Gå til innhold

Hunden min ble påkjørt - kan jeg kreve noe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forvolder man skade med bil så trenger man ikke betale en krone, nei. Det er hele hensikten med bilforsikringen, og grunnentil at man aldri kjører bil uten forsikring. Kjører man en uforsikret bil og forvolder skade på dyr, mennesker eller ting, så er man personlig ansvarlig for alle skader med påfølgende utgifter. Vanlige erstatningsrettslige regler  - les deg opp om du ikke har studert jus.

Anonymkode: 92b77...7a0

Du tar feil. Man er ansvarlig selv i utgangspunktet. Så kan det være omstendigheter som gjør at man slipper unna, eller man har forsikring som dekker det. 

Har sannsynligvis studert mer juss enn deg 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bilansvarsloven er ganske klar, uansett om bileier har objektivt ansvar eller ikke går skader som har med bilen på tredjepart inn under bilens forsikring. 

Anonymkode: 730d9...8b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for svar! Skal snakke med politiet da.

Det går etter forholdene fint med hunden, han har fått behandling og smertestillende, og satser på det ikke blir varige men..

Anonymkode: f9f0a...f33

Husk å ta vare på kvitteringer for dyrlegebesøk og medisiner og lever disse til politiet, slik at de kan ta med erstatningskravet i en eventuell reaksjon (forelegg). 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, solmåneogstjerner skrev:

Du tar feil. Man er ansvarlig selv i utgangspunktet. Så kan det være omstendigheter som gjør at man slipper unna, eller man har forsikring som dekker det. 

Har sannsynligvis studert mer juss enn deg 😊

Med den juridiske forståelsen av å ha forsikring og generelle forsikringsvilkår, så er jo det bortkastede penger å ha forsikring etter din mening. 

Anonymkode: 92b77...7a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, estella87 skrev:

Husk å ta vare på kvitteringer for dyrlegebesøk og medisiner og lever disse til politiet, slik at de kan ta med erstatningskravet i en eventuell reaksjon (forelegg). 

Dette blir bare verre og verre. Politiet gjør neppe noe med saken, bortsett fra å henlegge en anmeldelse etter bevistets stilling. Kapasietetn hos politiet er ikke for å brukes på bagateller i den store sammenhengen. Og kvitteringer skal aldri leveres til politiet, de skal til forsikringsselskapet til bilen. 

Her er mange som vil trenge advokathjelp dersom de skulle bli skadet av en bil, ser jeg. 

Anonymkode: 92b77...7a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har forsikring på huden skal den dekke det men føreren av bilen er også pliktig til å dekke utgiftene det har medført deg og evn skadeerstatning om hunden har fått kronisk skade som gjør at den har tapt verdi. Fikk du bilnummeret på bilen eller navnet på føreren så hadde jeg tatt kontakt og kommet frem til en løsning dere i mellom , hvis du ikke fikk det så ville jeg anmeldt hendelsen til politiet sånn at de kan finne ut hvem det var

Anonymkode: 2a06a...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde anmeldt henne av prinsipp. Vet du hvem hun er? I byen jeg bor i er politiet opptatt av å straffe folk som kjører uforsvarlig, så du skal ikke se bort i fra at de tar kontakt med henne.

En syklist ødela psyken til min hund ved å smelle rett inn i han, for så å ligge på bakken og vri seg og rope, og skremme livskiten ut av han. Når han klarte å prate kjeftet han på meg. Vi gikk helt normalt på fortauet. Skulle gjerne anmeldt mannen for å erstatte veterinærkostnader, tapt verdi på nå supernervøs hund og alle timene jeg har tatt fri fra jobb fordi han ikke turte å være fra meg i lang tid etterpå. Blir så forbanna på sånne folk. 

Anonymkode: 4051c...088

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du anmelder sjåføren, TS. Her har hun tydeligvis ikke forstått hva hun selv har gjort galt. Neste gang kan noens liv gå tapt. Syns ikke sånne folk bør få ha lappen, og jeg håper for nabolagets folk (særlig barn) og dyr sin sikkerhet at hun mister lappen som følge. Hvis ikke får hun forhåpentligvis en øyeåpner uansett og tenker seg kanskje om to ganger neste gang hun får lyst til å råkjøre på glatta.

Anonymkode: f4f78...fbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.2.2019 den 8.21, solmåneogstjerner skrev:

Ja selvsagt. Hun skal betale for skadene hun forvolder, uansett om hun har kjørt ordentlig eller ikke. Så må hun evt ta det med sitt forsikringsselskap. Det er ikke lov å kjøre ned folk og dyr uansett om de skulle gå midt i veien, heller. Om det blir noe problemer for henne med politiet er vel litt mer usikkert, men om de hadde sett det så hadde hun fort fått en bot.

Jeg håper det går fint med hunden din. 😘

Dette er ikke helt korrekt. Dersom en hund løper ut i veien og blir påkjørt fordi eieren ikke passet godt nok på den er det faktisk hundeeier som er erstatningsansvarlig overfor bilisten. Dette var selvsagt ikke tilfelle i denne saken ut fra TS sin forklaring, men det er greit å vite hvilket ansvar man har som hundeeier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har forsikring på huden skal den dekke det men føreren av bilen er også pliktig til å dekke utgiftene det har medført deg og evn skadeerstatning om hunden har fått kronisk skade som gjør at den har tapt verdi. Fikk du bilnummeret på bilen eller navnet på føreren så hadde jeg tatt kontakt og kommet frem til en løsning dere i mellom , hvis du ikke fikk det så ville jeg anmeldt hendelsen til politiet sånn at de kan finne ut hvem det var

Anonymkode: 2a06a...841

 

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde anmeldt henne av prinsipp. Vet du hvem hun er? I byen jeg bor i er politiet opptatt av å straffe folk som kjører uforsvarlig, så du skal ikke se bort i fra at de tar kontakt med henne.

En syklist ødela psyken til min hund ved å smelle rett inn i han, for så å ligge på bakken og vri seg og rope, og skremme livskiten ut av han. Når han klarte å prate kjeftet han på meg. Vi gikk helt normalt på fortauet. Skulle gjerne anmeldt mannen for å erstatte veterinærkostnader, tapt verdi på nå supernervøs hund og alle timene jeg har tatt fri fra jobb fordi han ikke turte å være fra meg i lang tid etterpå. Blir så forbanna på sånne folk. 

Anonymkode: 4051c...088

 

På 6.2.2019 den 8.12, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i et byggefelt hvor det er 30 km/t fartsgrense. Veiene er litt smale og mye barn som bor og leker her. For tiden er det snø og glatt her, så enda viktigere å avpasse farten. Til vanlig er det få som holder fartsgrensene, noe jeg synes er horribelt i og med det er så mange barn her. Men det er jo småbarnsforeldrene selv som kjører som galne...

Uansett, i forgårs gikk jeg siste lufteturen med hunden før leggetid. Klokken var vel 20:30. Både jeg og hunden hadde refleks. I det vi går opp en bakke mot et kryss kommer en av de som bor lengre ned i gata i en full fart inn i krysset, svinger av mot oss og i det hun ser oss bråbremser hun og sklir. Selv om både jeg og hunden gikk langs kanten av veien (er ikke fortau), måtte jeg kaste meg i snøfonnet i grøften, men jeg fikk ikke dratt med meg hunden og bilen traff hunden og kjørte over deler av labben. Hunden hylte og hoppet vekk.

Anonymkode: f9f0a...f33

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her

Jeg vet jo hvem føreren er, hun bor lengre nedi gata.  Regner med det var mest sjokk og ikke sinne der og da, men mener virkelig at hun skulle tatt konsekvensene for det...
Har vært hos politiet, ville ikke anmelde det, men de skulle ta en prat med henne. Gikk ned der i går men ingen hjemme. Har tenkt å kreve egenandelen for dyrlegebesøket.

Anonymkode: f9f0a...f33

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...