg #10023 Del Skrevet 26. oktober 2019 (endret) Nemlig! Siden vi nylig har blitt beskyldt for å holde krenkefest her inne, vil jeg påpeke at 1) å kritisere et samfunnsfenomen er faktisk helt greit - alle bør ha et kritisk blikk på samfunnet vi lever i, på mediene våre, hva de skrive og hva de ikke skriver. 2) Kritikk man ikke liker, er ikke mobbing. Å reagere på en samfunnsutvikling, slik som feks influenser-marketing hvor et produkt eller en tjeneste markedsføres til et publikum uten at det går helt klart frem at noen har betalt for det, er ugreit. Jeg blir ikke krenket av det, jeg blir forbannet over at noen prøver å lure meg. 3) Å reagerer på en samfunnsutvikling hvor noen deler private hendelser i eget liv for å styrke liksom-følelsen av fellesskap med tusenvis av folk de overhodet ikke kjenner, for så å selge dem en vare eller tjeneste, er ikke å bli krenket. Det er å være bevisst hva man utsettes for og hvilke virkemidler som brukes. Å kalle det mobbing, er en hersketeknikk. Jeg mobber ikke CBE eller andre bloggere. Jeg legger frem mine argumenter for hvorfor jeg synes det er ugreit å bruke egne barn eller en kjær bestefars død til å skape innhold - for å styrke en pseudorelasjon - for å kunne selge mer. Jeg er gikk krenket - jeg er provosert av mangelen på etisk refleksjon. Argumenter gjerne mot. Men IKKE bruk hersketeknikker som å karakterisere begrunnet kritikk som mobbing og krenking. For søren. Endret 26. oktober 2019 av pøbelsara 66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 26. oktober 2019 #10024 Del Skrevet 26. oktober 2019 17 minutter siden, LilleSnupp skrev: https://www.itromso.no/meninger/leder/2019/10/26/Ordet-mobbing-må-ikke-vannes-ut-20251305.ece Som skrevet her og andre steder flere ganger. «6,6 prosent av ungene og ungdommene i norsk grunnskole sier at de blir mobbet. Det utgjør rundt 50.000 enkeltskjebner. Et par mennesker i hver eneste klasse, mange av dem midt oppi ei reell, eksistensiell og dyptpløyende krise. Det er disse vi må bli bedre til å se, hjelpe og være snillere med. Ikke fornærmede, lettkrenkede og hårsåre kjendiser hver gang de treffer en fartshump i livet» Voksene lærer barn å mobbe på nett. Du ser det overalt på internett. Ufine kommentarer blir slengt ut i øst og vest av tilsynelatende oppegående mennesker i sosiale medier, kommentarfelt og blogger. Noen ganger under fullt navn, andre ganger anonymt. Dette skjer i stor grad i åpne fora, hvor også barn og unge ferdes. - Som voksne er vi sterke forbilder for våre barn. Barn i dag er mye på nett fra de er ganske unge, og det kan nok virke som at en del voksne ikke tenker gjennom konsekvensene det kan ha, forteller Tønnesen. https://www.online.no/forbruker/netthets-blant-voksne.jsp noe flere burde reflektere over, også her inne. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aquarius04 Skrevet 26. oktober 2019 #10025 Del Skrevet 26. oktober 2019 1 time siden, Nebel86 skrev: Mange brukere her er så opptatt av og fiksert på å finne feil hos denne bloggeren at det har blitt en parodi og krenkefest. Der tapte du diskusjonen. Så lenge du ikke klarer å komme med noe annet enn angrep på dem som kritiserer her inne, uten å argumentere for hvorfor du mener det er en krenkefest her inne, så er det kanskje bedre å la være å si noe. Synes du det er ok å legge ut bilder fra en så privat begivenhet som en begravelse, for at denne begivenheten skal hjelpe bloggeren å generere klikk som igjen gir penger i kassa? Er det ok å sko seg på andres ulykke for å tjene penger på det? Hvordan hadde du følte det om det var deg/i din nærmeste familie? 44 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raggis Skrevet 26. oktober 2019 #10026 Del Skrevet 26. oktober 2019 Hvis jeg har forstått det rett så har CBE lagt ut et bilde av den avdødes ansikt, og et bilde tatt bakfra av henne og ene ungen da de var i begravelse - er det det dere reagerer på, er det det dere synes er uetisk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Levina Skrevet 26. oktober 2019 #10027 Del Skrevet 26. oktober 2019 (endret) 30 minutter siden, pøbelsara skrev: Nemlig! Siden vi nylig har blitt beskyldt for å holde krenkefest her inne, vil jeg påpeke at 1) å kritisere et samfunnsfenomen er faktisk helt greit - alle bør ha et kritisk blikk på samfunnet vi lever i, på mediene våre, hva de skrive og hva de ikke skriver. 2) Kritikk man ikke liker, er ikke mobbing. Å reagere på en samfunnsutvikling, slik som feks influenser-marketing hvor et produkt eller en tjeneste markedsføres til et publikum uten at det går helt klart frem at noen har betalt for det, er ugreit. Jeg blir ikke krenket av det, jeg blir forbannet over at noen prøver å lure meg. 3) Å reagerer på en samfunnsutvikling hvor noen deler private hendelser i eget liv for å styrke liksom-følelsen av fellesskap med tusenvis av folk de overhodet ikke kjenner, for så å selge dem en vare eller tjeneste, er ikke å bli krenket. Det er å være bevisst hva man utsettes for og hvilke virkemidler som brukes. Å kalle det mobbing, er en hersketeknikk. Jeg mobber ikke CBE eller andre bloggere. Jeg legger frem mine argumenter for hvorfor jeg synes det er ugreit å bruke egne barn eller en kjær bestefars død til å skape innhold - for å styrke en pseudorelasjon - for å kunne selge mer. Jeg er gikk krenket - jeg er provosert av mangelen på etisk refleksjon. Argumenter gjerne mot. Men IKKE bruk hersketeknikker som å karakterisere begrunnet kritikk som mobbing og krenking. For søren. Det er flere som ikke har gangsyn med denne kritikken av CBE ønske om å omtale et dødsfall i familien. Den uken det skjedde kunne de fleste se at hun ikke leverte innlegg som hun pleier. Det å snakke om døden og være åpen om følelser er verken uetisk eller vulgært. Hun har gjort det på en fin og respektfull måte. Hvorfor skal ikke en slik hendelse omtales, døden er en naturlig ting og det var en gammel mann. Hun har ikke vist noe fra begravelsen, og om hun ønsket det, så er det hennes og familiens valg. Egentlig hadde jeg ikke lyst til å kommentere rundt dette, men gjør det allikevel. Flere av dere viser så lite respekt for denne bloggeren og er veldige ufine og viser null finrfølese. Det er ikke måte på hva som skal kritikeres rundt denne bloggeren. Trist å skue hvor lite medfølelse enkelte har inne. Det er ikke bedriften dere omtaler men Caroline. Hun må jobbe på lik linje som andre som er i jobb, det innebærer også reklame, selv i denne situasjonen. et tips: du blir krenket av mangel på etisk refleksjon skriver du.. snu det rundt og se på din egen etiske refleksjon.. Endret 26. oktober 2019 av Levina 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eveliina Skrevet 26. oktober 2019 #10028 Del Skrevet 26. oktober 2019 Skal en forsøke seg på argumentet "CBE skal tas på alt", så må en faktisk også underbygge påstanden sin. Men det blir kanskje vanskelig, siden det er på ingen måte sant - som jeg har dokumentert tidligere i tråden. Må jeg virkelig gjøre det igjen?Hoveddelen av den enorme mengden materiale som publiseres av denne kommersielle aktøren over flere kanaler blir aldri nevnt her, eller problematisert - fordi det faktisk er helt greit. Det er ikke noe frikort som kan benyttes for å underkjenne og ignorere relevant, godt argumentert kritikk, selv om det selvfølgelig er letteste utvei å forsøke om en ikke har noen faktiske argumenter. 32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg pøbelsara Skrevet 26. oktober 2019 Populært innlegg #10029 Del Skrevet 26. oktober 2019 (endret) 8 minutter siden, Levina skrev: Det er flere som ikke har gangsyn med denne kritikken av CBE ønske om å omtale et dødsfall i familien. Den uken det skjedde kunne de fleste se at hun ikke leverte innlegg som hun pleier. Det å snakke om døden og være åpen og følelser er verken uetisk eller vulgært. Hun har gjort det på en fin og respektfull måte. Hvorfor skal ikke en slik hendelse omtales, døden er en naturlig ting og det var en gammel mann. Hun har ikke vist noe fra begravelsen, og om hun ønsket det, så er det hennes og familiens valg. Egentlig hadde jeg ikke lyst til å kommentere rundt dette, men gjør det allikevel. Flere av dere viser så lite respekt for denne bloggeren og er veldige ufine og viser null finrfølese. Det er ikke måte på hva som skal kritikeres rundt denne bloggeren. Trist å skue hvor lite medfølelse enkelte har inne. Det er ikke bedriften dere omtaler men Caroline. Hun må jobbe på lik linje som andre som er i jobb, det innebærer også reklame, selv i denne situasjonen. et tips: du blir krenket av mangel på etisk refleksjon skriver du.. snu det rundt og se på din egen etiske refleksjon.. Spar deg - jeg har ikke sagt at man ikke skal snakke om døden eller at det er vulgært eller uetisk å snakke om sorg, død, tap eller vanskelige ting ved å være menneske. Hvis du mener jeg har sagt det, kan du vise meg hvor - og da selvsagt uten å ta ting ut av sammenhengen det står i. Jeg synes det er uetisk å gjøre det i den kommersielle kanalen hun bruker til å selge svisker, kakkelovner, kosmetikk, hotellferie og intimspray i. Å hevde at jeg er den som er respektløs og uetisk når jeg påpeker at hun bruker en trist hendelse i privatlivet til å lage innhold i hennes kommersielle kanal, er jo å snu det hele fullstendig på hodet. Klart hun må jobbe. Det må vel de aller fleste av oss. Det ville være like uproft av meg å blande en elsket besteforelders død inn i mitt profesjonelle virke, som jeg synes det er at hun gjør det i sitt. Ja, hun må poste reklame, det er det hun lever av. Hun må derimot IKKE poste bilder av seg (og et av barna) selv i begravelsen - det er DET jeg mener er uetisk - ikke at hun gjør jobben sin. Endret 26. oktober 2019 av pøbelsara 58 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 26. oktober 2019 #10030 Del Skrevet 26. oktober 2019 14 minutter siden, Raggis skrev: Hvis jeg har forstått det rett så har CBE lagt ut et bilde av den avdødes ansikt, og et bilde tatt bakfra av henne og ene ungen da de var i begravelse - er det det dere reagerer på, er det det dere synes er uetisk? Jeg synes det er uetisk at hun bruker sine kommersielle kanaler til dette, ja. Det er ytterst privat og handler om mange flere enn henne. 36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jobbermedbarn Skrevet 26. oktober 2019 #10031 Del Skrevet 26. oktober 2019 https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/1n8gQW/ordet-mobbing-maa-ikke-vannes-ut?utm_source=vgfront&utm_content=row-4 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dr. A. Kula Skrevet 26. oktober 2019 #10032 Del Skrevet 26. oktober 2019 På 25.10.2019 den 6.47, Fridakahlo skrev: Ut fra mitt ståsted så hadde jeg aldri lagt ut bilder fra en begravelse fordi jeg rett og slett aldri hadde tatt noen bilder i en begravelse. Hvorfor i det hele tatt ta bilder i en slik setting er uforståelig for meg. For senere å minnes en tung tid? Ser for meg familien sitte i sofaen og se i albumet «begravelsen til nn»... «å husker du den fine begravelsen vi var i? Se så fin du så ut i den sorte kjolen».... Å klikke like på bilde av den avdøde hadde jeg aldri klart, for meg er det som å si at jeg liker at vedkommende er død. Men det er nå min subjektive mening. Jeg syns det er usmakelig å gå rundt i en begravelse med et fotoapparat rundt halsen. Det er ikke uvanlig at det tas bilder i en begravelse, men det er også forskjell på omstendigheter og relasjon til avdøde. En eldre person som dør sin naturlige død der primært familien er i bisettelsen er nok ikke den mest vanlige settingen for fotografering. Men når personer dør brått og i en alder det ikke forventes, kan sorg og oppmøte ved bisettelsen være så overveldende at å ha bilder kan være til nytte senere. Men da til eget bruk og ikke delt i SoMe. Har selv som pårørende fått sett gjennom bilder tatt i en slik anledning, og de viste at det var mange tilstede med oss i stunden som man ikke var i stand til å få med seg. Ja, det er tungt å se bildene, men godt å se alle som delte stunden med oss. Men både stunden og bildene forblir privat. Og de er ikke til for å diskutere antrekk eller kommersialisere noens bedrifter. 29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet 26. oktober 2019 #10033 Del Skrevet 26. oktober 2019 (endret) 44 minutter siden, Levina skrev: Det er flere som ikke har gangsyn med denne kritikken av CBE ønske om å omtale et dødsfall i familien. Den uken det skjedde kunne de fleste se at hun ikke leverte innlegg som hun pleier. Det å snakke om døden og være åpen om følelser er verken uetisk eller vulgært. Hun har gjort det på en fin og respektfull måte. Hvorfor skal ikke en slik hendelse omtales, døden er en naturlig ting og det var en gammel mann. Hun har ikke vist noe fra begravelsen, og om hun ønsket det, så er det hennes og familiens valg. Egentlig hadde jeg ikke lyst til å kommentere rundt dette, men gjør det allikevel. Flere av dere viser så lite respekt for denne bloggeren og er veldige ufine og viser null finrfølese. Det er ikke måte på hva som skal kritikeres rundt denne bloggeren. Trist å skue hvor lite medfølelse enkelte har inne. Det er ikke bedriften dere omtaler men Caroline. Hun må jobbe på lik linje som andre som er i jobb, det innebærer også reklame, selv i denne situasjonen. et tips: du blir krenket av mangel på etisk refleksjon skriver du.. snu det rundt og se på din egen etiske refleksjon.. Det er ikke hennes valg - det er jo ikke engang hennes familie (men familien hun er inngiftet i). På generelt grunnlag: Når en eldre person med barn, barnebarn og oldebarn går bort, er det veldig mange mennesker som er pårørende. At en av disse bruker dødsfallet som innhold i sine innholdsmarkedsføringskanaler vil kanskje være ok for noen av dem, og mindre ok for andre. Når postingen skjer i kort tid etter bortgangen er det vanskelig å se at alle kan ha blitt spurt om meningen sin først på en måte som gir rom for å faktisk kunne svare fritt mht hva man synes er greit og ikke. At ekstremindividualismen influencere praktiserer og hevder som en rett ikke er så uproblematisk som de skal ha det til blir veldig, veldig aktualisert ved et eksempel som dette. Og alvorlig talt: Det er selvsagt ikke åpenhet rundt døden som er problemet her. Det er det å poste slikt innhold i en innholdsmarkedsføringskanal som er problematisk, for å si det forsiktig, noe som er grundig forklart og begrunnet i innlegg etter innlegg på de siste sidene i tråden. Å late som noe annet er cherry picking av verste sort. Endret 26. oktober 2019 av Aricia 40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleSnupp Skrevet 26. oktober 2019 #10034 Del Skrevet 26. oktober 2019 1 time siden, Lana01 skrev: Voksene lærer barn å mobbe på nett. Du ser det overalt på internett. Ufine kommentarer blir slengt ut i øst og vest av tilsynelatende oppegående mennesker i sosiale medier, kommentarfelt og blogger. Noen ganger under fullt navn, andre ganger anonymt. Dette skjer i stor grad i åpne fora, hvor også barn og unge ferdes. - Som voksne er vi sterke forbilder for våre barn. Barn i dag er mye på nett fra de er ganske unge, og det kan nok virke som at en del voksne ikke tenker gjennom konsekvensene det kan ha, forteller Tønnesen. https://www.online.no/forbruker/netthets-blant-voksne.jsp noe flere burde reflektere over, også her inne. Nå blir vel slike kommentarer her slettet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 26. oktober 2019 #10035 Del Skrevet 26. oktober 2019 3 minutter siden, LilleSnupp skrev: Nå blir vel slike kommentarer her slettet. Så du mener denne tråden er helt uproblematisk i forhold til dette? og alle kommentarene som står her er innafor, å poste, 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aquarius04 Skrevet 26. oktober 2019 #10036 Del Skrevet 26. oktober 2019 1 time siden, Levina skrev: Det er flere som ikke har gangsyn med denne kritikken av CBE ønske om å omtale et dødsfall i familien. Den uken det skjedde kunne de fleste se at hun ikke leverte innlegg som hun pleier. Det å snakke om døden og være åpen om følelser er verken uetisk eller vulgært. Hun har gjort det på en fin og respektfull måte. Hvorfor skal ikke en slik hendelse omtales, døden er en naturlig ting og det var en gammel mann. Hun har ikke vist noe fra begravelsen, og om hun ønsket det, så er det hennes og familiens valg. Egentlig hadde jeg ikke lyst til å kommentere rundt dette, men gjør det allikevel. Flere av dere viser så lite respekt for denne bloggeren og er veldige ufine og viser null finrfølese. Det er ikke måte på hva som skal kritikeres rundt denne bloggeren. Trist å skue hvor lite medfølelse enkelte har inne. Det er ikke bedriften dere omtaler men Caroline. Hun må jobbe på lik linje som andre som er i jobb, det innebærer også reklame, selv i denne situasjonen. et tips: du blir krenket av mangel på etisk refleksjon skriver du.. snu det rundt og se på din egen etiske refleksjon.. Nei, det stemmer faktisk ikke. Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg kjenner ikke privatpersonen Caroline, så å omtale henne ville bli svært vanskelig. Jeg omtaler og kritiserer bedriften CBE/Treasures AS. Og ufine er det vel bloggerparet selv som er? Jamfør alle kommentarer de selv lirer av seg i diverse kommentarfelt. At du mener hun har omtalt dette dødsfallet på en fin og respektfull måte, vel, deg om det. Og ja, hadde hun holdt det på en privat og lukket konto så kunne jeg vært enig med deg, men slik det fremstår nå, melker hun det for alt det er verdt. Så fint og respektfullt synes jeg ikke det er. Men så er ikke jeg fan heller. 25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 26. oktober 2019 #10037 Del Skrevet 26. oktober 2019 (endret) 41 minutter siden, Lana01 skrev: Så du mener denne tråden er helt uproblematisk i forhold til dette? og alle kommentarene som står her er innafor, å poste, Nå snakker jeg for meg selv - og jeg har ikke skrevet noe som helst som er hverken krenkende eller mobbete. Men kunne vi snart begynne å diskuterer det faktiske temaet her? Endret 26. oktober 2019 av pøbelsara 24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lillesnøfnugg Skrevet 26. oktober 2019 #10038 Del Skrevet 26. oktober 2019 Det kommer aldri til å være innafor å bruke en begravelse i kommersielle sammenhenger, blogger eller en annen type virksomhet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 26. oktober 2019 #10039 Del Skrevet 26. oktober 2019 45 minutter siden, Lana01 skrev: Så du mener denne tråden er helt uproblematisk i forhold til dette? og alle kommentarene som står her er innafor, å poste, Hvor sier hun det? Redelig debatt hadde vært supert. 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 26. oktober 2019 #10040 Del Skrevet 26. oktober 2019 (endret) 1 time siden, LilleSnupp skrev: Nå blir vel slike kommentarer her slettet. 7 minutter siden, pøbelsara skrev: Hvor sier hun det? Redelig debatt hadde vært supert. Dette tolker jeg, som hun sier at disse kommentarene blir slettet, og det er derfor ikke noe problem, Derfor spørsmålet om hun mener at tråden er uproblematisk (slik den står nå) i forhold til dette Endret 26. oktober 2019 av Lana01 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå