enkefru Skrevet 19. februar 2019 #661 Del Skrevet 19. februar 2019 15 minutter siden, Gulleplutt skrev: Denne våren går jeg for en matt beige-rosa neglelakk. Hva gjør dere? Høres lekkert ut, det blir nok noe lignende her, matt er greia! 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken Scott Skrevet 19. februar 2019 #662 Del Skrevet 19. februar 2019 På 14.2.2019 den 7.53, Revenge of Cthulhu skrev: Dette. Det er nettopp dette du skriver om tilstedeværelse som beskriver hvor ille denne morsdagsmorgenen er. For når det brukes tid på å gjlre om mammas og pappas soverom til fotostudio, med lyskilder, skjermer og kamera på stativ så er det i den hensikt å lage en idyllisk illusjon for bloggen. Soverommet blir jobb. På kjøkkenet kuttes, skjæres, stekes, og danderes det på tallerkner, stettefat og stekepanner, som bæres opp til soverommet og plasseres sirlig på sengen foran kamerautstyret. Det er jobb. Ho mor er på badet, sminker seg, strigler håret, og finner frem passende antrekk til seg selv, og to like reklame-pysjer for barn, og strigler sine små til en frokost i sengen foran kameraet. Det er jobb. Han far tar noen testbilder med selvutløseren som ikke skal publiseres, justerer innstillinger, vinkel på kamera og lys. Stekepanna er fortsatt varm, så han henter kanskje trekassen. Det er jobb. Når alt og alle er klare, er det tid for familiekos med frokost i sengen. Foran kamera. Med selvutløser. Mammas og pappas soverom er fortsatt fotostudio. Det er jobb. Bilder skal tas, og redigeres. Noen må instrueres, og hår skal danderes på puta. Sånn. Det er jobb. Men enkelte skjønner det ikke. Ennå. Og hvor er tilstedeværelsen til mamma og pappa, når man tar en privat morgenstund og bygger opp en illusjon rundt en morsdagsfrokost i sengen der utgangspunktet for hele handlingen og tanken hele tiden er å publisere bilder på mammas arbeidsplass, og mamma og pappa vet det så godt? Dystopisk var det noen som nevnte her. Og jeg er så enig. Hadde dette vært en video, ville den godt passet inn som en episode på Netflix-serien "Black Mirror", der utfallet alltid er noe annet enn man først hadde forestilt seg. Og vi har ikke sett slutten på denne episoden ennå. Tusen takk. Måtte denne teksten nå fram til de som trenger å lese det aller mest. Og måtte den overdøve grådighet etter både penger, likes og oppmerksomhet. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissLucy Skrevet 19. februar 2019 Forfatter #663 Del Skrevet 19. februar 2019 (endret) Nå har denne tråden vært stengt tre ganger på mindre enn en uke. Hva om vi slutter å gå aktivt inn for å lukke den? Den jobben må vi gjøre sammen. Et konkret forslag fra meg er at vi slutter å insistere på svar fra folk vi av erfaring vet ikke kommer til å svare, og det gjør vi ved å slutte å tagge vedkommende. Endret 19. februar 2019 av MissLucy 42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiniBaguette Skrevet 19. februar 2019 #664 Del Skrevet 19. februar 2019 Kan også anbefale "ignorer bruker"-funksjonen, den er veldig nyttig. 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Ultiva Skrevet 19. februar 2019 Populært innlegg #665 Del Skrevet 19. februar 2019 (endret) På 14.2.2019 den 7.53, Revenge of Cthulhu skrev: Dette. Det er nettopp dette du skriver om tilstedeværelse som beskriver hvor ille denne morsdagsmorgenen er. For når det brukes tid på å gjlre om mammas og pappas soverom til fotostudio, med lyskilder, skjermer og kamera på stativ så er det i den hensikt å lage en idyllisk illusjon for bloggen. Soverommet blir jobb. På kjøkkenet kuttes, skjæres, stekes, og danderes det på tallerkner, stettefat og stekepanner, som bæres opp til soverommet og plasseres sirlig på sengen foran kamerautstyret. Det er jobb. Ho mor er på badet, sminker seg, strigler håret, og finner frem passende antrekk til seg selv, og to like reklame-pysjer for barn, og strigler sine små til en frokost i sengen foran kameraet. Det er jobb. Han far tar noen testbilder med selvutløseren som ikke skal publiseres, justerer innstillinger, vinkel på kamera og lys. Stekepanna er fortsatt varm, så han henter kanskje trekassen. Det er jobb. Når alt og alle er klare, er det tid for familiekos med frokost i sengen. Foran kamera. Med selvutløser. Mammas og pappas soverom er fortsatt fotostudio. Det er jobb. Bilder skal tas, og redigeres. Noen må instrueres, og hår skal danderes på puta. Sånn. Det er jobb. Men enkelte skjønner det ikke. Ennå. Og hvor er tilstedeværelsen til mamma og pappa, når man tar en privat morgenstund og bygger opp en illusjon rundt en morsdagsfrokost i sengen der utgangspunktet for hele handlingen og tanken hele tiden er å publisere bilder på mammas arbeidsplass, og mamma og pappa vet det så godt? Dystopisk var det noen som nevnte her. Og jeg er så enig. Hadde dette vært en video, ville den godt passet inn som en episode på Netflix-serien "Black Mirror", der utfallet alltid er noe annet enn man først hadde forestilt seg. Og vi har ikke sett slutten på denne episoden ennå. Dette. Hva gjør det med en liten kropp å vokse opp i et fotostudio? Disse mindreårige skal faktisk leve opp til alle disse velregisserte, retusjerte øyeblikkene som mor og far har iscenesatt på blogg og Instagram. Som den kloke A-kjendisen og it-jenta Jenny Skavlan sier om det å skjerme det mest sårbare og kjære man har: Sitat "Jeg er veldig glad for at vi tok det valget. Jeg vil ikke at det skal gå utover andre at jeg tuller på sosiale medier. Jeg kan ikke ta for gitt at Åse har det behovet. Jeg dømmer ingen. Det handler bare om hvordan du har det inni deg når du deler noe så skjørt og lite. Det er svært viktig at det er godt gjennomtenkt. I dag kan du se et barn vokse opp i sosiale medier, men barnet må jo leve opp til disse kremøyeblikkene, og bli kjent igjen av folk de ikke kjenner, forteller hun og legger til: Det står til og med i grunnloven, barn har rett til å ha en stemme i saker som angår dem selv - Det er naivt å tro at antall følgere er synonymt med antall folk som digger deg." https://www.kk.no/livet/ofte-mener-jeg-ting-som-jeg-ikke-tor-ga-ut-med-pa-grunn-av-stoyet-det-vil-skape/68561747 Aldri i livet om jeg hadde gjenkjent barnet til Jenny Skavlan og Thomas "Finger'n" Gullestad, selv om de er mye større kjendiser her til lands enn hva Caroline og Lars Kristian Eriksen er. Å påstå at CBE "må" publisere tusenvis av bilder og talløse, utleverende tekster om barna på internett for å holde paparazziene unna huset er altså blant det dummeste jeg noen gang har lest av en bruker her inne. Alt handler til syvende og sist om å skjerme det kjæreste og mest sårbare man har, i stedet for å selge dem på internett fordi mamma/pappa personlig har et ekstremt bekreftelses- og eksponeringsbehov. Jenny Skavlan m flere har skjønt det; at barn ikke bare er en ren forlengelse av seg selv. Og det er ingen tvil om at Skavlans barn vil være dypt takknemlige for å slippe å ha 30 000 googletreff på seg selv som 5-åringer. Bloggerbarnas barndom er kjøpt, betalt og ivrig utlevert, og det er ingenting som er "koselig", "delikat" eller "classy" med det. Endret 19. februar 2019 av Ultiva 54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Halle-Palle Skrevet 19. februar 2019 #666 Del Skrevet 19. februar 2019 8 minutter siden, MissLucy skrev: Nå har denne tråden vært stengt tre ganger på mindre enn en uke. Hva om vi slutter å gå aktivt inn for å lukke den? Den jobben må vi gjøre sammen. Et konkret forslag fra meg er at vi slutter å insistere på svar fra folk vi av erfaring vet ikke kommer til å svare, og det gjør vi ved å slutte å tagge vedkommende. Helt enig! Jeg er skyldig i å la meg provoseres, men ser at det ikke tilfører debatten noen ting. Kan vi ta en liten dugnad på å ignorere brukere som kun er ute etter å provosere og drive brukerdebatt? 27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissLucy Skrevet 19. februar 2019 Forfatter #667 Del Skrevet 19. februar 2019 1 time siden, Snaskesnusken skrev: Nei, du begrunner ikke en damn shit men synser. jeg skjønner at du ønsker å få svar, men de svarene du ikke har fått til nå, kommer du neppe til å få. Det eneste vi oppnår med å rope folk inn i tråden igjen, er at tråden blir stengt før det blir kveld igjen. Får jeg lov å foreslå at du redigerer vekk taggene hvis jeg spør skikkelig pent? 29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille_Krokodille Skrevet 19. februar 2019 #668 Del Skrevet 19. februar 2019 18 timer siden, Miranda16 skrev: Å legge ut flere ti-talls tusen bilder av barna på internett som hele verden har tilgang til er ikke å være bevisst. Ingen har full kontroll på hva de legger ut der og i Eriksens tilfelle 0. Alt de legger ut foregår på offentlige plattformer Synd hvor liten respekt man har for de som har høy kompetanse innen deres fagområdet. For meg er det latterlig. Det vises jo i måten de misbrukte yrkestitler. Hittil er det ingen fagpersoner som uttalt at eksponering av mindreårige på nett er til barnas beste og nå snakker vi et helt spenn av ulike yrkesgrupper som har meget høy utdannelse og arbeidserfaring. Men nå snakker vi om en blogger som mente at Skårderud var helt idiot som gikk ut og sa at pasientene hans ble trigget av bloggen hennes. For han var bare slem mot stakkars Caroline som bare var en positiv inspirasjon for andre. Såeh... Ekspertuttalelser er vel bare ytret av slemme dumminger som ikke liker Caroline. Sånn som Kripos, psykologer, sosionomer... Slemme, dumme teitinger alle sammen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miranda16 Skrevet 19. februar 2019 #669 Del Skrevet 19. februar 2019 49 minutter siden, Lille_Krokodille skrev: Men nå snakker vi om en blogger som mente at Skårderud var helt idiot som gikk ut og sa at pasientene hans ble trigget av bloggen hennes. For han var bare slem mot stakkars Caroline som bare var en positiv inspirasjon for andre. Såeh... Ekspertuttalelser er vel bare ytret av slemme dumminger som ikke liker Caroline. Sånn som Kripos, psykologer, sosionomer... Slemme, dumme teitinger alle sammen. Nettopp! Det er så latterlige og ekstremt flaue argumenter de kommer med at jeg får ikke sagt det. Snart kommer vel argumentet klimautfordringene ikke er klimautfordringer. Om ti år kan forskerne komme frem med et helt annet resultat. Likevel tror jeg at de er klar over svært mye av hva som problematisk med det de formidler, men kynismen og grådigheten tar overhånd. De setter seg i et forferdelig dårlig lys med slike uttalelser. Forferdelig trist at barna så til grader blir rammet av alt dette. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 19. februar 2019 #670 Del Skrevet 19. februar 2019 19 timer siden, FotbaIlflua skrev: Hvis mitt barn har 1 bilde på internett, barna til CBE har 30 000 bilder på internett. Det er 30 000:1 større sannsynlighet for at barna til CBE blir misbrukt på nettet. Selvsagt har antall bilder noe å si! 30 000 bilder? Det er en strek overdrivelse for å si det mildt. Dette tror du vel ikke på selv engang? I så fall måtte de ha lagt ut mer en 15 bilder pr dag siden eldste jenta ble født, noe som er langt fra sannheten. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
neiognei Skrevet 19. februar 2019 #671 Del Skrevet 19. februar 2019 1 minutt siden, Lana01 skrev: 30 000 bilder? Det er en strek overdrivelse for å si det mildt. Dette tror du vel ikke på selv engang? I så fall måtte de ha lagt ut mer en 15 bilder pr dag siden eldste jenta ble født, noe som er langt fra sannheten. Hva er poenget? Si 3000 da. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 19. februar 2019 #672 Del Skrevet 19. februar 2019 1 minutt siden, neiognei skrev: Hva er poenget? Si 3000 da. Poenget er at det er en sterk overdrivelse Det er lurt å holde seg til fakta hvis man vil bli tatt seriøst. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frk.Helene Hare Skrevet 19. februar 2019 #673 Del Skrevet 19. februar 2019 4 minutter siden, Lana01 skrev: 30 000 bilder? Det er en strek overdrivelse for å si det mildt. Dette tror du vel ikke på selv engang? I så fall måtte de ha lagt ut mer en 15 bilder pr dag siden eldste jenta ble født, noe som er langt fra sannheten. I skrivende stund 20.800 treff på eldste, 11.400 på yngste. Til sammen i overkant av 30.000 treff på google. Til sammenligning har jeg 78 treff. Mitt ene barn har et vanlig navn og det er i overkant av 4000 treff på hans navn (men de fleste er på andre personer med samme navn). De to andre har mer uvanlige (men norske) navn, og det er null (0) treff på dem hver. 27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snaskesnusken Skrevet 19. februar 2019 #674 Del Skrevet 19. februar 2019 9 minutter siden, Lana01 skrev: 30 000 bilder? Det er en strek overdrivelse for å si det mildt. Dette tror du vel ikke på selv engang? I så fall måtte de ha lagt ut mer en 15 bilder pr dag siden eldste jenta ble født, noe som er langt fra sannheten. Hva er poenget ditt? Barnet er overeksponert i sosiale medier og de har ingen kontroll over bildene. 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 19. februar 2019 #675 Del Skrevet 19. februar 2019 (endret) 13 minutter siden, frk.Helene Hare skrev: I skrivende stund 20.800 treff på eldste, 11.400 på yngste. Til sammen i overkant av 30.000 treff på google. Til sammenligning har jeg 78 treff. Mitt ene barn har et vanlig navn og det er i overkant av 4000 treff på hans navn (men de fleste er på andre personer med samme navn). De to andre har mer uvanlige (men norske) navn, og det er null (0) treff på dem hver. Poenget er at det ikke ler lagt ut 30 000 bilder. Det er alt mye annet som kommer opp på google søk, ikke bare bilder av barna, En rask titt viste at det var mange bilder av foreldrene bla ,og også mye annet. Man kan ikke google søk og konkludere dette med at det er lik antall bilder som ligger ute på nettet., da det er så mye annet som kommer opp. Endret 19. februar 2019 av Lana01 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissLucy Skrevet 19. februar 2019 Forfatter #676 Del Skrevet 19. februar 2019 29 minutter siden, Lana01 skrev: 30 000 bilder? Det er en strek overdrivelse for å si det mildt. Dette tror du vel ikke på selv engang? I så fall måtte de ha lagt ut mer en 15 bilder pr dag siden eldste jenta ble født, noe som er langt fra sannheten. tallet 30 000 har vært brukt tidligere i tråden, og da refererte det til samlet antall googletreff på begge barna. 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissLucy Skrevet 19. februar 2019 Forfatter #677 Del Skrevet 19. februar 2019 13 minutter siden, Lana01 skrev: Poenget er at det ikke ler lagt ut 30 000 bilder. Det er alt mye annet som kommer opp på google søk, ikke bare bilder av barna, En rask titt viste at det var mange bilder av foreldrene bla ,og også mye annet. Man kan ikke google søk og konkludere dette med at det er lik antall bilder som ligger ute på nettet., da det er så mye annet som kommer opp. nei, det er riktig, men 30 000 googletreff er fremdeles et ekstremt høyt tall på så små personer. Så poenget, som er at disse barna blir eksponert på internett i vesentlig høyere grad enn det barn flest blir, står seg. 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 19. februar 2019 #678 Del Skrevet 19. februar 2019 8 minutter siden, MissLucy skrev: tallet 30 000 har vært brukt tidligere i tråden, og da refererte det til samlet antall googletreff på begge barna. Ja det har jeg sett, og det blir noe annet. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 19. februar 2019 #679 Del Skrevet 19. februar 2019 Jeg synes heller ikke det er greit å drive med den eksponeringen som foregår hos enkelte bloggere. De som leser vet hva barna heter, hvor de bor, hvor de oppholder seg, hva familiemedlemmer og søsken heter, hvordan kosebamsen ser ut, hva de driver med på fritiden, hvordan leggerutinene er, hvilken personlighet de har, trass, sårbarhet, når de har vært syke med hva og hvor lenge, hva de spiser til middag, hva de liker å se på TV og hva de fikk til jul og bursdag. Det vises bilder av barna, det skrives tekst om dem, og det skrives om alt rundt og mellom og over og under. Barna har ikke privatliv. Jeg tenker at det er helt greit å eksponere seg selv (såfremt det er nøye gjennomtenkt) på en blogg, i en bok eller i en serie eller hva som helst. Man har valgt det helt SELV. Det har ikke disse barna. Jeg hadde blitt skremt om jeg hadde funnet en blogg hvor hele barndommen min hadde vært utlevert. Jeg synes det er ekkelt og skremmende nok at folk i nærmiljøet vet ting om meg som jeg ikke vet at de vet og hvordan de fikk vite det. Folk snakker, folk sprer rykter. Det noen vet, vet mange. Når dette er ubehagelig i nærmiljøet (i samme by), så tenker jeg på hvor ubehagelig det må være over internet. Da er det ikke bare et par hundre eller et par tusen, men potensielt helt Norge. Det er utrolig ukomfortabelt og skummelt å ikke vite hvilken informasjon andre besitter om én. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miranda16 Skrevet 19. februar 2019 #680 Del Skrevet 19. februar 2019 1 time siden, Lana01 skrev: Poenget er at det er en sterk overdrivelse Det er lurt å holde seg til fakta hvis man vil bli tatt seriøst. Hva er poenget ditt? 10 000 eller 150 000.... Det er tusenvis for mye og treffene bare øker for hver dag. Da disse barna har svært sjeldne navn. Deres navn er så unike at man kan vel trygt si at disse navnene at det er utrolig begrenset hvem andre som kommer opp i et søk om det i det hele tatt eksisterer noen med disse navnene. Om disse navnene feks er knyttet til foreldrene, så er det like mye treff på navnene 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå