Gå til innhold

I vår familie har den eldre garde begynt å se ned på de som bare serverer kaker i bursdager. Hva tenker du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Før var det vanlig at det ble servert kaker i selskap. Nå ser de omtrent ned på det. Det serveres heller enten varm mat, påsmurte snitter/rundstykker med pålegg osv. Og helst bør det være vaffler/kanelboller og lignende i tillegg til den ene kaka, for at det ska være mest mulig «mat» i stedet for kaker.

Så nå som jeg endelig ska sette i gang for meg selv og holde selskap, blir jeg i tvil hva jeg skal gjøre. Det er 20 gjester og jeg er alene. Hva skal jeg lage?

Anonymkode: e254a...cdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer litt an på hvor lenge selskapet varer. Er det et par timer, så holder kaker. Elkers er det ikke dyrt eller så avansert å smøre rundstykker 🙂 trenger ikke akkurat ha roastbiff og skinke på dem. Gulost og et annet pålegg holder hvis det er en uhøytidlig feiring 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ber til kaker kl 17.00, da spiser folk middag før de kommer.  Drit i "den eldre garde".  Lag kanelboller, en bløtkake og en langpanne med sjokoladekake.  Kakebunn til bløtkaken får du kjøpt ferdig og mix til sjokoladekaken får du også kjøpt hvis du vil gjøre det enkelt.  Et annet tips er pavlovamix, når marengsen er feridig legger du bare på krem og vaniljeprem lagvis og toppen med bær, superenkelt og veldig godt. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lager det som passer anledningen, tenker jeg. Selv misliker jeg mye søtt, og å spise et helt måltid med kaker, kjeks og brus er ikke noe for meg. Hadde vært mye gladere om jeg fikk enkel mat istedet, trenger ikke være favortiten en gang. En gryte hadde vært midt i blinken, for eksempel

Anonymkode: 15028...bee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var barn ungdom så var det vanlig å servere for eksempel pølser i lomme eller pølsebrød (eller hjemmelagd pizza) til middag. I tillegg var det forskjellige kaker eller gele til "dessert" etterpå. 

I tillegg var det ikke uvanlig med godteposer til alle ungene, med litt forskjellige saker og ting oppi...       

Anonymkode: 8fcb1...647

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Server kaker og pølser i brød /lomper med sprøstekt løk, ketchup og sennep til de som vil ha det.

Det er enkelt. Snitter er også nesten enda bedre, men det er mye jobb og kan fort bli dyrt. 

Anonymkode: aa2fd...95e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det barnebursdag eller voksenbursdag?

Gjør som du føler. Jeg synes ikke det skal serveres så mye. Det er en uting, og bare er med til å holde oppe presset til at noen ikke orker eller kan/vil holde bursdagsfest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når selskapet er hos deg, bestemmer DU. Ingen får lov til å si noe.

Når selskaper er hos noen andre, bestemmer ikke du og trenger ikke å si noe.

Altså kan gjestene dine ikke bare forvente vafler og middager av deg, på samme måte som du ikke forventer av noen andre i andres selskaper.
Dessuten kan det hende, at hvis du serverer middager og vafler, at noen blir misfornøyd uansett. Ofte blir noen aldri fornøyd. Du kan ikke ta hensyn til alle dessverre.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Peonjenta skrev:

Du ber til kaker kl 17.00, da spiser folk middag før de kommer.  Drit i "den eldre garde".  Lag kanelboller, en bløtkake og en langpanne med sjokoladekake.  Kakebunn til bløtkaken får du kjøpt ferdig og mix til sjokoladekaken får du også kjøpt hvis du vil gjøre det enkelt.  Et annet tips er pavlovamix, når marengsen er feridig legger du bare på krem og vaniljeprem lagvis og toppen med bær, superenkelt og veldig godt. 

Var jeg invitert bort i bursdag kl. 17 hadde jeg forventet middag eller i hvertfall noe lignende.

 

Ellers helt greit å invitere til kaker, bare folk vet på forhånd at det er det de får. Selv ville jeg synes det var enklere å lage en enkel middag enn flere kaker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, SoWhat? skrev:

Det kommer litt an på hvor lenge selskapet varer. Er det et par timer, så holder kaker. Elkers er det ikke dyrt eller så avansert å smøre rundstykker 🙂 trenger ikke akkurat ha roastbiff og skinke på dem. Gulost og et annet pålegg holder hvis det er en uhøytidlig feiring 🙂

Dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til uformelle bursdager som vsrer noen timer har jeg noen ganger laget kyllingsalat med focaccia/brød til og 1-2 kaker. Kjapt og enkelt å lage på forhånd samtidig som det er noe de fleste liker, inkludert den eldre garde ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Kritt said:

Var jeg invitert bort i bursdag kl. 17 hadde jeg forventet middag eller i hvertfall noe lignende.

Enig. Så tidlig har jo folk knapt rukket hjem fra jobb, så man rekker jo ikke å spise før selskapet.

Anonymkode: e0123...cba

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare kaker er trist bursdag. Det er forventet at man blir 2-3 timer og da er det greit å ha noe å bite i. Er ikke veldig for kaker, det blir for søtt. 

Det er jo du som bestemmer i ditt hus, men jeg er ikke happy for bare kaker. Men sier selvsagt ikke noe om det da. Har litt folkeskikk. 

Anonymkode: 499a6...909

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid mat i bursdager, noen av gjesten kjører over en time for å komme hit og de blir jo noen timer. Sist laget vi en kjøttgryte med salat og focaccia. Jeg baker ikke, men laget vafler, kjøpte makroner og brownie.  Når det gjelder vafler så er jo det litt mat, med syltetøy, brunost, rømme osv. Røren kan du jo lage dagen før, uansett lykke til med feiringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

All mat er forresten ok. Folk er glad for alt fra grandis, bolle , pølse, salat.  Trenger ikke å være avansert eller dyrt. 

 

Anonymkode: 499a6...909

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er vant med at i bursdagsselskap serveres det kaffe og kake. Og brus/juice/saft til ungene. Det gjelder både familiebursdag og til venner. Noen ganger er det påsmurte snitter eller rundstykker, men det er sjeldent. 

Hvis det serveres mat er det spesifisert i invitasjonene og som oftest er det av type stordag. 

Anonymkode: 95345...144

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker du kommer langt med forventningsstyring!

Selv sender jeg alltid ut noe ala dette på SMS eller annen invitasjon: «Hei! Du og dine inviteres til bursdagsfeiring hos oss i (adresse) den (dato). Vi starter kalaset kl 14 og avslutter kl 17, og serverer kaffe og kaker. Håper du/dere kan komme!»

Hos oss har vi aldri hatt annet enn kake og kaffe på bursdagsfeiringer. Etter at vi har fått små barn har jeg også slengt på tidspunkt for avslutning av selskapet, siden enkelte i min familie ikke kjenner sin besøkstid🙈😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine kretser er selskap synonymt med middag og tilhørende dessert/kaker. Men det er kanskje bare oss.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel an på. Om man skriver i invitasjonen at man serverer kake og kaffe så kan ikke folk forvente at man skal diske opp med alt mulig. Når jeg har vært i slike bursdager så har det kun vært kake og jeg har ikke da blitt misfornøyd på grunn av det. Da spiser jeg middag før eller etter. Man overlever noen timer med kun kake og det er jo tross alt en bursdag.

Hvis jeg visste at folk kom langveis fra så hadde jeg nok laget noe annet, men om man ikke har tid eller mulighet til å lage noe annet så synes jeg at kun kaker er bra nok.

Anonymkode: 5c972...346

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...