Gå til innhold

Mener gutter er «tapere» på alle disse områdene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 hour ago, oysterlover said:

Rent praktisk bør man få en kritisk masse med intelligente menn som jobbe med å avvikle velferdsstaten, da vil samtidig de fleste kvinner bli overflødige og man får etablert tradisjonelle kjønnsroller.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/QLz4W/verdien-av-kvinner-i-arbeid

 

Vi vet alle at Norge er verdens beste land å bo i. En trenger ikke engang å være nordmann for å innrømme det. Det finnes nok av internasjonale rangeringer som bekrefter det samme.

Hvorfor det er slik, finnes det mange forklaringer på. Den meste brukte er at Norge fant oljen på 70-tallet. Altså at det er flaks, mer enn det er menneskene.

Det finnes ikke flaks. Det finnes rette avgjørelser til rett tid. Å bore etter olje på norsk sokkel var en slik rett avgjørelse. Å kjempe for kvinners likestilling den andre rette avgjørelsen.

Gjør Norge rikere

Uten kvinner i arbeid hadde Norge vært 3300 milliarder kroner fattigere. Og dersom kvinner i dag jobbet like mye som menn gjør, hadde vi vært enda 2300 milliarder kroner rikere. Det viser en ny rapport fra Institutt for samfunnsforskning, omtalt i Dagsavisen mandag.

Anonymkode: fae05...df1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor er kjønnene så ulike da? Har de ulike biologiske forutsetninger?

Om gutter er gode i gym og matte, og jenter gode i mat og helse og lesing, er det fordi de er født sånn? 

Er gutter dårlige på visse områder fordi de er født sånn? 

Eller er det fordi de er blitt sånn?

Oppdrar vi kjønnene ulikt og har ulike forventninger til dem? Forventer vi på en måte at gutter ikke skal like å lese bøker og sitte rolig og tegne? Vi blir ikke overrasket over om gutter sloss og herjer litt med hverandre. Gutter er gutter, de bare tøffer seg. Jenter er jenter, de leker mor og barn og sitter rolig og tegner. Hvorfor herjer og knuffer ikke jenter like mye med hverandre?

Når vi voksne sier at «gutter er gutter» om de løser konflikter ved å dytte hverandre, hva lærer gutta av det? 

Nå generaliserer jeg da. Det finns selvfølgelig mange flinke og ålreite gutter. Men de som havner utafor, hvor kommer det fra? Kan vi begrunne det med biologi?

Anonymkode: dd22b...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kunne ha vært en interessant debatt men TS og Oysterlover ødelegger den med sine to ekstreme ytterpunkter.

Dette burde ikke bli en menn vs kvinner type debatt, vi burde heller prøve å finne ut hva som kan være den gylne middelvei mellom 80-tallets skolesystem (jenter var taperne) og dagens skolesystem (guttene er tapere). Forsøk på å debattere dette temaet har en tendens til å drukne i idiotargumenter av typen "sutrete menn" og "dumme/ulogiske/mindreverdige kvinner" og blir bare vissvass. Jeg får assosiasjoner til et sjimpansebur der det er om å gjøre å hyle høyest og slå seg på brystet for å hevde seg.

En av de mest høylytte sjimpansene er en bruker som ironisk nok fremstiller kvinner som lite logiske og ikke i stand til å tenke selv...

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da står det på deg sjæl, og ikke andre. Så får du bare holde ut det kjlnner du tydeligvis forakter, til tross for at det kjønnet har banet vei for at du kan sitte med gullhår i rævva i velferdsstaten norge hvor man har muligheter til alt. 

Anonymkode: 9fe2c...ef8

Det er en del storkjefta fyrer her inne som forakter kvinner men jeg er ikke enig i at Gent82 er en av dem.

Anonymkode: 2f4a7...747

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymbruker: Hva er greia med å forsøke å fremstille meg som en som skriker for å hevde meg? Hvis du leser innleggene mine, er de helt konsistente og helt uten bruk av hersketeknikker. Ja, jeg mener og vet at kvinner er mye mindre fornuftsstyrte og logiske enn menn, og det bør selvsagt være lov å diskutere det. Ja, jeg ønsker meg et kjønssdelt samfunn som alle andre vellykkete samfunn har hatt gjennom tidene. Menn bør få arbeide med menn. Kvinner bør ikke kunne snylte på menns verdiskapning via legalisert tyveri via skatter og avgifter uten at menn får opplagte fordeler av det (parforhold etc.) Det blir veldig umodent å forsøke i diskreditere meningsmotstandere på den måten. Det handler om relativt viktige spørsmål, og det er ikke primært et kjønnspørsmål, men et spørsmål om vårt samfunn har noen eksistensberettigelse når vi faktisk ikke forholder oss til menneskenaturen. 

Endret av oysterlover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer til å poste denne til dere faktisk leser den.

Anonymkode: f6d95...69b

Gjør det! Synd ikke flere leser den, da den peker på veldig viktige poeng. Poeng som staid går folk hus forbi både her på forumet og ute i den virkelige verden.

...

Ikke at jeg tror det vil være av så veldig interesse for dem som spør, men her er noen linker om kvinnelige oppfinnere (ja, noen går igjen i flere linker men jeg håper de fleste likevel skjønner poenget). Jeg regner også med det blir møtt med argumentet fra enkelte om at "hahaha dette er jo bare noen få kvinner", men dette er de mest kjente og ikke de eneste.
Det er uansett verdt et forsøk:

https://interestingengineering.com/female-inventors-and-their-inventions-that-changed-the-world-and-impacted-the-history-in-a-revolutionary-way

http://www.takepart.com/article/2015/06/14/10-female-inventors-you-need-to-know

https://www.amightygirl.com/blog?p=12223

Historien om Margaret E. Knight illustrerer godt en av grunnene til at vi ikke kjenner til så mange kvinnelige oppfinnere. Nemlig at menn ofte hadde samme holdning til kvinner som visse menn her inne har; at kvinner ikke er i stand til å tenke ut noe som helst innovativt eller som er det minste teknisk utfordrende. Løsningen for å bli kvitt kvinnelig konkurranse var da for mennene å stjele ideene deres, late som de hadde utviklet dem selv og prøve å ta patent på dem. Det er jo ganske nærliggende å tro at disse sakene ofte endte i mennenes favør.

Anonymkode: 2f4a7...747

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, oysterlover skrev:

Anonymbruker: Hva er greia med å forsøke å fremstille meg som en som skriker for å hevde meg? Hvis du leser innleggene mine, er de helt konsistente og helt uten bruk av hersketeknikker. Ja, jeg mener og vet at kvinner er mye mindre fornuftsstyrte og logiske enn menn, og det bør selvsagt være lov å diskutere det. Ja, jeg ønsker meg et kjønssdelt samfunn som alle andre vellykkete samfunn har hatt gjennom tidene. Menn bør få arbeide med menn. Kvinner bør ikke kunne snylte på menns verdiskapning via legalisert tyveri via skatter og avgifter uten at menn får opplagte fordeler av det (parforhold etc.) Det blir veldig umodent å forsøke i diskreditere meningsmotstandere på den måten. Det handler om relativt viktige spørsmål, og det er ikke primært et kjønnspørsmål, men et spørsmål om vårt samfunn har noen eksistensberettigelse når vi faktisk ikke forholder oss til menneskenaturen. 

Du får selvsagt lov til å synse og mene hva du vil. Det er når du fremstiller det som fakta at man reagerer på det. F.eks. når du påstår at kvinner ikke er logiske og fremstiller dem som annenrangs borgere som burde holdes hjemme da de ødelegger arbeidslivet. Så lenge du innrømmer at dette er dine tanker og meninger er det greit. Jeg står også for min mening om at dine meninger er såpass ensporet, unyansert og full av kvinneforakt at de ødelegger denne debatten. Du bruker kanskje ikke opplagt hersketeknikker i innleggene dine, og du har prøvd å moderere deg litt i senere innlegg, men en del av kvinnekarakteristikkene dine er mer enn på grensen til hersketeknikk da du faktisk omtaler 50% av verdens befolkning som lite fornuftsstyrte, lite logiske og snyltende vesener som ikke burde ødelegge arbeidslivet. Det er en primitiv og sort/hvitt måte å debattere på, og da synes jeg skrikete sjimpanser er en passende metafor.

Som du er inne på: dette er ikke primært et kjønnsspørsmål. Les linken om "svartmaling av menn" og prøv å ta til deg litt av det andre har ytret om de virkelige forskjellene og problemene i dagens skolesystem. Dette er faktisk ikke et problem som har med kjønn å gjøre. Menn som gruppe er ikke tapere i skolen og kvinner som gruppe er ikke vinnere i skolen. Det er mye mer komplekst enn som så.

Anonymkode: 2f4a7...747

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, oysterlover skrev:

Ja, jeg ønsker meg et kjønssdelt samfunn som alle andre vellykkete samfunn har hatt gjennom tidene.

Hvilke vellykkede samfunn tenker du på da?

Anonymkode: 2f4a7...747

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få mannlige rollemodeller i både barnehage og barneskole hjelper ikke akkurat guttene.

Nå som det er et rekordantall med alenemødre får de få mannlige rollemodeller i hjemmet også.

Endret av hocane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yeah yeah og jeg fikk dritt karakterer på skolen jeg også og følte ikke innpass eller inspirasjon men legger ikke skylda på skolesystemet fordet. Slutt å syt over ikkeproblemer, menn!

Anonymkode: 46438...a11

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

yeah yeah og jeg fikk dritt karakterer på skolen jeg også og følte ikke innpass eller inspirasjon men legger ikke skylda på skolesystemet fordet. Slutt å syt over ikkeproblemer, menn!

Anonymkode: 46438...a11

Det samme kan dere kvinner gjøre.

Anonymkode: 6ae6b...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg får gode karakterer og en karriere kun fordi jeg er kvinne? Flaks! Fint at vi kvinner ikke trenger å jobbe hardt for å oppnå resultater. :ironi:

Anonymkode: dd22b...84f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så jeg får gode karakterer og en karriere kun fordi jeg er kvinne? Flaks! Fint at vi kvinner ikke trenger å jobbe hardt for å oppnå resultater. :ironi:

Anonymkode: dd22b...84f

Gjør du deg dum, eller er du så dum at du ikke forstår poenget ?

Anonymkode: 6ae6b...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.2.2019 den 19.05, oysterlover skrev:

Anonymbruker: Hva er greia med å forsøke å fremstille meg som en som skriker for å hevde meg? Hvis du leser innleggene mine, er de helt konsistente og helt uten bruk av hersketeknikker. Ja, jeg mener og vet at kvinner er mye mindre fornuftsstyrte og logiske enn menn, og det bør selvsagt være lov å diskutere det. Ja, jeg ønsker meg et kjønssdelt samfunn som alle andre vellykkete samfunn har hatt gjennom tidene. Menn bør få arbeide med menn. Kvinner bør ikke kunne snylte på menns verdiskapning via legalisert tyveri via skatter og avgifter uten at menn får opplagte fordeler av det (parforhold etc.) Det blir veldig umodent å forsøke i diskreditere meningsmotstandere på den måten. Det handler om relativt viktige spørsmål, og det er ikke primært et kjønnspørsmål, men et spørsmål om vårt samfunn har noen eksistensberettigelse når vi faktisk ikke forholder oss til menneskenaturen. 

Jeg mener menn er veldig følelsesstyrt. Biologi eller kultur/oppvekst/sosialiseringen ??? Jeg vet ikke...

Menn har generelt voldsommere følelser i omløp i kroppen som gir utslag i feks vold og depresjon eller annen kriminell virksomhet. En mann kan feks mye oftere få et raseriutbrudd og drepe/voldta/ mishandle både voksne og barn helt uten noen logisk grunn. 

Mer er det biologisk denne volden eller er den kulturell??

Hvorfor har menn så ekstreme følelser og hvorfor mister de lettere besinnelsen på en måte som ender i alvorlige voldshandlinger? Kvinner kan bli lei seg gråte kjefte osv men det er sjeldnerere at de mister besinnelsen /selvbeherskelse på en slik måte at de faktisk utøver alvorlig vold ( jada det skjer men hvorfor så mye sjeldnere ?)

Anonymkode: 3f9c2...5be

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.2.2019 den 22.25, hocane skrev:

Få mannlige rollemodeller i både barnehage og barneskole hjelper ikke akkurat guttene.

Nå som det er et rekordantall med alenemødre får de få mannlige rollemodeller i hjemmet også.

Enig. Vi bør få til en ordning der menn får fortrinn i yrker de virkelig trengs! Jeg mener menn må inn både i barnehage og sykehjem/pleie!

jeg vet  kvotering funker veldig bra og synes dette er viktig for våre sønner at de kan møte en mann både i barnehagen, skole og sykehjemmet.

I tillegg kunne alenemødre hvor far ikke vil ha omsorg ha en kontakt person til avlastning og hjelp som rollemodell (måtte da være en mann som ikke er voldelig så klar). Mange barnløse menn som verken har mål eller mening for livet men som virkelig kunne vært kjempepositive for samfunnet og alenemødre for sønner!

Anonymkode: 3f9c2...5be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg så debatten og jeg må si de som sa at gutter som gjorde det dårlig var i mindretall og som mente vi burde fokusere på hvorfor noen faller utenfor heller enn kjønn, hadde bedre argumenter. Jeg vil også si programlederen hadde veldig dårlige kommentarer/ spørsmål innimellom som virket aggressive bare for å være aggressiv og fyre opp til debatt. Men noen av de utsagnene var bare veldig dumme og gjennomsiktige. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/6/2019 at 10:25 PM, hocane said:

Få mannlige rollemodeller i både barnehage og barneskole hjelper ikke akkurat guttene.

Nå som det er et rekordantall med alenemødre får de få mannlige rollemodeller i hjemmet også.

Så får jammen flere menn bli lærere og barnehagepersonale, da!

Anonymkode: fae05...df1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Så får jammen flere menn bli lærere og barnehagepersonale, da!

Anonymkode: fae05...df1

Nå viste de til statistikk der flere mannlige lærere ikke gav bedre resultater i skolen hos gutter

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.2.2019 den 17.29, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig har de det, for kvinner har ikke hatt lov å gå på skole. 

Og på tross av det kan vi altså takke en kvinne for at vi vet hva DNA er. 

Anonymkode: 9fe2c...ef8

Jøss, jeg visste ikke at James Watson var kvinne. Når ble han det? Eller egentlig, når ble han mann er vel mer riktig å spørre?

Anonymkode: ff4d9...892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...