Gå til innhold

Hunden min ble påkjørt - kan jeg kreve noe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bor i et byggefelt hvor det er 30 km/t fartsgrense. Veiene er litt smale og mye barn som bor og leker her. For tiden er det snø og glatt her, så enda viktigere å avpasse farten. Til vanlig er det få som holder fartsgrensene, noe jeg synes er horribelt i og med det er så mange barn her. Men det er jo småbarnsforeldrene selv som kjører som galne...

Uansett, i forgårs gikk jeg siste lufteturen med hunden før leggetid. Klokken var vel 20:30. Både jeg og hunden hadde refleks. I det vi går opp en bakke mot et kryss kommer en av de som bor lengre ned i gata i en full fart inn i krysset, svinger av mot oss og i det hun ser oss bråbremser hun og sklir. Selv om både jeg og hunden gikk langs kanten av veien (er ikke fortau), måtte jeg kaste meg i snøfonnet i grøften, men jeg fikk ikke dratt med meg hunden og bilen traff hunden og kjørte over deler av labben. Hunden hylte og hoppet vekk.

Damen gikk ut av bilen og begynte å skjelle meg ut for hvorfor jeg gikk midt i veien og at jeg må passe meg. Jeg prøvde å si at det ikke er mulig å kjøre så fort her, og i alle fall ikke på slikt føre. Var helt på gråten og prøvde samtidig å kikke over hunden etter skader. Så kjørte dama videre.

Hunden var i sjokk og haltet litt. Ringte dyrlegen og han sa jeg kunne komme inn tidlig neste morgen. Hunden er kraftig forslått på en side og har to brukne tær på en fot. Heldigvis er hunden såppass kraftig og robust, hvis ikke hadde skadene vært større. Har forsikring men må likevel betale egenandel.

Har jeg krav på å få noe dekket av bilføreren? Jeg er veldig redd det kunne gått mye verre om jeg eller eventuelt et barn ikke rakk å hoppe unna. Verken hunden eller jeg vimset i veibanen, og det er her alle hadde gått. Bilføreren hadde for høy fart, og spesielt høy fart for det føret.

Anonymkode: f9f0a...f33

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja selvsagt. Hun skal betale for skadene hun forvolder, uansett om hun har kjørt ordentlig eller ikke. Så må hun evt ta det med sitt forsikringsselskap. Det er ikke lov å kjøre ned folk og dyr uansett om de skulle gå midt i veien, heller. Om det blir noe problemer for henne med politiet er vel litt mer usikkert, men om de hadde sett det så hadde hun fort fått en bot.

Jeg håper det går fint med hunden din. 😘

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde anmeldt, uten tvil! Neste gang kan det være et barn hun kjører på. Hun kjørte uansvarlig, man skal tilpasse fart etter forhold og sikt. 

Hun kjørte i strid med vegtrafikkloven paragraf 3. Grunnregler for trafikk.  "Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen".

Og paragraf 6. Fartsregler "Fører av kjøretøy skal avpasse farten etter sted, føre-, sikt- og etter trafikkforholdene slik at det ikke kan oppstå fare eller voldes ulempe for andre, og slik at annen trafikk blir minst mulig hindret eller forstyrret. Føreren skal alltid ha fullt herredømme over kjøretøyet."

Hun reagerte med sinne fordu hun VET at hun handlet idiotisk. Og i tillegg kjørte hun videre uten å sørge for at alt sto bra til med dere? ANMELD!

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Skal snakke med politiet da.

Det går etter forholdene fint med hunden, han har fått behandling og smertestillende, og satser på det ikke blir varige men..

Anonymkode: f9f0a...f33

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring politiet NÅ 😡 Tenk om det hadde gått værre eller vært et barn! Du måtte selv kaste deg i grøfta for å ikke bli truffet! Slike mennesker skulle ikke hatt lappen 🤬

God bedring til hunden ❤️ 

  • Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må kaste deg ut i grøfta for å ikke bli påkjørt og bilfører skjeller deg ut?? 😳🤬 Hun burde virkelig tenke seg godt om på oppførselen sin og heller være glad hun ikke drepte deg og hunden! 

 

Anonymkode: bce45...be5

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den sjåføren burde virkelig ikke hatt lappen!!! Hun har beviselig ikke vett nok til å ferdes som bilist.

Synes det er viktig at du anmelder henne, slik at hun stoppes (og uansett får seg en vekker uavhengig av utfall).

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud! Hun burde vært ekstra forsiktig nå som veiene er enda smalere pga. mye snø. Synes selv det er vanskelig å gå trygt når jeg er ute med hunden nå, i tillegg bruker jeg høreapparat og hører omtrent ikke bilene når de kjører på snø. Jeg hadde definitivt anmeldt henne.

Anonymkode: 2867c...53e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var glatt og det kan ha vært et hendelig uhell. Mennesker kan reagere forskjellig og føreren kan ha fått sjokk og reagerte med å angripe heller enn å be om unnskyldning og finne ut hvordan det gikk med dere. Det er mulig at det var slik. Var det som ts beskriver og føreren gir fullstendig blaffen, gir skylden på andre, så bør det reageres og snakkes med politiet. Man kan ikke kjøre slik i tettbygd strøk. Håper at du og hunden din kommer til hektene igjen og at alt går bra, ts. 

Anonymkode: b1a55...a10

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanta mi ble som barn påkjørt da hun gikk over gangfeltet. Hun ble skjelt ut av de som kjørte bilen. Folk...

Anonymkode: 21939...067

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh herregud jeg turte nesten ikke åpne tråden i frykt for at hunden din hadde dødd eller noe!

Heldigvis gikk det bra! Med dere begge. Håper hunden din kommer seg etter skaden og at ikke den blir nervøs og redd heretter! Du vet vel ikke hvem fører var ? Ville også anmeldt. Men. Mange reagerer i sinne pga sjokk. 

Jeg snakker av brutal egen erfaring.

Jeg svingte bilen i grøfta for noen år siden da det plutselig kom ett barn i 7-8 års alderen kjørende på akebrett fra skogen på siden og midt uti veien foran bilen. Hadde aldri sett barn ake der tidligere. 60 sone og jeg holdt vel 45 pga føret. Hadde hatt førerkortet bare i 3 år. Hadde ikke sjans til å stoppe. Det gikk bra fordi jeg svingte i grøfta og barnet hadde rattkjelke og fikk svinget seg vekk ifra meg. 

De hadde sikkert en unge som bilvakt stående, men pga trærne kan det ha vært vanskelig for dem å sett at bilen kom. 

Det var mitt verste mareritt. Jeg traff ikke barnet men lå søvnløs i evigheter etterpå og tørr fortsatt ikke kjøre bil om vinteren. 

Min første reaksjon var å gå ut å kjefte til barna fordi de akte i veien. Men etterpå begynte jeg og gråte fordi jeg var så nære ved å kjøre over dem. De løp jo hjem så jeg fikk ikke forklart meg for dem. Men jeg snakket med foreldrene til noen av dem etterpå. De kom ut når de så bilen i grøfta. Jeg husker jeg skalv i hele kroppen fordi jeg var sikker på at jeg kom til å treffe og drepe ungen. Barna hadde ikke lov til å ake der men gjorde det likevel. Fikk seg en støkk både barna og foreldra og. 

Så reaksjonen hennes kan ha vært ett slags sjokk iom at hun mistet kontrollen over bilen og den skled. Men hun skulle absolutt ikke kjørt videre !

 

Anonymkode: f4131...b10

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anmeld til politiet nå så fort som mulig, klart brudd på paragraf 3

Sitat

§ 3.Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

Det handler ikke om å si "hvorfor gikk du i veien?!!" det handler om at du som bilist skal se at noen går i veien og vike, kjøre hensynsfullt, aktpågivende og varsom. Dersom veien heller ikke har fortau blir jo saken din enda sterkere.  

Anonymkode: e1756...47b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var glatt og det kan ha vært et hendelig uhell. Mennesker kan reagere forskjellig og føreren kan ha fått sjokk og reagerte med å angripe heller enn å be om unnskyldning og finne ut hvordan det gikk med dere. Det er mulig at det var slik. Var det som ts beskriver og føreren gir fullstendig blaffen, gir skylden på andre, så bør det reageres og snakkes med politiet. Man kan ikke kjøre slik i tettbygd strøk. Håper at du og hunden din kommer til hektene igjen og at alt går bra, ts. 

Anonymkode: b1a55...a10

Som sjåfør er man ansvarlig for å unngå "hendige uhell". Kjeftinga har ingen ting med saken å gjøre. Det at hun kjørte på noen var derimot relevant. Både barn, dyr, fulle folk og folk med handicap har lov å ferdes. Å kjøre bil derimot -det må man være skikket til, og man må opptre aktsomt.

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i et byggefelt hvor det er 30 km/t fartsgrense. Veiene er litt smale og mye barn som bor og leker her. For tiden er det snø og glatt her, så enda viktigere å avpasse farten. Til vanlig er det få som holder fartsgrensene, noe jeg synes er horribelt i og med det er så mange barn her. Men det er jo småbarnsforeldrene selv som kjører som galne...

Uansett, i forgårs gikk jeg siste lufteturen med hunden før leggetid. Klokken var vel 20:30. Både jeg og hunden hadde refleks. I det vi går opp en bakke mot et kryss kommer en av de som bor lengre ned i gata i en full fart inn i krysset, svinger av mot oss og i det hun ser oss bråbremser hun og sklir. Selv om både jeg og hunden gikk langs kanten av veien (er ikke fortau), måtte jeg kaste meg i snøfonnet i grøften, men jeg fikk ikke dratt med meg hunden og bilen traff hunden og kjørte over deler av labben. Hunden hylte og hoppet vekk.

Damen gikk ut av bilen og begynte å skjelle meg ut for hvorfor jeg gikk midt i veien og at jeg må passe meg. Jeg prøvde å si at det ikke er mulig å kjøre så fort her, og i alle fall ikke på slikt føre. Var helt på gråten og prøvde samtidig å kikke over hunden etter skader. Så kjørte dama videre.

Hunden var i sjokk og haltet litt. Ringte dyrlegen og han sa jeg kunne komme inn tidlig neste morgen. Hunden er kraftig forslått på en side og har to brukne tær på en fot. Heldigvis er hunden såppass kraftig og robust, hvis ikke hadde skadene vært større. Har forsikring men må likevel betale egenandel.

Har jeg krav på å få noe dekket av bilføreren? Jeg er veldig redd det kunne gått mye verre om jeg eller eventuelt et barn ikke rakk å hoppe unna. Verken hunden eller jeg vimset i veibanen, og det er her alle hadde gått. Bilføreren hadde for høy fart, og spesielt høy fart for det føret.

Anonymkode: f9f0a...f33

Hvorfor kontaktet du ikke politiet der og da? 

Skrev dere skademelding, det og da skaden skjedde? 

Har du selv vært hos lege og fått registrert/journalført ulykken? Hvis nei, viktig at du hjør det i morgen. Skulle du senere få problemer så må saken være registrert i journslen din og helst også hos politiet. 

Er det ikke skrevet skademelding, så kontakter du enten bileier og får gjort det, rller tar reg nummeret på bilen, ringer fitt forsikringsselkap og opplyser om saken  og ber om å få opplyst bilens forsikringsselskap. Det er alle selskap lovpålagt å opplyse om. Så sender du skademelding til selskapet der du krever å få dekket alle utlegg du har som følge av ulykken. Det pleier å hå greit. 

Anonymkode: 92b77...7a0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, solmåneogstjerner skrev:

Ja selvsagt. Hun skal betale for skadene hun forvolder, uansett om hun har kjørt ordentlig eller ikke. Så må hun evt ta det med sitt forsikringsselskap. Det er ikke lov å kjøre ned folk og dyr uansett om de skulle gå midt i veien, heller. Om det blir noe problemer for henne med politiet er vel litt mer usikkert, men om de hadde sett det så hadde hun fort fått en bot.

Jeg håper det går fint med hunden din. 😘

Feil. Bilfører trnger ikke betale en krone så lenge bilen ikke er uforsikret. Se forklaring på prosedyre over. 

Anonymkode: 92b77...7a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ihvertfall tilbudt meg å betale dyrlegen om jeg kjørte på et dyr, uansett om det var min skyld eller ikke. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feil. Bilfører trnger ikke betale en krone så lenge bilen ikke er uforsikret. Se forklaring på prosedyre over. 

Anonymkode: 92b77...7a0

Joda. Forvolder man skade så er man stort sett erstatningspliktig for kostnadene. Kun i spesielle tilfeller man ikke er det. Selvsagt kan man ofte få det dekket av forsikringen. Bevismessig kan det jo bli noe annet. Men det forandrer ikke at hun egentlig skal dekke kostnadene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, solmåneogstjerner skrev:

Joda. Forvolder man skade så er man stort sett erstatningspliktig for kostnadene. Kun i spesielle tilfeller man ikke er det. Selvsagt kan man ofte få det dekket av forsikringen. Bevismessig kan det jo bli noe annet. Men det forandrer ikke at hun egentlig skal dekke kostnadene. 

Forvolder man skade med bil så trenger man ikke betale en krone, nei. Det er hele hensikten med bilforsikringen, og grunnentil at man aldri kjører bil uten forsikring. Kjører man en uforsikret bil og forvolder skade på dyr, mennesker eller ting, så er man personlig ansvarlig for alle skader med påfølgende utgifter. Vanlige erstatningsrettslige regler  - les deg opp om du ikke har studert jus.

Anonymkode: 92b77...7a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...