Gå til innhold

I vår familie har den eldre garde begynt å se ned på de som bare serverer kaker i bursdager. Hva tenker du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Inviterer jeg kl 17 på en hverdag, så serverer jeg hjemmelaget pizza eller en gryterett eller noe + kaker og kaffe

Er det kl 15 lør eller søn, så serverer jeg jeg kaker og kaffe

Skriver dette i sms-innbydelsen selvfølgelig.

Anonymkode: c94eb...5b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Før var det vanlig at det ble servert kaker i selskap. Nå ser de omtrent ned på det. Det serveres heller enten varm mat, påsmurte snitter/rundstykker med pålegg osv. Og helst bør det være vaffler/kanelboller og lignende i tillegg til den ene kaka, for at det ska være mest mulig «mat» i stedet for kaker.

Så nå som jeg endelig ska sette i gang for meg selv og holde selskap, blir jeg i tvil hva jeg skal gjøre. Det er 20 gjester og jeg er alene. Hva skal jeg lage?

Anonymkode: e254a...cdc

Jeg synes du skriver veldig lite ang det planlagte selskapet, men antar at det er familieselskap med familiens godt voksne inviterte. Du skriver også at du er alene. Regner med at du da ikke har barn, så det blir ikke typisk barneselskap. Du skriver heller ikke noe om selskapet er på dagtid eller ettermiddag/ kveld. 

Altså, voksne mennesker synes ikke det er godt å kun spise søte kaker over flere timer.

Det er heller ikke noe lite selskap du har invitert til, og med et såpass stort selskap så forventes det at vertinnen gjør litt mer ut av det enn å servere en kake. 

Det trenger ikke å være hverken dyrt eller avansert, men litt mer enn en kake bør du servere. Ser flere skriver rundstykker med enkelt pålegg, gryterett eller du kan lage pizzasnurrer eller Tanjas horn fylt med ost og skinke. Også bør du ha 2 - 3 kaker/ vafler.

Hvor gammel er du ts? 

Anonymkode: 15215...c18

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må spesifisere at det kun er kaker. Spessielt dersom klokkeslettet er rundt middagstid. Men, dersom man gjør det så er det helt innafor, selv om jeg klart ville foretrukket noe annet. 

Anonymkode: 2eccf...3e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier og servere wienerpølser i brød/lompe med agurkmix, sprøstekt løk og potetsalat (kjøpt ferdig). Gjestene har alltid pleid å være fornøyd med det, spiser 2-4 pølser hver. Enkel mat som metter godt før kaker.

Anonymkode: 8c0b1...d1b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi alltid mat først. Det er som regel noe enkelt. Pølser er godtatt. Hadde denne kyllingsuppe forrige gang og alle elsket den https://www.tine.no/oppskrifter/middag-og-hovedretter/supper/kremet-kyllingsuppe 

byttet ut chilien med litt karri, pga barn. Den kan lages dagen før dersom du ikke tar i rømmen før den varmes opp igjen. 

Lapskaus er også billig og enkelt å lage. 

Anonymkode: 28360...74f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger bevisst alltid voksen-bursdager i huset til klokkeslett som gjør at det blir unaturlig å ha varm middag. Det blir alt for mye styr for vår del. Vi holder det enkelt. Gjerne kake, men passer også på å ha noe sunn frukt/gulrotstaver i tillegg slik at det blir noe som alle kan spise, uavhengig av diett/slankekur/allergi.

Anonymkode: 59adc...c3a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Altså, voksne mennesker synes ikke det er godt å kun spise søte kaker over flere timer.

Anonymkode: 15215...c18

Jeg er voksen og synes det er helt ok å bare bli servert kake, så lenge jeg er klar over det på forhånd så jeg ikke kommer skrubbsulten. Særlig hvis jeg vet at det står mellom kakeselskap eller ikkeno' selskap, fordi verten er engstelig for gjestenes forventninger.

Anonymkode: 594f2...3dc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår familie er det alltid mat og kaker, siden flere kjører i 2+ timer for å komme til selskpet, men det er ikke forventinger om en tre-retters middag heller da. Sist gang laget jeg en gryterett med ris og en enkel salat til, virket som gjestene ble fornøyde. Jeg har håpløs til å bake så  laget enkle barnemuffins og mormor stod for bløtekake. 

Jeg hadde ikke hatt noe i mot et selskap med "bare" kake og kaffe så lenge jeg fikk beskjed om serveringen  på forhånd og jeg ikke måtte kjøre lengre enn 30 min.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På begge sider her er det alltid varm mat før kaker. Typisk en gryterett med ris/baguetter og salat, taco, pizza eller lasagne til bursdager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange i det TS kaller "den eldre generasjon" har fått diabetes (type 2). Ikke fordi de er feite. I min familie har alle utenom 1 i foreldregenerasjonen (på egen og svogeres/svigerinners) familie det. Da ville det være skikkelig drittsekkoppførsel å invitere til bare kaffe og kaker de ikke kunne spise fritt av.

Det kan jo ligge noe der for flere familier?

Anonymkode: e8dcb...758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er opp til deg! Men gjer oppmerksom på kva menyen er, sånn at gjestane ikkje kjem med forventning om middag. Vi brukar å presisere at det blir litt salt og litt søtt, så folket forstår;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi serverer alltid middag først, men flere i  familiene våre har litt reisevei. 

Lager gjerne en gryte/suppe med nybakte rundstykker og kryddersmør, taco, pølser i brød med godt tilbehør eller tapas. I tillegg vet alle at de kan gå i skapene våre. ☺️

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

https://www.rema.no/nyheter/terningkast-seks-til-ferske-supper-fra-rema-1000/

 

https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/mat-og-drikke/2018/03/01/195376142/stor-test-av-ferdigsupper

Spicer du opp disse litt og serverer med brød og smør burde gjestene bli nøgd. De kommer til å be om oppskriften 😊

Endret av Blueblizz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dersom gjestene begynner å kreve og legge føringer for hva de skal få servert når de inviteres i selskap, så kan de liksågodt holde seg hjemme (unntaket er selvsagt om det er snakk om alvorlige allergier). Det er verten/vertinnen som bestemmer hva som skal serveres.
Det som er litt lurt er jo å gi et lite hint om det inviteres til bare kaffeselskap med kaker eller om gjestene får servert mat når de kommer. Da vet jo folk om de bør ankomme sultne eller med litt middag innabords.
Kanskje på tide at den eldre garde i familien din graver fram litt høflighet og takknemlighet over at de kommer til dekket bord og blir vartet opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har liten familie, men var allikvel bare kaffe og kake som ble servert i bursdag på vår side, om det var på en hverdag. Hos besteforeldre ble gjerne feiring lagt til en helg, og da med middag og påfølgende kaffe og kaker.

Hos samboer så er middag viktigere enn kake.

Nå får vi snart barn selv, så får se hva vi velger å gjøre. Ingen av besteforeldrene til barnet kommer langveis fra, så ingen skal være halvdøde av sult som følge av lang reisevei. Men vi vil så klart spesifisere i invitasjonen hva vi inviterer til og tilpasse serveringen etter klokkeslett. Velger vi å feire i en helg blir det kanskje bare kake, inviterer vi klokken 1700 en hverdag, så "må" vi jo servere noe enkel mat, da alle kommer rett fra jobb.

Jeg synes bursdagslunsj virker hyggelig, dekke på bord med rundstykker og pålegg, og så kaker direkte etterpå. Tror det er praktisk med små barn, kan legges til våkentid i en helg, og så kan man sende hjem besøket etter et par timer 🙂

Men runde dag son voksen, da forventer jeg "bedre" middag, iallefall om det blir lagt til middagstider. Blir jeg bedt til 30/40 årsdag kl 1800 på en lørdag, da møter jeg opp sulten. Hadde ikke klaget høyt over bare kake, men hadde stusset og sikkert nevnt for samboer etterpå at det var merklig 😛

Anonymkode: a8377...1d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den eldre garde! Haha ! Prøver de å være sunne kanskje ? 

Anonymkode: f044d...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

20 gjester og du er alene. Kaker og pølser med brød og lompe etterpå til de som blir lenge og vil ha. 

Anonymkode: aa2fd...95e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bare serverer kaker må du for all del opplyse om dette på forhånd. Ingenting er så kjipt som å komme sulten til et selskap og så bare få servert kake og gele

Anonymkode: 01eab...f64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville blitt svært forbauset om jeg hadde fått noe annet enn kaffe og kaker i en helt vanlig bursdagsfeiring. (For større, runde dager - type 50 årsdag så hadde jeg blitt noe mindre forbauset). Har aldri opplevd å bli servert middag i vanlige bursdagsfeiringer i min familie. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...